منتديات المطاريد - عرض مشاركة واحدة - "هـــام جــــداً"- تاريخ جمال عبد الناصر ماله وماعليه
قديم 26th April 2009, 04:17 AM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
O.S.A.M.A
Golden Member

O.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond repute

O.S.A.M.A's Flag is: Qatar

أنا : O.S.A.M.A

!For Medical Professionals Only

عزيزى أيسر

اقتباس
مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أيسر
الأستاذ abu youssef .... عملت خير فى فتح موضوع منفصل لتاريخ الثورة وخصوصا ناصر ، وأنا يسعدنى الحوار معك .

فتحت التوبيك ده بس عشان خاطرك عشان تصول وتجول فيه براحتك وطبعاً مع كامل الإعتزاز والتقدير بالحوار معك

اقتباس
هل تظن أن محمد نجيب كان شخصية قوية تصلح لقيادة ثورة ؟

بص يا أيسر أنا مش هاقف كتير ومش هاختلف معاك على محمد نجيب لأن أثره مش قوى فى تاريخ مصر بس كل اللى هاقوله أن محمد نجيب لما اختاروه قائد للثورة كان عشان حزمه العسكرى وسماحته فى الأمور المدنية
اقتباس

أنا سوف أحكى لك نقطة قرأتها من كتاب كتبه محمد نجيب نفسه بعد الإفراج عنه أظن إسمه " كلمتى للتاريخ " وفيه قال أنه تم القبض على إثنين من قادة العمال هما " خميس " و " البقرى " وهما كانا من قادة الحزب اليسارى . وقد حكمت محكمة عسكرية عليهما بالشنق . وقد إعترف محمد نجيب أنه من قلبه كان يعرف أنهما براء وحكم الشنق عليهما ظلما بين . ولكنه - كما قال هو - حفاظا على وحدة صف الضباط الأحرار وإرضاءا للبعض .. صدق على حكم الإعدام لهما . لقد قبل أن يعدم بريء ولم تهتز له رمش حفاظا على الثورة ، والتعبير السليم هو حفاظا على المنصب الذى وصل إليه .

انا النقطة دى قريتها وعارفها ... بس ليه ماتقولش انه عمل كده "وبغض النظر عن كون اللى عمله صح أو خطأ" عشان نجاح تجربة الثورة وأن ناصر وحاشيته استغلوا ده فيه لأن الأكيد انهم ماكانوش بيتعاملوا مع بعض بمنطق عسكرى عشان يعاقبهم بمنطق العسكرى وهما عرفوا ازاى انهم يستغلوه وطبعاً عشان زى ماقال وحدة الصف
خلى بالك انهم لما قاموا بالثورة كانوا شاكين من نجاحها فلازم اى نجاحات تتحق على أرض الواقع لابد من الحفاظ عليها بدون النظر للعواقب وبدون حتى النظر إذا كان اللى بيعملوه ده صح ولا غلط

التعديل الأخير تم بواسطة O.S.A.M.A ; 26th April 2009 الساعة 04:33 AM