قررت تستقر فين في كندا ولية - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    نتائج انتخابات الرئاسة
    (الكاتـب : تصحيح ) (آخر مشاركة : AndrewInfub)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

قررت تستقر فين في كندا ولية

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 24th October 2008, 12:45 AM samehelassad غير متواجد حالياً
    samehelassad
    Member

samehelassad is on a distinguished road

أنا : samehelassad

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nona alawaal
    ايوة وظيفتى موجوده فى البرتا و بدون معادلات
    ووظيفة جوزى موجودة بس بمعادلة ... طفلان
    عن نفسى مش مأزمة الدنيا ممكن ادرس نوعية جديدة من الدراسات ولتكن كمبيوتر مثلا و اعمل بيها
    لسه مفيش شىء فى دماغى اوى ... و خداها
    step by step
    الاول بس تيجى وظيفتى .. علشان انا اللى مقدمة باسمى .............. ربنا يستر ادعولى
    جوزى كيميائى بشركة ادوية خبرة حوالى 16 سنة فى مجال تصنيع الدواء
    بس اخترتها لان هى مقاطعة محتاجة مهاجريين اكثر من غيرها ... كل اللى بيهجروا بيروحوا على تورونتو ... البرتا المرتبات فيها اعلى بكثير كمان
    ربنا يوفقنا جميعا

الف شكر يامدام نونا على ردك. وربنا يباركلكو في اولادكو. بس على فكرة ثلاث ارباع شركات الادوية في كندا في تورونتو ومعايا لنكاتها كلها واعرفها كلها لان دة مجال شغلي من عشر سنين. والباقي في مونتريال واللي في البرتا مكاتب علمية فقط مش مصانع الادوية وبالتالي تورونتو لجوزك افضل. بالنسبة للمرتبات اطلاقا الفرق في المرتبات لصالح البرتا لكن الفرق ضعيف. وبلغة العلم non significant difference يعني فرق نسيط جدا وغير موثر. ودة عن دراسة للموضوع. ومدام حضرتك شغلتك non Regulated يبقى اكيد موجودة في تورونتو اكتربس برضة المنافسة اكتر. وبالتالي ك عائلة الفايدة ممكن تكون اكبر. ونصيحة شوفي مكان ليكي فية حد وذلك لاعتراف كل من هاجروا باهمية وجود سند هناك في الفترة الاولى خصوصا. وربنا يوفقك لما فية خير ليكي ولعيلتك.

قديم 24th October 2008, 01:06 AM nona alawaal غير متواجد حالياً
    nona alawaal
    Senior Member

nona alawaal is on a distinguished road

أنا : nona alawaal

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehelassad
    الف شكر يامدام نونا على ردك. وربنا يباركلكو في اولادكو. بس على فكرة ثلاث ارباع شركات الادوية في كندا في تورونتو ومعايا لنكاتها كلها واعرفها كلها لان دة مجال شغلي من عشر سنين. والباقي في مونتريال واللي في البرتا مكاتب علمية فقط مش مصانع الادوية وبالتالي تورونتو لجوزك افضل. بالنسبة للمرتبات اطلاقا الفرق في المرتبات لصالح البرتا لكن الفرق ضعيف. وبلغة العلم non significant difference يعني فرق نسيط جدا وغير موثر. ودة عن دراسة للموضوع. ومدام حضرتك شغلتك non regulated يبقى اكيد موجودة في تورونتو اكتربس برضة المنافسة اكتر. وبالتالي ك عائلة الفايدة ممكن تكون اكبر. ونصيحة شوفي مكان ليكي فية حد وذلك لاعتراف كل من هاجروا باهمية وجود سند هناك في الفترة الاولى خصوصا. وربنا يوفقك لما فية خير ليكي ولعيلتك.

