منتديات المطاريد - عرض مشاركة واحدة - مختصر اي سؤال في الخطوات العمليه للهجره لكندا
قديم 9th June 2011, 05:25 PM دنتستاوي غير متواجد حالياً
دنتستاوي
Silver Member

دنتستاوي is a jewel in the roughدنتستاوي is a jewel in the roughدنتستاوي is a jewel in the rough

دنتستاوي's Flag is: Egypt

أنا : دنتستاوي

[COLOR="rgb(255, 0, 255)"]
طيب لى سؤال اخر لو الزوج ارشاد و الزوجة دراسات سياحية و مش فنادق او ارشاد - فما العمل مع العلم انها لا تعمل ؟؟؟؟؟؟
طالما الزوج هو اللى بيشتغل يبقى طبعا يقدم باسمة
لان خبرتة عليها 8درجات لو اربع سنين
سؤال اخر انا سمعت ان لو ليهم حد جابلهم عقد عمل بيسهل الموضوع صح الكلام ده ؟؟
عقد العمل بيعطى درجات زيادة بس اعتقد الموضوع دة صعب جدا
وعموما عقد العمل بيعطى
6درجات لو كان فى منطقة مونتريال
وبيعطى10درجات لو فى مكان تانى زى كيبك او سان لوران او منطقة غير مونتريال
اكيد طبعا عقد العمل بيسهل كتير جدا وبيسرع كمان معالجة الطلب بس هل فعلا هموا عندهم اللى يقدر يبجيب عقد عمل موثق ليهم؟؟؟؟؟ اشك في ذلك ولنا في موضوع الزميل ناصف عبره والخاص بعقود الفنادق في مونتريال وايضا الشركات التي كانت تعلن عن وجود عقود عمل في كندا في الاهرام والتى لم نعد نرى اى منهم الان
سؤال تالت (معهلش اعذرنى و تحملنى) سمعنا ان الفيدرال بس مشكلته الفلوس يعنى او عندهم حساب بمية الف مصرى يبقى سهل النجاح - ياترى صح الكلام ده ؟؟
الفيدرال فيه3 مشاكل
ان يكون وظيفتك فى الليستة
بتاع وظائف الفيدرال
ان يكون معاك رصيد فى البنك
انك تجيب اسكور يكمل درجاتك فى الايلتس
اخر حاجة عاوزة اقولها مش عارفه احساسى من ردك انك مش متفاؤول من موقفهم صح يا ترى و لا انا غلطانة ؟؟؟
[/COLOR][COLOR="rgb(255, 0, 255)"]
الموضوع مش تفاؤل او تشاؤم
الحكاية كلها مبنية على توقعات
هموا وظائفهم ليست فى ليستة الوظائف المطلوبة بشدة فى كيبك
يبقى كدة كارت ليس موجود يتبقى الكارت الاخر وهو
اتقان اللغة بشكل كبير ومحاولة اثبات ذلك بشهادات
واخيرا لاشئ فى الهجرة مضمون
خاصة هجرة كيبك لانها بتعتمد على تقييم شخصى من المستشار وهو سيد القرار فقط
اما الفيدرال
لو تخصص مطلوب فى الليستة+ورق سليم+ايلتس باسكور عالى=فيزا غصب عن استيفن هاربر نفسه
تقبلي تحياتي
[/COLOR]

يا جماعه كل اللى هيبعت ورقة فى 2010 يقول عشان نتابع مع بعض ربنا يخليكم انا هقولكم على الورق وانتوا تقولى ايه اللى ناقص اتفقنا يالا نبداء

