للحاصلين,C.S.Q.والراغبين,التقديم,فيدرال-تغييرات,جديده,السفاره - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    نتائج انتخابات الرئاسة
    (الكاتـب : تصحيح ) (آخر مشاركة : AndrewInfub)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

للحاصلين,C.S.Q.والراغبين,التقديم,فيدرال-تغييرات,جديده,السفاره

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 3rd December 2010, 10:56 PM tassneem2005 غير متواجد حالياً
    tassneem2005
    Member

tassneem2005 has a spectacular aura abouttassneem2005 has a spectacular aura abouttassneem2005 has a spectacular aura about

:quebec:

أنا : tassneem2005

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريم رجب
    طب ما دى مشكلة برضه
    انا متخرجة من 10 سنين وقدمت بس اخر شهادة خبرة واللى هى فى الليستة
    بس باقى الوظايف مش عارفة اجيب لها اى حاجة لان دى من فترة كبيرة
    الوضع ها يبقى كده ازاى
    هل بيسالوا عن اخر 5 سنين بس ولا من تاريخ التخرج ولا ايه؟
    وبعدين هل هاملء ابليكيشن جديد يعنى ممكن اشيل الفترات اللى مش هاعرف اجيب لها شهادات دى ولا ايه؟
    يا ريت لو حد يعرف يقولى

متشكره يا ريم على مداخلتك ويا رب يوفقنا جميعا
    بس هو انت هنا بتتكلمى عن الابليكشن اللى بتقدمى بيها فيدرال بعد السى اس كيو ولا تقصدى ايه؟؟؟؟
    لوكنت بتتكلمى على ابلكيشن كيبيك هما بيسألوا بس عن خبرة اخر 5 سنين بس للابلكيشن للفيدرال بعد السى اس كيو بيطلبوا منك تتكلمى عن كل اللى عملتيه من سن 18 سنه و طبعا دى حاجه رخمه جدا خصوصا للناس اللى سنها معدى 30او 35واشتغلوا فى اكتر من مكان و مفيش شهادات خبره فبتضطرى اما تقولى مكنتش بشتغل او مثلا ان الشغل كان كاجول ومفيش شهادات خبره بالفترات دى
    وادينا مستنين هنشوف هيقبلوا الملف ولا ايه

قديم 4th December 2010, 09:26 PM Remooo غير متواجد حالياً
    Remooo
    Colonel

Remooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond repute

Remooo's Flag is: Egypt

أنا : Remooo

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tassneem2005
    متشكره يا ريم على مداخلتك ويا رب يوفقنا جميعا

بس هو انت هنا بتتكلمى عن الابليكشن اللى بتقدمى بيها فيدرال بعد السى اس كيو ولا تقصدى ايه؟؟؟؟
    لوكنت بتتكلمى على ابلكيشن كيبيك هما بيسألوا بس عن خبرة اخر 5 سنين بس للابلكيشن للفيدرال بعد السى اس كيو بيطلبوا منك تتكلمى عن كل اللى عملتيه من سن 18 سنه و طبعا دى حاجه رخمه جدا خصوصا للناس اللى سنها معدى 30او 35واشتغلوا فى اكتر من مكان و مفيش شهادات خبره فبتضطرى اما تقولى مكنتش بشتغل او مثلا ان الشغل كان كاجول ومفيش شهادات خبره بالفترات دى
    وادينا مستنين هنشوف هيقبلوا الملف ولا ايه

ايوه يا تسنيم الطلب اللى بقدمه بعد السى اس كيو زى ما انتى ماشية كده
    ممكن الرابط بتاع الابليكيشن ده اللى بتقولى عليه ده
    دى كارثة انا متخرجة من مدة وما كنا ش مهتمين بالحاجات دى زى ما انتى عارفة
    اجيب الناس دى منين دلوقتى
    طب بالمناسبة الظريفة هل ينفع اكتب شغلى الحقيقى اللى ما لوش شهادات فى ابليكيشن كيبيك
    واجى فجاة اقول انى ما اشتغلتش فى الفيدرال ولا دول ما لهمش دعوة ببعض ولا ايه
    ولو لا قدر الله لو حد ما اتقبلش فيدرال يبقى ايه الحل

قديم 4th December 2010, 11:08 PM د/بطوط غير متواجد حالياً
    د/بطوط
    Silver Member

د/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to behold

أنا : د/بطوط

اقتباس
    اجيب الناس دى منين دلوقتى
    طب بالمناسبة الظريفة هل ينفع اكتب شغلى الحقيقى اللى ما لوش شهادات فى ابليكيشن كيبيك
    ولو لا قدر الله لو حد ما اتقبلش فيدرال يبقى ايه الحل

بصى ياريم الفيدرال بيتاكدوا من الخبره
    و بيسالوا عليكى امنى بس يعنى ان انت متسجنتيش قبل كده مش عليكى قضايا مفيش و الكشف الطبى و بس و لازم خبرتك تكون مكتوبه زى اللى فى ابليكشن كيبك

قديم 4th December 2010, 11:11 PM tassneem2005 غير متواجد حالياً
    tassneem2005
    Member

tassneem2005 has a spectacular aura abouttassneem2005 has a spectacular aura abouttassneem2005 has a spectacular aura about

اقتباس
    اجيب الناس دى منين دلوقت

بالنسبه للابلكيش للفيدرال بعد السى اس كيو انا كتابهم فى المداخله 11 من الموضوع ده
    https://www.almatareed.org/vb/showpost.php?p=384270&postcount=11

