إفتتاح باب الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

إفتتاح باب الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 27th October 2014, 06:10 PM basma_kdm غير متواجد حالياً
    basma_kdm
    Member

basma_kdm is just really nicebasma_kdm is just really nicebasma_kdm is just really nicebasma_kdm is just really nice

basma_kdm's Flag is: Egypt

new

أنا : basma_kdm

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Nour
    بردو خلو بالكم فيه جامعات مصاريفها اول سنة حوالي 8000 للطلاب الدولييين و بعد كدا السنة الاولي بتكون حوالي 600-1000 دولار كندي ......... دي كويسة جدا لللي عايز يبدا و جامعات مش صغيرة ولا حاجة

اللي محتاج مساعدة تحت امره

مساء الخير
    اول مشاركة ليا في باب الدراسة في كندا
    اريد معرفة ما هو موقف السفارة الكندية بالقاهرة عند التقدم للحصول علي فيزا دراسة لمدة 6 شهور
    وهي لدراسة اللغة الانجليزية
    ياريت اخواتنا المطاريد اللي عنده فكرة او خبرة او يعرف حد عنده تجربة الحصول علي فيزا دراسة لغة انجليزية
    ياريت ينقل التجربة علشان الكل يستفاد

اللي محتاج مساعدة تحت امره

لو عندك اي فكرة او خبرة عن فيزا الدراسة للغات ياريت تقوليلي لاني قريب ناوية اقدم دراسة 6 شهور

قديم 6th January 2015, 08:54 AM dr_mohammed غير متواجد حالياً
    dr_mohammed
    Junior Member

dr_mohammed is on a distinguished road

dr_mohammed's Flag is: Egypt

أنا : dr_mohammed

السلام عليكم
    انا عندى تجربة مع موضوع فيزا الدراسة ده وقدمت عليها من سنتين وكانوا طالبين حساب البنك حوالى 11 الف دولار كندى المهم انا كان حسابى وقتها فيه 78 الف جنيه ورفضت السفارة وكان من اسباب الرفض هو ان الحساب قليل على تكاليف الدراسة والمعيشة فى كندا

قديم 14th February 2015, 05:15 PM basma_kdm غير متواجد حالياً
    basma_kdm
    Member

basma_kdm is just really nicebasma_kdm is just really nicebasma_kdm is just really nicebasma_kdm is just really nice

basma_kdm's Flag is: Egypt

urgent استفسار بخصوص التقدم للحصول علي فيزا لكندا لدراسة اللغة الانجليزية

أنا : basma_kdm

مساء الخير عليكم
    عندي بعض الاستفسارات بخصوص التقدم لسفارة كندا للحصول علي فيزا لدراسة اللغة الانجليزية لمدة اكثر من 6 اشهر
    1- بعد التقدم اصدار الفيزا بيكون بعد مدة قد ايه وبتكون صلاحيتها قد ايه قبل السفر
    2- هل فيه مقابلة للمتقدم للحصول علي فيزا دراسة ولا لا ولو فيه مقابلة بتكون بعد قد ايه من تاريخ التقدم
    3- في حالة ان فيه مقابلة بتكون ايه طبيعة المقابلة وطبيعة الحوار اللي هيتم في المقابلة
    4- في حالة الحصول علي الفيزا هل ممكن اقدراطلع تصريح عمل ولا لا ولو اقدر بتكون مدته قد ايه
    5- ايه الشهادات اللي المفروض اقدمها معايا او ارسلها مع الملف

وياريت اي حد عنده معلومة مفيدة يشاركنا بيها للإفادة

قديم 4th March 2015, 01:56 AM lailaamr غير متواجد حالياً
    lailaamr
    Member

lailaamr is on a distinguished road

أنا : lailaamr

ياريت لو حد يعرف جامعات رخيصة للطلبة الدوليين وهل السفارة في مصر بتدينا الفيزا ومعلومة لكم دراسة الابناء في المدارس مجانيه

قديم 25th June 2015, 04:27 PM Fazer غير متواجد حالياً
    Fazer
    Junior Member

Fazer is on a distinguished road

أنا : Fazer

!For Medical Professionals Only

انا هاقدم على فيزا دراسه لكيبك واستلمت خطاب القبول من الجامعة ...مكتوبلى فى الخطاب ان الدراسه هاتبدى يوم 18 يناير 2016 وفيه امتحان هناك ﻻزم احضره يوم 11 يناير

السؤال هنا : وانا بقدم على CAQ و فيزا الدراسه اكتب تاريخ بدء الدراسه 18 وﻻ 11 ؟

هل اما بستلم الفيزا هايبقى مكتوبلى انى اخش البلد فى اليوم بتاع بدء الدراسه وﻻ ممكن اخش قبلها بيومين حتى ؟

