كندا بعيون واقعية - الصفحة 102 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

كندا بعيون واقعية

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 2nd April 2012, 09:48 PM Dr-Alrefa3y غير متواجد حالياً
    Dr-Alrefa3y
    Silver Member

Dr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond repute

Dr-Alrefa3y's Flag is: Canada

أنا : Dr-Alrefa3y

جالى الايميل ده لعل يكون فيه افادة للاخوة المهندسين

Dear clients,
    Do you know any internationally educated engineers, geologists and geophysicists planning to become licensed in Alberta? Let them know about our National Professional Practice Exam Study Groups at no cost starting soon!
    The Wednesday group will run April 18 - July 11 and the Saturday group April 21 - July 14. Attached to this email you will find the flyer. The focus of the study groups will be on assisting the participants in preparing for the exam required as part of the licensing process with the Association of Professional Engineers and Geoscientists of Alberta (APEGA).
    Please call Directions’ main number (403) 297-2555 to determine eligibility.

Thank you and have a great day,

Grisel Flores
    Community Liaison Officer
    Directions for Immigrants – Bow Valley College
    260, 700 - 4 Ave SW (McFarlane Tower)
    Calgary, AB T2P 3J4
    Tel: (403) 441-2259
    www.directionsforimmigrants.ca

قديم 2nd April 2012, 11:16 PM dora vero غير متواجد حالياً
    dora vero
    Member

dora vero has a spectacular aura aboutdora vero has a spectacular aura about

dora vero's Flag is: Egypt

أنا : dora vero

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr-Alrefa3y

عفواا ماخدتش بالى ,,,

اه طبعا تنفع بس بشرط ان لا يقل كل تست عن 6
    وقال لى احد الزملاء انهم ممكن يقبلوا فى الريتنج والريدينج 5.5 بشرط يكون الافريج 6.5

لى صديق جايب 7 افريج بس اترفض عشان الليسنينج عنده 5

https://pharmacists.ab.ca/nCollege/r...e.aspx?id=6744

الف شكر على الرد يا دكتور لكن اللينك دة معناة انة فى البرتا لازم التوتال سكور يكون 7
    بمعنى لو جبت فى كل التستس 6 فيما فوق و التوتال 6.5 بردة مش هاينفع

قديم 2nd April 2012, 11:25 PM Dr-Alrefa3y غير متواجد حالياً
    Dr-Alrefa3y
    Silver Member

Dr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond reputeDr-Alrefa3y has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dora vero
    الف شكر على الرد يا دكتور لكن اللينك دة معناة انة فى البرتا لازم التوتال سكور يكون 7
    بمعنى لو جبت فى كل التستس 6 فيما فوق و التوتال 6.5 بردة مش هاينفع

لا ,بيقبلوا 6.5 بس بالشروط اللى قلت لكى عليها

قديم 2nd April 2012, 11:32 PM dora vero غير متواجد حالياً
    dora vero
    Member

dora vero has a spectacular aura aboutdora vero has a spectacular aura about

dora vero's Flag is: Egypt

أنا : dora vero

اقتباس

لا ,بيقبلوا 6.5 بس بالشروط اللى قلت لكى عليها

الله يطمنك يا رب و يفتح الطرق المقفلة قدامك يا دكتور
    موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

قديم 3rd April 2012, 04:34 AM Dr-Alrefa3y غير متواجد حالياً
    Dr-Alrefa3y
    Silver Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس

عفواا ماخدتش بالى ,,,

اه طبعا تنفع بس بشرط ان لا يقل كل تست عن 6
    وقال لى احد الزملاء انهم ممكن يقبلوا فى الريتنج والريدينج 5.5 بشرط يكون الافريج 6.5

لى صديق جايب 7 افريج بس اترفض عشان الليسنينج عنده 5

https://pharmacists.ab.ca/nCollege/r...e.aspx?id=6744

للتأكيد كلامى فوق عن البرتا فقط قد تختلف اونتاريو او باقى المقاطعات

الافريج 6.5
    الرايتينج,الاسبيكينج لايقل عن 5.5

الريدينج واللسنينج لا يقل عن 6

Minimum scores for IELTS are as follows:

Speaking 5.5

Writing 5.5

Reading 6.0

Listening 6.0

Overall 6.5

قديم 4th April 2012, 10:04 PM canady غير متواجد حالياً
    canady
    Member

canady is on a distinguished road

canady's Flag is: Egypt

أنا : canady

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اخواني الأفاضل:د/الرفاعي ،د/medopharm، د/قناوي...

