مساعدة عن قانون الكفالة في المملكة - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون العلم والتعليم > أخبار علمية واستشارات تخصصية > إستشارات قانونية

إستشارات قانونية

مساعدة عن قانون الكفالة في المملكة

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 30th January 2010, 09:08 AM Ahmed Atef غير متواجد حالياً
    Member

Ahmed Atef is a name known to allAhmed Atef is a name known to allAhmed Atef is a name known to allAhmed Atef is a name known to allAhmed Atef is a name known to allAhmed Atef is a name known to all

Ahmed Atef's Flag is: Egypt

افتراضي مساعدة عن قانون الكفالة في المملكة

أنا : Ahmed Atef

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ما هي الأسباب التي تجعلني أجبر كفيلي علي نقل الكفالة
    مع العلم أني لم أستلم راتب منذ شهران
    و عقدي ينتهي معه خلال 3 شهور
    ملحوظة
    أعتبر أنا من دفع قيمة التأشيرة لأنه خصمها من راتبي

الموضوع الأصلي : مساعدة عن قانون الكفالة في المملكة     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Ahmed Atef

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    آدي الإعلانات ولا بلاش خمسة فرفشة Ahmed Atef 0 562 20th July 2011 07:07 AM
    مطلوب حياً أو ميتاً المفسدون فى الأرض ana_3enady 5 1106 14th July 2011 07:24 AM
    سؤال عن CPA أو CMA خدمات عامة MFadel 3 2283 4th June 2011 07:37 AM
    يعني إيه كولا زيرو منقوووووووووووولات هدي 2 1394 13th April 2010 06:01 AM
    شر البلية ما يضحك منقوووووووووووولات Ahmed Atef 0 633 1st March 2010 05:09 AM

قديم 30th January 2010, 09:19 AM اصيل غير متواجد حالياً
    اصيل
    Senior Member

اصيل is on a distinguished road

أنا : اصيل

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد عاطف
    ملحوظة

خليها تيجي بالهدوء والتفاهم والذكاء احسن..
    اعتقد مفيش حاجه تجبره على نقل الكفاله..والله اعلم وبالتوفيق ان شاء الله

قديم 30th January 2010, 09:45 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

يا راجل .. شهرين بس

انا بقالي 3 شهور

وزي ما قال حاج أصيل .. بالتفاهم لان بالاجبار هاتبقى تأشيرة خروج نهائي

قديم 30th January 2010, 10:23 AM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

حشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond repute

حشيش's Flag is: UK

أنا : حشيش

والله كلام فارغ وتهريج إن ناس تشتغل 3 شهور ولا تستلم رواتبها لأن الكفيل مدعوم من الدولة لا لشيئ إلا لأنه سعودى! ... نظام الكفالة مرادف لنظام الرق والعبودية الذى حرمه الإسلام!

قديم 30th January 2010, 11:22 AM Ahmed Atef غير متواجد حالياً
    Ahmed Atef
    Member

Ahmed Atef is a name known to allAhmed Atef is a name known to allAhmed Atef is a name known to allAhmed Atef is a name known to allAhmed Atef is a name known to allAhmed Atef is a name known to all

Ahmed Atef's Flag is: Egypt

أنا : Ahmed Atef

!For Medical Professionals Only

و الله يا حشيش يا ريتها تيجي ع الرواتب و بس
    في حاجات تانية انأح
    دا فاضل شوية و نشتري الأكل بورقة لامانع من الكفيل ويا سلام بقي لما يحب يفرد نفسه و يبين انه هوه المتحكم آدي الغربة يا عم و اللي فيها للي نفسه يسافر
    بس أنا سمعت أن لو مقبضتش 3 شهور ممكن ترفع دعوى نقل كفالة
    بس مش عارف السبب دة كفاية ولا إية
    و إية الأجراءات

قديم 30th January 2010, 01:07 PM biopasha غير متواجد حالياً
    biopasha
    Brigadier General

biopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond reputebiopasha has a reputation beyond repute

أنا : biopasha

اقتباس
    و الله يا حشيش يا ريتها تيجي ع الرواتب و بس
    في حاجات تانية انأح
    دا فاضل شوية و نشتري الأكل بورقة لامانع من الكفيل ويا سلام بقي لما يحب يفرد نفسه و يبين انه هوه المتحكم آدي الغربة يا عم و اللي فيها للي نفسه يسافر
    بس أنا سمعت أن لو مقبضتش 3 شهور ممكن ترفع دعوى نقل كفالة
    بس مش عارف السبب دة كفاية ولا إية
    و إية الأجراءات

لأ حاول بقدر الامكان تسيبه من غير مشاكل ... لأن هيجوا عليك انت في الاخر ..

ربنا يهون عليك ... لوقدرت تشوف عمل او دراسة في بلاد غير عربية ومتقدمة .. سارع ومتضيعش الفرصة ..

