ازاى نملى ابليكاشنز فيدرال 2014 - الصفحة 41 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

ازاى نملى ابليكاشنز فيدرال 2014

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 29th June 2015, 09:09 AM aadmak غير متواجد حالياً
    aadmak
    Member

aadmak is on a distinguished road

أنا : aadmak

في الجنريك فورم .. بالنسبة للمقيمين في السعودية نكتب نوع الاقامة worker ? ولا permenant residence ? وبالنسبة للزوجة والابناء نكتب ايه ؟ اكيد مش worker

قديم 26th October 2015, 06:44 PM sevo غير متواجد حالياً
    sevo
    Junior Member

sevo is on a distinguished road

sevo's Flag is: Egypt

أنا : sevo

ماشاء الله موضوع رائع

قديم 14th July 2016, 08:39 AM khaled_sabry غير متواجد حالياً
    khaled_sabry
    Senior Member

khaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud of

khaled_sabry's Flag is: Egypt

أنا : khaled_sabry

الموضوع ده فى الجوووووووووووووووووووون
    و انا طلعت عيني عقبال مالقيته و مش فاهم فعلا ازاى الموضوع ده مش مثبت
    خصوصا ان نفس دوكيمنتس الفيدرال هى هى معادا Schedule 3 اتلغى و بقى فيه Schedule 4

الموضوع ده من 2014 و اديني اهه فى اخر 2016 و براجع منه

قديم 14th July 2016, 08:55 AM M,Nagib غير متواجد حالياً
    M,Nagib
    Silver Member

M,Nagib will become famous soon enough

M,Nagib's Flag is: Egypt

أنا : M,Nagib

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_sabry
    الموضوع ده فى الجوووووووووووووووووووون
    و انا طلعت عيني عقبال مالقيته و مش فاهم فعلا ازاى الموضوع ده مش مثبت
    خصوصا ان نفس دوكيمنتس الفيدرال هى هى معادا Schedule 3 اتلغى و بقى فيه Schedule 4

الموضوع ده من 2014 و اديني اهه فى اخر 2016 و براجع منه

دا موضوع الاخ الفاضل ابو حماد كان نشط جدا ايام الفيدرال ازاى ماخدش بالك منه ؟؟ على العموم كويس انك لقيته

قديم 14th July 2016, 11:58 AM khaled_sabry غير متواجد حالياً
    khaled_sabry
    Senior Member

khaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud of

khaled_sabry's Flag is: Egypt

أنا : khaled_sabry

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M,Nagib
    دا موضوع الاخ الفاضل ابو حماد كان نشط جدا ايام الفيدرال ازاى ماخدش بالك منه ؟؟ على العموم كويس انك لقيته

لا ما انا فاكره من اياميها
    بس لما دخل الاكسبريس انترى القصه اختلفت

بس واحد زى حلاتى مش تبع الاكسبريس انترى و بيملى لسه الورق فا الموضوع ده لسه مفيد جداا بالنسباله

قديم 14th July 2016, 06:00 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_sabry
    لا ما انا فاكره من اياميها
    بس لما دخل الاكسبريس انترى القصه اختلفت

بس واحد زى حلاتى مش تبع الاكسبريس انترى و بيملى لسه الورق فا الموضوع ده لسه مفيد جداا بالنسباله

هو ابو حماد راح فين؟!
    posted via mobile device

قديم 17th August 2016, 08:29 PM سمر ايمن غير متواجد حالياً
    سمر ايمن
    Junior Member

سمر ايمن is on a distinguished road

سمر ايمن's Flag is: Egypt

أنا : سمر ايمن

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo_hammad
    نكمل فورم ال GENERIC و كنا وصلنا للسيكشن ده
    CONTACT INFORMATION

