منتديات المطاريد - عرض مشاركة واحدة - مختصر اي سؤال في الخطوات العمليه للهجره لكندا
قديم 9th June 2011, 04:41 PM دنتستاوي غير متواجد حالياً
دنتستاوي
Silver Member

دنتستاوي is a jewel in the roughدنتستاوي is a jewel in the roughدنتستاوي is a jewel in the rough

دنتستاوي's Flag is: Egypt

أنا : دنتستاوي

الاستاذ الفاضل : السيد منير :
أنا قدمت شهر 2 جالى الفايل نمبر فى 3 و ردوا على فى الايميل ان الانترفيو قبل نهاية السنة من غير تحديد تاريخ
انا عمال ابعتلوهم ايميلات علشان ميعاد الانترفيو بالزبط لكن لا حس ولا خبر ! أعمل ايه ؟؟
2- لو كاتب انى مستوى سابع و دخلت خامس فى الانترفيو ؟ فى مشكلة ؟
3- اللى ليه أخ اسة هياخد فيزا كندا فدرال ياخد كام نقطة علشان اخوه مسافر ؟

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

هو كدة حضرتك عملت اللى عليك وهموا ماشيين بتسلسل زمنى حسب فتح الملفات صحيح احيانا بيحصل بعض الاختلافات يعنى واحد فتح بعد واحد وجاله مقابلة قبله بفترة بس كدة لاداعى للقلق بمجرد تحديد مقابلة هيجيلك فاكس ب3ورقات يقولوا لك على مكان المقابلة وميعادها واصول الاوراق اللى المفروض تاخدها معاك وممكن ييجى على الميل

بالنسبة للمستوى فى اللغة مدام ممعاكش شهادات لغة ستاندرد زى الدلف او التى سى اف يبقى المعيار الوحيد لتقييمك فى اللغة هيكون التحاور معاك(حتى لو معاك شهادات من المركز الثقافى الفرنسى بالمستويات اللى درستها ) من قبل موظف الهجرة وعليك انى تثبت ان مستواك السابع بمعنى ان تجيب على اسئلته بوضوح وتفهم معظم الاسئلة ودة بممارسة اللغة ان شاء الله قدر الامكان
لو علق على ان مستواك الخامس وانت كاتب السابع (دى بتضايقهم شوية؟)عليك بذكر مبرارات ان المقابلة جت بدرى والمستويات يتم تعليمها ببطء فى المركز واشياء من هذا القبيل وله ان يقبل العذر وله الا يقبله(دى فى نطاق سيطرته ) بس لو اثبت انك حابب اللغة وعايز تتطور فيها ممكن هو يتعاطف معاك وبرضة نرجع ونقول ان تقدير اللغة من جانبه فيها ذاتية شوية يعنى مااراه انا جيد قد يراه الاخرون متوسط والعكس ولذلك شهادات الدلف والتى سى اف تلزمه بحد معين لاينزل عنه فى اللغة وذلك على حسب قيمة الشهادة والاسكور
(زى الايلتس كدة فى الفيدرال )اجتهد فى اللغة قدر استطاعتك

لو اخوك مقدم فيدرال من الاساس ومش هيعد فى كيبك اوعى تجيب سيرته فى المقابلة
انت كدة بتقوله انا عاملكوا كوبرى هاخد سى اس كيوبتاع كيبك واروح اقعد فى كندا الانجلوفون
اما لو كان كيبك وفيدرال حاليا وهياخد فيزا وهيعد فى كيبك هتاخدعليه 3درجات بس طبعا هيطلبوا منك كارت البى ار بتاعه وعنوانه فى كيبك
تحياتى لك وبالتوفيق

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OVaoh8eA

وهل معنى هذا ان فرصتى قليلة مع اننى اعمل كمدير مطعم وحاصل على ليسانس اداب E (تعليم مفتوح)وشهادة خبرة باكثر من خمس سنوات.ملحوظة الى الاستاذ السيد منير موقع شيق وسهل ولكن لا يوجد به فيديو لا يعمل. ارجو مزيد من المواقع التى قد تفيد فى فى رفع المستوى الذى يؤهلنى للنجاح فى المقابلة انشاء الله. وللك جزيل الشكر.