أنا بجد أعتذر عن تطفلي عليكم من حين لأخر خاصة ان بقالي فترة طويلة مادخلتش لانشغالي بترتيبات السفر. بصراحة أعصابي بجد متوترة جدا و مش عارف ألاحق على اللي ورايا و لكن الحمد لله من قبل و من بعد و هو المستعان.
    أنا باذن الله نازل بالأسرة للاستقرار الشهر القادم و لي كام سؤال بعد اذنكم:

1- أيهما أفضل و أسهل في تنفيذه و مضمون أكثر تأجير عربية أم شراء واحدة مستعملة؟

- و هل ممكن أعمل كده عن طريق النت قبل نزولي؟ و كيف؟
    - هل موقعKJIJIمضمون؟ و هل فيه مواقع ثانية مضمونة أكثر؟
    - وكيف أستطيع الكشف عن عيوب العربية المستعملة قبل شرائها و عند مين؟
    - و هل خطأ شراء أو تأجير عربية قبل الحصول على الرخصة؟
    - و هل السواقة ساعتها هتكون مغامرة؟
    - و أي جهازGPSأفضل و بكام و أشتريه من فين؟

أنا مش متخيل ازاي ألف على البيوت أبحث عن سكن و أنا أجر ورائي زوجتي و أطفالي.

أتمنى أن أجد لديكم اجابة وافيه لأني حامل هم الموضوع ده جدا جدا جدا.

2- حاولت أبحث عن شقق مفروشة على النت لكن لقيت الsites المضمونة أسعارها خيالية فهل أتوكل على الله في فندق؟هل من الخطأ التفكير في فندق بعيد شوية عن الداون تاون لو في نيتي أأجر عربية؟ بصراحة أنا لقيت الفنادق الأبعد أفضل وأنضف و أرخص.

3-ما أسعار البطاطين؟ هل الأفضل احضارها من مصر؟المشكلة انها بتشغل حيز كبير.

4- في الأيام الأولى ما أفضل الأماكن اللي ممكن ندبر بيها حالنا من ناحية الطعام (الحلال) و الشراب ؟

5-سؤال غريب: انتم بتشربوا مياه الحنفية ولا معبأة و لو كده أسعارها ايه؟

6- ما أفضل عروض موبايلات في كالجاري و فين و بكام؟

أنا اسف بجد على الاطالة ولكن عشمي أنكم مأجورون ان شاء الله. بصراحة كل اجابة بتوفر على الواحد وقت
    و فلوس و مجهود مهدر وبتخليه مطمئن أكثر. ربنا يبارك فيكم.

أنا باتمنى ان شاء الله اني أقابلكم عن قريب لأاني لأعلم أني سأجد بينكم الصحبة الصالحة .

دعواتكم

قديم 5th April 2012, 04:44 AM Dr-Alrefa3y غير متواجد حالياً
    Dr-Alrefa3y
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canady

أنا باذن الله نازل بالأسرة للاستقرار الشهر القادم و لي كام سؤال بعد اذنكم:

بالتوفيق وتنوروا كندا ان شاء الله

1- أيهما أفضل و أسهل في تنفيذه و مضمون أكثر تأجير عربية أم شراء واحدة مستعملة؟

أفضل اكيد شراء ,,اسهل يمكن يكون التأجير ,,عموما ليست عندى خبرة فى موضوع التأجير فلعل الاخوة يجوبوك عليها اما بخصوص الشراء فعندك طريقتين اللى انا اعرفهم

إما كيجيجى فى البلد اللى انت هتستقر فيها هتشوف المعروض وتتصل بصاحبها وتروح تشوفها انت وحد
    خبرة لو عرفت تاخد معك ميكانيكى اوك ولو انه مكلف جداا او تتفق مع صاحبها بالكشف عليها عند ميكانيكى وده بالطبع هيكون على حسابك ,,

اجراءات ترخيصها ممكنه بالرخصة المصرية بعد الترجمة وانا شرحتها بالتفصيل فى الصفحات السابقة

الطريقة الثانية انك تروح تشترى من شركات التأجير المنتهية بالتمليك او الوكلات سواء مستعمل او جديد
    بس اعتقد فى حالة الايجار المنتهى بالتمليك ربما يطلبوا منك كريدت هيستورى وانت لسه جديد !

انا شايف انك تأجر سيارة فى الفترة الاولى اسبوع او اثنين لحد لما تشوف براحتك حاجة مناسبة

- و هل ممكن أعمل كده عن طريق النت قبل نزولي؟ و كيف؟ ,,قبل نزولك شراء لا احبذ!
    -
    -
    - و أي جهازGPSأفضل و بكام و أشتريه من فين؟ما اعرفش المفاضلة بينهم بس اعتقد ان جرمن كويس

أنا مش متخيل ازاي ألف على البيوت أبحث عن سكن و أنا أجر ورائي زوجتي و أطفالي.

