نِفسى أنام بدرى فأصحى بدرى - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    الماسونية - نشأتها وخفاياها
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : Veronaoqr)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > المنتدى العام > مواضيع شخصية

مواضيع شخصية لا خاب من إستشار

مواضيع شخصية

نِفسى أنام بدرى فأصحى بدرى

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 11th November 2009, 08:44 AM فــيــروز غير متواجد حالياً
    Golden Member

فــيــروز is on a distinguished road

افتراضي نِفسى أنام بدرى فأصحى بدرى

أنا : فــيــروز

أظن الموضوع شارح نفسه و مش محتاج توضيح ..

حد عنده تجارب مع تظبيط الساعه البيولوجيه بحيث يكون بينام فى موعد أقصاه 11 مساء مثلا فيقدر يصحو منتعش و مبسوط الساعه 6 صباحا؟

أنا قضيت سنين طوييييييييله لازم أروّح من الشغل أنام ساعتين و بعدين أقوم أنتشر فى البيت سواء للفرجه على التليفزيون أو القراءه أو -طبعا- النت .. حتى لو روّحت بيتنا الساعه 8 مساء ولاّ حتى 9 لازم أنام و أرجع أستيقظ مثلا الساعه 11 .. و طبعا مش بانام بعدها قبل 3 صباحا .. حد يسألنى طيب و ليه ماتفضليش نايمه للصُبح ..

المشكله إنّى اتعوّدت إن فترة النوم الاولى دى تكون ساعتين على أقصى تقدير .. فلو عملت عبيطه و قلت فى عقل بالى أدخل أنام الساعه 9 مثلا ولاّ حتى 10 على أساس أفضل نايمه للصبح غالبا كنت أرجع أستيقظ بعد ساعتين تلاته أربعه على أقصى تقدير و أفضل أغنّى ظلموه .. حتى لو كنت هاموت من التعب بردو لازم أستيقظ ..

المهم يعنى عشان مازهّقكوش .. لو فيه حد مظبّط مواعيد نومه يقول لنا عملها إزّاى دى ..
    أنا لو عليا ممكن أدخل أنام الساعه 8 مساء مثلا لأنّى غالبا بارجع من الشغل فى الوقت ده بس الأزمه إنّى أفضل نايمه للصبح وماصحاش فى نُص الليل زى الوطاويط

الموضوع الأصلي : نِفسى أنام بدرى فأصحى بدرى     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : فــيــروز

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    يا أم أحمد إبنك شاهد صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح فــيــروز 0 1235 8th November 2010 11:58 AM
    ناعومى كامبل عروس الصعيد !! موضوعات عامة ... موضوعات خفيفة ... منوعات حازم حسن 26 3805 7th November 2010 10:56 AM
    صورة مين دى !! شؤون مصر الداخلية mohsen 31 3363 1st November 2010 07:57 PM
    يوسا وزمن البهلوانات منقوووووووووووولات Prof 2 1212 28th October 2010 07:45 AM
    أما الصغار فلا بواكى لهم صحافة ... إعلام ... سينما ومسرح سمو الأميرة 7 2076 22nd October 2010 02:25 PM

قديم 11th November 2009, 08:55 AM KANE غير متواجد حالياً
    KANE
    Brigadier General

KANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond repute

KANE's Flag is: Egypt

أنا : KANE

ممكن

بس هي المشكلة إن الجسم اتعود خلاص على ساعات معينة ،و اصبحت الساعة البيولوجية مظبوطه عل المواعيد دي

شوفي خلاصة تجاربي في القصة دي -لإني في الأجازات بحب اسهر ودي كانت تعود من ايام المذاكرة لإن فترة الليل هي اهدى فترة ممكن الواحد يركز فيها في مصر-

ما تناميش الظهر

ونامي بدري بالليل

بس مش من أول يوم هيحصل التظبيط

لأ ممكن ياخد يومين ثلاثة أو اكتر

قديم 11th November 2009, 09:04 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

دعوه لموضوعي

ليه كدة بس بتقلبي عليا المواجع

قديم 11th November 2009, 09:23 AM MFaisal غير متواجد حالياً
    MFaisal
    Golden Member

MFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond repute

MFaisal's Flag is: Zaire

أنا : MFaisal

أنا بنام يوميا حوالى 5 ساعات فقط

قديم 11th November 2009, 10:29 AM بطيخة غير متواجد حالياً
    بطيخة
    Member

بطيخة is on a distinguished road

أنا : بطيخة

!For Medical Professionals Only

ياااااااااااه ... المشكلة الأزلية في حياتي ...
    مع اني بيكفيني بس من النوم 4-5 ساعات ولو نمت اكتر من كدة ممكن يجيلي حالة كسل او خمول، بس المشكلة
    لكن النوم القليل ده عملي مشاكل صحية طبعا لانه الجسم محتاج اكتر من كدة ... "ماهو طيب اللي بيصحى لوحده اعمله ايه"
    حاولت وبشتى الوسائل اني ارهق نفسي للنخاع طول اليوم .. كان تعذيب لمدة شهر ..
    أرجع من الشغل قبل ما اتغدى اقضيها جري وبعديها اتغدى .. ببيقى هموت عايزة انام بعدها بفضل صاحية.. طبعا مش هقرأ كتاب لانه مجرد ما هلمسه هنام
    ولو ان اللي جاي ده ممكن ماتعمليهوش، بس كنت بلعب بلاي ستيشن اي لعبة رعب تشدني كدة - قولوا علي عيلة بقى -
    لحد ماتيجي الساعة اللي مفروض انام فيها.. ببقى فعلا مش شايفة حاجة غير السرير فعلا .. والحمدلله بطلت اقوم بالليل زي العفاريت افضل صاحية لحد تاني يوم الصبح ... حتى في ايام الاجازة بلاقي نفسي صاحية لوحدي بدري

قديم 11th November 2009, 11:05 AM toota غير متواجد حالياً
    toota
    Platinum Member

toota is on a distinguished road

أنا : toota

موضوع النوم ده مشكلة حياتي الازلية....حتى ايام ماكنت موظفة وبصحى 6 الصبح كان لازم اسهر على الاقل للساعه 3 الفجر.....