شكرا لك اخى العزيز
    و ممكن اللينكات بتاعت الشركات يكون كتر خيرك
    هما الكيمائيين مش محتاجين معادلة فى تورونتو.. البرتا بيحتاجه معادلة بس المرتبات الضعف فى البرتا عن ما هى فى تورونتو
    بس اعتقد ان فى كل الاحوال اى ومهاجر محتاج الكاندين اكسبرينس .... و بعدين الكيمائيين ممكن يشتغلوا فى مجالات اخرى غير الدواء فى البترول مثلا .... هو حضرتك كيميائى ؟؟؟
    بالنسبة لمكان لى فيه حد انا مليش حد فى كندا .. بعد ربنا .. غيركم انتم بقى
    بس عامتا الخطوة الاولى تيجى ووظيفتى تدرج ضمن الوظائف المطلوبة فيدرال
    و بعدين لما ان شاء الله اهاجر و ابقى داخل الاراضى الكندية ... يحلها الف حلال تورونتو او البرتا
    ملحوظة: ده انا قرات ان دخل وظيفة بسيطة فى البرتا تعادل دخل دكتور فى تورونتو

التعديل الأخير تم بواسطة nona alawaal ; 24th October 2008 الساعة 01:08 AM سبب آخر: اضافة الملحوظة

قديم 24th October 2008, 09:31 AM great expectations غير متواجد حالياً
    great expectations
    Golden Member

great expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond repute

أنا : great expectations

اقتباس

يا سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام
    امال دكتور في البرتا يبقي دخله ايه ؟

حسنا سامح بك

ساقدم البرتا كالجاري واسبابي هي التالية

يقال والله اعلم ان في تورنتو 5000 طبيب يبحثون عن المعادلة وهذا يزيد المنافسة جدا ويضغطني وانا مش ناقص ضغوط
    واحد صاحبي قاللي لو عاوز تقابل دكتور في تورنتو اركب تاكسي (مفهومة)
    كالجاري مشمسة كما قالت مدام نونا في موشوعتها واحنا صعايدة بتوع اتون (قرص الشمس)
    يقال ان الاعمال النون ريجيولاتد non regulated كثيرةوفلوسها كويسة وده يمشي معايا

الاهم في رايي انه يبدو ان لكل مقاطعه قسم هجرة خاص بها واري ان الضغط علي تورنتو كبير جدا
    ولذلك قلت بتوع البرتا اكيد شغلهم اقل يبقي الطلب يمشي اسرع
    اخيرا من محبي الجمال الرباني والطبيعة ويقال ان كالجاري روعة من هذه الناحية
    اهي افكار وخلاص

اخر حاجة اذا ربنا كرمنا اساسا ووصلنا هناك تورنتو ما بعدتش علينا
    هاركب بابور الساعة 12 اللي مجبل علي تورنتو لولد العم سامح بك
    طب ايه رايك انا كنت هاكتب نيوفاوند لاند يقال ان هناك ممكن اشتغل دكتور مباشرة بتصريح بدون معادلة ويجدد بس قلت بلاش برد جدا

قديم 24th October 2008, 09:55 AM samehelassad غير متواجد حالياً
    samehelassad
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nona alawaal
    شكرا لك اخى العزيز
    و ممكن اللينكات بتاعت الشركات يكون كتر خيرك
    هما الكيمائيين مش محتاجين معادلة فى تورونتو.. البرتا بيحتاجه معادلة بس المرتبات الضعف فى البرتا عن ما هى فى تورونتو
    بس اعتقد ان فى كل الاحوال اى ومهاجر محتاج الكاندين اكسبرينس .... و بعدين الكيمائيين ممكن يشتغلوا فى مجالات اخرى غير الدواء فى البترول مثلا .... هو حضرتك كيميائى ؟؟؟
    بالنسبة لمكان لى فيه حد انا مليش حد فى كندا .. بعد ربنا .. غيركم انتم بقى
    بس عامتا الخطوة الاولى تيجى ووظيفتى تدرج ضمن الوظائف المطلوبة فيدرال
    و بعدين لما ان شاء الله اهاجر و ابقى داخل الاراضى الكندية ... يحلها الف حلال تورونتو او البرتا

