تحياتي من مسيساجا - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا > مقاطعات كندا

مقاطعات كندا Canada Provinces

مقاطعات كندا

تحياتي من مسيساجا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 27th August 2015, 10:35 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رانيا
    يا جماعة الخير السلام عليكم انا رانيا طبيبة بشرية بقالي هنا في ميسسيساجا يومين بس نفسي اعرف هل في اماكن هنا في ميسسيساجا او جروبات تجمع للمصرين او العرب لاني ما اعرفش حد خالص و صاحب زوجي الوحيد للاسف مشغول جدا مش عارفين نقابله فهل في اماكن اقدر اسال فيها على حاجات كتير لاننا تايهين خالص .... ربنا يسهل للجميع ان شاء الله

حمدالله عالسلامه يا دكتوره
    صاحب زوجك فعلا معذور
    الشغل بياخد الناس وبيبقى السبت والاحد هما الافراج
    الابواب اللي في المنتدى فيها تفاصيل كثيره وفيه ناس افاضل بيعرضوا مساعدتهم لوجه الله
    احنا في مانيتوبا اعذريني
    ----
    تاكس على سيرفس كندا ومعاكم الباسبور وورق اللاندنج وحتعملوا السن نمبر ومن هناك على المكان اللي تعملوا فيه بطاقة الصحه اعتقد بيسموها الاوهيب في اونتاريو
    لكن لازم يكون معاكم عنوان علشان البطاقه تتبعت عليه
    السن نمبر بتاخدوا الرقم على ورقه لكن البطاقه البلاستيك بتتبعت عالعنوان خلا اسبوعين
    فيه ناس في المنتدى بتعرف سماسره علشان البيوت
    فيه ناس بتعرف وكتبوا عن الاكل الحلال والمطاعم والفسح
    تحياتي

الموضوع الأصلي : تحياتي من مسيساجا     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : shawi

قديم 29th August 2015, 05:45 PM رانيا غير متواجد حالياً
    رانيا
    Member

رانيا is on a distinguished road

رانيا's Flag is: Egypt

أنا : رانيا

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshalla
    الموضوع فعلا جميل يا بشمهندسه بس عايزه اسال كام سؤال 1 ليه لازم نكتب فى المطار قائمه بكل ما عندنا من متعلقات ممكن تتشحن لاحقا وليه نصور الدهب ونقيمه
    2_لازم الدهب يبقى مرفق معاه فواتيره
    3_ هو فعلا شحن متعلقات لينا الى كندا يعتبر ماديا اوفر من اعاده شرائها من كندا وياريت لو فى معلومات عن الشحن
    2- لازم فواتير الجهب او الاجهزه

بعد اذن المهندسة ارد عليك لاني لسه واصلة .... نصيحة صور الدهب لاني مصورتوش اول مرة جيت فيها و كسلت الظابطة مرضيتش و قالتلي لازم تصوريه و اديتنا 10 ايام نصوره و رجعنا المطار ودناه دا كان من سنتين في اللاندنج. يعني حسب الظابط يطلبوا او لا....اما الفواتير مش بيسال عليها خالص بس مش عارفة هنا لازم تبقى معاك ساعة البيع او لا.....
    لا طبعا الشحن غالي و الاجهزة لازم تتاكد انها بتشتغل على كهربا 110 لان السشوار بتاعي مرضيش يشتغل هنا و كل اجهزة مصر و الخليج نفس الشئ (220)

هما طلبوا نكتب الرقم المسلسل بتاع الاب توب فقط لا غير
    اكتب كل حاجة عندك حتى المفارش علشان لو فكرت تيجيبها معاك في مرة تانية

بالنسبة للشحن لو في شنطة زياده مثلا خدها معاك و ادفع في المطار من مصر الشنطة الزياده 200 دولار و كده احسن ما تبعت مع شركة و بعدين تضطر تروح تجيبها و تدفع تاني...
    و ربنا يسهل البلد هنا فيها كل حاجة بس للاسف عاوزة فلوس فوفر الفلوس هتحتاجها هنا

ربنا يسهلكو و احنا كمان و كل الناس يا رب

قديم 7th March 2010, 03:10 AM اسكندرانية كنداوية غير متواجد حالياً
    اسكندرانية كنداوية
    Senior Member

اسكندرانية كنداوية is on a distinguished road

اسكندرانية كنداوية's Flag is: Saudi Arabia

أنا : اسكندرانية كنداوية

باشمهندسة سمية منورة المنتدى و مبروك على التوبيك وشكرا جزيلا على المعلومات القيمة فى إنتظار باقى التفاصيل و خصوصا إنطباعاتكم عن الهاى سكول ونظام الجامعات ويارب يطمنكوا و تستلموا البى أر قريبا إن شاء الله

قديم 7th March 2010, 03:18 AM اسكندرانية كنداوية غير متواجد حالياً
    اسكندرانية كنداوية
    Senior Member

