زراعيين وكيميائيين مهاجرين الى كندا - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    نتائج انتخابات الرئاسة
    (الكاتـب : تصحيح ) (آخر مشاركة : AndrewInfub)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

زراعيين وكيميائيين مهاجرين الى كندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ماهو رأيكم فى التوبيك ده؟
    موافق 10 76.92%
    لا اوافق 2 15.38%
    ساشارك 7 53.85%
    لن اشارك 2 15.38%
    مرفوض 2 15.38%
    مقبول 6 46.15%
    ممكن اساهم فيه 8 61.54%
    لن اساهم فيه 2 15.38%
    موضوع مكرر 2 15.38%
    موضوع جديد 8 61.54%
    إستطلاع متعدد الإختيارات. المصوتون: 13. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 6th October 2008, 08:19 PM toronto غير متواجد حالياً
    toronto
    Silver Member

toronto is on a distinguished road

أنا : toronto

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr ayman kamel
    شكرا على المعلومه القيمة

انا عنية ليك يا د/ايمن...اخوك في اي حاجة تحبها...رائد شلومو بن عامي.

قديم 6th October 2008, 09:05 PM Dr Ayman Kamel غير متواجد حالياً
    Dr Ayman Kamel
    Member

Dr Ayman Kamel is on a distinguished road

أنا : Dr Ayman Kamel

[QUOTE=toronto;13.رائد شلومو بن عامي.[/QUOTE]
    وكمان بتشتمنى الله يسامحك (بالعبرى)

قديم 6th October 2008, 09:05 PM nona alawaal غير متواجد حالياً
    nona alawaal
    Senior Member

nona alawaal is on a distinguished road

أنا : nona alawaal

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr Ayman Kamel
    اخوتى فى الله
    حيث اننى قد مررت بتجربة المقابلة فى مصر فاحب ان اشرح تجربتى مع القنصل الكندى من رؤيتى المتواضعة وقد كتبت هذا فى منتدى من قبل لكن حيث ان هذا هو بيتى الذى اشعر فيه بالسعاده خاصة مع المشرفيت الكرام فاحببت ان اشرح هذه التجربة من شخص مر بهذه التجربة التى كنت اعتقد انها كبيرة لكن الموضوع كان اسهل مما تصورت لعل معلوماتى هذه قد تفيد اخرين
    هذا ما حدث لى فى المقابلة مع القنصل الكندى
    ذهبت انا وزوجتى الى السفارة الكندية بالقاهرة الساعة 11 وكان ميعادنا هو الساعة 11.5 فلم نستطيع الدخول الا الساعة 11.5 بالضبط إلى السفارة وتركت الولدين بالخارج (سيف الله 6 سنوات واحمد 11 شهر) وحمدت الله كثيرا على انهم لم يدخلوا معى لان ابنى كان من الممكن يودينا امن دوله من شيطنته وانتم عارفين شيطنه الاطفال المصريين).
    اولا اكدت على زوجتى بعدم نسيان المياه المعدنبة لاننى لااستطيع الكلام بدونها لاننى من النوع الذى يجف حلقى بسرعة وطبعا تعليماتى لزوجتى كالسيف ابنى.
    دخلنا السفارة:
    اولا: التفتيش الذاتى كان فوق العادة جهاز التفتيش من الامام والخلف وانا مش متعود اعطى ظهرى لاحد لكن الامورهنا مش باختيارى
    المهم ساعة ونصف والقنصل لم ياتى لى واخيرا اتت لنا القنصل وكما رايت امراة فى العقد الخمسين من عمرها قمة الذكاء اتت الينا وطبعا اعتذرت عن تأخرها بشدة بسبب المجهود الضخم المنصب على عاتقها.
    اخذتنا وصعدنا للطابق العلوى واجلستنا على منضدة مستديرة امامها جهاز كمبيوتر لاب توب وبصراحة بسبب ولعي الشديد بالكمبيوتر سألتها عن ماركة الجهاز فاستغربت وضحكت فقلت لنفسى كده انا ضمنتها فى جيبي ثم أسهبت فى الحديث معها طبعا باللغة الفرنسية وهى تجيب لى على التساؤلات وفجأه قاطعتني وكشرت عن أنيابها وقالت لى لو سمحت لا تتحدث الا لما آذن لك لاننى متصلة الان بالنت على السفارة الكندية فى سوريا طبعا حسيت باحراج شديد وتصببت عرقا وزوجتى فرحت فى (على فكرة انا كنت منكد على مراتى بسبب المذاكرة ذاكرى وامتحنى واعملى وسوى) واول شىء عملته اننى سالت عن المياه التى مع زوجتى فلم اجدها لانها من شدة خوفها من المقابلة نسيت المية على الباب) فكشرت انا على انيابى فلاحظت القنصل ذلك فطبعا طبطبت على مراتى لاحسن تقول القنصل اننى باعامل الستات وحش وينقلب الموضوع على وعلى راسى .
    بدات الهانم تسالنى عن سبب اقدامك على الهجرة مع ان وضعك كويس طبعا انا قلت لها عن البيئة والتلوث الحادث فى البيئة وحلقى الناشف من عدم وجود مياة معدنية امامى وكلمتها عن وسائل المواصلات وعن التعليم فى كندا وهى منصته .
    بصراحة اخفيت عليها الراتب الفعلى لى كدكتور باحث لاحسن تطمع فى وانا اصلا محط طمع هاهاهاهاها
    سالتنى السؤال التالى لماذا زوجتك تريد الهجرة ووجهت السؤال لزوجتى والحمد لله زوجتى جاوبت على الكلمتين اللى كانت حافظاهم اصل انا ومراتى كنا متفقين على شىء وهو لما اشير لكى على رقم واحد تقولى براجراف رقم واحد ولما اشير لكى على اتنين يبقى براجراف 2 وهكذا.
    طبعا كل ماتسال الست مراتى تجاوب لما تنظر الى واشاور لها بالرقم لغاية السؤال الاخير هل انتى تحبى كندا فنظرت زوجتى لى فهزيت راسى بالموافقة فمراتى لم تفهم واجابت انا مش فاهمة السؤال فاعادت السؤال مرة تانية انتى بتحبى كندا فاجابت زوجتى لا لانها مش فامة السؤال فكشرت القنصل عن انبابها وقالت لى اذن لماذا تريد ان تذهب الى كندا اذا كانت زوجتك لاتحب كندا طبعا حاولت اقنعها ان زوجتى لم تفهم السؤال وهى مش مقتنعة واعادت السؤال بصيغة اخرى (يعنى انتى مش بتحبى كندا) فطبعا الفلحوصة اجابت بنعم فاستدارت الى وقالت لى شفت (فضحكت) وفهمت القنصل ان مراتى مش فاهمة السؤال وعلى الرغم من ذلك تجاوزت عن هذا السؤال وقالت لى مارايك فى حجاب زوجتك فاجبتها انا مقتنع من حجاب زوجتى وانا اعلم ان كندا دولة قائمة اساسا على تعدد الجنسيات والديانات والكل خاضع لقانون واحد . بصراحة ابتسمت وسلمت على واعطتنى فى الحال شهادة الاختيار لكيبيك Certificat de selection de Québec وطبعا خرجت انا وزوجتى يدانا معا لغاية لما وصلت لباب السفارة وهربت زوجتى بسرعة منى وجرت لانها عارفة انا كنت هاعمل اية فيها هاهاهاهاهاهاهااها
    النكته ان زوجتى دخلت على الموقع ده وانا كنت باصلى لكنها لم تلاحظ ان الكاتب هو انا ولقيتها بتضحك فقلت لها على ايه فاجابت واحد حصل له زى ماحصل لنا بالضبط فنظرت واسود واحمر وازمهر وجهى ثم ضحكت وقلت والله قالت لى مبن اللى كاتب الكلام دة قلت لها تعالى نعرف وشديت الفيشة بتاعة الكمبيوتر برجلى على طول وكان نفسى افصل الكهرياء خالص gossip.gif tooth.gif