قديم 30th January 2010, 01:34 PM العندليب غير متواجد حالياً
    العندليب
    Senior Member

العندليب is a glorious beacon of lightالعندليب is a glorious beacon of lightالعندليب is a glorious beacon of lightالعندليب is a glorious beacon of lightالعندليب is a glorious beacon of lightالعندليب is a glorious beacon of light

أنا : العندليب

انت تتفاهم معاه وتشوف حد يكون كلمتة مسموعة للكفيل ويديلك نقل كفالة
    ولو خروج نهائى مش مهم هنا الاعلانات للشغل فى السعودية كتير جدا بس دة اذا رضى يديهولك
    لكن حذارى؟؟؟؟؟؟؟؟ من الخروج والعودة لان هنا كل مكاتب السفريات بطلب اخلاء طرف موثق وتأشيرة خروج نهائى والا مش هتعرف تدخل السعودية تانى

قديم 30th January 2010, 05:16 PM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

حشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond reputeحشيش has a reputation beyond repute

اقتباس
    ملحوظة

طبعاً لا يفتى ومالك فى المدينة قصدى أخونا سين سين بشحمه ولحمه فى المنتدى ... حاول تمشى أمورك معاه واشترى من عنده إزازة كولونيا

قديم 30th January 2010, 07:25 PM سين سين غير متواجد حالياً
    سين سين
    Member

سين سين is on a distinguished road

أنا : سين سين

للأسف لا يوجد قانون يجبر الكفيل على تغيير جلده قصدي على نقل الكفالة والعملية بتمشي بلدي يا معلم

يعني ... لو جاي من بلدك بتأشيرة مباشرة على الكفيل وحب يركبك الطفطف في اي وقت ... يبقى أنسى موضوع نقل الكفالة

لو ناقل على الكفيل من كفيل أخر ... الموضوع كده فيه قولان ... ومش هاينجدك إلا إنك تقدم أستجداء وطلب للإمارة اللي إنت تابع لها وتطلب نقل كفالة عشان بتجري على أيتام والحاجات دي ويا يوافقوا يا ما يوافقوش ... ده بعد ما يحولوا الطلب لمكتب العمل ..

مكتب العمل بقى غير مختص نهائياً بمناقشة الموضوع ده ولو روحت لهم هايقول لك أمسك الباب .. مش امسك الباب يعني تتشعبط في الاكره .. لا .. يعني ورينا عرض اكتافك

ايوه في قانون إن لو الكفيل لم يستطع تسديد مرتبك لمدة 3 شهور إنك تنقل كفالة غصب عنه

لكن بما أنك تحت قوانين العبودية .. وحاجه كده زي الزوجة الناشز او اللي بتنطلب لبيت الطاعة ... لو أشتكيت بييجي الكفيل يدفع الكام ملطوش في المحكمة بعد الفترة دي ... و

و

و

ياخدك معاه لبيت الطاعة

ما تفهموش الباقي غلط ومش عاوز حد يتخيل حاجات وحشة

انا بأقول الحقائق .. هي مُره علقم لكن ده الواقع

اقتباس
    لكن حذارى؟؟؟؟؟؟؟؟ من الخروج والعودة لان هنا كل مكاتب السفريات بطلب اخلاء طرف موثق وتأشيرة خروج نهائى والا مش هتعرف تدخل السعودية تانى

يا عم العندليب بس الله يرضى عليه ... الكلام اللي زي ده بيودي ناس في داهيه وبيغير مستقبلها اللي ممكن يكون شايفينه في السفر

كلام حضرتك غير صحيح ... وممكت تطلع خروج وعودة وتغير جوازك في مصر وترجع تاني بتأشيرة جديدة بس ياريت تكون بعيد عن كفيلك القديم عشان المشاكل . آ
    آه بالمناسبة جتى لو كنت باصم ... فهذا لا دخل له بالموضوع

--------

هذا كله لا يتعارض مع إن الواحد يتمسك بحقه ويسلك شتى الطرق هنا بالذات ... لكن أرجع واحذر إن حبال المحكمة العمالية هنا طوووووووووووووووووووووووووووويل طووووووووويل

ومع إن قانون العمل كان صريح وقال إن فترة النزاع تعتبر مدفوعة الاجر إلا إن المُطبق غير ذلك ومطلعين فتوى غير شرعية بتقول " الاجر مقابل العمل "

يعني أقل شكوى ضد كفيل بتقعد على الأقل سنة ..

سيادتك تبقى قاعد بتموت كل ساعة

وهو قاعد على قلبه مراوح وعمال يطفح قهوة

وتيجي بعد ده كله يقول لك مالكش حاجه عن الفترة دي

وبتبقى قاعد على حسابك وعيش بقى

ولو أشتغلت بره وعرف الكفولة يطلع عينك ويحبسك إنت واللي مشغلك

اللهم إلا لو صعبت على الامارة ومنحوك تصريح عمل مؤقت لحين الأنتهاء من البت في الشكوى

ولحد سنتين مضوا كان القصيبي وزير العمل مخصص لنك معين للشكاوى على موقع وزارة العمل الالكتروني وبتوصل تلك الشكاوى مكتبه مباشرة وبصراحة بيتم الرد عليها تليفونياً في خلال يومين تلاته بالكتير وبيتابعوا معاك كمان لحين الانتهاء من الموضوع محل الشكوى

لكن الظاهر إنه جاب من الأخر وقال " الشكوى لغير الله مذله " فعشان مش عاوز لنا الذل .. لغى اللنك ده يعني أجري ورا المحاكم إنت والورثة

أنا عارف ان بعض كلامي بيوجع زي الدبش لكن للأسف تلك هي الحقيقة

قديم 30th January 2010, 07:35 PM حشيش غير متواجد حالياً
    حشيش
    Field Marshal

مشكووووووووور يا بو السييد على التوضيح ... يعنى أخونا أحمد عاطف يمشى حاله كمان شهر مع الكفيف وبعدين يخلع منه بعد إنتهاء عقده معاه ويطالب بمرتبه المتأخر فى مكتب العمل