حسب فهمى من المداخلة ان حضرتك قلقان اما من اختلاف المؤهل عن الخبرة واحب ان اطمئنك لا مفيش مشاكل فى الجزئية دى بس فى المقابلة ممكن هو يقولك ليه مشتغلتش فى مجال تخصصك طبعا لابد يكون عندك اسباب مقنعة وصريحة لان الصراحة اقصر الطرق فى الاقناع

الاحتمال الاخر الذى استنتجته ان مؤهلك تعليم مفتوح ودى هموا بيشترطوا فى المؤهل ان يكون معترف بيه من قبل الدولة بتاعتك ليس الا فلو كان هذا المؤهل معترف به من قبل المجلس الاعلى للجامعات ووزارة التعليم العالى باذن الله مفيش مشاكل

بالنسبه للمواقع التى تساعد فى فهم اللغة سماعا للمبتدئين الرابط دة فيه مجموعة كبيرة من التمارين
https://www.lepointdufle.net/audio.htm
يلا شدوا حيلكوا
Bon courage

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OVauiAW2

السلام عليكم
كنت عاوز اسال عن نظام الهجرة لكيبك و نظام حساب النقاط هيتغير مع القائمة الجديدة اللى هتنزل فى شهر 10
كمان قائمة الوظايف اللى موجودة على الموقع هتبقى حصرية ولا هتكون ليها الافضلية عن باقى الوظايف؟؟؟
ارجو الرد سريعا علشان انا لسة بجهز الورق و مش عارف هلحق ابعت قبل شهر 6 لا لا؟؟؟؟

لم يتم تحديد شكل القائمه الجديده حتى الان والنموذج الذي تفضل ا /سيد منير بإدراجه هو مبدئي ولكن الوضع النهائي سيتضح بعد 14/10
بالنسبه اذا كانت حصريه او الافضليه للوظائف فتبعا لرؤية ا /سيد منير هي افضليه وليست حصريه مثل القائمه الفيدراليه اى لهم افضليه في تسريع الاجراءات

تمام كدة يا استاذ حمودى القائمة ليست حصرية ولكنها للتخصصات المفضلة وسوف يتم تطبيقها على الطلبات التى ستقدم من 14اكتوبر2009
هذه التخصصات سوف يكون لها اولوية التعامل مع ملفاتها اما بقية التخصصات الاخرى ستقف فى دورها الزمنى حسب ترتيبها
عليك بسرعة التقديم اخى العزيز ومن متابعتى لاحدث طلبات هجرة لبعض الاصدقاء ارسل مكتب الهجرة اليهم ان المقابلة تكون بعد3او6شهور وهذا مؤشر على سرعة غير مسبوقة فى تسريع اجراءات الهجرة
زمان كان الجواب ييجى يقول المقابلة فىخلال24او36شهر شوف الفرق قد اية
قدم بسرعة وابدأفى دراسة الفرنسية فورا
تحياتى

استاذ منير هو خريج التربية الرياضية مطلوب فى كيبك

بالنسبة للمدرسين عموما فى الفئة الاخيرة للتصنيف فى جدول المهن المطلوبة بس دة مش معناه انك متقدرش تهاجر
ضابط الهجرة بيقيم لغتك وملفك معا لو كانوا ملائمين بيقبلك
اما لو اللغة سيئة طبعا لن يقبلك لو مهنتك مطلوبة جدا
انا مدرس وقبلت وغيرى كمان مدمرسين وتم قبولهم اهم حاجة تكون مستعد باللغة لاجتياز المقابلة ويكون مشروع هجرتك مقنع لضابط الهجرة
تحياتى

