الهـــجرة عـــــــــن طـــــــــريـــــــــــــق الدراســـــــــــــــــــــــة - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    نتائج انتخابات الرئاسة
    (الكاتـب : تصحيح ) (آخر مشاركة : AndrewInfub)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الهـــجرة عـــــــــن طـــــــــريـــــــــــــق الدراســـــــــــــــــــــــة

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 30th May 2013, 04:23 AM elmadysm غير متواجد حالياً
    Silver Member

elmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant future

elmadysm's Flag is: Sweden

افتراضي الهـــجرة عـــــــــن طـــــــــريـــــــــــــق الدراســـــــــــــــــــــــة

أنا : elmadysm

دعوه لموضوعي

بسم الله الرحمن الرحيم ة
    الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
    الاخوة الكرام
    انا شايف نبرة حزن فى باب كندا
    مرة بسبب ملفات قبل فبراير 2008
    ومره بسبب القانون الجديد
    ومرة بسبب اللسته الجديدة
    واسباب اخرى شخصيه
    ومن خلال تواجدى فى كندا ومتابعتى لاخبار الهجرة ومتابعتى للمنتدى
    حبيت افتح موضوع
    قد يكون بارقة امل لبعض الاعضاء

ايه رايكم فى احد الابواب الجانبيه للهجرة
    الدراسة
    بتقول ايه ؟؟؟
    الدراسة
    ادخل فى الموضوع

الموضوع طويل شوية
    بس اهى محاوله للهجرة الى كندا عن طريق الدراسة
    ودى وسيله قد تكون مفيدة لبعض الاعضاء اللى مستعد يسافر على طول
    فيه ناس كتير خاصة من السعودية ودول الخليج بتيجى هنا دراسة
    ويعدى عليها اول سنه
    وبعدها يروح لمحامى
    يجيب له تصريح عمل لمدة 3 سنوات
    واثناء هذه الفترة يقدم له على الاقامة PR
    الحكاية دى بدات تنتشر
    وغير مكلفه على الاطلاق
    واصبح لها ناس محترفين يساعدوك ذى المحامين
    بيجيب لك قبول فى جامعة او كليه او معهد حسب ظروفك
    مع بعض الاوراق اللى بيرشدك اليها
    وتبعتهم على السفارة
    ومبروك الفيزا
    على فكرة انت ممكن تعمل كل دا بنفسك
    بالدخول على مواقع الكليات و التقديم اون لاين

وقابلت طلاب كتير من الهند وباكستان وسريلانكا وبنجلاديش
    جايين بنفس الطريقه

مش عارف ليه محدش بيفكر فى الموضوع ده ؟
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    إبدأ مشروع كبير برآس مال صغير فى كندا الهجرة إلى كندا bassamfox 16 7593 20th November 2017 06:33 AM
    مطلوب مساعدة من طبيب باطنه فى الرياض ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة مصري سكندري 13 4179 25th July 2013 01:31 AM
    خبر سار :جيسون كينى يترك وزارة الهجرة الهجرة إلى كندا mohdsayed 10 3524 19th July 2013 03:59 PM
    شيكابالا فى الاهلى 3 سنوات ب 20 مليون جنيه موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات elmadysm 2 1775 23rd June 2013 07:54 AM
    رأى الدكتور يوسف القرضاوى فى شراء بيوت السكنى في... الهجرة إلى كندا mohamed naguib 23 29332 5th June 2013 05:53 PM

قديم 30th May 2013, 05:29 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

كلامك في محله يا باشمهندس وفيه ناس محترفه في العمل ده

بس الفيزا من البلاد العربيه المتأثره برياح ما سمي بالربيع العربي واللي للاسف بان انه رياح خريف مع عواصف نأمل أن تأتي بمطر وينبث الزرع بعديها وتشرق شمس الامل

المهم الفيزا لناس معاها قبول ومنح دراسيه من حكوماتها واقف عاللغه
    ومصرين في السفارات انك تاخد اللغه اولا في بلدك رغم انك قريب جدا من الوصول الى الرقم المطلوب مع العلم ان وجودك هنا سيسرع اكتسابك للغه
    ولكنهم للاسف يرفضون اعطاء الفيزا

ورغم ان وزير الهجره صرح ان اللي بيعمل دكتوراه يقدر يقدم عالبي ار بعد سنه وانت ادري مني ان البي ار مقدمه للجنسيه