ربنا يوفقك يا دكتور ايمن... قرات الانترفيو اكثر من مرة و كل ما اشوفه اعيد قرأته ... ربنا يسهل لك و ييسر لك باقى الخطوات .. تحياتى

قديم 6th October 2008, 09:12 PM Dr Ayman Kamel غير متواجد حالياً
    Dr Ayman Kamel
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nona alawaal
    ربنا يوفقك يا دكتور ايمن... قرات الانترفيو اكثر من مرة و كل ما اشوفه اعيد قرأته ... ربنا يسهل لك و ييسر لك باقى الخطوات .. تحياتى

ربنا يوفقك انتى كمان وتكونى فى كندا بس من غير انترفيو على طول على كندا فى الوظيفة اللى انى بتحلمى بيها طبعا مش هاقول وظيفتك لانك قلتى فى مرة انها top secret

قديم 6th October 2008, 09:29 PM toronto غير متواجد حالياً
    toronto
    Silver Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr ayman kamel
    وكمان بتشتمنى الله يسامحك (بالعبرى)

الله يسامحك بالعبراني ..بيهتسلحا..او بيهتسلخا..او بيتيأفون...اختارك واحدة..شالوم عليخيم..يعني مع السلامو عليكوا.

قديم 6th October 2008, 09:31 PM toronto غير متواجد حالياً
    toronto
    Silver Member

انا كمان عندي شغل توب سيكريت..ومافيش سيكريت احسن من سيكريت هههههههههه

قديم 6th October 2008, 10:21 PM Dr Ayman Kamel غير متواجد حالياً
    Dr Ayman Kamel
    Member

[QUOTE=toronto;13814]انا كمان عندي شغل توب سيكريت..ومافيش سيكريت احسن من سيكريت هههههههههه[/
    QUOTE]
    ماشى ياعم السيكريت طب قل لى ايه الشغل السيكريت بتاعك
    مالوش دعوة بالبنزين الى اتسرب والتضخم

قديم 6th October 2008, 10:29 PM nona alawaal غير متواجد حالياً
    nona alawaal
    Senior Member

nona alawaal is on a distinguished road

أنا : nona alawaal

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr Ayman Kamel
    ربنا يوفقك انتى كمان وتكونى فى كندا بس من غير انترفيو على طول على كندا فى الوظيفة اللى انى بتحلمى بيها طبعا مش هاقول وظيفتك لانك قلتى فى مرة انها top secret

هو مش مهم انا احلم بوظيفة ايه هناك ... المهم ان وظيفتى الحالية تطلع ضمن الوظائف بتاعت الفيدرال اللى هيعلن عنها ... امانة عليك يا دكتور تدعيلى

انا وظيفتى ملهاش ريجيولاشن هناك يعنى بس الكندين اكسبيرينس ......
    تحياتى

قديم 6th October 2008, 10:31 PM toronto غير متواجد حالياً
    toronto
    Silver Member

لما تيجي حبقي أجي ازمرلك من تحت البيت بس علي الله تدخل وادعيلي اني اعرف اخرجها تانى.هههههههه

قديم 6th October 2008, 10:34 PM toronto غير متواجد حالياً
    toronto
    Silver Member

ان شاء الله كل الناس الحلوة تهاجر.