اما بالنسبه للابلكيشن اللى بتتكلمى فيه عن كل حاجه عملتيها من سن 18 على الرابط ده سؤال 10
    https://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/forms/imm0008_1e.pdf

المفروض طبعا ان كلامك كله يكون واحد فى اى حاجه تقدميها لهم و فى الحاله دى ممكن تقولى انك كنت بتشتغلى فى الاماكن دى بس كاجوال من غير شهادات خبره بس هو انت مش معاكى حاجه تثبت خبرتك فى اخر 5 سنين لان ده ضرورى علشان تقبلى فى المقابله
    هو انت عملت المقابله ولا لسه؟

قديم 4th December 2010, 11:21 PM tassneem2005 غير متواجد حالياً
    tassneem2005
    Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/بطوط
    بصى ياريم الفيدرال بيتاكدوا من الخبره
    و بيسالوا عليكى امنى بس يعنى ان انت متسجنتيش قبل كده مش عليكى قضايا مفيش و الكشف الطبى و بس و لازم خبرتك تكون مكتوبه زى اللى فى ابليكشن كيبك

طبعا كلامك مضبوط يا بطوط الفيدرال ده للتحقق الامنى و التأكد من ان كل اوراقك سليمه و منهم طبعا شهادات الخبره

يعنى يا ريم ممكن تكتبى فى الفيدرال الخبره بتاعت اخر 5 سنين اللى كتبتيها فى كيبيك واللى للازم يكون معاكى اثبات لها واى مده غير كده مش معاكى اثبات بيها قولى فى ابلكيشن الفيدرال انك مكنتيش بتشتغلى( ده لو مكنتيش كتبتيها فى كيبيك) وخدى بالك انهم ملهمش دعوه كنت بتشتغلى ولا لأ فى اى فتره تانيه لانك خلاص قبلتى فى كيبيك و دورهم بس التأكد من صحة اللى قلتيه لكيبيك.

قديم 6th December 2010, 01:20 PM Remooo غير متواجد حالياً
    Remooo
    Colonel

Remooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond repute

Remooo's Flag is: Egypt

أنا : Remooo

ايوه فعلا يا تسنيم السؤال رقم 11
    تصدقى انى كتبت كل الاماكن فى الابليكيشن بتاعة كيبيك من اول ما اتخرجت
    بس انا جبت الخبرة بتاعة مهندس مدنى واللى هى من نص 2006 لان دى الوظيفة اللى اتقدمت بيها
    فما اهتمتش اجيب الباقى وكمان لانه صعب انى اجيب بيه شهادات بعد 10 سنيين
    الظاهر حتى مش ها ينفع اشيل الكلام ده من ابليكيشن فيدرال بعدين لو بقى حصل نصيب فى كيبيك
    واللى انا حاسة انه مش هايحصل مش عارفه ليه
    وميرسى يا بطوط انتى كمان على مساعدتك

قديم 9th December 2010, 06:44 PM tassneem2005 غير متواجد حالياً
    tassneem2005
    Member

إن شاء الله خير و متكونيش متشائمه كده ,ان شاء الله كل حاجه تمشي تمام ربنا يوفقك يا رب
    و يوفقنا كلنا يا رب

قديم 22nd December 2010, 01:47 PM chemistry غير متواجد حالياً
    chemistry
    Platinum Member

chemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond repute

chemistry's Flag is: Canada

أنا : chemistry

يعنى ياجماعة انا قريت كل المشاركات فى التوبيك ده وافهم من كلامكم
    ان الناس بتقدم كيبك عشان اجراءتها اسهل من الفيدرال (وكمان لو واحد وظيفته مش فى الفدرال) و بيظبط نفسه ويعدى من المقابلة الفرنساوى ويحصل على csq و بعدين يروح مقدم فيدرال (اجرائات فقط )عشان بس الطبى و الامن و الفيزا لأن اجراءات فيدرال من الاول صعبة و طويلة ولازم تكون وظيفتك فى اللسته
    يعنى بكده ال csq تعتبر البوابة لكندا حتى لو تخصصك مش مطلوب
    هل انا كده فهمت صح ولا لا؟

قديم 24th December 2010, 08:25 AM tassneem2005 غير متواجد حالياً
    tassneem2005
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة chemistry
    يعنى ياجماعة انا قريت كل المشاركات فى التوبيك ده وافهم من كلامكم
    ان الناس بتقدم كيبك عشان اجراءتها اسهل من الفيدرال (وكمان لو واحد وظيفته مش فى الفدرال) و بيظبط نفسه ويعدى من المقابلة الفرنساوى ويحصل على csq و بعدين يروح مقدم فيدرال (اجرائات فقط )عشان بس الطبى و الامن و الفيزا لأن اجراءات فيدرال من الاول صعبة و طويلة ولازم تكون وظيفتك فى اللسته
    يعنى بكده ال csq تعتبر البوابة لكندا حتى لو تخصصك مش مطلوب
    هل انا كده فهمت صح ولا لا؟

طبعا بصرف النظر انت واخدها سكه ولا لأ كلام حضرتك مظبوط

قديم 24th December 2010, 09:20 AM chemistry غير متواجد حالياً
    chemistry
    Platinum Member

chemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond repute

chemistry's Flag is: Canada

أنا : chemistry

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tassneem2005
    طبعا بصرف النظر انت واخدها سكه ولا لأ كلام حضرتك مظبوط

وياهل ترى اجراءات ابليكشن الفيدرال بعد ال csq بتاخد اد ايه كده