وسلامتك مع التحيه

قديم 30th May 2013, 06:02 AM الموعلم غير متواجد حالياً
    الموعلم
    Member

الموعلم has much to be proud ofالموعلم has much to be proud ofالموعلم has much to be proud ofالموعلم has much to be proud ofالموعلم has much to be proud ofالموعلم has much to be proud ofالموعلم has much to be proud ofالموعلم has much to be proud ofالموعلم has much to be proud of

الموعلم's Flag is: Egypt

أنا : الموعلم

انا زمان فكرت فى الطريقه دى وجهزت اوراقى وجبت موافقه من معهد فى فانكوفر بالايميل ودفعت سيمستر مقدم ورحت عشان اقدم ورقى لمكتب بيخلص الحاجات دى فالسفاره الكنديه بالرياض المكتب قالى هتترفض عشان انت مش سعودى
    وان السفاره فى السعوديه متبرمجه ع السعوديين بس والباقى كنسل احبطنى خصوصا انه سورى وقالى انه قدم واترفض بس الحق يقال الفتره دى كمان كنت كندا بترخم حتى ع السعوديين وبتطول عليهم المده حتى 6 شهور
    وبعد كده السفير الكندى عمل اعتذار هنا فى الجرايد عن التاخير ووعد ببروسينج اسرع والله حرام صعب عليه

قديم 30th May 2013, 06:45 AM Dr.Samo غير متواجد حالياً
    Dr.Samo
    Platinum Member

Dr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond repute

Dr.Samo's Flag is: Egypt

أنا : Dr.Samo

فيه موضوع مثبت كامل متكامل للصديق العزيز م. طارق سلامة من ٣ سنين عن الهجرة دراسة وفيه كل التفاصيل
    https://www.almatareed.org/vb/showthr...1#.Uab082Qayc0

قديم 30th May 2013, 06:55 AM حنان مصطفى غير متواجد حالياً
    حنان مصطفى
    Member

حنان مصطفى is a glorious beacon of lightحنان مصطفى is a glorious beacon of lightحنان مصطفى is a glorious beacon of lightحنان مصطفى is a glorious beacon of lightحنان مصطفى is a glorious beacon of lightحنان مصطفى is a glorious beacon of light

حنان مصطفى's Flag is: Egypt

أنا : حنان مصطفى

!For Medical Professionals Only

هو طبعا انت مشكور انك فتحت التوبيك ده
    بس ملحوظة صغيرة
    كل الناس فى مصر خصوصا اتجهت للاتجاه ده - مش بارداتها لكن غصب عنها بسبب تعنت السفارة الكندية
    وعلى فكرة السفارة كده مع المصريين من زمااااااان - بيقولك توجهات سياسية ما علينا
    المهم ان كل الناس فى مصر بتفكر تقريبا بنفس الاسلوب - والكل بياخد رفض وانا اولهم - دكتوراه واترفضت وماتقوليش ايه الاسباب؟؟ هى هى نفس التلالكيك حتى الورقة اللى مفروض يكون مكتوب فيها تفاصيل الرفض الموظفة ماتعبتش نفسها وكتب تفاصيل - كتب مرفوض وانت نقى بقى الاسباب براحتك
    -----
    ممكن التوبيك ده يكون له وظيفة مهمة جدا بجانب التوبيك المخصص للدراسات العليا الذى يختص بالتقديم للجاامعات والكليات ومتطلبات الدراسة
    اما هذه التوبيك اقترح انه يكون حول فيزا الدراسة فقط - كده يبقى اوقع ويكون اضافة لباب كندا
    بالتوفيق للجميع

قديم 30th May 2013, 01:45 PM elmadysm غير متواجد حالياً
    elmadysm
    Silver Member

elmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant future

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shawi
    كلامك في محله يا باشمهندس وفيه ناس محترفه في العمل ده

بس الفيزا من البلاد العربيه المتأثره برياح ما سمي بالربيع العربي واللي للاسف بان انه رياح خريف مع عواصف نأمل أن تأتي بمطر وينبث الزرع بعديها وتشرق شمس الامل

المهم الفيزا لناس معاها قبول ومنح دراسيه من حكوماتها واقف عاللغه
    ومصرين في السفارات انك تاخد اللغه اولا في بلدك رغم انك قريب جدا من الوصول الى الرقم المطلوب مع العلم ان وجودك هنا سيسرع اكتسابك للغه
    ولكنهم للاسف يرفضون اعطاء الفيزا

