منتديات المطاريد - عرض مشاركة واحدة - مختصر اي سؤال في الخطوات العمليه للهجره لكندا
قديم 9th June 2011, 05:02 PM دنتستاوي غير متواجد حالياً
دنتستاوي
Silver Member

دنتستاوي is a jewel in the roughدنتستاوي is a jewel in the roughدنتستاوي is a jewel in the rough

دنتستاوي's Flag is: Egypt

أنا : دنتستاوي

يا استاذ حمودى الله يكرمك رد عليا واحسب لى الدرجات كويس وبالنسبة للزوجة انا كتبت لها انها

فى المستوى الاول فى الفرنساوى وهى يا دوب تقدر تذاكر للمستوى الاول بالعافية اما انا فانت شايف

انى ممكن اوصل للمستوى السادس فى اقل من 35 يوم انا جايب كتب كتير من النت ومن غير النت

انا اخدت فرنساوى فى الثانوية العامة 3 سنين يعنى انا اخدت فكرة عن الفرنساوى

انا ماشى بطريقة مراجعة القواعد ثم حفظ كلمات ثم حفظ الاسئلة المتوقعة هل دة يكفى

ولو عندك اى كتب للمستويات 1و2و3و4و5و6 يا ريت الله يكرمك تبعتهالى معنديش وقت الله يكرمك

انا هنا عايش فى الخليج ومعتمد على الله ثم نفسى لانى معنديش مدرسين فرنساوى

وجزالك الله خير الجزاء ويتم هجرتك وهجرة كل الاخوة على خير

الفاضل مازن مان الرجاء عدم كتابة السؤال في اكثر من توبيك حتى لاتشتت الاعضاء وقد تمت الاجابه على مداخلتك في التوبيك الاخر
تقبل تحياتي

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OVlkOcZf

انا النهاردة كانت المقابلة في جاردن سيتي وكانت مع المستشارةآان وحصل ان هي قالتلي ان مستواي في اللغة مش التاسع هو الرابع ولازم احسنوا واخليه السادس وبعدين قالتلي امضي علي ورقة القلوس وورقة القيم الكيبيكية وبعدها توقعت ان تطبع شهادة ال CSQ لكن هي قالتلي النهارده لا وقالتلي ان في حاجة نزلت يوم 14/10/2009 ( قوانين جديدة او لسته وظائف جديدة مفهمتش كويس) وقالتلي ان شغلتي كويسة جدا ومطلوبة قوي وواخد النقاط كاملة ولازم ترجع ليها تاني ووصلتني وسلمت عليا وقالتلي لازم احسن اللغة الفرنسية وقلتلي هترد عليا قولتلها هقدم في السنتر ممكن ابعتلك شهادة اللغة من السنترالسنتر لما اخده قالتلي ربما بس انا هرد عليك ووصلتني وهو ده الي حصل.
هو انا كده اترفضت ولا اتقبلت ولا ايه انا حاسس اني مابين السما والارض ومش فاهم حاجة
ارجو من المشرفين الي عندهم خبرة يردوا عليا ويقولولي اعمل ايه .
ارجو الرد من السيد منير
شكرا جزيلا

هو حضرتك الوقتى هى هتعيد التقييم مرة اخرى وبناء عليه تقرر
ولذلك هى مضتك على عقد الفلوس وورقة القيم عشان لو قررت الموافقة هتبعتلك السى اس كيو وخلاص
اما لو رات ان درجة اللغة الفرنسية غير مناسبة من الممكن ان تعلق النجاح على شرط الحصول على شهادة فى اللغة معترف بها وغالبا ستكون TCFاو DELF B1
وهى طلبت منك السادس تحديدا لان هو الحد الادنى للطالب الاساسى للنجاح فى المقابلة الشخصية
حيث يعتبر ما دون الساسnon francophone اى غير متحدث للفرنسية
ربنا يسهل ان شاء الله وتوافق عليك
ولو لاقدر الله لم يحدث ذلك اجتهد فى اللغة للوصول الى المستوى السادس وياريت يكون بشهادة دلف لان هى ادتك تشجيع بان مهنتك مطلوبة بس مستواك فى الفرنسية محتاج يزيد
تحياتى وبالتوفيق

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OVlr7hlx

لو سمحتم
ممكن حد يقولى شهادة B1 بنمتحنها فين وبكام
وهل لازم دراسة كورس قبلها
مع العلم انى فى المستوى السادس
والانتر فيو فى شهر 12

معلوماتي عن الدلف : الامتحان من خلال المركز الثقافي الفرنسي ت 27915800
المستوي السادس دة بداية B1 السعر في حدود 600 جنية تقريبا
مش لازم تاخد كورس تحضير بس لازم تتعرف على الامتحان كويس عشان مايكونش مفاجاة ليك الموقع دة هيساعدك www.ciep.fr
اخر ميعاد للتسجيل 2 / 11 / 2009
الاختبارات هتكون اول 10 ايام من شهر 12
بالتوفيق........

