منتديات المطاريد - عرض مشاركة واحدة - "هـــام جــــداً"- تاريخ جمال عبد الناصر ماله وماعليه
قديم 24th April 2009, 04:56 AM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
O.S.A.M.A
Golden Member

O.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond repute

O.S.A.M.A's Flag is: Qatar

أنا : O.S.A.M.A

عزيزى ايسر أولاً انا اتشرف دايما بمعرفة الناس وباكون مستمتع تماماً انى اسمع الرأى الآخر وعشان كده هارد عليك من وجهة نظر الرأى الآخر
وأولاً وأخيراً انت أو غيرك اللى بيمثلوا لى الرأى الآخر ليكم كامل الإعتزاز والتقدير

اقتباس
مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أيسر
إسمحلى أنا لن أعلق على آرائك لأن هذه الآراء يقول بها كثيرين أيضا ، وللأسف لا يوجد أى أدلة موثقة تؤيد أو تعارض هذه الآراء .

ماينفعش يا ايسر انك متعلقش على رأيي واحنا كل اللى هانعمله هنا ان هانجيب الحجج اللى بتتكلم عن الفترة دى وبغض النظر هيا مع أو ضد.
لأن كان فيه ناس عاشت الفترة دى وأنا مالحقتهاش أنا اتولدت وكان ناصر رحل عن الدنيا فى نفس الفترة تقريباً بس انا كنت من المهتمين جداً بالفترة دى وحكيت مع والدى وجدى الله يرحمهم ومااكتفتش بس بكده لأ جبت كتب لمحمد حسنين هيكل ومحمد جلال كشك وآخرين...
لازم نثير كل الأراء حتى تتجلى الحقائق

اقتباس
ولكن ليس أمامنا إلا أن نكتب الحقائق المتفق عليها من أغلب الناس - الحقائق المتواترة ، إذا إستعرنا الإسم من علم الحديث .

الحقائق المتواترة لازم يكون ليها اسانيد واضحة وللأسف انا مش شايف حاجة خالص أقدر اقول عليها انها حقيقة بلا نقاش انا كنت كل اما اعرف معلومة عن الفترة دى حد يحكيلى على عكسها واكتشف انا كانت معلومة غلط

اقتباس
ودعنا من عصر ما بعد جمال عبد الناصر لأن بعد موت ناصر لن نستطيع ان نحمله مسئولية فشل الشعب فى الحفاظ على مكاسب ثورته . ولكن كل ما يهمنا هو العهد ما قبل الثورة - العهد الملكى ونقارنه بعهد عبد الناصر ، لأن عبد الناصر ثار على العهد الملكى ... فهل كان عهده أفضل من العهد الملكى أم لا . هنا نرى الحقائق أنه ربما كانت البلد فى العهد الملكى أفضل من الناحية الإقتصادية والتنظيمية من البلد فى عهد ناصر .

أنا بارجع الفشل من بداية الحقبة الناصرية مش من بعد جمال عبد الناصر
وتعالى نتكلم عن مكاسب الثورة ايه هيا مكاسب الثورة ؟
أنا بس هاقول مكسب واحد تحول مصر من ديكتاتورية حكم غير المصريين لدكتاتورية حكم المصريين؟ مش هو ده اللى حصل مع الشعب كله ومش هاقول وفديين وأخوان
عبد الناصر ثار ؟؟؟ يعنى احنا هانقول عليها ثورة جمال عبد الناصر ؟ انا اعتقد انها ثورة من الظباط اللى سموا نفسهم الظباط الأحرار اللى كان منهم فرد اسمه جمال عبد الناصر
جمال عبد الناصر ماكنش تشي جيفارا اللى كان فعلاً مشعل للثوراث
طبعاً كانت الحالة الإقتصادية قبل جمال أفضل

اقتباس
ولكن ما يهمنا هل كانت مصر فى العهد الملكى ملك المصريين أم كانت ملك عائلات غير مصرية .

هاقول تانى يا ايسر ان مصر تحولت من ديكتاتورية حكم غير المصريين لدكتاتورية حكم المصريين
ممثلة فى الزعيم الملهم جمال عبد الناصر

اقتباس
حتى لو كانت مصر فى عهد ناصر قد تدهورت إقتصاديا وتنظيميا ولكن كانت ملك المصريين .

انهى مصريين اللى كانت مصر ملكهم ؟ مصريين حاشية ناصر ؟؟ ولا الشعب ؟؟

اقتباس
ونفترض لو كانت مصر فى العهد الملكى قد دخلت نفس الحروب والمعارك التى دخلتها فى العهد الناصرى .. هل كان العهد الملكى سيبقى أفضل إقتصاديا وتنظيميا ؟؟ .

طب ليه مانقولش ان الحروب دى

اقتباس
الحكم على جماعة بالتجربة ليس هو الطريق السليم . الطريق السليم هو أن نحكم على جماعة الإخوان بالحكم على " طالبان " . لأن مهما ظهرت جماعة الإخوان معتدلة الآن إلا أنه فى الجماعات الأصولية عندما تصل للحكم ... تخرج منها جماعة متشددة وتنحى القيادة المعتدلة جانبا أو حتى تضعها فى المعتقل أو تعدمهم ويترأس المتشددون . وهذا ما حدث فى أى حركة أصولية متى وصلت للحكم . وسنجد أن جماعة الإخوان قد تحولت لطالبان ويمكن أشد .

الوضع مختلف يا أيسر ليه ؟
الأمور مختلفة لأن انت بتقارن بين ناس عندنا فيها من الكوادر الواعية والمثقفة وبين شرزمة من المحاربين عملوا حركة مصبوغة بالصبغة الدينية
وعلى فكرة يا ايسر احنا كمصريين من زمان عايشين فى التجربة كل رئيس أو حكومة بتجرب فينا طب ما نجرب ونشوف ونبقى يا سيدى نعمل انقلاب لو الحال ماعجبناش وساعتها هانقدر عارف ليه ؟
لأن هانكون احنا اللى فعلاً جبنا اللى حكمونا مش زى ماحصل في الثورة "الناس كانت ماتعرفش ان فيه ثورة أصلاً"

اقتباس

إذا المفروض أن نتعلم من اخطاء الغير لا أن نتعلم من أخطائنا ...... وطبعا قد أكون مخطئا .

اكيد احنا لو اتفقنا على ان نتعلم كيف نخطأ وكيف نصوب أخطائنا أكيد هايطلع مننا ناس هى عارفة بتعمل أيه