الاخت العزيزة الهدف اننا نتكلم مع بعض بصوت عالي ونعدل في قراراتنا الشخصية لما فية مصلحتنا الشخصية بالاستعانة بناس في نفس ظروفنا
    من ناحية لينكات شركات الادوية دي سهلة خالص بل بالعكس دة لو كتب فقط اسم شركة الادوية اللي هو عاوزها هيطلعلة كل التفاصيل (ومن عنيا هجيبلك الليينك وابعتهولك.
    من ناحية معادلة الشهادة وهل الكيميائيين ليهم معادلة في تورونتو او بصفة اكبر Ontario بصصي ياسيتي كل وظيفة في كندا (مش ولاية معينة) ليها كود ومتقسمة الي نوعين Regulated or non Regulated jobs دائما الرجيوليتد جوب بتبقى عاوزة معادلة الاول وبعد كدة ترخيص مزاولة المهنة في الولاية وبالتالي اي شهادة محتاجة معادلة هتكون محتاجة معادلة في كل كندا ادخلي على الموقع دة settlement.org وخشي على الjobs واقري براحتك هتعرفي اية الكود بتاع وظيفتك ووظيفة جوزك وهتعرفي هي هي من الفيوتشر جوب ولا لاء يعني من الوظائف المطلوفة في 2009 ولا لاء وكمان هتعرفي نسبة البطالة فيها قد اية وكان هتعرفي اية المطلوب لتسهيل الحصول عليها يعني هل لازم تكوني مشتركة في نقابتها ولا لاء هل فية جهة خاصة او حكومية بتنظمها ولا لاء وهكذا. الموقع دة برضة في كل حاجة عن تورونتو وانصح اللي بجد عاوز يبتدي حياتة هناك صح وعلى نور يزاكر الموقع دة بجد هتعرفي ازاي تلاقي شقق ومنين هتطلعي الكروت الخاصة بيكي هناك وفين اماكن تدريس اللغة هناك وببلاش وفين ممكن تحصلي على استشارة في وظيفتك مجانا وازاي تعرفي تدوري وتعملي سي قي كندي لنفسك مجانا. واية شركات التوظيف اللي ممكن تعملك انترفيو وتدورلك على وظيفة مجانا وتعرفي اية حقوقك تجاة كندا.
    على فكرة محدش فينا معاة كنديان اكبيرينس خالص ومتستغربيش لما تعرفي هناك ان خبرتك الكبيرة في وظيفتك دي مالهاش اي لازمة ولا قيمة هناك. البداية هناك من الصفر يعني زي ماكنتي متخرجة من الكلية.
    موضوع ان المرتبات في البرتا الضعف دة كلام مش دقيق بالمرة في الموقع دة هتلاقي متوسطات الدخل لكل وظيفة في كل بلد (مش مقاطعة) في كندا وهتلاحظي بنفسك ان الكلام دة مش مظبوط اطلاقا والا كان زمان كل اللي عايش في كندا راح البرتا! مش كدة ولا اية. قصة عامل في البرتا ياخد مرتب دكتور في تورونتو انا اسف اعلى دخل في كندا هو دخل الدكاترة والمحامين ودخل العامل مش ممكن يكون عالي لكن لو تقصدي السباكين والميكانيكية اقولك دخلهم عالي في كندا كلها لقلتهم هناك عموما وبرضة مش اعلى من الدكاترة. الصيدلي هناك مرتبة يصل الي 80 دولار في الساعة والدكتور قد يصل الي 120 دولار في الساعة.

