عمار يا تركيا .. تجربتي من أرض الواقع Türkiye'de Benim deneyim - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > أبناؤنا فى الخارج

أبناؤنا فى الخارج المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

أبناؤنا فى الخارج

عمار يا تركيا .. تجربتي من أرض الواقع Türkiye'de Benim deneyim

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 17th December 2014, 01:43 PM Ahmed Essam غير متواجد حالياً
    Member

Ahmed Essam will become famous soon enoughAhmed Essam will become famous soon enough

Ahmed Essam's Flag is: Egypt

افتراضي عمار يا تركيا .. تجربتي من أرض الواقع Türkiye'de Benim deneyim

أنا : Ahmed Essam

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
    وحشني منتدى المطاريد أوى والله بقالى كتير مدخلتهوش انا لسه واصل تركيا الحمد لله من حوالى شهر بالظبط، انا سافرت طبعًا لأن والدي اشتغل هنا فسافر من شهرين وانا حصلته انا واسرتي من شهر بالظبط الحمد لله.
    انا حاليًا مش عايش فى اسطنبول ولا أنقرة بس قعدت فى اسطنبول حوالى اسبوعين، وهنقلكم فى المغارة دي تجربتي المتواضعة ورأيي عن تركيا بجوانبها الإيجابية والسلبية.
    طبعًا احنا كنا آخر مصريين تقريبًا دخلنا تركيا، من بعدنا على طول معدش فيه اى مصري يقدر يسافر تركيا إلا بتصريح من أمن الدولة، وبالتالي معدش فيه أى مصري فى تركيا هيقدر ينزل مصر يا إما هيبقى إرهابي وخاين وعميل وهيتنفخ وانتوا طبعًا عارفين الكلام ده
    انا حاليًا المفروض فى تالتة ثانوي علمي رياضة، بس لما جيت هنا قدمت على مدرسة ليبية وبقيت بدرس البكالوريا الليبية، بس طبعًا بعد السنة دي ما تخلص هتواجهني مشكلة الجيش، لازم انزل مصر عشان اعمل تأجيل من الجيش لما اجي ادخل جامعة، سواء جامعة تركية أو أى جامعة بره، بس فى كل الأحوال مش هقدر انزل مصر عشان متنفخش المصري اللى في تركيا اللى ينزل مصر دلوقتي فى ظل حكم السيسي يبقى بينتحر رسمي.
    الموضوع ده مسببلي قلق كبير جدًا لأني بسبب الوضع السياسي ده هبقى محبوس جوا تركيا، مش هقدر اطلع بره تركيا ولا هقدر انزل مصر لأني لو قررت مثلاً اقدم على هجرة عشوائية لأمريكا مش هقدر اخد التأشيرة إلا بموقف من الجيش، يعنى فى كل الحالات غالبًا هفضل محبوس هنا ربنا يستر بقا ويجد فى الأمور شيء

المهم ندخل فى موضوع تركيا ... وهتكلم أولاً عن التناقضات اللى فى تركيا اللى لفتت إنتباهي بشكل رهيب .. فى كل حتة هتلاقي تناقضات عجيبة جدًا جدًا ... يعنى ممكن تبقى ماشي فى الشارع تلاقي ناس نضيفة جدًا ومحترمة ،،، وجمبهم ناس معفنة جدًا زي اللى عندنا فى مصر
    وتلاقي بيت جميل جدا جدا بس جمبه بيت معفن جدا جدا جدا ... تلاقي منتجات رخيصة جدا جدا ومنتجات تانية غالية جدا جدا جدا جدا !!!
    دي أول سلبية فى تركيا لاحظتها بشكل كبير ... زائد ان الكلام ده ينطبق على كل المدن، تلاقي حتت نضيفة جدا جدا وحتت تانية متفرقش عن مصر أي حاجة.
    ثانيًا بقا موضوع اللغة ... واي مصري فى تركيا يقدر يأكدلكوا الكلام ده .. مستحيل فى أى مكان ممكن تلاقي يافطة أو إعلان بالإنجليزي، ومستحيل تكلم أى واحد تركي بالإنجليزي ويفهمك ... ده حتى الأرقام One Two Three ميعرفوهاش اه والله زي مبئولكم كده مبهزرش !

تخيلوا مثلاً انى دخلت محل فى اسطنبول من اشهر المحلات فى تركيا كلها اسمه şok (شوك) .. وجيت عند الكاشير بقولها الحاجات دي تكلف كام بالإنجليزي لقيتها قعدت تزعقلي .. وبعدين قعدت تقولي beş ... وكلمة (بيش) بالتركي يعنى خمسة بس انا مكنتش متأكد ساعتها فقولتلها Five؟!
    لقيتها مش فاهمة يعنى ايه Five ! واروح لكاشير فى التاني محدش عارف يعنى ايه Five ! تخيلوا !!
    ومن ساعتها بصراحة مش عارف هما الأتراك جهلة بالإنجليزي للدرجة دي ولا إعتزاز بلغتهم يعنى؟! وانا بصراحة أعتقد أنه جهل مش إعتزاز باللغة

هكمل الموضوع ان شاء الله فى الرد الجاي ولو المغارة عجبتكم هنزل صور إن شاء الله للمناطق اللى زرتها فى تركيا لحد دلوقتي

الموضوع الأصلي : عمار يا تركيا .. تجربتي من أرض الواقع Türkiye'de Benim deneyim     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Ahmed Essam