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OVbJFnfK

كل سنة وكل أساتذتي وأخواتي في المنتدى بألف خير وسعادة
انا سوف أخبركم ببعض البيانات الخاصة بي وبعد ذلك أثقل عليكم ببعض الأستفسارات :-
1- أرسال الملف لسوريا 9\5\2009
2- تاريخ فتح الملف ( حسب ما مكتوب في أعلى الصفحة ) le 13 mai 2009
3- تاريخ votre entrevue de selection هو ( حسب ما مكتوب في أعلى الصفحة ) le 21 juin 2009
ملاحظة هامة :-
أنا لي صندوق بريد خاص في مكتب بريد في عاصمة المحافظة ومع ذلك إلى يومنا هذا لم يصلني أي شئ !!!!!!!!!!!!!!!! ولكن كل البيانات السابقة عرفتها عندما أرسلت لهم فاكس فقاموا بارسال فاكس بكل الأوراق السابقة وذلك يوم السبت الماضي . بناء عليه ....

1- أخاف خوف عظيم أن يتم إرسال موعد المقابلة عن طريق البريد المصري المبجل ولا تصلني وإنننننن وصلت فسوف تصلني بعد دهر. فما العمل؟
2- في رأي حضراتكم في خلال متى سوف تكون مقابلتي ( مع العلم أنهم كتبوا في الورقة بتاريخ 21 يونيو أن المقابلة سوف تكون من 3 إلى 6 شهور )
3- أنا حاليا أذاكر بشدة لدخول أمتحان delf b1 في شهر ديسمبر القادم في المنيرة ولكن مع هذه السرعة هل تعتقدون أن نتيجة الأمتحان سوف تظهر قبل المقابلة أم أكتفي فقط بتحديد مستوى؟

وكل عام وأنتم بخير

اهلا بك اخى العزيز
1- متقلقش هو مكتب سوريا خلاص عرف مشكلة البريد ولذلك عاد بيبعت مواعيد المقابلات فايل اتتش على الايميلات طبعا لو كاتب ايميل فى الابليكشن بتاعك دة اللى حصل مع اخر ناس فى الميشن اللى هيقابل فى 10و11
2- استعد كويس ممكن تجيلك فى صيف2010 5 او 6
3-شهادة الدلف مهمة جدا حاول بكل قوة انك تجيبها احسن من المستويات بكتير وهتفرق معاك
تحياتى

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OVbROKeW

سؤال يا جماعة .. بالنسبة للخبرة انا عارف ان الواحد علشان ياخد الدرجة كاملة 9 / 9
لازم يكون عندة خبرة 4 سنوات فيما فوق
سؤالي انة لازم يكون 4 سنين خبرة خلال اخر 5 سنوات و لا اية - يعني ينفع تكون الخبرة 4 سنوات متقطعين في خلال اخر 7 سنوات .. ارجو الايضاح
[COLOR="rgb(255, 0, 255)"]
و حاجة كمان .. لو حد عندة خبرة بموضوع شهادات الخبرة من التربية و التعليم .. بتترجم فين .. في وزارة العدل و لا مكتب ترجمة معتمد و لا فيـــــــــــــــــــــــــــن
1000 1000 1000 شكر
[/COLOR]

هموا طبعا فى طلب الهجرة الحديث من 2007 بيطلبوا الخبرة فى اخر 5سنين بس

كان الاول على فكرة بيطلبوها من10سنين فى نموذج الطلب القديم

حضرتك احسب الفترة اللى هتعدها من فتح الملف للمقابلة حوالى9شهور +الفترة الفعلية من اخر5سنين للطلب لو كدة يجمع 4سنين يبقى خلاص

لو ميجمعش اكتب فى الابليكشن زى ما هموا عايزين فى اخر 5سنين وودى كل شهادات خبرتك عادى جدا (عشان تثبت انك اشتغلت4سنين)
وهموا فى كل الاحوال بيسالوا على اخر خبرة سواء فى الفيدرال او فى كيبك
وبرضة فى الفيدرال هتودى كل شهادات خبرتك
لان زى ما احنا عارفين ان الفيدرال بيتتبع طالب الهجرة من سن18 حتى تاريخ اصدار الفيز
بالنسبة لشهادات التربية والتعليم بترجمها فى المكتب عادى جدا اللى بيترجكلك مش محتاجة اى توثيق دى بيبقى عليها ختم الادارة والميرية والمحافظة يعنى 3نسور واطمن شهادات الحكومة طبعا مفهيش شك انا شخصيا موثقتش ولا ورقة ومحدش اتكلم لا فى كيبك ولا فى الفيدرال
متكلفش نفسك وتتعب اعصابك فى الجرى ورا الموظفين
تحياتى