اتمنى انى اﻻقى الاجابه هنا

قديم 25th June 2015, 10:15 PM arandas غير متواجد حالياً
    arandas
    Member

arandas is on a distinguished road

arandas's Flag is: Egypt

أنا : arandas

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Fazer
    انا هاقدم على فيزا دراسه لكيبك واستلمت خطاب القبول من الجامعة ...مكتوبلى فى الخطاب ان الدراسه هاتبدى يوم 18 يناير 2016 وفيه امتحان هناك ﻻزم احضره يوم 11 يناير

السؤال هنا : وانا بقدم على CAQ و فيزا الدراسه اكتب تاريخ بدء الدراسه 18 وﻻ 11 ؟

هل اما بستلم الفيزا هايبقى مكتوبلى انى اخش البلد فى اليوم بتاع بدء الدراسه وﻻ ممكن اخش قبلها بيومين حتى ؟

اتمنى انى اﻻقى الاجابه هنا

بالنسبة لل CAQ معنديش فكرة، لكن بالنسبة لفيزا الدراسة اكتب التاريخ اللي مكتوب في جواب القبول و هي كدة كدة الفيزا بتبقى صالحة من تاريخ صدورها الي تاريخ نهاية الدراسة، يعني انت من حقك المفروض تسافر بمجرد ما تحصل على الفيزا لكن ناس كتير بتفضل انها توصل قبل الدراسة باسبوعين او شهر مش اكتر عشان الاوفيسر في المطار و هو بيطلع study permit ميقولكش انت جاي بدري لية، لكن برضة في ناس وصلت قبل ميعاد الدراسة باكتر من شهر و محصلش حاجة، اهم حاجة انك لما توصل ما تشتغلش لان الشغل قبل ميعاد بدا الدراسة مش قانوني.

بالتوفيق ان شاء الله

قديم 26th June 2015, 01:32 AM Fazer غير متواجد حالياً
    Fazer
    Junior Member

Fazer is on a distinguished road

أنا : Fazer

أحب اشكر حضرتك اوﻻ على الرد السريع ده بس عاوز اتاكد من نقطه
    هو جواب القبول عندى مكتوب فيه التاريخين تاريخ بدء الدراسه اللى هو 18 وتاريخ الامتحان اللى هو 11 فأنا اكتب 18 صح كده؟

انما انا لو قدمت على الفيزا وليكن فى شهر 8 واستلمتها فى شهر 10 هايكون بدايتها او الوقت اللى اقدر اخش فيه كندا شهر 10 مش هايكتبولى شهر 1 يعنى صح كده؟

حابب اتاكد بس انى فهمت 100%

قديم 26th June 2015, 11:51 AM aymn غير متواجد حالياً
    aymn
    Member

aymn is a glorious beacon of lightaymn is a glorious beacon of lightaymn is a glorious beacon of lightaymn is a glorious beacon of lightaymn is a glorious beacon of light

aymn's Flag is: Egypt

أنا : aymn

الإخوة الكرام
    هل يوجد أحد هنا لديه تجربة فى جامعة دال فى هاليفاكس نوفا سكوشيا
    أريد أن أسال عن تجربة السكن الجامعى هناك

قديم 26th June 2015, 12:34 PM arandas غير متواجد حالياً
    arandas
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Fazer
    أحب اشكر حضرتك اوﻻ على الرد السريع ده بس عاوز اتاكد من نقطه
    هو جواب القبول عندى مكتوب فيه التاريخين تاريخ بدء الدراسه اللى هو 18 وتاريخ الامتحان اللى هو 11 فأنا اكتب 18 صح كده؟

انما انا لو قدمت على الفيزا وليكن فى شهر 8 واستلمتها فى شهر 10 هايكون بدايتها او الوقت اللى اقدر اخش فيه كندا شهر 10 مش هايكتبولى شهر 1 يعنى صح كده؟

حابب اتاكد بس انى فهمت 100%

* اعتقد مش حتفرق 7 ايام دول في الموضوع او في القرار بتاعهم هو في application بتاع study permit بيسال على تاريخ بدا الدراسة فلو مكتوب في جواب القبول ان تاريخ بدا الدراسة 18 اكتب 18 و لو كتبت 11 بردة اظن مش حتفرق

* انا كنت قدمت قدمت في شهر 6 تقريبا الفيزا طلعت في شهر 7 و صالحة من تاريخ الاستلام والدراسة كانت في سبتمبر

* في حاجة عايز اقولها لو جواب القبول بتاعك conditional يعني مشروط بانك تنجح في الامتحان اللي في يوم 11 فدة ممكن يقلل فرصك في انك تاخد الفيزا

بالتوفيق ان شاء الله

قديم 26th June 2015, 12:38 PM arandas غير متواجد حالياً
    arandas
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymn
    الإخوة الكرام
    هل يوجد أحد هنا لديه تجربة فى جامعة دال فى هاليفاكس نوفا سكوشيا
    أريد أن أسال عن تجربة السكن الجامعى هناك

للاسف معنديش فكرة ، لكن في موضوع اسمة هاليفاكس رحلة العمر استاذ وليد عايش هناك و ممكن يكون عند فكرة.

https://www.almatareed.org/vb/showthr...6#.VY1HL3qqqko