حكاية ان الكيميائين ممكن يشتغلوا في البترول بدل شركات الادوية عاوز اقولك ان مفيش حاجة اسمها كدة في كندا. محدش بيروح لشركة بترول ويقول انا كيميائي وعاوز اشتغل. وظائف شركات البترول للكيميائيين معروفة وشروطها بتتحد على حسب الوظيفة يعني عاوز مهندس كيميائي ولا كيميائي مش مهندس. نقابي ولا لاء. عندة خبرة او يفهم في الجزء دة ولا هيعلموة من الاول. عندة كنديان اكسبيرينس ولا لاء. معلش الشغل في البترول مش سهل. ومش معني ان البرتا فيها بترول يبقى هنشتغل في شركة بترول مالخليج ماليان بترول مين بيشتغل في شركات بترول الخليج؟؟ وقد اية؟؟ .
    بالسبة لو عاوزة تغيري مجالك او هو عاوز يغير مجالة في جامعات بتدي كورسات لمدد قصيرة من ستة الي ثمان شهور وبعدها ياخد شهادة توهلة للعمل في كندا في وظيفة مطلوبة وبشهادة كندية وبدخل محترم. بدل قصة البنزينة واللي بالك فية.
    ماتنسيش ان اللغة مطلوبة جدا في البحث عن عمل ولا ازاي هنقدر نثبت قدراتنا في الانترفيوهات (دي مالهاش علاقة بالبرتا ولا تورونتو) ومش بس اللغة اللهجة الكندية والقدرة على نطقها وفي السايت دة برضة في لينكات لمنتديات بتتكلم عن اللهجة الكندية والفرق بينها وبين الانجليزي اللي نعرفة يعني مثلا How are you? بيقولوها هناك whats up وfriend هناك بيقولو عليها body وغيره كتييييييييييييييييييييييييييييييير. انا شايف تبصصي بصة على السايت دة وتفكري في تورونتو شوية. امبارح كنت ببص على وظيفتي في كندا طلعلي في GTA or Greater Toronto Area بس حوالي اربع صفحات وظائف فاضية واتنين في البرتا كلها يعني صفحة كالجاري وصفحة ادمنتون وعلى فكرة دة يعتبر ممتاز بالنسبة لكالجاري وادمنتون (متنسيش ان تعداد السكان هناك اقل) والبلد هناك اصغر.
    تحياتي ليكي ولجوزك المحترم وربنا يباركلكم في اولادكم.

قديم 24th October 2008, 10:11 AM samehelassad غير متواجد حالياً
    samehelassad
    Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qenawy

حسنا سامح بك

ساقدم البرتا كالجاري واسبابي هي التالية

يقال والله اعلم ان في تورنتو 5000 طبيب يبحثون عن المعادلة وهذا يزيد المنافسة جدا ويضغطني وانا مش ناقص ضغوط
    واحد صاحبي قاللي لو عاوز تقابل دكتور في تورنتو اركب تاكسي (مفهومة)
    كالجاري مشمسة كما قالت مدام نونا في موشوعتها واحنا صعايدة بتوع اتون (قرص الشمس)
    يقال ان الاعمال النون ريجيولاتد non regulated كثيرةوفلوسها كويسة وده يمشي معايا

الاهم في رايي انه يبدو ان لكل مقاطعه قسم هجرة خاص بها واري ان الضغط علي تورنتو كبير جدا
    ولذلك قلت بتوع البرتا اكيد شغلهم اقل يبقي الطلب يمشي اسرع
    اخيرا من محبي الجمال الرباني والطبيعة ويقال ان كالجاري روعة من هذه الناحية
    اهي افكار وخلاص

اخر حاجة اذا ربنا كرمنا اساسا ووصلنا هناك تورنتو ما بعدتش علينا
    هاركب بابور الساعة 12 اللي مجبل علي تورنتو لولد العم سامح بك
    طب ايه رايك انا كنت هاكتب نيوفاوند لاند يقال ان هناك ممكن اشتغل دكتور مباشرة بتصريح بدون معادلة ويجدد بس قلت بلاش برد جدا