1- شهادة التخرج الموقت + بيان الدرجات
2- شهادة الجيش مترجمة وهبعت منها صورة وعليها ختم طبق الاصل
3- شهادة الخبرة مختومة وعليها للوجو شركة وامظاء المدير (دى شركتى القديمة) + شهادة من الاتش ار فى شركة انى بشتغل عندهم حتى تاريخ واللوجو بتاع الشركة والعنوان وكارت المدير
4- شهادة الميلاد مترجمة من لاظوغلى (كان يوم صعب روحت هناك اخدت دور برد محترم وقالولى دا اشتباه فى انفلونزا خنزير بس الحمد لله جات سليمة)
5-شهادة من النقابة تثبت انى انا متسجل فيها وهتترجم وهبعت صورة من الترجمة
6- شهادة من تامينات ا(نا عملتها متامن على من سنة كذا حتى الان وكتبت الشركات اللى انا اشتغلت فيها ومحددتش كل شركة كام سنة ومكتوب المسمى الوظيفى وخلاص ) طلعو عينى عشان يطلعوها 3 شهور وحياتكم
7-ترجمة البطاقة شخصية وفيها المسمى الوظيفى
8- ترجمة كارنية النقابة
9- شهادة كورسات بقا وشوية شهادت تدريب من شغل تحبيشة يعنى
10- شهادة من البنك انى انا راجل غنى ( لسه هاعملها لما استلف الفلوس :big_b هههههههه بس اقوله عاوز شهادة حساب ولا اقولهم ايه )
11-قيد عائلى
12-باعت كمان شهادة لغة فرنسية بس مش من سنتر بتاع النبى دانيال انا عارف انه مش معترف بيها بس انا فعلا كنت دراستها سنة اللى فاتت ايه رايكم ابعتها ولا اخليها هى بالمستوى السادس . وان شاء الله اول شهر هروح امتحن فى سنتر واشوف انا المستوى الكام بعد المذاكرة : لو حد عنده نصيحة يقول فاهمين
13- الباسبور دا بقا هغيره عشان اكتب مهنتى لان مكتوب فيه حاصل على لانى انا سمعت انى فى مطار سوريا بيمسكوا الناس اللى زاى مهنتى ويعلقوهم فى المطار معاى واحد صاحبى حجزوه 22 ساعه فى مطار . وانتوا مترضوش ليا البهدلة . ثانيا الباسبور فيه فيزا مهمه وانا عاوز اصورها وابعتها. مش عارف هيعملوا تعديل الوظيفى فى الباسبور القديم ولا هيعملولى واحد جديد انا مش عارف صراحة ايه الافضل بس متنسوش الباسبور القديم فيه فيزا مهمه وكمان صورة الباسبور حلوة وانا مصدقت ليا صورة حلوة
دا كل الورق اللى هقدمه شوفوا انتوا بقا لو فيه ورق ناقص هقدمه تانى قبل ما ابعت تكسبوا فيا ثواب

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWIlZily

عندى استفسار من فضلك
انا اصلا خريجة مدرسة فرنساوى ومعى بكالوريوس تجارة وزوجى مدرس ومعة مجستير من انجلترا.
المشكلة اولا انى اعمل بخدمة العملاء منذ 8 سنين لكن ابى عندة شركة صغيرة وممكن اخد منه جواب باى وظيفة لكن طبعا الشركات اللى كنت بشتغل فيها كانت مأمنة علي
فهل ممكن اقدم بالطريقة دى؟ علما بان زوجى ضعيف بالفرنسية وكمان بنتى كان عندها سرطان بالمخ وهى الان عمياء وعنها سنتان. عندنا كمان طفل عندة 9 شهور.
ارجو المساعدة لان زوجى عمرة 39 عام ولذلك يجب ان نقدم بسرعة. شكرا.

الحل المبدئي قبل التفكير فى اى شئ هو التوجة الى طبيب امين من الاطباء اللذين يتعاملون مع السفارة وشرح الموقف له وبعد ذلك يتم
التفكير فى التقديم عشان الميديكال فى نهاية المطاف لة دور حيوى ايضا
حيث انه يمكن ان يتم الرفض من قبل الفيدرال لان الاعاقة قد تسبب الرفض لانها ستسبب بتكاليف زائدة على الحكومة
المهم زيارة الطبيب اولا ثم بعد ذلك الباقى سهل ان شاء الله

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWIxc1lI

مرحبا ممكن اعرف اين اجد نموذج الهجرة الى كيبك الخاص فئة رجال الاعمال وذلك في موقع الهجرة ارجو من يعرف ان يعطيني الرابط وكذاك اريد ان اعرف ما هي اول خطوة اقوم بها حيث انوي الهجرة الى كيبك وانا اعيش في الكويت ولدي مبلغ 100 الف دولار , ارجو منكم التوضيح لي وشكرا