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OVbackwq

ترتيب الورق كالاتى
الطالب الرئيسى
1- صورة جواز السفر
2- اصل السى اس كيو (النسخة اللى بتروح السفارة)مكتوب عليها من تحتimmigration-canada
3-ورقة بتيجى مع السى اس كيو اسمهاavis de transmission
4-نموذج ابليكشن الفيدرال
5- الباك جراوند ديكلارشين
6- اقرار الاقامة فى كيبك
7-معلومات اضافية عن الاسرة
8- شهادة الميلاد
9-شهادة الثانوية
10-شهادة الجامعة
11- بيان الدرجات بتاع الجامعة
12- شهادة الخبرة ومعها (عقد عمل لو موجود-تامينات لو موجودة-بطاقة ضريبية-سجل تجارى)يعنى اى دليل مادى للخبرة غير شهادة الخبرة نفسها لو موجود بيكون افضل بكتير
13-عقد الزواج للمتزوجين
14 - شهادة الجيش لمن خدم الجيش
15- شهادات اللغة
16- الفيش والتشبية
17-القيد العائلى
18- الصور 6صور مقاس تلاتة ونص فى اربعة ونص دة مقاس صغيرجدا على خلفية بيضة
طبعا الصور ليها حكاية شوية هتكتب على ضهر صورة من الست صور الاسم والطول ولون العينين وبعدين تحط الست صور فى ضرف صغير وتكتب على الظرف الاسم-تاريخ الميلاد ومتدبسش الصور فى الابليكشن
طبعا كل فرد من الاسرة له ظرف وفيه صوره بنفس الكيفية
بالنسبة للزوجة نفس الترتيب ماعدا
الارقام الاتية فى الترتيب السابق
3-4-6-13-14-
بالنسبة للاولاد
صورة جواز السفر
السى اس كيو
شهادة الميلاد
افضل طريقة للدفع غى السفارة (يكون معاك الفلوس دولار كندى وتدفع كاش)
الورق بيروح من غير اى دوسية فى السفارة هى بتحط الورق فى دوسية خاص بيها يعنى خدة فى اى شنطة وخلاص لغاية ما توصل
العنوان بمنتهى السهولة بتكتب عنوانك فى الخانة المناسبة للابليكشن فية عنوان اقامة وعنوان مراسلات
انا روحت كاتب عنوانى عربى فى ورقة وضمتيها فى الورق عشان لو حبوا يبعتولى والموظفة معلقتش عليها ولا حاجة وخدتها
دة كل الموضوع ببساطة