حبيب قلبي قناوي انا لااقصد تورونتو ولا البرتا انا بقول كل واحد يفكر صح يروح فين ولية.
    انا قريبي عايش في ادمنتون وبيقوللي الدكاترة بيعملو المعادلة هنا في المتوسط 7 الى 9 سنين.
    قصة نيو فاوندلاند دية انا معاك فيها بنسبة 100\100 على فكرة في وظايف مهندسين وصيادلة non regulated مش معنى انها non regulated انها مش محتاجة بكالوريوس . واسئل ياسر.
    قصة الشمس والكلام الجميل دة انا اقولك بقى دة بيبقى عامل ازاي في الشتا هناك. دة ياسيدي عامل زي الموجة الحارة اللي بتيجي مصر يوم في الشتا وتخلي النهار دافي. (سلملي على الشمس دي) في ناقص 34 في ادمنتون وكالجاري. جمال الطبيعة (انا مشفتش حد راح كندا في الصيف وماتجننش من جمال الطبيعة سواء في مونتريال او تورونتو او اي حتة. وبرضة ماشوفتش حد قالي تعالى كندا في الشاء مش بس كدة دة كمان قالولي اوعي تجيب العيال في الشا عشان ميكتئبوش. يبقى اروح بلد درجة حرارتها في عز الصيف اقل من عز الشا في مصر 18 عظمي و 4 صغرى في اغسطس. خش على موقع معدل درجات الحرارة وانت تشوف معدل درجات الحرارة لكل مدينة في كندا بالشهر في السنة اللي انت عاوزها.
    قصة لو البرتا طلعت وحشة اركب الوبو على عم سامح. اقولك في عيني وقلبي. وانا نفس الحكاية لو تورونتو طلعت وحشة هركب الوبور عليك في البرتا او نيوفاوند لاند. ماتيجي نبتدي سوا فى حتة حلوة ونجرب حظناولو مانفعش اهو الوبور مش هيتسرق ولا اية

قديم 24th October 2008, 10:24 AM great expectations غير متواجد حالياً
    great expectations
    Golden Member

great expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond reputegreat expectations has a reputation beyond repute

انت عارف يا سامح انا دايما كنت اوصل للمكان اللي عاوزه بلفه غير تقليدية
    يعني عاوز اروح العتبة انزل رمسيس امشي في شارع كلوت بك
    اشتم رائحة التاريخ واشوف محلات العدد والنجارة والذي منه(هواية بقي) لغاية ما اوصل العتبة مشيا مع ان معايا عربية شاهين علي ما قسم
    لكن اهه بوصل وخلاص وبكون سعيد
    انا زي مدام نونا شايف فيه ضغط كبير علي تورنتو يبقي نمشي في سكة اهدا شوية
    قد اكون مخطيء وحكاية سواق التاكسي الدكتور رغم احترامي للسائقين صعبة نفسيا علي اطفالي وليس علي
    المهم انا مسافر يوم الاربعاء بالليل ان شاء الله اقدم الابليكاشن خلاص همتم معايا في التفكير ولا استني الوظائف مع اني متاكد ان الاطباء في اللسته

شكرا لحضرتك

قديم 24th October 2008, 11:15 AM nona alawaal غير متواجد حالياً
    nona alawaal
    Senior Member

nona alawaal is on a distinguished road

أنا : nona alawaal

اقتباس

وظيفة بسيطة فى البرتا دخلها يعادل دخل طبيب فى تورنتو
    اما وظيفة طبيب فى البرتا بقى دخلها يعدى يا دكتور هنيالك
    كمان ممكن تشتغل بدون معادلة فى بعض الوظائف بس ما تمضيش على حاجة
    ده الكلام اللى قراته و الله و اعلم

قديم 24th October 2008, 11:18 AM samehelassad غير متواجد حالياً
    samehelassad
    Member