ده رابط لكل الفورمز

https://www.immigration-quebec.gouv.q...ple/index.html

بس لازم تراجع الصفحة دي قبل ما تقدم بالشكل ده

https://www.cic.gc.ca/english/immigra.../apply-who.asp

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWK63NaM

بسم الله الرحمن الرحيم
الاخوه الافاضل لكم منى كل تحيه واحترام..سدد الله خطاكم..وبارك لكم فى وقتم ومجهودكم
لى استفسار فارجو منكم ان توجهونى عسى ان يغير الله حالنا من حال الى احسن حال
....
انا بكالوريوس طب وجراحه..وسنى كبير نظرا لانى مررت بفترات تعثر طويله فى الكليه نتيجه ظروف تاره ونتيجه اهمال تاره..عشان كدا انا لسسه ان شاء هابتدى امتياز فى شهر 9 سنه 2010..يعنى بعد 9 شهور وهايكون سنى 31 سنه و 6شهور ...هاخلص الامتياز هايكون سنى 32سنه و 6 شهور
كدا هاعمل كممارس عام ...مناول الصفر ومافيش سنين خبره
بس فى الفرنسى انا ان شاء الله ممكن اجيب سكور كويس
طبعا الوضع فى البلد حدث ولا حرج..والواحد نتيجه التعثرات مليىء بالاحباطات..وانا بحلم بحياه جديده فى مكان جديد...يمكن يكون فيه مستقبل احسن
عشان كدا فكرت فى موضوع كويباك
بس انا مش عارف ظروفى ووضعى ده..وسنى ...مع عدم وجود خبره طويله فى مجال عملى ممكن يأهلنى لموضوع الهجره
والا انا خلاص القطار فاتنى......والعمليه اضربت من كلله
انا بس مش عارف خايف امشى فى الاتجاه ده ويكون الامل ضعيف جدا ..وساعتها هاتزيد خسايرى
الله اعلم الخير فين
بس ارجو النصيحه لوجه الله
دمتم فى رعايه الله

والله يا دكتور هانى الوضع مش سئ ولا حاجة بس فعلا يجب اولا ان تحصل على حد ادنى من الخبرة ولتكن سنة على الاقل كى تستطيع التقديم
ممكن حضرتك تبدأ دراسة الفرنسية بجدية وتحصل على شهادات معتمدة من المركز الثقافى الفرنسى خلال سنة العمل وبعدين تقدم
كدة فرق درجات الخبرة يمكن تعويضه باللغة بس لازم تبقى ممارسة جيدة للغة مدعمة بشهادات تقوى موقفك وبالنسبة للسن مش متخر ولا حاجة انت معاك رنج 4سنين تتحرك فيهم
بالتوفيق ان شاء الله

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWKJMtYR

لو سمحت يا سيد منير هو لازم التامينات الاجتماعية علشان يعترفوا بالخبرة
انا قدمت لكيبك و مبعتش ورقة التامينات علشان مش متامن عليا الا من فترة بسيطة حوالى كام شهر و خبرتى 5 سنين كمان كان متامن عيا كام شهر تانين فى محل تبع ابن عمتى غير الصيدلية اللى انا شغال فيها
علشان كدة شهادة التامينات لو طلعطها هتبقى ملخبطة
اية الحل
؟؟؟
بس هما بعتولى جواب الفايل نمبر و مطلبوش منى شهادة التامينات هل ممكن يطلبوها بعد كدة ؟؟
ولو طلبوها و مش عوز ابعتها هل ممكن يبقى ليها بديل
زى رخصة الصيدلية اللى شغال فيها ؟ او كعب العمل؟ او شهادة خبرة موثقة من الشهر العقارى؟؟
يا ريت حد يرد عليا

اهم حاجة وقت المقابلة اثبات الخبرة بمعنى ان موظف الهجرة بيطلب شهادة التامينات اذا شك فى خبرتك ولو حس بصدقك فى الكلام مش لازم يطلبها
ولكن هى مهمة جدا لانها لا تعطى ذرة شك فى الخبرة حيث تثبت وجود وشرعية المكان الذى تعمل به من خلال رقم التامينى للمنشأه (الشركة- المصنع- الصيدلية-....) وكذلك تثبت دون ادنى شك انك تعمل بهذه المنشأة من خلال رقمك التامينى الملحق عليها
حاول تجيب جواب او شهادة بيانات بفتراتك التامينية وان سالك ليه الفترات مش مغطية كل الخبرة هتقول بمنتهى الصراحة ان دة نظام القطاع الخاص فى مصر
هناك بدائل قد يسمح بها الموظف مثل درافت لمفردات المرتب ومختوم بختم الشركة او شيك باسمك من الشركة يعنى اى اثبات رسمى او مالى انك تعمل بهذا المكان
بالنسبة لرخصة الصيدلية لاتعتبر دليل انك تعمل بها الا اذا كانت هذه الصيدلية ملكك او مأجرها وفى الحالة دى هتكون الرخصة طبعا باسمك وهنا تبقى دليل على عملك بها
فى المقابلة خد معاك كارنية النقابة وترخيص مزاولة المهنة بجانب شهادات الخبرة لتدعيم موقفك
تحياتى وبالتوفيق

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWMKJVDd

يا جماعة و اللى عايش فى الخليج يعمل ايه بالنسبة للتأمينات اذا كان مفيش تأمينات للوافدين
هل شهادة الخبرة ستكون كافية

الخبرة فى الدول العربية سهلة جدا لكن يتوجب عليك تقديم صورة التاشيرة التى سافرت بها وذلك لاثبات اقامتك بهذه الدولة ثم تقديم شهادة الخبرة وترخيص مزاولة المهنة(ان وجد) وصورة من عقد العمل بس كدة
تحياتى

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWMROULu

ألف شكر السيد منير على معلوماتك القيمة جداً ..