عادى جداا ,,البحث بيكون من على النت ,,انت بتروح تشوف الحاجات اللى عجبتك بس

أتمنى أن أجد لديكم اجابة وافيه لأني حامل هم الموضوع ده جدا جدا جدا.

هو مش سهل انك تجد سكن مميز وعربية مميزة ودى التوفيق يلعب فيها دور كبير

2- حاولت أبحث عن شقق مفروشة على النت لكن لقيت الsites المضمونة أسعارها خيالية فهل أتوكل على الله في فندق؟هل من الخطأ التفكير في فندق بعيد شوية عن الداون تاون لو في نيتي أأجر عربية؟ بصراحة أنا لقيت الفنادق الأبعد أفضل وأنضف و أرخص.

اجر فندق اسبوعين او شىء وياريت يكونوا اخر اسبوعين بالشهر فى خلالهم ابحث هنا عن سكن وانقل بعدها ,,الداون تاون مفهوش اى ميزة كسكن من وجهة نظرى شوف اى مكان مناسب لك وفى اى مكان يعجبك

3-ما أسعار البطاطين؟ هل الأفضل احضارها من مصر؟المشكلة انها بتشغل حيز كبير.

اذا عرفت تجيب معاك افضل ,,هنا هتكلفك شوية ,اقل بطانية ممكن تعمل 80 دولار وانت ممكن تشترى 3 بطاطين عندك وتحطهم فى شنطة واحدة وتدفع لهم 75 دولار كشحن ,,شوف انت الاوفر والانسب لك

4- في الأيام الأولى ما أفضل الأماكن اللي ممكن ندبر بيها حالنا من ناحية الطعام (الحلال) و الشراب ؟
    كل المولات الكبيرة فيها حلال ,,هتنزل سوبر ستور او نوفريلز هتجد كل مالذ وطاب

5-سؤال غريب: انتم بتشربوا مياه الحنفية ولا معبأة و لو كده أسعارها ايه؟

فيه ناس بتشرب من مية الحنفية بدون فلتر وناس بتركب فلتر وناس بتشترى مية من الماركت
    انا شخصيا مركب فلتر وبشرب من الحنفية

6- ما أفضل عروض موبايلات في كالجاري و فين و بكام؟

لو معاك موبيلات من مصر روح على شطر ,,,لو مش معاك وهتشترى منها يبقى ويند اسعارها كويسة

ماقلتليش انت هتنزل اى مدينة ؟

تحياتى

قديم 5th April 2012, 07:13 AM canady غير متواجد حالياً
    canady
    Member

canady is on a distinguished road

canady's Flag is: Egypt

أنا : canady

اقتباس

تحياتى

أنا عاجز عن الشكر يا د/رفاعي حقيقي وفيت. ربنا يبارك فيك.

أنا ان شاء الله نازل كالجاري يوم 16 مايو الشهر القادم و لكن بلفة سخيفة شوية:

أنا الأول كنت ناوي على مسيساجا وكنت حاجز الاتحاد يوم 9 مايو و بعد استخارات كتيييييير و مقارنات عزمت أمري على كالجاري ان شاء الله ولكني لم أستطيع ارجاع أو تبديل التذاكر خالص و لذللك حجزت طيران داخلي من تورونتو لكالجاري و ان شاء الله خط سيري هيكون كالآتي:

- 9 مايو طيران الاتحاد (القاهرة-أبوظبي) و ترانزيت 12 ساعة
    -10 مايو طيران الاتحاد (أبوظبي-تورونتو)
    16 مايو Air Canada (تورونتو-كالجاري)

بصراحة أنا كنت عاوز أحجز من تورونتو لكالجاري في نفس اليوم أو تاني يوم بس مراتي قالتلي هو انت عاوز تموتنا أناو الولاد؟

بصراحة معاها حق لأن الرحلة كده مرهقة جدا و أنا أولادي مابيستحملوش(4 و6 سنوات) و هما أصلا أدوار البرد و اللوز و السخونية عرض مستمر طول العام.

المهم أنا قلت خلاص مادام كده كده نازلين تورونتو الأول يبقى نريح كام يوم منها نتفرج على البلد ونزور ميسيساجا اللي كنا ناويين عليها في الأول و كله ان شاء الله خير.

و ياريت لو حد يقدر يفيدني في موضوع تأجير عربية مؤقتا أول أسبوع في كالجاري لحين شراء واحدة مستعملة و ياريت لو ينفع أأجر قبل ما آجي لأن الواحد هييجي خلصان و خاصة ان الفندق اللي ناوي أحجزه غالبا هيكون بعيد عن الداون تاون .

على فكرة يا د/رفاعي لا تقلق أنا مش ناوي أبحث عن شقة لا في الداون تاون ولا في SE

تحياتي لك أيضا

قديم 5th April 2012, 08:22 AM Moe غير متواجد حالياً
    Moe
    Senior Member

Moe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond repute

أنا : Moe

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canady

أنا عاجز عن الشكر يا د/رفاعي حقيقي وفيت. ربنا يبارك فيك.

