زراعيين وكيميائيين مهاجرين الى كندا - الصفحة 11 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

زراعيين وكيميائيين مهاجرين الى كندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ماهو رأيكم فى التوبيك ده؟
    موافق 10 76.92%
    لا اوافق 2 15.38%
    ساشارك 7 53.85%
    لن اشارك 2 15.38%
    مرفوض 2 15.38%
    مقبول 6 46.15%
    ممكن اساهم فيه 8 61.54%
    لن اساهم فيه 2 15.38%
    موضوع مكرر 2 15.38%
    موضوع جديد 8 61.54%
    إستطلاع متعدد الإختيارات. المصوتون: 13. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 20th January 2010, 12:15 PM phrma غير متواجد حالياً
    phrma
    Senior Member

phrma is on a distinguished road

أنا : phrma

هما الكيميائيين فين يا جماعه انا عاوز اسال على الباسبور بتاعى اكتب فيه كيميائى بس ولا
    لازم اكتب كيميائى بشركة كذا عشان فى المطار فى سوريا ميعلقونيش
    ارجو الافادة ومعادلة الموضوع فى اذهانكم واعطائى نتيجة التفاعل بنواتج الجانبية وظروف التفاعل

قديم 21st January 2010, 11:04 PM 3omda To غير متواجد حالياً
    3omda To
    Banned

3omda To will become famous soon enough

أنا : 3omda To

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فارما
    هما الكيميائيين فين يا جماعه انا عاوز اسال على الباسبور بتاعى اكتب فيه كيميائى بس ولا
    لازم اكتب كيميائى بشركة كذا عشان فى المطار فى سوريا ميعلقونيش
    ارجو الافادة ومعادلة الموضوع فى اذهانكم واعطائى نتيجة التفاعل بنواتج الجانبية وظروف التفاعل

كيميائي + مطار سوريا ← هتتعلق هتتعلق

ان شاء الله ربنا يسهلهالك يا اخي وييسر سفرك
    تفائلوا بالخير تجدوه

قديم 22nd January 2010, 10:06 AM HAMOUDI غير متواجد حالياً
    HAMOUDI
    Golden Member

HAMOUDI is on a distinguished road

أنا : HAMOUDI

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صعيدي من مونتريال
    كيميائي + مطار سوريا ← هتتعلق هتتعلق

ان شاء الله ربنا يسهلهالك يا اخي وييسر سفرك
    تفائلوا بالخير تجدوه

إقتراحي انك تسافر قبل المقابله بيومين على الاقل علشان اذا حجزوك في مكار سوريا واذا انت متجوز يعني مافيش خوق قوي هما بيدقوا مع الاعزب اوعى تنسى جواب المقابله وواجبك اذا كان في قبول ان شاء الله تبلغ الموظف الى بيقابلك باللي بيحصل في المطار واذا كان معاك زملاء خليهم يكلموا السفاره المصريه هي صحيح مالهاش لازمه بس كان لها دور قبل كده في خروج بعد الناس

قديم 23rd January 2010, 02:51 PM ReYYaN غير متواجد حالياً
    ReYYaN
    Member

ReYYaN is on a distinguished road

أنا : ReYYaN

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HAMOUDI
    إقتراحي انك تسافر قبل المقابله بيومين على الاقل علشان اذا حجزوك في مكار سوريا واذا انت متجوز يعني مافيش خوق قوي هما بيدقوا مع الاعزب اوعى تنسى جواب المقابله وواجبك اذا كان في قبول ان شاء الله تبلغ الموظف الى بيقابلك باللي بيحصل في المطار واذا كان معاك زملاء خليهم يكلموا السفاره المصريه هي صحيح مالهاش لازمه بس كان لها دور قبل كده في خروج بعد الناس

امال لو تعرفو ان زوج اختى اللى مكتوب فى جواز سفره كيميائى وواخد كورسات من هيئة الطاقة الذرية مقابلته الاسبوع الجاى فى سوريا 31-1-2010 وان لله وان اليه راجعونمش عارف هيعدى من المطار ازاى وعشان كده حجزو طيران قبلها بيومين عشان لو لا قدر الله حصل حاجه وعلى العموم ممكن اختى تبقى تروح المقابلة وتقولهم اللى حصل

قديم 23rd January 2010, 04:50 PM HAMOUDI غير متواجد حالياً
    HAMOUDI
    Golden Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ReYYaN
    امال لو تعرفو ان زوج اختى اللى مكتوب فى جواز سفره كيميائى وواخد كورسات من هيئة الطاقة الذرية مقابلته الاسبوع الجاى فى سوريا 31-1-2010 وان لله وان اليه راجعونمش عارف هيعدى من المطار ازاى وعشان كده حجزو طيران قبلها بيومين عشان لو لا قدر الله حصل حاجه وعلى العموم ممكن اختى تبقى تروح المقابلة وتقولهم اللى حصل

خليها اذا لاقدر الله تقعد معاه في المطار نظام مش هامشي الا بيه لان الحكايه دي نفعت مع ناس كتير وخليها واقفه جنبه دائما لان نظرتهم للاسر بتختلف ويبقة معاه تليفون السفاره المصريه الاعظيمه لانها بتقدم خمات جامده للمصريين في الخارج بس يارب مايكون السفير نايم او مشغول بأكل الملوخيه زي كل مره

