خلاص مسافر ...خلاص مهاجر - الصفحة 229 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

خلاص مسافر ...خلاص مهاجر

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 25th May 2013, 02:30 AM سيف الدولة غير متواجد حالياً
    سيف الدولة
    Golden Member

سيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond repute

أنا : سيف الدولة

الحمد لله اتحلت مشكلة المية ..
    لكن هناك ملاحظة هامة ..وللاسف تبين الهوة الحضارية بالتفكير ..
    امبارح لما عملو تحذير عشان المية ..التحذير شمل عددا من السكان يقدر بمليون و300 الف نسمة ..طبعا معظمهم سارع للمولات والمحلات عشان يشتري مية قناني ..
    تخيلوا ماذا كان سيحصل لو كان الامر ببلادنا ..؟
    طبعا المية حيتضاعف سعرها ..اضعافا مضاعفة ..ويمكن كمان الناس متلاقيش الا بصعوبة وبسعر عالي طبعا ...
    طيب نرجع لهنا ..حصل ايه ..يا هلترى ؟؟ ارتفع سعر المية ..ولا اختفت ..او ندرت ..؟؟
    محصلش حاجة من دي... تخيلو .....بالعكس ..معظم المحلات عملوا عروض ونزلوا باسعار المية ..يعني التنافس حصل لمصلحة المستهلك ..
    مش اتفق التجار على الناس ..زي ما بيحصل عندنا ..
    زي الاعياد هنا والاعياد ببلادنا ..ببلادنا بالاعياد بترتفع اسعار الملابس والاطعمة والحلويات وكل حاجة ..
    هنا ..كل حاجة بتنزل اسعارها ..والعروض والسبيسالات على ودنو ...
    ده الفرق بين ناس ..بتعرف تعيش ..وناس ..مبتعرفش ..
    ولاحول ولا قوة الا بالله

قديم 25th May 2013, 02:51 AM ysma غير متواجد حالياً
    ysma
    Colonel

ysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond repute

ysma's Flag is: Canada

أنا : ysma

ممكن أفهم سبب تلوث الماء فى مونتريال؟

قديم 25th May 2013, 01:12 PM سيف الدولة غير متواجد حالياً
    سيف الدولة
    Golden Member

سيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ysma
    ممكن أفهم سبب تلوث الماء فى مونتريال؟

ما طلعش في تلوث من اصلو ..هما شكو انو في تلوث لتغير طفيف لون الماء ..فاستحياطا طلبوا من الناس انها متشربش لريثما يعملو التحاليل اللازمة ..وبعد ما عملوا التحاليل تبين ان المية سليمة ومفيهاش حاجة خطرة ..لذلك رفعوا الحظر على شرب المية ..بس خلاص

قديم 25th May 2013, 03:03 PM kodo غير متواجد حالياً
    kodo
    Golden Member

kodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond reputekodo has a reputation beyond repute

kodo's Flag is: Canada

أنا : kodo

دعوه لموضوعي

لا طبعا مش ممكن التوبيك ده يبقي مهجور ده اول شعاع نور ظهر من مونتريال

ابو محمد لما يكون في وقت كلمنا عن المدارس وتقيمها
    و تاقلم الاولاد فيها و الاختلاط بين الجنسيات المختلفة

انا عارفة انه سؤال صعب و اجابته تطول بس احنا متعودين منك علي الكرم دايما

جزاك الله عنا خير الجزاء و جعله في ميزان حسناتك

قديم 26th May 2013, 11:22 AM nmagedn غير متواجد حالياً
    nmagedn
    Senior Member

nmagedn is a splendid one to beholdnmagedn is a splendid one to beholdnmagedn is a splendid one to beholdnmagedn is a splendid one to beholdnmagedn is a splendid one to beholdnmagedn is a splendid one to beholdnmagedn is a splendid one to behold

nmagedn's Flag is: Egypt

أنا : nmagedn

!For Medical Professionals Only

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كيفك أخ مازن و كيف الأولاد ؟

في مهاجر بقاله 20 سنة قالي ممكن تكتب في B4 اللي بتتكتب و أنت داخل مهاجر لأول مرة حاجات مش عندك و تدخلها بدون جمارك و تبيعها
    أيه بقي اللي ممكن اكتبه و ثمنه اغلي في كندا؟