أنا ان شاء الله نازل كالجاري يوم 16 مايو الشهر القادم و لكن بلفة سخيفة شوية:

أنا الأول كنت ناوي على مسيساجا وكنت حاجز الاتحاد يوم 9 مايو و بعد استخارات كتيييييير و مقارنات عزمت أمري على كالجاري ان شاء الله ولكني لم أستطيع ارجاع أو تبديل التذاكر خالص و لذللك حجزت طيران داخلي من تورونتو لكالجاري و ان شاء الله خط سيري هيكون كالآتي:

- 9 مايو طيران الاتحاد (القاهرة-أبوظبي) و ترانزيت 12 ساعة
    -10 مايو طيران الاتحاد (أبوظبي-تورونتو)
    16 مايو Air Canada (تورونتو-كالجاري)

بصراحة أنا كنت عاوز أحجز من تورونتو لكالجاري في نفس اليوم أو تاني يوم بس مراتي قالتلي هو انت عاوز تموتنا أناو الولاد؟

بصراحة معاها حق لأن الرحلة كده مرهقة جدا و أنا أولادي مابيستحملوش(4 و6 سنوات) و هما أصلا أدوار البرد و اللوز و السخونية عرض مستمر طول العام.

المهم أنا قلت خلاص مادام كده كده نازلين تورونتو الأول يبقى نريح كام يوم منها نتفرج على البلد ونزور ميسيساجا اللي كنا ناويين عليها في الأول و كله ان شاء الله خير.

و ياريت لو حد يقدر يفيدني في موضوع تأجير عربية مؤقتا أول أسبوع في كالجاري لحين شراء واحدة مستعملة و ياريت لو ينفع أأجر قبل ما آجي لأن الواحد هييجي خلصان و خاصة ان الفندق اللي ناوي أحجزه غالبا هيكون بعيد عن الداون تاون .

على فكرة يا د/رفاعي لا تقلق أنا مش ناوي أبحث عن شقة لا في الداون تاون ولا في SE

تحياتي لك أيضا

بعد أذن مصطفي بيه إلي أكيد مشغول شويه

تنور كالجري يا فندم .. و توصل بالسلامة ..ميدو باشا و مصطفي باشا وعمر باشا ود خالد عملين كوميننتي صغير كده و مع إن الجميع مشغول في دراسة أو عمل أو اتنين بس بنتشارك حتي لو بالنصيحه فقط بالتلفون ..ياريت تشاركنا و ما تخدكش منا مشاغل البلد .. وربنا يكتب لك الخير

* كل مطار فيه شركات للتأجير ، شخصيا أعرف إن Alamo Canada pretty cheap بس اسئل الأول و أعمل مقارنة من الكام سيت دول و احجز من عندك بالفيزا أو الماستر كارد و استلمها من المطار ..لازملك GPS ضروري .
    https://calgaryairportcarrental.net/
    https://www.hotwire.com/us/index.jsp

https://www.enterpriserentacar.ca/car...ary-car-rental

لم توصل تواصل مع الناس لو فيه حتي سوأل بسيط ..فيه ساعات اسئله ممكن تبان بسيطه بس بتسبب حيره شديده جدا ..تواصل مع الناس أي وقت ..من أجدع المصريين في البلد حتلقيهم في كالجاري
    ربنا يكتب لك الخير والتوفيق وتوصل بالسلامه
    محمد
    5877001083

قديم 5th April 2012, 09:44 AM أدهم الشرقاوى غير متواجد حالياً
    أدهم الشرقاوى
    Senior Member

أدهم الشرقاوى has a reputation beyond reputeأدهم الشرقاوى has a reputation beyond reputeأدهم الشرقاوى has a reputation beyond reputeأدهم الشرقاوى has a reputation beyond reputeأدهم الشرقاوى has a reputation beyond reputeأدهم الشرقاوى has a reputation beyond reputeأدهم الشرقاوى has a reputation beyond reputeأدهم الشرقاوى has a reputation beyond reputeأدهم الشرقاوى has a reputation beyond reputeأدهم الشرقاوى has a reputation beyond reputeأدهم الشرقاوى has a reputation beyond repute

أنا : أدهم الشرقاوى

إية الروح دى يا جماعة!

إية الجدعنة و الأخلاق العالية دى!

الواحد عاش فى مصر 26 سنة ماقابلش ناس كدة و سبحان الله قابلهم فى العالم الإفتراضى.

جزاكم الله كل الخير عما تقدموه من مساعدات لكل سائل و تايه.

تحياتى للجدعان.