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OVm7Oomi

السلام عليكم
لو سمحت يا استاذحمودى و يا استاذ سيد انا جهزت كل الورق المطلوب و هبعت قريب بس عاوز اتاكد من حضرتك عن مستوع الانجليزى و الفرنساوى اللى هكتبة فى الابليكشن

انا 29 سنة بيطرى عندى 5 سنين خبرة بس في غير مجال الدراسة نصهم فى الدعاية و نصهم فى صيدلية واعزب انا عاوز المستوى الى بس يعدى درجاتى انا خايف اكتب مستوى مقدرش اوصلة انا لسة بدرس فى المستوى التانى فرنساوى

كمان مقاس الصور اللى عاوزينها كام فى الابليكشن 4*6 ولا غير كدة

كمان فى اى تغيرات حصلت بعد يوم 14 / 10

يا ريت حضرتك ترد عليا و تنصحلى اقدم دلوقت ولا استنى شوية

و يا ريت حضرتك تدينى مواقع نت تساعدنى فى دراسة الفرنساوى

شكرا
شكرا يا استاذ حمودى على ردك عليا يا اريت ترد على باقى الاسئلة بالنسبة لمستوى الانجليزى اللىمطلوب بالنسبة لحالتى و مقاس الصورة اللى مطلوبة فى الابليكشن

و لو كان فية تغيرات بعد 14 /10 و لا لا؟

و شكرا خالص لاهتمام حضرتك

كمان لو عندك مواقع تساعدنى فى دراسة الفرنساوى

بعد اذن الاستاذ حمودى
المستوى المفروض ما يقلش عن السادس فى الفرنساوى عشان تكون فى الامان ولا ترفض بسبب اللغة
الانجليزى بيتم تقييمه من خلال سؤالين تلاتة وطبعا معظم العلميين مستواهم كويس فى الانجليزى بسبب دراستهم ممكن تكتب التامن عشان تاخد4 درجات فى الانجليزى ولو انت افضل من كدة اكتب التاسع
الصور زى الجواز عادى مفيش مشالكل على خلفية بيضا
بالنسبة لتغييرات 14/10لن يتم تطبيقها الا على الملفات التى سوف تفتح من هذا التاريخ
اما الملفات التى تم البدء فى علاجها قبل ذلك سوف يطبق عليها ليستة26 اكتوبر2006 يعنى اللى جالة فتح ملف ما يقلقش
هى الليستة الجديدة لها هدفين الاول تشجيع الناس اللى درست فى كيبك تستقر بشكل دائم ولذلك شريحة كبيرة من التخصصات الكيبيكية فى الليستة
الهدف التانى قلب هرم الهجرة بمعنى جلب عدد كبير من الحرفيين والفنيين وذلك باضافة درجات اضافية لمساعدتهم والحد نوعا من التخصصات التى كانت مسيطرة على الهجرة سابقا مثل الاطباء والصيادلة ومحدش يزعل منى دى مجرد قراءة للواقع
انا بشكر كل الناس اللى بتحيينى بس غيابى غصب عنى السبب الاول النت سئ جدا اليومين دول
السبب الثانى مشغول شوية مع بعض اصدقائنا ادعولهم ربنا يكرمهم ونفرح كلنا باذن الله بالنجاح وتحقيق اهدافنا من الهجرة
تحياتى للاستاذ حمودى -استاذ محمد نصار-استاذ دون كاملو- استاذ شادى كمال- استاذ حامد وكل حبايبنا

Read more:
صحيح يا اخ دون كاملو انا لى استفسار
بيتطلب توثيق شهادة الخبرة من وزارة الخارجية ولا كل الاوراق تتوثق ولا اصلا مفيش توثيق كفاية صورة انت عملت ايه ايه من الاوراق اتوثق وايه لاء - مع تحياتى

ليس بالضروره التوثيق من الخارجيه ولكن تقدم اصول في المقابله

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWCkHCd7

يا جماعة اى حد يساعدنى بسرررعة فى السؤالين دولا
اولا
بالنسبة لشهادة الثانوية العامة الكلية قالوا انهم ادوهلنا مع ملف التخرج زمان وده محصلش لانهم اعطوا لنا فقط شهادة التخرج وواضح انهم ضيعوا شهادات الثانوية العامة
منين اقدر اجيب بديل ليها هل ارجع لمدرستي الثانوية واعمل بدل فاقد ولا مش مهم شهادة الثانوية اصلا او ازاى الحل ؟؟؟؟؟؟؟؟
ثانيا
استلمت شهادة التخرج بالدرجات وهى باللغة الانجليزية لكن فيه مشكلة حصلت فى استخراج شهادة التخرج اسم ابراهيم بالانجليزي وهو الاسم الرابع مختلف فى حروفه عن الباسبور مكتوب فى الباسبور
ibrahim
لكن فى شهادة التخرج
ebraheem
فما الحل هل ينفع اقدم بيهم باختلاف اسم جد الاب عن الباسبور - مش عارفة هل ينفع اقدم بيها ولا اعيد التعب من الاول
ولا اطلعها باللغة العربية واوديها مكتب ترجمة يترجم بطريقتي حسب الباسبور ولا ايه ؟؟؟؟؟؟
تحياتي