1- السؤال ده متقسم ل 9 مربعات و هو سؤال عن عنوان المراسلات اللى ممكن يبقى غير عنوان اقامتك و مفيش اى مشكلة,الاول لرقم صندوق البريد, و هو عبارة عن صندوق بريد خاص بيك بتشتريه من هيئة البريد و التعاقد بيبقى لمدة سنة و بيبقى بحوالى 60 جنية او صندوق بريد شركتك لو انت عايز تكتب عنوان شكرتك عشان تستلم عليه البريد بتاعك,بس طالما انك كتبت الايمال بتاعك يبقى كل المراسلات هتم عليه.
    بعد كده رقم الشقة و المربع الثالث لرقم الشارع و الرابع لاسم الشارع و الخامس لاسم المدينة و السادس للدولة و لما هتختار مصر هتلاقى مربع الـ PROVINCE قفل لوحده و بعد كده الرقم البريدي للمنطقة و بعد كده الحى.

اللى انا عايز اقوله فى السؤال ده ان مش لازم نملى كل المربعات ,مثلا المربع بتاع رقم الشارع انا سيبته فاضى لان مفيش رقم للشارع و هكذا.

2- والسؤال ده عن عنوان اقامتك ,لو مش نفس عنوان المراسلة يبقى هنعلم على مربع NO و نكتب عنوان اقامتنا ,انما لو نفس عنوان اقامتنا يبقى هنعلم YES و الخانات هتقفل لوحدها.

3- التليفون بتاعك, و هنعلم على OTHER لاننا كلنا خارج كندا و هنكتب الكود و بعد كده رقم التليفون.

4- رقم تليفون اضافى لو حبيت و لو مفيش يبقى هنسيبه فاضى.

5- لو فيه فاكس يبقى نكتبه و لو مفيش نسيبه فاضى.

6- الايمال بتاعنا, و ده اللى هيبقى عليه كل مراسلات ضابط الهجرة معاك, عشان كده انا بفضل انى اعمل ايمال خاص بيه لوحده, لو الايمال الرئيسي بتاعك عليه ضغط.

و بكده يبقى وصلنا لسيكشن PASSPORT

1- بيسألك هل عندك جواز سفر صالح للاستخدام, طبعا كلنا لازم يبقة عندنا جوازات صالحة فهنعلم على مربع YES .

2- هنكتب رقم الجواز .

3- بلد الجواز.

4- تاريخ الاصدار.

5- تاريخ الانتهاء.

بعد كده سيكشن NATIONAL IDENTITY DOCUMENT

1- سؤال عن اذا كنت تمتلك بطاقة شخصية صالحة, هنعلم علىمربع YES .

2- رقم البطاقة.

3- بلد البطاقة.

4- تاريخ الاصدار.

5- تاريخ الانتهاء.

و بعد كده سيكشن EDUCATION/OCCUPATION DETAIL

1- اعلى مستوى تعليمي وصلت له, و تقدر تختار من الملابع نفسه.

2- عدد سنين الدراسة, من اول ابتدائى الى اخر سنة انت درستها و متعدش سنوات الرسوب, يعن لو كنت سقطت سنة يبقى متعدهاش من سنوات الدراسة.

3- وظيفتك الحالية.

4- الوظيفة اللى انت ناوى تشتغلها.

سيكشن LANGUAGE DETAIL

1- اللغة الام و هتختار من المربع نفسه.

2- لو مش اللغة الانجليزية هى اللغة الام, اى لغة بستخدمها اكثر و بتختار ما بين الانجليزي او الفرنساوى, وكلنا هنختار طبعا الانجليزي.

3- باى لغة تستطيع التواصل.

سيكشن DEPENDANTS و ده لكل افراد الاسرة الاخرين و هتبدأ بالمدام و اللى مش متزوج يبقى هيسيبه فاضى و مش هيكتب اى حاجة فيه و ينفع نضيف لحد 5 اشخاص و اللى افراد اسرته اكتر يبقى هيحتاج يملى ابليكاشن اسمه ADDITIONAL DEPENDANT.

هيبدأ بسيكشن PERSONAL INFORMATION

نفس اسئلة المقدم الرئيسي بس فيه اختلافات انا هقول عليها و هذكر السيكشن و رقم السؤال.
    سيكشن PERSONAL DETAILS
    سؤال رقم 10- العلاقة بالمقدم الرئيسي و هنختار طبعا SPOUSE .

