مقاطعة ساسكتشوان فاتحة التقديم Occupations In-Demand .. اللي يلحق يقدم - الصفحة 4 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا > مقاطعات كندا

مقاطعات كندا Canada Provinces

مقاطعات كندا

مقاطعة ساسكتشوان فاتحة التقديم Occupations In-Demand .. اللي يلحق يقدم

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 6th February 2017, 03:53 PM Amr Khalaf غير متواجد حالياً
    Amr Khalaf
    Member

Amr Khalaf has much to be proud ofAmr Khalaf has much to be proud ofAmr Khalaf has much to be proud ofAmr Khalaf has much to be proud ofAmr Khalaf has much to be proud ofAmr Khalaf has much to be proud ofAmr Khalaf has much to be proud ofAmr Khalaf has much to be proud of

Amr Khalaf's Flag is: Saudi Arabia

أنا : Amr Khalaf

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedeta
    السلام عليكم يستاذنكم في المداخلة..اولا ربنا يوفقك ويكتبلك الخير ويجازيكم خير على معلوماتكم
    انا مجال قريب منك ,, مهنتي interior designer وممكن اعمل شهادة خبرة للمسمى ده بسهوله لاني عندي خبرة 9 سنين
    ولكن ممكن باردو اعمل شهادة خبرة لوظيفة drafts person لانها جزء من عملي وسهل احصل عليها من الشركة

السؤال بقى .. ايهما افضل من وجهة نظركم شهادة خبرة بمسمى interior designer or drafts person
    لانى اعتقد ان مسمى مصمم داخلي قد يكون مش مطلوب

اسف على الاطالة وجزاكم الله كل خير مقدما

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته،،،
    مش مهم المسمى قوى، إنما المهم المهام الوظيفية تكون مطابقة أو قريبة من المكتوب فى النوك المطلوب، وعموما الInterior designer مش من ضمن الوظائف المطلوبة فى ساسكاتشوان، إنما المطلوب هو Drafting technologists and technicians.
    ممكن تشوف ليستة الوظائف هنا
    https://www.saskatchewan.ca/residents...ccupation-list

وممكن تشوف تفاصيل المهام الوظيفية وجميع المسميات اللى تحت النوك فى:
    https://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/noc.asp

قديم 7th February 2017, 04:01 AM madzoro غير متواجد حالياً
    madzoro
    Member

madzoro is on a distinguished road

madzoro's Flag is: Egypt

أنا : madzoro

اقتباس
    السلام عليكم يستاذنكم في المداخلة..اولا ربنا يوفقك ويكتبلك الخير ويجازيكم خير على معلوماتكم
    انا مجال قريب منك ,, مهنتي interior designer وممكن اعمل شهادة خبرة للمسمى ده بسهوله لاني عندي خبرة 9 سنين
    ولكن ممكن باردو اعمل شهادة خبرة لوظيفة drafts person لانها جزء من عملي وسهل احصل عليها من الشركة

السؤال بقى .. ايهما افضل من وجهة نظركم شهادة خبرة بمسمى interior designer or drafts person
    لانى اعتقد ان مسمى مصمم داخلي قد يكون مش مطلوب

اسف على الاطالة وجزاكم الله كل خير مقدما

زي ما قال الزميل عمرو وهو ده الواضح من ردهم على الايميل ... المهم المهام الوظيفية تكون مطابقة لنفس المهام للوظيفة اللي في اللستة

بس لو عرفت تضبط المسمى كمان يكون افضل
    بالتوفيق

قديم 7th February 2017, 03:56 PM ahmedeta غير متواجد حالياً
    ahmedeta
    Junior Member

ahmedeta is on a distinguished road

ahmedeta's Flag is: Egypt

أنا : ahmedeta

الف شكر وربنا يوفق الجميع

قديم 8th February 2017, 09:44 AM bobbob غير متواجد حالياً
    bobbob
    Junior Member

bobbob is on a distinguished road

bobbob's Flag is: Egypt

أنا : bobbob

من فضلكم حد يقولي اعمل ايه علشان اقدم و احسب درجاتي
    انا 29 سنة و متزوج و مهندس ميكانيكا و شغال من 2012
    و معايا IELTS CLB 6

التعديل الأخير تم بواسطة bobbob ; 8th February 2017 الساعة 10:04 AM

قديم 8th February 2017, 01:26 PM madzoro غير متواجد حالياً
    madzoro
    Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bobbob
    و معايا IELTS CLB 6

شوف يا باشمهندس
    انت محتاج تجيب 60 نقطة على الاقل من 100 على حسب POINTS ASSESSMENT GRID من الموقع ده:
    https://www.saskatchewan.ca/resident...ur-eligibility
    سنك هيديك 12 نقطة
    تقييم شهادتك البكالوريوس من هيئة اسمها WES هيديك 20 نقطة
    اللغة CLB 6 هيديك 16
    الخبرة العملية لازم تجيب شهادة خبرة لمهنة من المهن اللي في اللستة دي
    https://www.saskatchewan.ca/resident...ccupation-list
    شوف كده مهنة Mechanical engineering technologists and technicians
    النوك بتاعها NOC 2232 لو انت بقوم بالمهام الوظيفية الخاصة بالوظيفة دي كما هو موضح في الصفحة دي https://noc.esdc.gc.ca/English/noc/Qu...=11&val65=2232 وتقدر تجيب بيها شهادة خبرة بالمواصفات المطلوبة وبمدة 5 سنين ممكن يديك 10 نقاط لو 4 سنين يديك 8 نقاط