اقتباس
    انت عارف يا سامح انا دايما كنت اوصل للمكان اللي عاوزه بلفه غير تقليدية
    يعني عاوز اروح العتبة انزل رمسيس امشي في شارع كلوت بك
    اشتم رائحة التاريخ واشوف محلات العدد والنجارة والذي منه(هواية بقي) لغاية ما اوصل العتبة مشيا مع ان معايا عربية شاهين علي ما قسم
    لكن اهه بوصل وخلاص وبكون سعيد
    انا زي مدام نونا شايف فيه ضغط كبير علي تورنتو يبقي نمشي في سكة اهدا شوية
    قد اكون مخطيء وحكاية سواق التاكسي الدكتور رغم احترامي للسائقين صعبة نفسيا علي اطفالي وليس علي
    المهم انا مسافر يوم الاربعاء بالليل ان شاء الله اقدم الابليكاشن خلاص همتم معايا في التفكير ولا استني الوظائف مع اني متاكد ان الاطباء في اللسته

شكرا لحضرتك

توكل على الل ياقناوي وقدم انا دايما مع اللي يقدم النهاردة احسن من اللي يقدم بكرة. الواحد ميعرفش بكرة فية اية. وعموما انا بفكر معاكو اي مكان في كندا المهم الواحد يكون مرتاح نفسيا. انا بس بحاول اساعد. في مصر اي شركة ادوية عدد اللي بيتشغل ييكون نصهم من القاهرة والباقي من باقى المحافظات. فقط عشان تعداد السكان وبالتالي انتشار الخدمات بشكل اكبر وافضل. وعلى فكرة مش معني انك كاتب البرتا دلوقتي يبقى مش هتغير. السوال دة نفسة هترد علية تاني انشاء الله لما يطلبو منك الابديت بعد حوالي تلات سنين على النظام القديم. يبقى معاك وقت تلات سنين تفكر مصلحتك فين. انا بس بنصح انا المفروض قدامي انشاء الله شهور. ادعيلي تعدي بسرعة والاقي الفيزا على الباسبور قريب. وربنا يكرمك ويوفقك. اخوك وحبيبك سامح

قديم 24th October 2008, 11:44 AM great expectations غير متواجد حالياً
    great expectations
    Golden Member

امين يارب تصحي تلاقي طلب الباسبورات وعليها الفيزا من غير مقابلة

وشكرا ايضا لمدام نونا
    الداعم النفسي الكبير للغلابة
    تخيلوا عدد من نزل الابليكاشن من اجل الهجرة بدون محامي يزيد عن 200 قول 50 بس هيقدموا والباقي كان بيطلع فقط اذا عدد المقدمين بدون محامي وانا منهم 50 او اكثر
    50 في 20 الف جنيه او يزيد يبقوا مدام نونا وفرت مليون جنيه لابناء بلدها
    ان شاء الله مليون دعوة مقبولة

ثانيا احترسي من المحامين يا مدام نونا اكيد عاوزين يقتلوكي
    انت والتابع بتاعك اللي هو انا
    بفكر اروح السفارة متنكر
    خايف يقولوا هناك
    مين قنااااااااااوي
    اهلا اهلا طاخ طيخ

قديم 24th October 2008, 12:27 PM samehelassad غير متواجد حالياً
    samehelassad
    Member

الي مدام نونا ادي شركات الادوية في كندا ولنكلت ليها كلهاhttps://https://www.staffordpharmacy.com/BigPharma.htm وكمان دة موقع جامعات وفيى شركات الادوية في اونتيريو ومونتريال وبرتيش كولومبيا (مش حاطين البرتا) دوسي على اسم المقاطعة هتطلعلك الشركات في المقطعة ومنها ممكن تاخد نظرة على العدد.https://https://www.canadian-universit...aceutical.html وممكن من الجزء دة من السايت نفسة تعرفي الشركات في كل المقاطعات في كندا وفي كل المجالات.https://https://www.canadian-universit...ies/index.html
    وانا تحت امركم كلكم.