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OVbmRc5f

الاوراق والمستندات
1-صورة جواز السفر (لكل فرد من افراد الاسرة- الاطفال ممكن اضافتهم على جواز الام بس فى الفيدرال لازم يبقى لكل طفل جواز منفصل)
2-شهادة الميلاد (لكل فرد من افراد الاسرة)
3-شهادة الثانوية (للزوج والزوجة)
4-شهادة الجامعة(للزوج والزوجة)
5-بيان الدرجات بتاع الجامعة(للزوج والزوجة)
6-شهادة الخبرة ومعها (عقد عمل لو موجود-تامينات لو موجودة-بطاقة ضريبية-سجل تجارى)يعنى اى دليل مادى للخبرة غير شهادة الخبرة نفسها لو موجود بيكون افضل بكتير
( للزوج والزوجة اذا كانت تعمل)
7-عقد الزواج للمتزوجين
8-شهادة الجيش لمن خدم الجيش
9-شهادات اللغة(ان وجد)
10- الصور: 6صور عادية على خلفية بيضا زى صور جواز السفر
فى ابليكشن الطالب الاساسى بيتم تدبيس صورة لكل فرد من افراد الاسرة
اما فى ابليكشن المرافق بيدبس صورتة بس وبقية الصور ترسل عادى جدا فى ظرف صغير مرافق للدوسية اللى رايح سوريا
11-حساب البنك (ان كان موجود دلوقتى ) لان هموا بيحتاجوة ساعة المقابلة بس انما اللى لازم تمضى علية وتبعته هو العقد المالى ودة ابليكشن بيرسل مع الطلب وهنتكلم فى الابليكشن دلوقتى
فيه حاجات تانية زى لو اقمت فى كيبك فترة تجيب اثبات الاقامة-لو درست فيها او اشتغلت او معاك عقد عمل موثق او ليك قريب هناك بتجيب الاثبات دة دة لو الاحتمال دة قائم
[COLOR="rgb(255, 0, 255)"]الابليكشن باكاج
ابليكشن الطالب الرئيسى
ابليكشن المرافق
عقد الفلوس
اقرار الزوج للمتزوجين
اقرار المعادلة للناس اللى شغلها مرتبط بالحصول على رخصة من نقابة مهنية هناك فى كيبك زى مهندس-صيدلى-طبيب- مدرس.....

افضل طريقة للدفع اللى من مصر بيروح بنك نوفا اسكوتيا بيدفع شيك بنكى باسمMinistre des finances du Quebec البنك دة فى الجيزة شارع احمد نسيم بتاخد معاك20دولار عمولة البنك عشان تاخد الشيك فى نفس اليوم وبتاخد كعب الشيك بتبعته مع الورق كاثبات انك دفعت الفلوس

افضل طريقة لارسال الملف الاى ام اس او دى اتش ال او شركات البريد العالمية المحترمة سيبك من البريد العادى الورق ممكن يضيع والشيك معاه كمان تبقى طبلت
[COLOR="rgb(255, 0, 255)"]العنوان

[/COLOR]Bureau d'immigration du Québec à Damas
a/s de l'Ambassade du Canada
38, Autostrade Mezzeh,
C.P. 3394
Damas SYRIE

دة عنوان مكتب كيبك فى سوريا على اساس انك مقدم هجرة عمال مش مستثمرين لان المستثمرين عادوا بيبعتوا على مونتريال مباشرة دة للعلم واتخاذ اللازم
كدة بيتهيالى كل حاجة تمام لغاية ما الورق يوصل بعد كدة بتاعهم فى دراسة الملف وشغلك فى اللغة واستعدادك للمقابلة
تحياتى وبالتوفيق

[/COLOR]
Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OVbvqK16

سلام عليكم
معلش يا جماعة انا عارف ان السؤال استاذ منير جاوب عليه قبل كدة بس مش لاقي الاجابة

احد معارفي حيقدم باذن الله, بس عشان معندهوش فرصة لدراسة الفرنساوي, انا شايف ان الملف يتقدم باسم الزوجة و هي عندها الفرصة لدراسة اللغة الشهور اللي جاية
السؤال: الزوجة خريجة تجارة بس كانت تعمل مدرسة لفترة 5 سنوات, هل الخبرة محسوبة ؟ هل من الممكن الحصول علي ال5 درجات الاضافية الخاصة بالمحاسبين ؟
شكرا لاستاذي العزيز السيد منير و حمودي و القائميين علي المنتدي, و اعتذر عن عدم تواجدي في الفترة الماضية لانشغالي.

الخبرة محسوبة طالما هناك ما يثبتها مش شرط تكون فى نفس المجال الدراسى
الخمس درجات الزيادة للمحاسبة لن يتم اضافتهم لسببين
الاول: ان المؤهل الدراسى فات عليه5سنين
الثانى: انها لم تعمل فى مجال المحاسبة من خمس سنين
الحل: تشتغل فى مجال المحاسبة لمدة سنة كاملة كى يتم احتساب هذه الدرجات لها
استفسار: هو حضرتك جادوللى بتاع كيبك ولا تشابه اسماء
تحياتى

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OVcAYaeX

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1OVcOp2aA