11- هل هتصاحب المقدم الرئيسي لكندا هنعلم على مربع YES و لو NO يبقى هتكتب السبب لعد الاصطحاب لكندا, و السؤال رقم 12 هيقفل لوحده.

السؤال رقم 16- لما نختار الحالة متزوج او متزوجة( حسب المقدم الرئيسي مين) يبقى هنكتب بعد كده بيانات المقدم الرئيسي كزوج او زوجة , يعنى , لو المقدم الرئيسي هو الزوج يبقى هنكتب فى السؤال رقم 16 جزء C بيانات الزوج اللى هو المقدم الرئيسي.

سيكشن EDUCATION/OCCUPATION DETAIL

سؤال رقم 3 و 4 - لو الزوجة ربة منزل يبقى هنكتب المربعين دول N/A و لو بتعمل يبقى نكتب الوظيفة الحالية و الوظيفة اللى ناوية تشتغلها .
    كده نبقى خلصنا , بس اللى عنده اولاد يبقى هيضغط على ADD DEPENDANT و لما تضغط عليه هتلاقى الابليكاشن زود لك جزء تانى زى الجزء بتاع الزوجة .

و نفس الاسئلة الا الاتى:

السؤال رقم 10 و هو لما بتختار العلاقة بالمقدم الرئيسي CHILD هتلاقى السؤال رقم 12 مفتوح و اللى هو DEPENDANT TYPE و ده هتختار فيه TYPE A DEPENDANT

و رقم 16- هنختار SINGLE

و فى التعليم هنختار NONE و عدد سنين التعليم هنكتب 0 و لو الاولاد كبار و بيدرسول فى الابتدائى مثلا يبقى هنختار SECONDARY OR LESS و نكتب عدد سنين دراستهم.

و فى بيانات اللغة هنختار ARABIC, EGYPT حتى لو زى مريم بنتى اللى عندها سنة و نص و بتتكلم هيروغليفي حاليا .

بعد ما نخلص ملى الابليكاشن لازم ندوس على المربع الازرق المكتوب فيه VALIDATE و لو فيه اى حاجة غلط هتلاقى المربعات الغلط اتعلمت بالاحمر, انما لو ملينا الخانات صح يبقى هنلاقى ظهر لنا الباركود بتاعنا و كمان هنلاقى فى اول الابليكاشن جنب السؤال رقم 2 اللى بنختار فيه SKILLED WORKER مربع على اليمين صغير بتاع الـ VALIDATE و اتكتب فيه YES .

و بعد الباركود هنلاقى اقرار منك بالسماح للـ CIC باستخدام بياناتك , هتعلم على المربع YES .

و كمان هنترخ الابليكاشن بتاريخ يوم الارسال.

و بكده يبقى الابليكاشن جاهز و نطبعه بالباركود و ندبس الابليكاشن كاملا مع بعضه و بعد كده هنرجع تانى للاقرار اللى بعد الباركود و هنكتب اسمنا بخط اليد,انا فارك انى كتبت اسمى ثلاثى بس الثالث كان اسم العائلة, يعن اسمى و اسم الاب و اسم العائلة.

و هنمضى طبعا فى المربع اللى فوقه كلمة SIGNATURE OF APPLICANT

و دمتم.

و بكده نبقى خلصنا ابليكاشن الـ GENERIC و اللى عنده سؤال انا مستنى قبل ما ادخل على الابليكاشن اللى بعد كده

الله يباركلك الله يباركلك الله يباركلك
    posted via mobile device

قديم 15th October 2016, 04:31 PM emadOmda غير متواجد حالياً
    emadOmda
    Junior Member

emadOmda is on a distinguished road

emadOmda's Flag is: Egypt

أنا : emadOmda

والله جزاكم الله الف خير ووفقكم لما فيه الخير يارب
    انا اتبعت خطواتكم و فعلا مليت الابليكيشن
    لكن ظهرتلي رساله انهم استكفوا
    ممكن حد يضيفني لجروب الواتس اب او التليجرام و ربنا يجعله في ميزان حسناتكم