مسيساجا ..... بعيون مصرية - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

مسيساجا ..... بعيون مصرية

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 31st July 2012, 08:54 PM شير غير متواجد حالياً
    Senior Member

شير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to behold

افتراضي مسيساجا ..... بعيون مصرية

أنا : شير

هذا التوبيك محاولة بسيطة لرد الجميل لهذا المنتدي الرائع ومحاولة ربما تفيد القادمين الجدد
    وفي البداية ..... اشكر الله الذي اعاننا علي اتمام مشوار الهجرة علي خير وبداية مشوار اخر جديد جوه كندا
    ولا انسي ان اشكر كل اعضاء المنتدي الاعزاء وعلي رأسهم د/ قناوي واستاذ اكسيلانس والمهندس زناتي
    وكل من تفضل وساعدنا ولو بمعلومة صغيرة في هذا المشوار
    الرب قادر ان يعوضكم تعب محبتكم ويكلل خطواتكم بالنجاح

قدمنا الملف 5/5/2010 ووصلت الفيزا بحمدالله 18/5/2012
    اي بعد سنتين واسبوعين وتم عمل اللاندنج يوم 28/7/2012 في مسيساجا
    واحب احكي لكم بالتفصيل علشان انا عارفة ان كتير بنبقي عايزين نعرف التفاصيل الصغيرة بس يا رب ماتزهقوش
    نبتدي الحكاية .... حجزنا طيران علي توماس كوك رحلة اير كندا علي مصر للطيران وترانزيت في لندن لمدة 4 ساعات ونصف ثم اكملنا اير كندا حتي مطار بيرسون بتورنتو في 8 ساعات
    وبالمناسبة مش محتاجين فيزا للندن ولا حاجة
    كل واحد فينا انا وزوجي وابنتي كان ليه شنطة واحدة 23 كيلووشنطة واحدة هاندباج 7 كيلو وكنا واخدين معانا شنطة زيادة قلنا ندفع عليها 60 دولار اول ما دخلنا مطار القاهرة فوجئنا بمشكلة صغيرة لكن لم تخطر علي بالنا وهي ان حجم شنطتين من الهاند باج اكبر من الحجم المسموح بالهاند باج اي اصبحوا يعتبروا شنطتين زيادة بالاضافة للشنطة الزيادة اللي كنا واخدنها معانا اي اصبح معنا 3 شنط زيادة فطبعا علي الريق رحنا دافعين 1770 جنيه علي الشنط الزيادة وعلشان كده
    ملحوظة هامة : وانتم بتشتروا الهاندباج تشتروا مقاس رقم واحد مش مقاس رقم اتنين
    بعد كده عدينا ودخلنا الطيارة وهي طيارة حلوة والخدمة فيها كويسة اخدنا 5 ساعات من القاهرة حتي لندن من 9.30 الصبح وحتي 2.30 ظهرا وقدموا لنا وجبة واحدة الساعة 12.30 ظهرا
    في مطار هيثرو بلندن زي ما قلنا مش محتاجين فيزا ولما عدينا طلبوا مننا كل السوائل اللي في شنطة اليد والهاند باج فكان معانا عصاير وميه وهي بتظهر علي الجهاز فاخدوها وقالولنا لو حبيتوا تشربوها هنا قدامنا بس احنا سيبناها
    قعدنا بعد كده ترانزيت 4 ساعات ونصف ويا ريت تكونوا واخدين معاكم سندوتشات او كيك اوشيكولاته او بسكويت
    لغيت ما ظهر رقم الجيت علي الشاشة قبل ميعاد الطيارة بساعة فرحنا ودخلنا الطيارة لمدة 8 ساعات
    الخدمة حلوة وقدموا لنا وجبة بعد الاقلاع بساعة ثم سناكس قبل ما ننزل بساعة وطبعا في مشروبات علي الطيارة للي يحب وكمان في افلام عربي واجنبي وكرتون علشان ما تحسوش بالوقت
    وزعوا علينا ورقة تملاها وتسلمها في المطار لما تنزل انا صورتها بس معرفتش انزلها مكتوب فيها بياناتكم والجنسية وعنوانكم في مصر او المكان اللي جايين منه مش المكان اللي انتم رايحين فيه