لي استفسار عن شهادة الخبرة

هل شهادة الخبرة من الجهات الحكومية بتحتاج لشهادة تأمينات كمان ؟

يعني مثلاً شهادة خبرة من إحدى الإدارات الزراعية لمدة خمسة سنوات مختومة بخاتم النسر .. هل لابد من استخراج شهادة تامينات واللا بتمشي كده ؟

كمان ياريت لو في نموذج لشهادة الخبرة من حيث الصياغة والتوقيعات تقدر تكتبها .. يبقى كتر خيرك ؟

ألف شكر على جهودك وحبك لمساعدة الجميع

يا سعادة الباشا هموا هيعطوك شهادة الخبرة بمعرفتهم متحاولش تجيب شهادة مختلفة
انت بس ممكن تطلب بشكل ودى لو يقدروا يكتبوا فيها المهام الوظيفية بتاعتك والمرتب وعدد ساعات العمل اسبوعيا (ودة طبعا مش هيحصل نظرا للروتين المصرى ) يبقى خد منهم الشهادة زى ما هى اهم حاجة التوقيعات والاختام ومعروف ان شهادات الحكومة مفيش فيها مشاكل نظرا لكثرة التوقيعات عليها واختام النسر
بالنسبة للتامينات مفيش فيها اى مشكلة حضرتك موظف حكومى يعنى متامن عليك من الحكومة هتروح هيئة التامينات والمعاشات التابع لها شغلك ومعاك صورة من شهادة الميلاد الكمبيوتر وتقول للموظف انا عايز رقمى التامينى مختوم هياخد منك صورة شهادة الميلاد ويضرب على الكمبيوتر وهيعطيك ورقة صغيرة برقمك التامينى وتقوله عايز اختمها هيقولك روح للموظف المختص اللى معاة الختم وهيختمها وتترجمها وترفقها مع ورقك كدة يبقى ارتحت من الخبرة حتى فى الفيدرال خلصت الحكاية بدرافت التامينات الصغير دى
تحياتى وبالتوفيق

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWNgV9q0

حمدالله على سلامتك يا استاذ سيد نورت المنتدى و شكرا على ردك
المشكلة غى شهادة التامينات انى متامن عليا فى الصيدلية 6 شهور بس و خبرتى اكبر من 5 سنين
كمان اثناء فترة عملى فى الصيدلية كان متامن عليا فى مكان تانى لمدة كام شهر و الكلام دة مش كاتبة فى الابليكشن ممكن اطبع شهادة بالفترة الاخيرة بتاعت الصيدليةاللى هى 6 شهور بس و اروح بيها فى الانترفيو؟

بس انا خايف لو نجحت و قدمت الشهادة دى فى الفيدرال ممكن يسالو فى التامينات يلاقوا انى كان متامن عليا فى مكان تانى اثناء عملى فى الصيدلية و يرفضونى

فممكن اقدم الشهادة دى فى الانترفيةو وماقدمهاش فى الفيدرال لو نجحت؟

ولا لو قدمتها فى الانترفيو لازم اقدمها فى الفيدرال؟؟

كمان ممكن فىالانترفيو و الفيدرال لو فى كعب عمل مثبت فية مدة الخبرة كلها او شهادة خبرة موثقة فى الشهر العقارى تحل محل شهادة التامينات؟؟؟

كمان انا بيطرى و شعال فى صيدلية يعنى ماعتقدش ان كارنية ممارسة المهنة و كارنية النقابة هيثبت الخبرة؟ ولا انا لازم برضة اقدمهم؟؟

و شكرا طولت عليك

خلاص طلع شهادة التامينات بتاع شغل الصيدلة اللى مدتها6شهور كاثبات للخبرة الحالية وممكن ربنا يكرم والمستشار ميسألش عليها ولو اصر على التامينات قدمها وربنا يكرمك ويمشيها (احسن ما يعطيك انذار بالرفض لاقدر الله اما تخلص نفسك وانت قاعد احسن ما ترجع تبعت ويقعدوا يفلوا فى الورق تانى) وتدخل فى دوامة الانتظار
بالنسبة للفيدرال انت هتحسب حسبة تانية انت هتتبع مسار حياتك من سن18سنة الى الان
بالنسبة للخبرات فى الفيدرال ستف شهادتك حسب التامينات وكدة تبقى ماشى صح ومبتكدبش ومش مخالف للواقع لو دوروا وراك
تحياتى وبالتوفيق

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWNm8u4G