و هل ده له علاقة بعد كده بالمعونة ؟؟؟من باب انت عندك حاجات في بلدك الأم بيعها الأول و بعد كده أطلب معونة ؟

قديم 28th May 2013, 04:20 PM سيف الدولة غير متواجد حالياً
    سيف الدولة
    Golden Member

ارجع اتكلم بالهوة الحضارية ..بالتعامل الراقي بين الحكومة والشعب ..الحكومة في خدمة الشعب ..مش الحكومة بتترصد بالشعب ..وبتعملوا كمائن !!
    بلدية مون رويال قررت انها تحدد السرعة ب40 كم بمعظم شوارعها ..ففي شارع طويل ومهم بمنطقتهم اسمو شاعر lucern لوسرن ..الناس كلها بتعرف ان الشارع ده الليمت فيه 50 كم ..يعني تقدر تسوق فيه بسرعة 60 كم ..كون الواحد يقدر يزود 10 او ينقص 10 ..المهم بتاريخ 27 ايار ..او مايو ..بدء تطبيق القرار ده ..في كل بلدية مون رويال ومنها الشارع ده ..
    عملوا ايه ..؟؟
    قبل شهر واكتر ..معلقين اعلانات على طول الشارع ده ..ان السرعة حتبقى 40 كم بتاريخ 27 ايار..قبل شهر ..!!
    امبارح تم تطبيق القرار ..يعني استبدلو كل لافتات السرعة بلافتات جديدة بتحدد السرعة ب40 كم ..كاتبين عليها السرعة الجديدة nouveu vitess ) على الله تطلع الترجمة صحيحة ...وكمان كاتبين attention اتاسيون ..انتباه ...
    لو عندنا مثلا ..كانوا عملوها تحت جنح الليل بدون اعلان ...لألأ..بلاش نظلمهم ..كانوا حطوا الاعلان بالجرايد الحكومية ..اللي محدش بيقراها ...وباليوم الموعود..سيارات الشرطة بالانتظار ..عشان اللي معو ..يدفع رشوة ..واللي ما معوش ياخد مخالفة ..وكلو مكسب للحكومة ..وبالنتيجة للشعب ...
    انا فاكر ..بزماني ..ايام الجيش لما كنت محقق عسكري ..طلعت احقق بحادثة اصطدام عربية نقل كبيرة ..مع عدة سيارات صغيرة ..من ضمنها سيارة عسكرية ..المهم ..شوفير النقل الكبيرة طاير على الاوتستراد (ما يقابل الهاي واي بالبلدان المتقدمة ) ..والا بيفاجئ برتل من السيارات الصغيرة متصفف على عرض الشارع ...على بعد حوالي 50 او 100 متر بينتبه انهم واقفين ..او يمكن المسافة اقل..المهم العربية الكبيرة متوقفش بسهولة ..هو ضرب فرامل وحاول يطلع على الرصيف ..بس الرصيف طلع عالي ..المهم شال بطريقه 7 سيارات ..والضحايا ..كانوا ..وفاة شخص واحد (والحمد لله )..وعشرات الجرحى ...وايه السبب ؟؟
    حاطين اشارة ضوئية جديدة ..وعلى طريق سفر !! وبدون اعلان او لافتة من بعيد !! والاشارة كمان مستخبية ورا كم شجرة ..مكسوفة يا عيني عليها !!
    اييييييييه...شوفوا الفرق ..

التعديل الأخير تم بواسطة سيف الدولة ; 28th May 2013 الساعة 04:29 PM

قديم 28th May 2013, 04:34 PM ossama hanafy غير متواجد حالياً
    ossama hanafy
    Junior Member

ossama hanafy is on a distinguished road

ossama hanafy's Flag is: Egypt

أنا : ossama hanafy

يا شباب السلام عليكم جميعا .....
    انا اخوكم اسامة .... مهاجر جديد لسة واصل مونتريال امبارح بس وطبعا الى منكم موجود دلوقتى فى كندا اكيد عارف شعورى وظروفى الى انا بمر بيها دلوقتى خصوصا ان انا معرفش حد خالص فى كندا ..
    انا نزلت فى فندق اسمة بيرى سويت فى وسط البلد لمدة اسبوع ...
    بس كنت عايز حد يفيدنى وينصحنى بخبرتوا ....