كده سيادتك تقدر تجيب 56 ال 58 نقطة ... يبقى اللي ممكن يفيدك في الوقت الحالي انك تعلي اسكورك في الايلتس الى CLB 7 وده هيديك 18 نقطة مع شهادة خبرة 5 سنين على الاقل زي ما ذكرت أعلاه يوصلك 60 نقطة

وتجهز ورقك وتفتح حساب على موقع الهجرة الخاص بالمقاطعة و تتابع الى ان يفتحو باب التقديم وتعمل submit
    مع ملاحظة انك لازم يكون لك حساب في البنك ومجهز كشف حساب يثبت ان مبلغ proof of fund على حسب عدد الاسرة زي ما مذكور في الصفحة دي https://www.saskatchewan.ca/resident...ions-in-demand
    تحت نقطة رقم 5

ملحوظة اخرى مهمة وقت التقديم بيبقى غير معلن محتاج متابعة وكمان وقته ضيق لان العدد بيبقى محدد لما بيكتمل التقديم بيقفل

بالتوفيق

قديم 8th February 2017, 04:54 PM sal_g غير متواجد حالياً
    sal_g
    Member

sal_g is on a distinguished road

sal_g's Flag is: Egypt

أنا : sal_g

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bobbob
    و معايا IELTS CLB 6

يعنى فى الايلتس جايب 6 و لا جايب 5 اللى هو (CLB 6)

قديم 11th February 2017, 06:29 PM bobbob غير متواجد حالياً
    bobbob
    Junior Member

bobbob is on a distinguished road

bobbob's Flag is: Egypt

أنا : bobbob

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sal_g
    يعنى فى الايلتس جايب 6 و لا جايب 5 اللى هو (CLB 6)

جايب 5.5
    posted via mobile device

قديم 14th February 2017, 09:28 AM ahmedeta غير متواجد حالياً
    ahmedeta
    Junior Member

ahmedeta is on a distinguished road

ahmedeta's Flag is: Egypt

أنا : ahmedeta

شكرا على معلوماتك القيمة ومساعدتك
    ارجو منك الرد على استفساراتي لاني عندي معلومات بس مش عارف ارتب الخطوات ..
    انا اجتازت الايلتس CLB 7
    وخلصت تقيم الشهادة من WES
    عندي شهادة خبرة 8 سنوات تحت المسمى الوظيفي الخاص ب noc 2253
    هل المطلوب اني اعمل ابليكيشن الاكسبريس انتري قبل ابليكيشن المقاطعة ؟ ولا في حالة زي دي انا مش محتاج الاكسبريس انتري في حاجة ؟
    ياريت لو ممكن توضحلي الاوراق المطلوبة في نقاط لاني قريتها من الموقع بس حاسس اني تايه شوية
    السؤال المهم .. بالنسبة لكشف الحساب انا بشتغل في السعودية وهاقدم كشف حساب بالريال هل ده في مشكلة ؟
    ولو الكشف مبين حركات سحب شهرية ولكن المبلغ المطلوب اللي هو تقريبا في حالتي هايكون 53000 ريال سعودي تم ايداعه قبل تقديم الكشف باسبوعين مثلا هل ده في مشكلة ؟؟
    ازاي اعرف ان التقديم اتفتح ؟ وهل سيتم ارسال الاوراق ام عمل سكان للاوراق ورفعها على الموقع ؟
    هل مطلوب مني انا وزوجتي اننا نجهز صحيفة حالة جنائية حتى لو مش عايشين في مصر ؟؟

اعذرني انا عارف اني طولت عليك بس انا حاسس اني قريب من الوصول للهجرة بس خايف اعتمد على نفسي واعمل حاجة غلط وابوظ الدنيا
    اشكرك شكرا جزيلا

قديم 14th February 2017, 12:48 PM madzoro غير متواجد حالياً
    madzoro
    Member

اقتباس
    انا اجتازت الايلتس CLB 7
    هل المطلوب اني اعمل ابليكيشن الاكسبريس انتري قبل ابليكيشن المقاطعة ؟ ولا في حالة زي دي انا مش محتاج الاكسبريس انتري في حاجة ؟

في طريقين بالنسبة لحالتك للهجرة لساسكتشوان
    1- International Skilled Worker: Occupation In-Demand
    التفاصيل في اللينك ده https://www.saskatchewan.ca/resident...ions-in-demand
    2- International Skilled Worker: Saskatchewan Express Entry
    التفاصيل في اللينك ده https://www.saskatchewan.ca/resident...-express-entry