التعديل الأخير تم بواسطة Ahmed Essam ; 17th December 2014 الساعة 01:49 PM

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    اغنية وش قديم .. عن السيسي أتحدث .. ياريت رأيكم خمسة فرفشة lolosyr 3 1453 19th December 2014 06:04 PM
    عمار يا تركيا .. تجربتي من أرض الواقع Türkiye'de... أبناؤنا فى الخارج khaled_sabry 28 8252 17th December 2014 01:43 PM
    سؤال بخصوص نقل المدارس إلى تركيا أبناؤنا فى الخارج موعود 4 3484 24th August 2013 05:30 PM
    أريد الدراسة فى كيبك الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا Marriem Hussien 10 9198 16th June 2013 10:55 PM
    كتاب وحيدًا فى كندا باللغة العربية، كتاب مهم لما... الهجرة إلى كندا جويريه 15 6847 22nd July 2012 06:52 AM

قديم 18th December 2014, 07:27 AM mahmoud serafy غير متواجد حالياً
    mahmoud serafy
    Member

mahmoud serafy will become famous soon enough

mahmoud serafy's Flag is: Egypt

أنا : mahmoud serafy

كمل يا باشا تسجيل متابعة وقولنا ممكن الواحد يلاقي شغل فين واي منطقة

قديم 18th December 2014, 07:54 PM Ahmed Essam غير متواجد حالياً
    Ahmed Essam
    Member

Ahmed Essam will become famous soon enoughAhmed Essam will become famous soon enough

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud serafy
    كمل يا باشا تسجيل متابعة وقولنا ممكن الواحد يلاقي شغل فين واي منطقة

اسطنبول وانقرة وازمير وبورصة هما احسن مدن ممكن تلاقي فيهم شغل
    لكن انا مش بفضل اسطنبول لأنها كبيرة جدا وممكن تاخد فى اليوم مش اقل من ساعتين عشان تروح الشغل + العيشة فيها غالية بالنسبة لباقي المدن دي لأن فيها سوريين كتير .. كل اما كانت المدينة فيها سوريين كل اما كانت أغلى
    لكن مستحيل تلاقي شغل من غير تركي لازم تكون كويس جدا جدا فى التركي
    بالنسبة للإيجارات فيه السكن الشبابي مابين 200 لـ350 ليرة ، الشقق بقا بتبدأ من 600 ليرة لحد 1500 ..

قديم 19th December 2014, 02:10 AM سيف الدولة غير متواجد حالياً
    سيف الدولة
    Golden Member

سيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond repute

أنا : سيف الدولة

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Essam
    اسطنبول وانقرة وازمير وبورصة هما احسن مدن ممكن تلاقي فيهم شغل
    لكن انا مش بفضل اسطنبول لأنها كبيرة جدا وممكن تاخد فى اليوم مش اقل من ساعتين عشان تروح الشغل + العيشة فيها غالية بالنسبة لباقي المدن دي لأن فيها سوريين كتير .. كل اما كانت المدينة فيها سوريين كل اما كانت أغلى
    لكن مستحيل تلاقي شغل من غير تركي لازم تكون كويس جدا جدا فى التركي
    بالنسبة للإيجارات فيه السكن الشبابي مابين 200 لـ350 ليرة ، الشقق بقا بتبدأ من 600 ليرة لحد 1500 ..

ضحكتني يا اخ احمد ...هو في حتة بتركيا لم يغزوها السوريين ؟؟
    بس قلي ..رأيك ايه في السوريين

قديم 19th December 2014, 10:41 AM Ahmed Essam غير متواجد حالياً
    Ahmed Essam
    Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدولة
    ضحكتني يا اخ احمد ...هو في حتة بتركيا لم يغزوها السوريين ؟؟
    بس قلي ..رأيك ايه في السوريين

كل مكان هنا فى سوريين بس بنسب .. يعنى السوريين فى مرسين اكتر من السوريين فى اسطنبول عشان كده هتلاقي مرسين اغلى من اسطنبول

السوريين بصراحة كلهم محترمين لحد دلوقتي متعاملتش مع حد سوري وحش ... اوحش ناس هنا هما الأكراد سواء كانوا سوريين او عراقيين او أتراك .. الأكراد كلهم مش كويسين ونصابين

قديم 18th December 2014, 07:27 AM mahmoud serafy غير متواجد حالياً
    mahmoud serafy
    Member

mahmoud serafy will become famous soon enough

mahmoud serafy's Flag is: Egypt

أنا : mahmoud serafy

وايه اسعار السكن

قديم 18th December 2014, 08:22 AM تكسير غير متواجد حالياً
    تكسير
    Platinum Member

تكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond reputeتكسير has a reputation beyond repute

تكسير's Flag is: Syria

أنا : تكسير

بيش وجوهار ويك ودو وشيش ودوسة وهابيك ودبارة وو

عشرة الطاولة في القهوة تعلم إي حد تركي هههههههههههههههه

قديم 18th December 2014, 10:26 PM ysma غير متواجد حالياً
    ysma
    Colonel

ysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond repute

ysma's Flag is: Canada

أنا : ysma

مرهبا, تشكرات أفندم على هذا الموضوع

قديم 19th December 2014, 10:44 AM Ahmed Essam غير متواجد حالياً
    Ahmed Essam
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ysma
    مرهبا, تشكرات أفندم على هذا الموضوع

هي تشكر بس مش تشكرات teşekkür
    جمعها teşekkürler

قديم 18th December 2014, 10:59 PM ysma غير متواجد حالياً
    ysma
    Colonel

ysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond repute

ysma's Flag is: Canada

أنا : ysma

جامع السلطان أحمد

التعديل الأخير تم بواسطة ysma ; 18th December 2014 الساعة 11:08 PM