    بعد كده في حوالي 6 اسئلة تجاوب عليهم نعم او لا الاسئلة دي بقي هي
    هل معاكم 10.000 دولار او اكتر
    هل معاكم اي منتجات البان او لحوم
    هل زرتم مزرعة قبل كده وناوييين تزوروا مزارع في كندا
    هل معاكم اي نوع من البضائع
    احنا جاوبنا كله لأ ما عدا سؤال الفلوس قلنا نعم
    احنا كان معانا حوالي 14 الف دولار بس لما سألونا في المطار قلنا 10 بس
    المهم نزلنا مطار بيرسون بتورنتو وكانت 9 مساءا بتوقيتهم لكن كانت الدنيا نهار فاستغربنا جدا لكن اكتشفنا ان الليل هنا من 9.20 او 9.30 م
    اجراءات اللاندنج لم تأخذ سوي 10 دقائق مفيش ولا شنطة اتفتحت
    قلنا لهم احنا فيزا هجرة فوصفوا لنا الباب المخصص علشان ماتقفوش في صف غلط الناس هنا كلها لطيفة ومهذبة وبشوشة شاوروا لنا علي مكتب دخلنا فيه والضابط طلب منا ورق اللاندنج واتاكدنا منه ان الصور سليمة ختمه لنا واخد الورقة اللي فيها الصورة واعطانا الورقة اللي مفيهاش صورة وطبعا تبقوا حافظين العنوان اللي انتم نازلين عليه علشان هيبعتوا عليه البي ار وقالنا هتستلموا بعد حوالي شهر ونصف ولما سالناه علي ليسته العفش قالنا بعد ما تنزلوا من السلالم وتستلموا الشنط تسلموا ورقة العفش علشان تتختم
    وانا كنت عارفة من المنتدي ان في شنطة اوراق تخص النيوكمرز سالناه عليها فقالنا ان المسئول مشي فقام بنفسه واعطانا ورق وكتيبات هامة للمهاجرين الجدد
    بعد كده نزلنا علشان ناخد شنطنا ويا ريت يكون معاكم دولارات فكة لان عربية نقل الشنط ب 2 دولار واحنا احتجنا شنطتين ب 4 دولار وماكانش معانا فكة ففكينا من هناك رغم اني كنت قريت المعلومة دي علي المنتدي بس لم اهتم لاني لم اكن اعرف ان زوجي مش معاه دولارات فكة علشان كده احب اقولكم محدش يستهين باي معلومة حتي لو بدت صغيرة لانها قد تفيد احد
    اخدنا الشنط ورحنا للمسئول علي ليسته العفش واحنا كان معانا ليسته تحفة بعتها لينا اقارب لنا في كندا فيها كل مايخطر علي بالكم
    حاولت انزلها بس مش عارفة هي 3 ورقات وبتنزل ورقة ورقة حاولت اضغطها بس قاللي خطأ في التحميل بس انا هحاول مرة تانية
    فبعد ما شافها الضابط قالنا ليه مش كاتبين الرقم الاجمالي لازم تكتبوه قعد زوجي يحسب علي الموبايل 3 صفحات
    وهو بيحسب الضابط اخد ورقة منهم وبص علي الاسعار وسمعته بيكلم واحدة زميلته عراقية
    قالها هي الاسعار دي طبيعية قالت له علي حسب هل معاهم قلوس يقدروا يشتروه او لأ
    البنت سألتنا بالعربي انتم رحتم اي مكان تاني غير مصر قلنا لها لأ قالت لنا يبقي انتم اكيد اغنياء علشان يكون عندكم كل الحاجات دي فقلنا لها لأ الحاجات دي في مصر غالية ضحكوا وقالولنا يبقوا انتم كده ممكن تبقوا هنا مليونيرات رغم انها كانت عاملة اجمالي 22 الف دولار وطبعا نصها حاجات مش عندنا بس كتبناها زي ما هي المهم طلب منا نروح نختمها
    وولكم تو كندا ........وخرجنا من المطار وعدت علي خير الحمدلله ......هي ليسته ممكن يكون مبالغ فيها لكن هحاول احطها وكل واحد يغير فيها زي ما هو عايز
    وللحديث بقية

