منتديات المطاريد - عرض مشاركة واحدة - النهل الجميل لكل من سار في موكب الرحيل
قديم 19th May 2010, 10:14 AM doctor farouk غير متواجد حالياً
doctor farouk
Silver Member

doctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant futuredoctor farouk has a brilliant future

doctor farouk's Flag is: Egypt

أنا : doctor farouk

اقتباس
مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memma
يا د.فاروق حضرتك اتكلمت على النظارات ...طب بالنسبة للعدسات اللاصقة الطبية نعمل ايه وخاصة فى درجة سالب 30 ...ياترى العدسات هتتجمد فى عينينا ولا هتلزق فى العين
وبعدين الواحد يقعد قدام الفرن ويستنى العدسة تسيح وتقع لوحدها

السلام عليكم

انا لتاني مره هجاوب علي السؤال ده
عشان الاجابه اللي فاتت اتخطفت ولسه بندور عليها

المهم

العدسات الاصقه بعد اجراء ابحاث عليها في المناطق المتجمده في كندا تبعا للبحث اللي انا قريته بتقول انه لا يحدث تجمد لعدسه في درجه حراره -20 الي -80 وانه لا يحدث لها التصاق بالعين
ومن البحث اللي عملته لقيت ان كل الحلات اللي ذكرت التصاق العدسه بالعين في البروده الشديده كانت مجرد سؤال عن احتمال حدوث هذا ولكنها لم تسجل مع اي فرد في العالم انها حدثت
ولكن
مشاكل العدسه في البرد ليست معدومه
فانه في البروده الشديده والرياح يحدث لاي شخص كان جفاف بالعين ومع وجود عدسه فان العدسه تعطي شعور غير مريح كما انها تؤدي لاحمرار بالعين نتيجه الجفاف مع العدسه
ولذلك في حاله ارتداء العدسه ينصح ب استعمال نقط مرطبه للعين باستمرار وذلك لتحاشي الحفاف الذي يؤدي بدوره لاحمرار

ومره اخري
اي شخص يرتدي مصحح للنظر سواء نظاره او عدسه او اي حاجه تانيه (مش عارف زي ايه بصراحه )
لازم يعمل تشيك قبل ما يسافر انها مظبوطه ومش محتاجه للتغيير حيث انها تحتاج لتعديل كل فتره من الزمن وبذلك تاخذ فتره اكبر من الزمن للتغير مره اخري في كندا

ونصيحه ايضا برجاء عمل عدسه او نظاره احتياطيه عشان لو واحده اتكسرت تكون عامل حسابك في واحده احتياطي

الخلاصه
من الاخر انت بأي حال كان هتروح لدكتور العيون و تعمل واحده احتياطي وبالمره تتاكد ان القديمه كويسه ومظبوطه علي نظرك

خد بالك ان في كندا الحجات ديه ممكن تكون غاليه اوي