الاحداث الجارية كيف تستغلها فى ملف هجرتك - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا > أرشيف الباب

أرشيف الباب

الاحداث الجارية كيف تستغلها فى ملف هجرتك

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

موضوع مغلق

قديم 9th May 2011, 11:20 AM great expectations غير متواجد حالياً
    great expectations
    Golden Member

great expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond repute

أنا : great expectations

ابسط حاجة هيقولك اثبت ان فيه خطر عليك فعلي
    يعني تكون معتقل
    تم التعدي عليك ومثبت ذلك رسميا
    غير هذا هتتضرر كثيرا وممكن يترفض طلبك
    سكة خطر ابعد عنها

قديم 9th May 2011, 11:24 AM great expectations غير متواجد حالياً
    great expectations
    Golden Member

great expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond repute

أنا : great expectations

مصر غير العراق
    غير فلسطين
    غير الصومال

مصر شدة وتزول والعراق ان شاء الله
    انما فلسطين والصومال سهل تقول وتعيد

قديم 9th May 2011, 11:37 AM bassemtg غير متواجد حالياً
    bassemtg
    Member

bassemtg is on a distinguished road

أنا : bassemtg

أنا بعت ملفى قبل الثورة و بالتالى أكيد الكلام هيدور حولين محورين أنت ليه أخدت القرار ده ؟ طيب لما الثورة قامت عاوز تسلفر ليه و ممكن ساعتها نتكلم عن مشاكل اقتصادية كبيرة بتمر بيها البلد و كمان انعدام الأمن و ده بيخلينا مش عارفين نعيش بشكل طبيعى و أعتقد أنه ما ينفعش نتكلم عن موضوع الحوادث الطائفيى اللى بتحصل لأن المسلمين فى حالة خوف و غضب زينا تمام يعنى لو أتكلمنا عن تدهور الصحة و التعليم و التلوث و الخدمات و انعدام الأمن بصفة عامة و انتشار البلطجة و حالة الفوضى ممكن
    نتكلم يوم كامل

قديم 9th May 2011, 01:24 PM حوده غير متواجد حالياً
    حوده
    Junior Member

حوده is on a distinguished road

أنا : حوده

يا خسارة .. استغلال ما يحدث في البلد .. و تشويه صورة مصر و المصريين من اجل الاقامة الكندية !!

قديم 9th May 2011, 03:06 PM dana غير متواجد حالياً
    dana
    Golden Member

dana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond repute

أنا : dana

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phrma
    دانا ما تتكلم تماما عن الدين او السياسة

انا حر اتكلم عن السياسة او الدين عندك مانع متنساش تزجحلى تكذرتين لمونتريال وراك وراك والزمن طويل
    اخبار صحتك ايه دلوقتى اتمنى تكون الدنيا تمام

قديم 9th May 2011, 03:08 PM dana غير متواجد حالياً
    dana
    Golden Member

dana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramyfathalla
    صديقى العزيز دانا ممكن أقولك على رأيى ؟

و أنا بذاكر للايلتس كنت باخد كورس محادثة بالانجليش مع مدرسة كندية بالصدفة الباحتة

سألتنى مرة أنت عايز تروح كندا ليه؟

قلت لها علشان موضوع الأمن و الفوضى اللى أحنا عايشين فيها و أنى خائف على مستقبل أولادى

قالت لى هو أنت مسيحى ؟
    قلت لها لأ أنا مسلم
    قالت لى أحنا عارفين أن المسيحيين هم اللى عندهم مشاكل مش المسلمين
    قلت لها ده الظاهر أمام الناس انما الحقيقة أن مسلمين و مسيحيين عندهم نفس المشكلة

المهم قالت لى لازم فى المقابلة مع الأوفيسر أن لا تذكر هذا
    قلت لها طيب أقول ايه ؟

قالت لى تقول أنك عايز تهاجر لكندا للأتى :

لتحسين مستوى تعليم أولادى
    للاستمتاع بالمناظر الطبيعية فى كندا
    للاستفادة بالتقدم الحضارى اللى بين مصر و بين كندا
    يعنى تركز على النقاط القوية اللى فى صالح كندا

و الكلام ده كان فى 2008
    و الرأى لك يا صاحبى بس حبيت أقولك على الموضوع ده

ربنا يوفقك و ان شاء الله مصر تستقر و تنتهى الفترة دى على خير

برغم معرفتى القليلة بك لكن انت شخص عزيز جدا على قلبى واتمنالك كل توفيق وخير فى مشوارك للهجرة
    شكرا على اهتمامك وصدقونى لم ارد ان اثير اى مشاكل بين الطرفين لكن خطر على بالى فكرة انك تنجح بأى طريقة لو الفرنساوى مش قوى او مش مستعد وتدخل كل الظروف فى بعضها لكن طبعا بعد كل الكلام دة مش هنطق بكلمة عن السياسة او الدين

قديم 9th May 2011, 03:13 PM dana غير متواجد حالياً
    dana
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حوده
    يا خسارة .. استغلال ما يحدث في البلد .. و تشويه صورة مصر و المصريين من اجل الاقامة الكندية !!