اسكندرانية كنداوية is on a distinguished road

اسكندرانية كنداوية's Flag is: Saudi Arabia

أنا : اسكندرانية كنداوية

باشمهندسة سمية منورة المنتدى و مبروك على التوبيك وشكرا جزيلا على المعلومات القيمة فى إنتظار باقى التفاصيل و خصوصا إنطباعاتكم عن الهاى سكول ونظام الجامعات ويارب يطمنكوا و تستلموا البى أر قريبا إن شاء الله

قديم 7th March 2010, 07:37 AM نهر النيل غير متواجد حالياً
    نهر النيل
    Golden Member

نهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of lightنهر النيل is a glorious beacon of light

نهر النيل's Flag is: Egypt

أنا : نهر النيل

!For Medical Professionals Only

يا هلا ياهلا يا هلا

الحبايب متجمعين ومنورين

ربنا يجمعنا على خير يارب

الف مبروك على التوبك الجديد الراااائع دكتورة سميه

ربنا يطمنا عليك انت وعائلتك الكريمة دوما

بس انت عارفة احلى وارقى شئ في الناس الجميلة اللي عمالة تجمع في بعضها دي ايه

انكم مصرين على تقديم المعلومة والمساعدة للاخرين

مافي حد فيكم فكر بطريقة سلبية (مع ان من حقكم)وقال انا مالي ايه اللي هيخليني اتحمل معامله سيئة

انا مش مستفيد حاجة واللي عايز يعرف شئ يتعب هو ويبحث عنه

والله انكم بتخجلونا برقي تفكيركم وقلوبكم العامرة بالإخلاص والعطاء
    انت وباقي الاخوة ومش هذكر اسماء لان كلامي ده يطبق على الجميع

جزاكم الله الف خير

قديم 7th March 2010, 07:44 AM الأهلاوي الأصيل غير متواجد حالياً
    الأهلاوي الأصيل
    Silver Member

الأهلاوي الأصيل will become famous soon enough

الأهلاوي الأصيل's Flag is: Canada

أنا : الأهلاوي الأصيل

باشمهندسة سمية...نورتي المنتدي ونورتي كندا كلها انتي وكل الأسرة الكريمة

قديم 7th March 2010, 08:10 AM وسيمو غير متواجد حالياً
    وسيمو
    Member

وسيمو is on a distinguished road

:quebec:

أنا : وسيمو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    شكرا على التفاصيل وتسجيل متابعة

قديم 8th March 2010, 02:13 AM somayasaleh غير متواجد حالياً
    somayasaleh
    Golden Member

somayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond repute

somayasaleh's Flag is: Canada

أنا : somayasaleh

مساء الخير عليكم....نجاوب علي الاعضاء الافاضل

مدام ناوية...كلام اخونا زناتي صح مية في المية....لو معاكي شهادة الخبرة ده من المرور...تدخلي علي طول علي الجي....بس نصيحة لازم تاخدي كام حصة مع حد بروفيشنال قبل الامتحان العملي علشان تعدي من اول مرة ان شاء االله

اخونا العزيز زناتي...ربنا يبارك في حضرتك...وقت فراغ بقي نعمل ايه في البلد الفاضية هنا..

الاخت العزيزة ام يمني ...بالنسبة لموضوع الصور .....لو حضرتك تتبعتي الخطوات اللي انا واخونا زناتي قلنا عليها...ان شاء الله مش ح يطلع فيها اي مشاكل

استاذ مونتريال اليكس...الرخصة المصرية لازم يكون عدي عليها سنة علشان يسمحوا بامتحان السواقة العملي....الجي 2.... ولو كانت ما عداش عليها سنة....لازم ينتظر سنة بعد امتحان النظري...الجي 1 علشان يدخل امتحان الجي 2

الموقع ده رائع ...ياريت تقرأوه...فيه كل حاجة عن الرخص والسواقة
    والكتاب...اللي بيتباع ب 16 دولار هنا ببلاش
    https://www.mto.gov.on.ca/english/dan...ion1.0.0.shtml

قديم 8th March 2010, 02:15 AM somayasaleh غير متواجد حالياً
    somayasaleh
    Golden Member

somayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond repute

egypt

استاذي واستاذنا كلنا باشمهندس ياسر

ربنا يبارك لحضرتك ويجعل كل ما تقوم به من خير في ميزان حسناتك

احنا اتعلمنا من حضرتك العطاء المجاني للناس .....فقط ابتغاء لوجه الله تعالي

وانا سعيدة جدا جدا جدا بتشريف حضرتك للموضع ده...

قديم 8th March 2010, 02:20 AM somayasaleh غير متواجد حالياً
    somayasaleh
    Golden Member

مدام اسكندرانية....معلش ما شفتش مداخلة حضرتك....العتب علي النظر يا فندم

التشيلد بنفت بتاخدي حضرتك النماذج من المطار يوم اللاندنج.....وده تاريخ استحقاقك للفلوس...حتي لو ما قدمتيش عليها غير بعد شهور.....الكلام ده من ناس هنا عملوا كده

وطبعا موضوع التقديم ده يتوقف علي كل حالة.....ممكن اول ما تعملوا اللاندنج....وممكن بعد ما تستقروا....وممكن بعد سنة ...كل واحد وظروفه الخاصة