الطريقين ليهم نفس المتطلبات - انت بتقدم الطلب عن طريق موقعهم وبتختار احد الطريقين في بداية التسجيل
    الفرق بينهم ان الطريق الاول للناس اللي محققين 60points out of 100 on the SINP point assessment grid لكن مش محققين 67 بتوع الاكسبريس انتري

الافضل والاسرع على ما أظن هو الطريق التاني فاذا بامكانك تعمل بروفايل على الاكسبرس انتري اعمله وتدخل تعمل واحد على موقعهم من هنا https://immigration.saskatchewan.ca/...:1778780026566 قبل التسجيل عندهم لازم تملا الفورمز المطلوبة وتسحبها اسكان وتحضر المستندات المطلوبة كمان وتسحبها اسكان

غالبا البرنامجين بيفتحو مع بعض انت هتابع على نفس اللينكين اللي فوق (تتابع كويس جدا لان البرنامج اللي بيفتح بيطلب عدد محدد لو اكتمل بيقفل على طول وتقريبا بيكتمل في خلال ساعات قليلة)

اقتباس
    ياريت لو ممكن توضحلي الاوراق المطلوبة في نقاط لاني قريتها من الموقع بس حاسس اني تايه شوية

الاخ الفاضل خالد صبري شارح كل التفاصيل في المنتدى هنا في المغارة دي https://www.almatareed.org/vb/showthr...5#.WKMIh2997IU

اقتباس
    السؤال المهم .. بالنسبة لكشف الحساب انا بشتغل في السعودية وهاقدم كشف حساب بالريال هل ده في مشكلة ؟
    ولو الكشف مبين حركات سحب شهرية ولكن المبلغ المطلوب اللي هو تقريبا في حالتي هايكون 53000 ريال سعودي تم ايداعه قبل تقديم الكشف باسبوعين مثلا هل ده في مشكلة ؟؟

تقريبا وعلى حسب ما فهمت من الزملاء هنا في المنتدى انه لازم يكون كشف الحساب لاخر 3 شهور قبل ما تعمل submit ويكون المبلغ خلال الفترة دي مساوي للمبلغ المطلوب منك كا POF او اعلى وما نزلش ولو دقائق
    بس انت مش هتخسر حاجة ... حضر المطلوب وخليك جاهز على submit ولما تفتح ان شاء الله ابعت على طول لو محصلش نصيب ابعت في اللي بعدها

اقتباس
    ازاي اعرف ان التقديم اتفتح ؟ وهل سيتم ارسال الاوراق ام عمل سكان للاوراق ورفعها على الموقع ؟

هو اكيد مطلوب ليك ولزوجتك من كل الدول اللي مكثت بها اكثر من 6 شهور خلال ال 10 سنين اللي فاتو ... لكن مطلوب بداية من اي مرحلة مش عارف .. غالبا مطلوب في مرحلة بعد الحصول على النومينيشن وبيكون مع CIC مش المقاطعة

اقتباس
    اعذرني انا عارف اني طولت عليك بس انا حاسس اني قريب من الوصول للهجرة بس خايف اعتمد على نفسي واعمل حاجة غلط وابوظ الدنيا
    اشكرك شكرا جزيلا

موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

قديم 14th February 2017, 01:34 PM Amr Khalaf غير متواجد حالياً
    Amr Khalaf
    Member

Amr Khalaf has much to be proud ofAmr Khalaf has much to be proud ofAmr Khalaf has much to be proud ofAmr Khalaf has much to be proud ofAmr Khalaf has much to be proud ofAmr Khalaf has much to be proud ofAmr Khalaf has much to be proud ofAmr Khalaf has much to be proud of

Amr Khalaf's Flag is: Saudi Arabia

أنا : Amr Khalaf

اقتباس
    انا اجتازت الايلتس CLB 7

اشكرك شكرا جزيلا

1- لو تقدر تفتح ملف اكسبرس انترى يكون أفضل علشان لو مسار الاكسبرس فتح أو أى مقاطعة أخرى تقدر تقدم فيه.
    2- الأوراق المطلوبة كلها لازم تسحبها PDF وبعدين بتحملها على البروفايل بتاعك وهى صور الجوازات وشهادات الميلاد والزواج والأيلتس وشهادات الخبرة وجميع النماذج الموجودة على الموقع تعبيها وتوقعها وبعدين تعملها اسكان PDF.
    3- بالنسبة لكشف الحساب مش مشكلة انه بالريال، بس المشكلة انه لازم المبلف يكون فى الحساب مدة لا تقل عن 3 شهور.
    4- بتعرف ان التقديم اتفتح بالمتابعة المستمرة على الموقع: https://www.saskatchewan.ca/residents...p-applications
    5- موضوع الصحيفة الجنائية بيكون فى خطوة الفيديرال إن شاء الله ومش مطلوب عند التقديم فى المقاطعات، بس لازم تعمله انت والزوجة حتى لو مش عايشين فى مصر.