1- هل يا شباب فى كروت ممكن اعملها فى اول ايامى هنا فى وسط البلد مع العلم ان انا لسة طبعا مستلمتش ال بى ار وقالولى امبارح فى المطار انى مش هستلموا الا لما ابعتلوهم عنوانى لما ااجر شقة ؟
    2- بالنسبة لموضوع الشقة بقة ..... انا محتار اوى فى موضوع المكان الى هشوف فى سكن محتار بين لونجية وسانت لوران .... مع العلم ان فى ناس قالتلى ان لونجية منطقة هادية واسعار الشقق فيها معقول بس خايف معرفش اتعامل فى اول ايامى هناك
    اما عن سان لوران قالولى ان السكن غالى والشغل قليل بس طبعا فيها ميزة انها تعتبر كلها عرب وبالتالى سرعة التكيف خصوصا لو الواحد لسة محتاج ينمى لغتة . فيا ريت حد يفيدنى اكتر ايهما افضل بالنسبة لى ؟

3- بالنسبة للاشتراك بتاع المواصلات بيتعمل ازاى ومنين ؟
    ويا ريت يا جماعة لو حد يقدر يقابلنى او يتواصل معايا عن طريق الموبيل عشان الواحد تاية بطريقة صعبة اوى ويا رب يعدى الايام الاولى دى على خير انشاء اللة .....

قديم 28th May 2013, 08:13 PM astrophy غير متواجد حالياً
    astrophy
    Member

astrophy تم تعطيل التقييم

astrophy's Flag is: Canada

أنا : astrophy

اخ اسامه حمدالله على سلامتك بالنسبه لكارت المواصلات انت بتعمل كارت اسمه اوبس كارد opus card

دا ب6 دولار فاضى لو هتشحن شهر بيكون ب77 دولار و75 سنت تقريبا طبعا انت فى اخر الشهر فى الافضل تشحن تذاكر عاديه لحد ما تعمل الكارت اول الشهر التذكره الواحده طول اليوم 24 ساعه عدد مرات غير محدوده ب8 دولار لو تذكره رايح بس ب3 دولار و75 سنت تقريبا بتشحن من محطة بيرى يوكام دى اول ما تنزل من فندق بيرى سويت بتخد يمينك وبتمشى علطول وتعدى الاشاره الاشاره التانيه المحطه بتنزل تحت وهتلاقى صندوق التذاكر

انت عملت كارت الضمان الاجتماعى ولالا لو معملتوش هو قريب منك جدا انا تحت امرك فى اى استفسار

قديم 29th May 2013, 06:44 AM ابو المجد غير متواجد حالياً
    ابو المجد
    Junior Member

ابو المجد is on a distinguished road

ابو المجد's Flag is: Syria

أنا : ابو المجد

اخ سيف الدولة شكرا على موضوعك الاكثر من رائع ونتمنى ان تتابع الموضوع ولا تهمله لاننا نستفيد من خبرتك تحياتي لك يا غالي

قديم 29th May 2013, 09:36 AM جويريه غير متواجد حالياً
    جويريه
    Member

جويريه is just really niceجويريه is just really niceجويريه is just really niceجويريه is just really niceجويريه is just really nice

جويريه's Flag is: Egypt

أنا : جويريه

موضوعاااات كلها رائعه ومتميزه بس المشكلة أني من ركاب التاكسي هناك وأنبهرت بيه جداااا مع أني مش هااعرفيش بمونتريال لكن دا ميمنعش انه مليان خبرات وتجارب بس آرجع أقول الصفحه كمان قيمه بس ممكن فعلا تجاوب علي سؤال الأخ فوق عن المدارس ومدي اختلاط الأولادد مع بعض وأي المشاكل اللي ممكن يقابلها في السن الصغير زي أولادك وهل حسيت بأي تعنت عنصري من اي مدرس او استقدصاد وطبعا اشك اكيد بس المعرفه