مغامرات ختم ظرف الشهاده لل WES - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

مغامرات ختم ظرف الشهاده لل WES

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 15th August 2015, 09:10 PM al mohager غير متواجد حالياً
    al mohager
    Member

al mohager is on a distinguished road

al mohager's Flag is: Egypt

أنا : al mohager

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sara.hassan
    بالنسبه لسؤال حضرتك ان الزامى الكليه تبعته ولا لا ؟؟؟ فا هما كاتبين ان الكليه تبعته بمعرفتها او حضرتك تختمها منهم و تبعتها انت بنفسك

انا عندى مشكلة تانيه خالص انا مش لاقيه اسم كليتى (كليه خاصه) على الموقع عشان اكمل بقيت الاجراءات ايه العمل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و كمان هى كلمة نسخ يقصدوا بيها نسخ اصليه ولا نسخ تصوير من الورق ؟؟؟؟

حضرتك بتختاري أقرب اسم لكليتك و هما بيفهموا بعد كده لأن الأساس الشهادة اللي بتتبعت و اللي مكتوب فيها

بس في سؤال أنا على ما أتذكر إن WES انت اللي بتكتبي اسم الكلية على الموقع مش بتختاريها من قائمة و لا النظام اتغير !!!

بالنسبة لموضوع ان الكلية تبعت ده مش ضروري خالص و كل الناس في مصر بتبعت الظرف المختوم اللي جواه بيان الدرجات بنفسها مع باقي الورق لل WES

قديم 15th August 2015, 10:17 PM sara.hassan غير متواجد حالياً
    sara.hassan
    Junior Member

sara.hassan is on a distinguished road

sara.hassan's Flag is: Egypt

أنا : sara.hassan

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة al mohager
    حضرتك بتختاري أقرب اسم لكليتك و هما بيفهموا بعد كده لأن الأساس الشهادة اللي بتتبعت و اللي مكتوب فيها

بس في سؤال أنا على ما أتذكر إن WES انت اللي بتكتبي اسم الكلية على الموقع مش بتختاريها من قائمة و لا النظام اتغير !!!

بالنسبة لموضوع ان الكلية تبعت ده مش ضروري خالص و كل الناس في مصر بتبعت الظرف المختوم اللي جواه بيان الدرجات بنفسها مع باقي الورق لل WES

لا مافيش انى اكتب اسم الكليه للاسف اختار من اللى عندهم و بس
    حضرتك تقصد اقرب اسم ازاى ؟؟؟ انا كليتى عامله معادله مع جامعة القاهره اختار جامعة القاهره ؟؟؟؟؟؟

قديم 16th August 2015, 05:49 AM al mohager غير متواجد حالياً
    al mohager
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sara.hassan
    لا مافيش انى اكتب اسم الكليه للاسف اختار من اللى عندهم و بس
    حضرتك تقصد اقرب اسم ازاى ؟؟؟ انا كليتى عامله معادله مع جامعة القاهره اختار جامعة القاهره ؟؟؟؟؟؟

أنا دخلت على WES حالا لما بكتب الدرجة العلمية و اسم الجامعة بيجيبلي قائمة تحت لكن لو ما اخترتش منها حاجة بكمل كتابة عادي و اكتب اللي أنا عاوزه فحضرتك تكتبي اسم الجامعة و اسم الدرجة العلمية زي ما هو مكتوب في شهادة التخرج بالضبط
    حاجة تانية اتاكدي من انك داخلة على موقع WES الخاص بكندا و ليس أمريكا و الموقع فوق مكتوب فيه كلمة ca

https://www.wes.org/ca/apply/createaccount.asp?loc=cic

قديم 16th August 2015, 09:41 PM sara.hassan غير متواجد حالياً
    sara.hassan
    Junior Member

sara.hassan is on a distinguished road

sara.hassan's Flag is: Egypt

أنا : sara.hassan

[QUOTE=al mohager;2150852]أنا دخلت على WES حالا لما بكتب الدرجة العلمية و اسم الجامعة بيجيبلي قائمة تحت لكن لو ما اخترتش منها حاجة بكمل كتابة عادي و اكتب اللي أنا عاوزه فحضرتك تكتبي اسم الجامعة و اسم الدرجة العلمية زي ما هو مكتوب في شهادة التخرج بالضبط
    حاجة تانية اتاكدي من انك داخلة على موقع WES الخاص بكندا و ليس أمريكا و الموقع فوق مكتوب فيه كلمة ca

متشكره لحضرتك اوى انا فعلا كنت بدخل على WES امريكا

قديم 17th August 2015, 06:04 AM al mohager غير متواجد حالياً
    al mohager
    Member

!For Medical Professionals Only

العفو يا فندم ، ربنا يوفقك

قديم 17th August 2015, 07:43 AM al mohager غير متواجد حالياً
    al mohager
    Member

بالنسبة للاستاذ خالد صبرى ايه اخبار ختم الظرف من الجامعة
    لو كانت مشكلتك لسه ما اتحلتش فأنا خطر في بالي فكرة
    إذا كانت الجامعة عندك رفضت تختملك الظرف عشان هما مش عارفين ال WES فاحنا عندنا بدائل كتير ممكن نعادل الشهادة منها غير WES و الجهات دي هي :