قديم 23rd January 2010, 07:02 PM ReYYaN غير متواجد حالياً
    ReYYaN
    Member

ReYYaN is on a distinguished road

أنا : ReYYaN

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HAMOUDI
    خليها اذا لاقدر الله تقعد معاه في المطار نظام مش هامشي الا بيه لان الحكايه دي نفعت مع ناس كتير وخليها واقفه جنبه دائما لان نظرتهم للاسر بتختلف ويبقة معاه تليفون السفاره المصريه الاعظيمه لانها بتقدم خمات جامده للمصريين في الخارج بس يارب مايكون السفير نايم او مشغول بأكل الملوخيه زي كل مره

انا اقصد انها تسيبه ده لا قدر الله لو حضر معاد المقابلة وهما لسه محتجزينه لا قدر الله وزى ما قلتلك فى يومين بين ميعاد الوصول لسوريا والمقابلة ومستحيل تسيبه فى اليومين دول طبعا بس والله انا بدأت اقلق فعلا قوى رغم اننا كنا عادى جدا قبل قراءة الكلام اللى فات ده
    الموضوع ده لو اثير بالقوة دى من زمان كان فى اعتقادى ممكن يبقى ذريعة لنقل المقابلة مصر ولا انت شايف ايه يا استاذ حمودى؟
    بس خلاص افنكر مفيش حل تانى ولابد من المجازفة

قديم 23rd January 2010, 09:09 PM omaraziz غير متواجد حالياً
    omaraziz
    Member

omaraziz is on a distinguished road

أنا : omaraziz

شوف يا ReYYaNمن واقع تجربتي المريرة مع في مطار دمشق!!!اولا الفلوس عندهم شيء مهم يعني لا قدر الله لو حصل اي حاجه لزوج اختك خليه يمد ايده في 10 دولار ويديهم لرجل الامن اللي بيكلمه...و يديها لبتاع الجوازات لو شك انه هيرخم معاه...الموضوع ده انا معرفتوش غير بعد فوات الاوان و ده كان هيفرق معايا كتييييييير....ثانيا يخلي تليفونه علي التجوال و لو حصل اي حاجه يكلم حبيب السواق او اي حد مصري في سوريا هو يعرفه او اي حد سوري!!!!ثالثا يحاول يكلم السفارة المبجله بتاعتنا اللي طبيعي جدا مش هتعمله اي حاجه خالص زي ماحصل معايا...اول صاحبي ماكلمهم قالولوه انتم اكيد ياجايين تهربوا علي لبنان او رايحين العراق قمه الذكاء ماشاء الله عليهم....و لو احتجت اي معلومات تانيه انا تحت امرك

قديم 24th January 2010, 08:03 AM phrma غير متواجد حالياً
    phrma
    Senior Member

phrma is on a distinguished road

:quebec:

أنا : phrma

يا رايان اطمن انشاء الله خير ما تقلق وراح يرجع ومعاه csq
    دلوقت يا جماعه ياريت اهم شى اى حد يعرف اى حاجة عن معادلة الكيميائيين يكتبها هنا حتى ولو معلومة صغيرة عشان الناس اللى عندها مقابله او الناس اللى مسافر زاى الاخ عمر اللى كلنا بنقوله الف الف مبروك وربنا يوفقك

قديم 24th January 2010, 10:24 AM HAMOUDI غير متواجد حالياً
    HAMOUDI
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ReYYaN
    انا اقصد انها تسيبه ده لا قدر الله لو حضر معاد المقابلة وهما لسه محتجزينه لا قدر الله وزى ما قلتلك فى يومين بين ميعاد الوصول لسوريا والمقابلة ومستحيل تسيبه فى اليومين دول طبعا بس والله انا بدأت اقلق فعلا قوى رغم اننا كنا عادى جدا قبل قراءة الكلام اللى فات ده
    الموضوع ده لو اثير بالقوة دى من زمان كان فى اعتقادى ممكن يبقى ذريعة لنقل المقابلة مصر ولا انت شايف ايه يا استاذ حمودى؟
    بس خلاص افنكر مفيش حل تانى ولابد من المجازفة

ان شاء الله انا هانقل الكلام ده للناس الي في وزارة خارجية كيبك وانا اعمل الي عليا وانتم الي عليكم

قديم 24th January 2010, 06:44 PM 3omda To غير متواجد حالياً
    3omda To
    Banned

3omda To will become famous soon enough

أنا : 3omda To

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فارما
    يا رايان اطمن انشاء الله خير ما تقلق وراح يرجع ومعاه csq
    دلوقت يا جماعه ياريت اهم شى اى حد يعرف اى حاجة عن معادلة الكيميائيين يكتبها هنا حتى ولو معلومة صغيرة عشان الناس اللى عندها مقابله او الناس اللى مسافر زاى الاخ عمر اللى كلنا بنقوله الف الف مبروك وربنا يوفقك

كل اللي اعرفه ان المعادله في كيبيك بتاخدلها 8 شهور
    وعلى فكرة المعادلة مطلوبه في كيبيك وبس
    لكن لو رحت اونتاريو او البرتا مثلا ممكن تشتغل من غير معادلة واظن باقي كندا نفس الشئ