شهادة الثانوية العامة ممكن تطلعها تانى انجليزى على طول من مدرية التربية و التعلية الى مدرستك الثانوية تابعة ليها

شهادة الكلية طاعها تانى من الكا\لية انجليزى بس بالاسم الانجليزى المظبوط زى جواز السفر

انت لسم مقدمتنش برضة

انا زيك بجهز الورق و هقدم قريب ربنا يوفقك و يوفقنا كلنا
انت كاتب المستوى الكام انجليزى و فرنساوى؟؟ و عامل اية فى كورسات الفلرنساوى

يا أفندم حضرتك تاخدي معاكي صورة الباسبور وأصل الباسبور وتروحي الكلية وتقوليلهم عايزة الأسم في الشهادة يكون زي الباسبور بالظبط هايعملوهالك علي طول مفيش مشكلة وأنا عملت كده وياريت لو الظروف خدمتك وكنتي واقفة علي إيد الموظف وهو بيكتب الأسم يبقي تمام علشان ماتتعطليش لو طلع في غلطة في الأسم أنت عرفة الموظفين في الحكومة عاملين إزاي
بالنسبة لشهادة الثانوية تروحي للإدارة التعليمية اللي تابعة ليها المدرسة وتدوري علي شؤن الطلبة وتقوليلهم أنا عاوزة بيان نجاح ويكون بالأنجليزي وياريت يكون مستعجل علشان السرعة وهايطلوبوا منك تعملي حوالة في البريد أعتقد لوكيل الوزارة أو وزير التعليم المهم هما هايقولولك تعمليها لمين وبعد يومين لو الطلب مستعجل تأخدي البيان ومترجم وكله تمام وطبعاً راجعي وراهم في الأسم بالذات وأكتبيلهم الأسم زي ما قلنا في شهادة الكلية وحاولي تعملي البيان لأنه ممكن يطلب منك ولو مش معاكي هايتأجل الرد عليكي في المقابلة
ربنا يوفقك

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWDIaVK0
Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWD1hq6f

هو ينفع اخد معايا الانتر فيو الورق الاصلى عربى وصورة من الترجمة الانجليزى لكن مش الاصل

ياسيدي الفاضل ماتنقل نفس الترجمه على الكمبيوتر بتاعك وتطبعها هايبقى اسمها اصل انتهى الموضوع عايز تضيف شرعيه للموضوع اعمل اى ختم عليه اى حرفين انجليزي
for translation
ذا اصول الترجمه موجوده في السفاره ارفق الصور مع شهاداتك وفي المقابله قول لهم الاصول الى عندكم

Read more:
https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OWDAlO2D

شكرا ايا استاذ سيد على ردك عليا و ربنا يعينك
بس انا خقدم طبعا بعد 14/10 هيبقى فية اختلاف فى التقييم

ان حاولت اعمل ايفاليوشن الملف مكانش بيقبل الا لما ختار مستوى متوسط فرنساوى 5-6 و مستوى متقدم انجليزى 9-12 معنى كدة انى لازم اكتب 6 فرمساوى و 9 انجليزى علشان البوينت تعدى؟؟؟؟؟
انا على فكرة اخترك الاختيار دةUndergraduate diploma of university studies - 3, 4 or 5 years (in Québec, the diploma is obtained after completing 16 to 18 years of full-time education) فى مجال الدراسة علشان البيطرى مش دة صح؟؟؟

و لما اكتب مستوى الانجليزى اكبر من الفرنساوى مش هيعمل مشكلة عندهم؟ و لا يشكوا انى هروح فيدرال بعد كدة؟؟؟؟

و بالنسبة للابليكشن فى الاسم الول اكتب اسمى و اسم العئلة اكتب الرابع فى جواز السفر طيب واسم الاب و الجد مش بيتكتبوا؟؟؟؟

و بالنسبة للمراحل التعليمية اكتب الكلية و الثانوى بس ولا لازم اكتب المرحلة الاعدادية كمان؟؟؟

يا ريت يا استاذ منير ترد عليا انا عارف ان حضرتك مشغول خالص ربنا يعينك

اكتب السادس فى الفرنساوى لان ما دون السادس يعتبر غير متحدث للفرنسية بوجهة نظرهم وبالتالى قد يتم رفضه بسبب اللغة
اكتب فى الانجليزى التاسع او الثامن لان اكيد انت كويس فى الانجليزى بحكم دراستك ومتخافش من انهم يشكوا فى انك هتروح اقليم تانى هو المستشار بيتناقش معاك لو لاقاك واخد الفرنساوى وكيبك جد هيقتنع لو العكس مش هيقتنع وهيرفض وطبعا مش هنقدر نضحك عليهم فى شغلهم
فى خانةnomتكتب الاسم التانى والتالت والرابع
اما فى خانةprenomتكتب اسمك الشخصى
فى المراحل التعليمية تبدأ بالجامعة وبعدين الثانوية العامة ومتذكرش الاعدادى
تحياتى