الموضوع الأصلي : مسيساجا ..... بعيون مصرية     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : شير

التعديل الأخير تم بواسطة شير ; 31st July 2012 الساعة 09:02 PM

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    مسيساجا ..... بعيون مصرية الهجرة إلى كندا mohdsayed 183 29178 31st July 2012 08:54 PM

قديم 31st July 2012, 08:57 PM شير غير متواجد حالياً
    شير
    Senior Member

شير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to behold

أنا : شير

اول يوم لينا في كندا نزلنا نعمل السين كارد اخدنا معانا الباسبور وورق اللاندنج كل اجراءاته خلصت في 10 دقائق وكنا ماليين الابليكيشن من البيت نزلناه من علي الانترنت
    وطلب منا رقم العنوان اللي نازلين فيه علشان هيتبعت عليه في خلال 10 ايام واعطانا ورقة سألناه ممكن نفتح حساب بنك قبل ما نستلم الكارت قال ايوه بالورقة اللي معاكم دي
    رحنا فرع نوفاسكوتشيا لان ليه فرع في مصر وعملنا حساب مشترك لي ولزوجي واعطونا كارت فيزا كمان ثم عمل زوجي حساب ايضا مشترك بالدولار الامريكي
    رحنا بعد كده زرنا الكومينتي سنتر بتاع المنطقة السكنية التابعة لنا فيه حمام سباحة وتعليم كاراتيه والعاب كثيرة وكورسات حلوة للاطفال وعملنا كارت للمكتبة
    المهم انا كنت عارفة من المنتدي ان بلاش نعمل لنا روابط في كندا طالما احنا راجعين مصر علشان الاقرار الضريبي فماكنتش ناوية اعمل حاجة غير البي ار
    لكن اقاربنا هنا طمنونا وقالولنا ان السين كارد وحساب البنك والرخصة وكارت الاوهيب اللي هو التأمين الصحي مافيهومش مشكلة طالما مش هنستعملهم وطبعا مش هنقدم علي التشايلد بينفيت
    واحنا دلوقتي في مرحلة امتحان الجي 1 اللي هو امتحان النظري لان في فرق سنة بين انك تاخده وبعدين تقدم علي امتحان الجي 2 ده طبعا بالنسبة لي بس ان شاء الله زوجي بعد ما يمتحن النظري لان ده اجباري اساسي لكل الناس هيقدم علي الجي علطول لان بقاله اكتر من 10 سنوات بيسوق
    فان شاء الله هقولكم علي تفاصيل الامتحان وذاكرنا منين بس ادعوا لنا علشان يعدي علي خير
    بعد كده نقدر نطلع كارت التامين الصحي لانه ما ينفعش يطلع من غير ما يكون معاك 2 كارت بصورة وكارت السين وكارت المكتبة مش عليهم صورة يبقي كده ممكن الباسبور والرخصة لما ربنا يسهلها وتطلع دعواتكم لينا
    وللحديث بقية

قديم 31st July 2012, 08:59 PM salamatarek غير متواجد حالياً
    salamatarek
    Silver Member

salamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond repute

أنا : salamatarek

منورة يا مدام شير

حمد الله على السلامة

وربنا يوفقكم فى كندا يا رب

مع تحياتى

قديم 31st July 2012, 09:25 PM salamatarek غير متواجد حالياً
    salamatarek
    Silver Member

salamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond repute

أنا : salamatarek

على فكرة يا مدام شير انتم ممكن تقدموا على كارت التأين الصحى لو معاكم 3 وثائق من التالى فى الرابط

https://www.settlement.org/sys/faqs_d...faq_id=4001246

يعنى المطلوب كده

Record of Landing (IMM1000)

Monthly mailed bank account statements for savings or chequing accounts (does not include receipts, bank books, letters or automated teller receipts)

Passport (Canadian or foreign)

انا كنت عايز اعرف عدد عائلتك كام فرد يا مدام شير , ولما قلتولهم معاكوا 10000 دولار الموضوع مشى عادى والا قالوا لكم حاجة, وكتبوا قيمة الفلوس فى ورق اللاندنج والا لأ , لان الفورمة الجديدة اللى معانا مش مكتوب فيها الجزئية بتاعت الفلوس؟

قديم 31st July 2012, 09:44 PM ياسر جعفر غير متواجد حالياً
    ياسر جعفر
    Senior Member

ياسر جعفر has a spectacular aura aboutياسر جعفر has a spectacular aura about

ياسر جعفر's Flag is: Canada

أنا : ياسر جعفر

!For Medical Professionals Only

ألف مبروك مدام شير و حمد لله على السلامه و ربنا يتمم لكم على خير

قديم 31st July 2012, 10:00 PM chemia غير متواجد حالياً
    chemia
    Member

chemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to beholdchemia is a splendid one to behold

chemia's Flag is: Egypt

أنا : chemia

الف مبروك مدام شير على اللاندنج و ربنا يسهل لكم الامور

قديم 31st July 2012, 10:43 PM farfoosh غير متواجد حالياً
    farfoosh
    Member

farfoosh is on a distinguished road

farfoosh's Flag is: Egypt

أنا : farfoosh

الف مبرووك علي الاندينج مدام شير وموضوعك جه في وقته لاني ناوي باذن الله انزل مع العائلة لاندينج لمدة اسبوعين في 8 اغسطس ان شاء الله
    ياريت لو حضرتك قدرتي تحملي الورق الخاص بلسته العفش اكون شاكر جدا لكي
    انتم نزلتم في اي اوتيل؟

قديم 31st July 2012, 11:21 PM elmadysm غير متواجد حالياً
    elmadysm
    Silver Member

elmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant future

elmadysm's Flag is: Sweden

أنا : elmadysm

دعوه لموضوعي

الف مبرووووووك اللاندنج

قديم 31st July 2012, 11:30 PM al kabeeer awy غير متواجد حالياً
    al kabeeer awy
    Member

al kabeeer awy has a spectacular aura aboutal kabeeer awy has a spectacular aura about

أنا : al kabeeer awy

الف حمد الله على السلامة يا مدام شير و ربنا يكتب لكم الخير و يسر لكم الحال و شكرا على وقتك و مجهودك

قديم 1st August 2012, 07:18 AM ehab ismael غير متواجد حالياً
    ehab ismael
    Junior Member

ehab ismael is on a distinguished road

ehab ismael's Flag is: Egypt

أنا : ehab ismael

تسجيل متابعة بإهتمام شديد لأننا ناويين علي اللاندنج بإذن الله يوم 22 أغسطس
    ربنا يسهل لكم كل أموركم وبالتوفيق إنشاء الله