ورغم ان وزير الهجره صرح ان اللي بيعمل دكتوراه يقدر يقدم عالبي ار بعد سنه وانت ادري مني ان البي ار مقدمه للجنسيه

وسلامتك مع التحيه

كلام سليم
    بس انا حبيت الفت نظر الاعضاء لاحد الابواب المفتوحة لكندا
    انا كنت باشوف الاعلانات عن الدراسة وماكنتش باهتم
    بس لما سالت الناس اللى جايين دراسة
    وجدت عندهم خطط لاستغلال الفيزا الدراسية
    وسواء قبل او بعد وصولهم لكندا
    وفيه منهم اللى جاى عن طريق مكاتب
    ومنهم اللى عمل كل حاجة بنفسه

قديم 30th May 2013, 06:18 PM elmadysm غير متواجد حالياً
    elmadysm
    Silver Member

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الموعلم
    انا زمان فكرت فى الطريقه دى وجهزت اوراقى وجبت موافقه من معهد فى فانكوفر بالايميل ودفعت سيمستر مقدم ورحت عشان اقدم ورقى لمكتب بيخلص الحاجات دى فالسفاره الكنديه بالرياض المكتب قالى هتترفض عشان انت مش سعودى
    وان السفاره فى السعوديه متبرمجه ع السعوديين بس والباقى كنسل احبطنى خصوصا انه سورى وقالى انه قدم واترفض بس الحق يقال الفتره دى كمان كنت كندا بترخم حتى ع السعوديين وبتطول عليهم المده حتى 6 شهور
    وبعد كده السفير الكندى عمل اعتذار هنا فى الجرايد عن التاخير ووعد ببروسينج اسرع والله حرام صعب عليه

الف شكر على مرورك

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حنان مصطفى
    هو طبعا انت مشكور انك فتحت التوبيك ده
    بس ملحوظة صغيرة
    كل الناس فى مصر خصوصا اتجهت للاتجاه ده - مش بارداتها لكن غصب عنها بسبب تعنت السفارة الكندية
    وعلى فكرة السفارة كده مع المصريين من زمااااااان - بيقولك توجهات سياسية ما علينا
    المهم ان كل الناس فى مصر بتفكر تقريبا بنفس الاسلوب - والكل بياخد رفض وانا اولهم - دكتوراه واترفضت وماتقوليش ايه الاسباب؟؟ هى هى نفس التلالكيك حتى الورقة اللى مفروض يكون مكتوب فيها تفاصيل الرفض الموظفة ماتعبتش نفسها وكتب تفاصيل - كتب مرفوض وانت نقى بقى الاسباب براحتك
    -----
    ممكن التوبيك ده يكون له وظيفة مهمة جدا بجانب التوبيك المخصص للدراسات العليا الذى يختص بالتقديم للجاامعات والكليات ومتطلبات الدراسة
    اما هذه التوبيك اقترح انه يكون حول فيزا الدراسة فقط - كده يبقى اوقع ويكون اضافة لباب كندا
    بالتوفيق للجميع

الف شكر لحضرتك

قديم 14th June 2013, 03:48 PM احب اولادي غير متواجد حالياً
    احب اولادي
    Junior Member

احب اولادي is on a distinguished road

احب اولادي's Flag is: Egypt

أنا : احب اولادي

انا احبطت علي الآخرررررررررررررررر.

قديم 14th June 2013, 03:52 PM Mafia غير متواجد حالياً
    Mafia
    Silver Member

Mafia is a glorious beacon of lightMafia is a glorious beacon of lightMafia is a glorious beacon of lightMafia is a glorious beacon of lightMafia is a glorious beacon of lightMafia is a glorious beacon of light

Mafia's Flag is: Iraq

أنا : Mafia

ممكن ارقام محاميين مظبوطين
    على الخاص لو سمحت

قديم 14th June 2013, 08:43 PM poison غير متواجد حالياً
    poison
    Member

poison is on a distinguished road

أنا : poison

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخي الكريم هل المقصود بالدراسة هو دراسات عليا فقط ، يعني لو حصلت على قبول من معهد لغة انجليزية للدراسة هل من الممكن تطبيق الكلام المذكور في الاعلى ، مع العلم انني درست في كندا سنة 1999 ، درست لمدة ستة اشهر لغة في منتريال ورجعت بعد ما اكملت الدراسة ، هل هذه النقطة تساعدني في الحصول على الفيزا وللعلم انا مقيم في فلسطين - غزة
    وشكرا لك