حضرتك كل واحد وعنده حلمة واهدافة وليس هناك ما يمنع من استغلال اى ظرف تمر به البلد من اجل ذلك يمكن بالنسبة لحضرتك ان دة الغاية تبرر الوسيلة لكن بالنسبة لى الموضوع مش كدة الفكرة عندى ان ملفى فيه نقاط قوة بسيطة مع لغة ايضا ضعيفة وظروف تضطرنى للهجرة قوية جدا فما المانع من اضافة سبب قوى لفكرة ليه عاوز تهاجر
    اما موضوع تشوية صورة مصر والمصريين اوضح لحضرتك انك لا تعيش فى قرية او نجع اللى حدث بالآمس كان اول خبر على البى بى سى والسى ان ان والجزيرة
    وما يحدث الان لا يشوه صورة مصر او المصريين الشرفاء الفاهمين وواعين ببلدهم بل يشوية صورة المتطرفين من الجانبين ويجعلهم كالاقزام فى عيوننا

قديم 9th May 2011, 03:31 PM عنبو غير متواجد حالياً
    عنبو
    Senior Member

عنبو will become famous soon enoughعنبو will become famous soon enough

أنا : عنبو

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dana
    حضرتك كل واحد وعنده حلمة واهدافة وليس هناك ما يمنع من استغلال اى ظرف تمر به البلد من اجل ذلك يمكن بالنسبة لحضرتك ان دة الغاية تبرر الوسيلة لكن بالنسبة لى الموضوع مش كدة الفكرة عندى ان ملفى فيه نقاط قوة بسيطة مع لغة ايضا ضعيفة وظروف تضطرنى للهجرة قوية جدا فما المانع من اضافة سبب قوى لفكرة ليه عاوز تهاجر
    اما موضوع تشوية صورة مصر والمصريين اوضح لحضرتك انك لا تعيش فى قرية او نجع اللى حدث بالآمس كان اول خبر على البى بى سى والسى ان ان والجزيرة
    وما يحدث الان لا يشوه صورة مصر او المصريين الشرفاء الفاهمين وواعين ببلدهم بل يشوية صورة المتطرفين من الجانبين ويجعلهم كالاقزام فى عيوننا

لما الجزيزه او اى قناه اخباريه تتكلم غير لما مواطن مصرى يتكلم الموضوع مختلف

تماماً يا استاذى الفاضل مش علشان تقوى نقاط الضعف بتعتك تشوه صورة مصر

وربنا يوفقك الى اليى انت عاوزه

تحياتى

عنبو

قديم 9th May 2011, 04:31 PM MFaisal غير متواجد حالياً
    MFaisal
    Golden Member

MFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond repute

MFaisal's Flag is: Zaire

أنا : MFaisal

انا اقولك على الحل يا دانا

قولهم فى واحد سلفى متطرف اسمه شينكاوى مستنيك على باب العمارة ليل نهار واول ما بتنزل الشارع يروح حاطط ديل الجلبية فى اسنانه ويجرى وراك علشان يضطهدك

ماتنساش كمان تقول انه حاطط تحت الجلبية رشاش كلاشينكوف عيار 7.62 فى 39 بطلق حارق خارق

واتنمى لك التوفيق فى المقابلة

قديم 9th May 2011, 05:14 PM SKARMET غير متواجد حالياً
    SKARMET
    Junior Member

SKARMET is on a distinguished road

SKARMET's Flag is: Egypt

أنا : SKARMET

على فكرة بجد رائع انكم تفتحوا مجالات لانى كنت لسة كنت بفكر هل لو الواحد اتكلم عن الموضوع دة فى صالحة و لا لاء بس بجد شكرااا و شكراا جدا على الناس الى بتدعى لمصر مسلمين و مسيحين يا رب كتر الخير و ابعد عنا كل الاحداث دى

موضوع مغلق