الهــجـرة إلى الـسـويـد - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد

الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد

الهــجـرة إلى الـسـويـد

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 15th December 2011, 10:45 PM ozoozo غير متواجد حالياً
    ozoozo
    Member

ozoozo has a spectacular aura aboutozoozo has a spectacular aura aboutozoozo has a spectacular aura about

ozoozo's Flag is: Saudi Arabia

أنا : ozoozo

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng Hesham
    انا زيك استاذى العزيز دورت على اللى الهجره للدول الاسكندنافيه بس الامور بالنسبالها غامضه جدا

بس حسب ما سمعت مؤخرا لابد من وجود فيزا شنجن للحصول على الاقامه فى اى دوله اوروبيه

مش عارف قدر صحه المعلومه دى - يا رب تطلع غلط - بس نتمنى نحصل على توكيد لها بالاثبات او النفى

باقى المعلومات زى ما حضرتك اشرت ليها لا اكثر ولا اقل

ازيك يازميل

هاه لقيت شغل ولا لسه ؟؟

اللي انا فهمته ان الشينجن ده لو انت هاتعمل لجوء سياسي زي اخوانا العراقيين بيروح هناك وبعدين يطلب اللجوء وفي ناس بتروح تهريب من تركيا واكتر ناس ماشيين في الحوارات دي العراقيين والصوماليين

لكن بالنسبه لموضوع المشروع اللي انا فاهمه انك بتقدمه في السفاره وهما بيبعتوه لمكتب الهجره في استكهولم عشان يدرسوه وزي مانت شايف احنا بنتكلم في بتاع 50 الف جنيه

ولو فعلا موضوع العقارات ده صحيح يبقي لعبت يامعلم

وهما هناك كلهم 9 مليون نفر -يعني قد سكان الزاويه الحمراء وضواحيها-علي نص مليون كم ونسبه العواجيز كبيره فمحتاجين شباب

لو تعرف حاجه ياريت تضيفها وايد علي ايد تساعد

قديم 15th December 2011, 10:48 PM اونست غير متواجد حالياً
    اونست
    Silver Member

اونست has much to be proud ofاونست has much to be proud ofاونست has much to be proud ofاونست has much to be proud ofاونست has much to be proud ofاونست has much to be proud ofاونست has much to be proud ofاونست has much to be proud ofاونست has much to be proud of

اونست's Flag is: Egypt

أنا : اونست

أنا اعرف أن فيه سوريين كتير بيهاجروا للسويد
    بس الحقيقة معرفش طبيعة الهجرة دي أزاي

قديم 15th December 2011, 10:50 PM Remooo غير متواجد حالياً
    Remooo
    Colonel

Remooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond repute

Remooo's Flag is: Egypt

أنا : Remooo

اعملوا حسابى معاكوا
    شكلها هاتبقى سويد

قديم 15th December 2011, 11:00 PM Eng Hesham غير متواجد حالياً
    Eng Hesham
    Brigadier General

Eng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond repute

Eng Hesham's Flag is: Egypt

أنا : Eng Hesham

اللينك دا فيه كل الفورم المطلوبه لكل انواع الفيزا للسويد

طلبه وعمل و كله كله

https://www.migrationsverket.se/info/1242_en.html

قديم 15th December 2011, 11:08 PM ozoozo غير متواجد حالياً
    ozoozo
    Member

ozoozo has a spectacular aura aboutozoozo has a spectacular aura aboutozoozo has a spectacular aura about

!For Medical Professionals Only

يامرحب بالزباين

طبعا مادام في ناس بتروح هناك يبقي اكيد الموضوع مش صعب ونحاول كلنا واللي يوصل لحاجه يحطها

المشكله ان المعلومات اللي انا وصلتلها بتقول الامور سهله جدا بس طبعا خايف من الخوازيق اللي ممكن تطلعلنا

وتذكروا دوما لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون سويديا

ده ويكيبيديا عن السويد لتحميس الناسhttps://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%...84.D9.8A.D8.A9

والجو هناك معتدل مفيش برد قارس زي كندا يعني في عز البرد-بعيدا عن الشمال هاتلاقي -3

قديم 15th December 2011, 11:12 PM ozoozo غير متواجد حالياً
    ozoozo
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng Hesham
    اللينك دا فيه كل الفورم المطلوبه لكل انواع الفيزا للسويد

طلبه وعمل و كله كله

https://www.migrationsverket.se/info/1242_en.html

تسلم ياهندسه

ايوه كدا خلينا نحمس بعض

طبعا احنا من حيث المبدأ هاندور في

Application by self-employed persons

وده النك بتاع الفورمه بتاعته
    https://www.migrationsverket.se/downl..._124011_en.pdf

قديم 15th December 2011, 11:12 PM Eng Hesham غير متواجد حالياً
    Eng Hesham
    Brigadier General

Eng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond reputeEng Hesham has a reputation beyond repute

الملفات دى الترجمه العربيه لحاجات كتير اوى على موقع الهجره

هتلاقوها فى اللينك دا

https://www.mediafire.com/?05lttt3jvf3wp5j

قديم 15th December 2011, 11:13 PM ramyfathalla غير متواجد حالياً
    ramyfathalla
    Golden Member

ramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond reputeramyfathalla has a reputation beyond repute

ramyfathalla's Flag is: Egypt

أنا : ramyfathalla

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Remooo
    اعملوا حسابى معاكوا

شكلها هاتبقى سويد

والله ضحكتينى يا ريم

طيب اللغة ايه يا جماعة سويدى بردو

بأتكلم بجد اللغة ايه هناك

أنا معلوماتى صفر فى موضوع السويد و النرويج و الجماعة دول

قديم 15th December 2011, 11:19 PM Eng Hesham غير متواجد حالياً
    Eng Hesham
    Brigadier General

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramyfathalla
    والله ضحكتينى يا ريم

طيب اللغة ايه يا جماعة سويدى بردو

بأتكلم بجد اللغة ايه هناك

أنا معلوماتى صفر فى موضوع السويد و النرويج و الجماعة دول

اللغه فى السويد السويديه كلغه اولى و الالمانيه كلغه تانيه و الانجليزيه موجوده برضه بنسبه كبيره بس مش زى اللى فاتوا دول

الكلام دا مش من مصدر مؤكد بس هو انا قريته فى يوم ما ومش فاكر المصدر الصراحه

قديم 15th December 2011, 11:21 PM ozoozo غير متواجد حالياً
    ozoozo
    Member

دي الحاجات اللي طالبنها في الابليكشن عشان بدايه المشروع ممكن حد من التجاريين يساعدنا فيها

Operational plan
    Market survey

Contracts with customers/suppliers

Contract for premises

Investment budget, liquidity budget, budget of profit and loss

Budgeted balance sheet

اعتقد انك بتحتاج تعمل تاسيس للشركه من خلال موقعهم او تفتح ملف ليها يعني قبل ماتقدم ......ولا انا فاهم غلط؟