• Comparative Education Service – University of Toronto School of Continuing Studies
    • International Credential Assessment Service of Canada
    • International Qualifications Assessment Service
    • International Credential Evaluation Service

فممكن حضرتك تختار مثلا الاختيار الأول و هو جامعة تورنتو و هي من أقوى و أشهر الجامعات في العالم فأكيد الكلية عندك مش هترفض فحضرتك هتكتب عنوان جهة معادلة الشهادات في جامعة تورنتو و هو

University of Toronto - School of Continuing Studies
    (Comparative Education Service (CES
    158. St. George Street, Toronto, ON M5S 2V8
    Tel: +1-416-978-0393

و هما تقريبا نفس مصاريف WES و نفس الأوراق المطلوبة لكن بياخدو وقت أكتر حوالي 13 أسبوع
    و طالبين نفس الورق اللي هو صورة الشهادة بتبعتها أنت و بيان الدرجات في ظرف بتبعته الجامعة فممكن انت تبعتهم في بريدين مختلفين و تكتب في التاني اسم المرسل الكلية بتاعتك و في الأول المرسل هيكون أنت

في فكرة تانية كمان انك ممكن تكتب عنوان جامعة تورنتو على الظرف و تختمه منهم و بعدين تروح كاتب عنوان الWES جنبه و تبعت لل WES

ملاحظة مهمة: ما تاخدش الورقة اللي بتتملي و تتوقع من الجامعة لأنها مالهاش لازمة و طبعا الموظفين بيخافوا يوقعوا عليها

و ربنا يوفقك

التعديل الأخير تم بواسطة al mohager ; 17th August 2015 الساعة 07:57 AM

قديم 17th August 2015, 08:25 AM Hany Said غير متواجد حالياً
    Hany Said
    Member

Hany Said is on a distinguished road

Hany Said's Flag is: Egypt

أنا : Hany Said

يسر الله أمرك يا أستاذ خالد

قديم 17th August 2015, 02:48 PM Nader hisham غير متواجد حالياً
    Nader hisham
    Junior Member

Nader hisham is on a distinguished road

Nader hisham's Flag is: Egypt

أنا : Nader hisham

انا خريج هندسة حلوان .... و من المعروف ان جامعات مصر مش معترف بيها برة ..... هل هيكون في مشكلة في الموضوع ده ؟ و كمان انا تخصصى حاجة و شغلي في حاجة تانية خالص هل ده ممكن يعملي مشكلة بعد كدة ؟

قديم 18th August 2015, 06:06 AM khaled_sabry غير متواجد حالياً
    khaled_sabry
    Senior Member

khaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud of

khaled_sabry's Flag is: Egypt

أنا : khaled_sabry

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة al mohager

بالنسبة للاستاذ خالد صبرى ايه اخبار ختم الظرف من الجامعة
    لو كانت مشكلتك لسه ما اتحلتش فأنا خطر في بالي فكرة
    إذا كانت الجامعة عندك رفضت تختملك الظرف عشان هما مش عارفين ال WES فاحنا عندنا بدائل كتير ممكن نعادل الشهادة منها غير WES و الجهات دي هي :

• Comparative Education Service – University of Toronto School of Continuing Studies
    • International Credential Assessment Service of Canada
    • International Qualifications Assessment Service
    • International Credential Evaluation Service

فممكن حضرتك تختار مثلا الاختيار الأول و هو جامعة تورنتو و هي من أقوى و أشهر الجامعات في العالم فأكيد الكلية عندك مش هترفض فحضرتك هتكتب عنوان جهة معادلة الشهادات في جامعة تورنتو و هو

University of Toronto - School of Continuing Studies
    (Comparative Education Service (CES
    158. St. George Street, Toronto, ON M5S 2V8
    Tel: +1-416-978-0393

و هما تقريبا نفس مصاريف WES و نفس الأوراق المطلوبة لكن بياخدو وقت أكتر حوالي 13 أسبوع

انا مشكلتى مع كليتي انهم رافضين يختمو على ظرف ابيض بأى شكل بصرف النظر عن الجهه
    طيب خلاص هاتو ظرف الكليه - قالولى مافيش اظرف للكليه !!!!!!!!!
    حوار ال WES ده تطرقت اليه مع العميده فى اثناء الجدال معاها علشان اثبت انها متخلفه - لكن هى من الاول رافضه فكرة الختم على ظرف او على اى وثيقه تانيه مش صادره منهم زى ماقلت نصا

قديم 22nd August 2015, 03:35 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_sabry
    انا مشكلتى مع كليتي انهم رافضين يختمو على ظرف ابيض بأى شكل بصرف النظر عن الجهه
    طيب خلاص هاتو ظرف الكليه - قالولى مافيش اظرف للكليه !!!!!!!!!
    حوار ال WES ده تطرقت اليه مع العميده فى اثناء الجدال معاها علشان اثبت انها متخلفه - لكن هى من الاول رافضه فكرة الختم على ظرف او على اى وثيقه تانيه مش صادره منهم زى ماقلت نصا

تفتكر لو خاطبت ويز وطلبت منهم يبعتوا ؤساله للكليه وصوره منها ليك يطلبوا الختم على مظروف يحتوي كشف الدرجات او الشهادات
    هل ممكن ينفع؟