دلوقتي بقيت بالظبط زيك يا فيروز لو جربت انام بدري ممكن اصحى بعدها بساعتين تلاته ودمتم واقعد مفنجله للصبح.....اخر مره رحت للدكتور عشان البرد قلتله على المشكله دي قالي اخد مهدىء خفيف لفترة كام يوم لحد ما اظبط نومي...

وفعلا استعملت المهدىء الي هو اقل جرعه ممكن وبقيت انام نوم مقولكيش بالست والسبع ساعات.....قمت بطلته غباوة مني خفت اتعود عليه...رجعت لطبعي القديم....رجعت اخده تاني مبقاش يحوأأأأأ

قديم 11th November 2009, 11:21 AM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

دعوه لموضوعي

صعبان عليا جفاك .. يا توقيت النوم والصحيان

قديم 11th November 2009, 02:11 PM قائد مدفعيه المطاريد غير متواجد حالياً
    قائد مدفعيه المطاريد
    Silver Member

قائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to beholdقائد مدفعيه المطاريد is a splendid one to behold

قائد مدفعيه المطاريد's Flag is: Egypt

أنا : قائد مدفعيه المطاريد

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فــيــروز
    أظن الموضوع شارح نفسه و مش محتاج توضيح ..

حد عنده تجارب مع تظبيط الساعه البيولوجيه بحيث يكون بينام فى موعد أقصاه 11 مساء مثلا فيقدر يصحو منتعش و مبسوط الساعه 6 صباحا؟

أنا قضيت سنين طوييييييييله لازم أروّح من الشغل أنام ساعتين و بعدين أقوم أنتشر فى البيت سواء للفرجه على التليفزيون أو القراءه أو -طبعا- النت .. حتى لو روّحت بيتنا الساعه 8 مساء ولاّ حتى 9 لازم أنام و أرجع أستيقظ مثلا الساعه 11 .. و طبعا مش بانام بعدها قبل 3 صباحا .. حد يسألنى طيب و ليه ماتفضليش نايمه للصُبح ..

المشكله إنّى اتعوّدت إن فترة النوم الاولى دى تكون ساعتين على أقصى تقدير .. فلو عملت عبيطه و قلت فى عقل بالى أدخل أنام الساعه 9 مثلا ولاّ حتى 10 على أساس أفضل نايمه للصبح غالبا كنت أرجع أستيقظ بعد ساعتين تلاته أربعه على أقصى تقدير و أفضل أغنّى ظلموه .. حتى لو كنت هاموت من التعب بردو لازم أستيقظ ..

المهم يعنى عشان مازهّقكوش .. لو فيه حد مظبّط مواعيد نومه يقول لنا عملها إزّاى دى ..
    أنا لو عليا ممكن أدخل أنام الساعه 8 مساء مثلا لأنّى غالبا بارجع من الشغل فى الوقت ده بس الأزمه إنّى أفضل نايمه للصبح وماصحاش فى نُص الليل زى الوطاويط

انا عندى مشكله شبه مشكلتك .. لما بقضى اليوم كله فى الشغل بيصعب عليا نفسى ان اليوم يضيع كده .. قوم أسهر شويه قدام التليفزيون او على النت و كده يعنى .. اما بالنسبه للصحيان كده كده بقوم متأخر و بروح الشغل متأخر سواء سهرت او لاء .. مع انى بظبط اتنين منبه مش عارف أظبط يومى خالص.. و لا ساعه بيولوجيه و لا ساعه بعقارب.

قديم 11th November 2009, 02:28 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قائد مدفعيه المطاريد
    انا عندى مشكله شبه مشكلتك .. لما بقضى اليوم كله فى الشغل بيصعب عليا نفسى ان اليوم يضيع كده .. قوم أسهر شويه قدام التليفزيون او على النت و كده يعنى .. اما بالنسبه للصحيان كده كده بقوم متأخر و بروح الشغل متأخر سواء سهرت او لاء .. مع انى بظبط اتنين منبه مش عارف أظبط يومى خالص.. و لا ساعه بيولوجيه و لا ساعه بعقارب.

شرحه

قديم 11th November 2009, 04:06 PM x_ray غير متواجد حالياً
    x_ray
    Member

x_ray is on a distinguished road

أنا : x_ray

مش عارف بس هى العمليه كلها بتعتمد على انت معود جسمك على اى نظام يعنى هى مسئلة تعود لانى كان عندى المشكله دى وكمان انا ظروف شغلى ممكن تحكم عليه انى مره اكون شغال من 8 باليل ل 8 الصبح ومره وحده تتعكس الموضوع ويبقا الشغل من 6 الصبح حتى 2 الظهر فا كنت بعانى فى الفترده دى بس انا خليت جسمى يتعود ينام على اى توقيت وده كان باجباره لغايت ما اتعود فا المسئله كلها محتاجه شويت عزيمه واجبار وممكن تعب فى الايام الاولى لكن مع الوقت والاصرار وكمان خاصة اذا كنت مرتبط بميعاد معين فا انا بقولك كونى قاسيه مع جسمك شويه لغايت ما يتعود وكمان حاولى ما تناميش فى الظهر او بعد الشغل ده هيساعد كتير .