منتديات المطاريد - عرض مشاركة واحدة - بيتزا مارجريتا فورية....افتكاسة
قديم 3rd January 2009, 02:21 PM Badroora غير متواجد حالياً
Badroora
Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

libyaflag

أنا : Badroora

إحم إحم
أبلة توتا ..قومى ارفعى راسك وافتخري بيا
جبت دقيق اللى هو بيخمر لوحده دا بس عشان انا حظى جبس ضفت معلقة خميرة صغيرة معلقة بيكنج بودر ومعلقتين زبادي
عشان اضمن انها مش هتجبس يعنى مش هتجبس
معرفش ليه يا توتا كل مادخل المطبخ يكبس على النوم المهم عجنتها ولما كبس على النوم استسلمت تماما وبعدين صحيت بعد 6 ساعات نوم ودخلت لاقيتها منفوخه اوى عجنتها تانى فى بعضها كشت
دورت على الصينية بتاع البيتزا كنت فاكرة اخر مرة استخدمهتا من سنه تقريبا ملقتهاش المهم جبت الساج بتاع الفرن وغسلته ودهنته زيت وفردت عليه العجينة والحمدلله اتفردت بسهولة عشان شكلها كانت متخمرة كويس ..وعملت الصلصة اللى قولتى عليها سبتكتها وتصورى طعمها جميل جدا كنت فكراها هتطلع طبيخ بس طلع طعمها حلو ..
المهم فردت العجينة ودهنتها صلصة وحطيت زيتون وبصل وسوسيج (عشان صحبتى تاكل معايا) وجبنه شيدر وموزاريلا ورشيت زيت زيتون معرفش انت وصيتى به ولا لاء المهم انا ضفته وخلاص وحطيت كرفس عشان بندق قال عليه صحي وبياكل الدهون ..
ودخلتها الفرن ..الحمدلله ربنا كرمنى واستوت وكان طعنها توحفه اطعم من بتاعتك بس الغلطة الوحيدة ..جيت اخرجها من الصينية لاقيتها لزقة المهم اتصرفت وسلكت لى حته ولصحبتى حته والباقى لازق قولت نبقي نسلكه ع العشا
بس العجينة كانت مقرمشة وخفيفة احسن من بيتزا هت نفسهم وتحدي
واليكي الصور عشان تفتخرى بيا وتعرفوا ان الطبيخ دا من اسهل ما يمكن ومش لازم الواحد يفنى شبابه فيه ..المهم النصاحة فى خطوات اتبعها والتساهيل من رب العالمين ..بلا نفس بلا حجج فارغة

المعجزة قبل الطبخ

المعجزة بعد الطبخ

فى انتظار تقى بعد العشا عشان تفرجنا على عمايلها ..

انا بصراحة اتفائلت خير بسنه 2009 ودا يعتبر اول انجاز لى سوف اسجله ان شاء الله ..واخيرا حلت عنى لعنة الالهة