الهجرة إلى نيوزيلاندا - الصفحة 267 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد

الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد

الهجرة إلى نيوزيلاندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 7th February 2014, 07:45 AM نيلها هو دمى غير متواجد حالياً
    نيلها هو دمى
    Member

نيلها هو دمى is on a distinguished road

نيلها هو دمى's Flag is: Egypt

افتراضي المساجد

أنا : نيلها هو دمى

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf sharaf
    بسم الله الرحمن الرحيم

فيه طبعا حاجة جميله جدا عاوز اقولكم عليها
    التوقيت الصيفي دلوقتي في نيوزيلند
    عشان كده الحمد لله مش بيفوتني اي صلاه عشان العصر الساعة 6:30
    وعشان كده بالحق اصلي الظهر في البيت بسهولة

بس العشاء بقى الساعة 10 بالليل ، قبل النوم على طول

عايزة اشكرك ياباشمهندس جدا على يومياتك المفيدة جدا
    وعايزة اسألك بقى على المساجد وصلاة الجمعة وكمان الخدمات لاسلامية يعنى مثلا تحفيظ القرأن ودراسة السنة
    للاطفال انا عايزة بناتى لو حصل نصيب ورحت يرتبطو بمعاد اسبوعى مثلا لحفظ القرأن
    وهل لو دة موجود ؟ هل القائمين علية عرب ولا هنود ولا اندونسين وهل فكرهم الدينى وسطى ولا زى ماانت عارف
    وهل فى واوكلاند مراكز اسلامية كتير ويمكن السكن بجانبها ولا اية؟

قديم 7th February 2014, 07:50 AM نيلها هو دمى غير متواجد حالياً
    نيلها هو دمى
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedfathy
    الف مبروك يا باشمهندس اشرف معلش تهنئه متاخره شويه بس بسبب عدم متابعتي المنتدي الفتره اللي فاتت لظروف وفاة والدي وربنا يوفقك ونحصلك ان شاء الله

البقاء للة

قديم 7th February 2014, 07:54 AM نيلها هو دمى غير متواجد حالياً
    نيلها هو دمى
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amagid_arif
    بحمد لله استلمت حالا ال ITA

Wed 05/02/2014 15:13

علي مكتب لندن
    ملوحوظه تم الاختيار في تاريخ 8/1/2014

دعواتك

الف مبروك وربنا يسهلك الباقى ويكتب لك الخير

قديم 7th February 2014, 08:01 AM نيلها هو دمى غير متواجد حالياً
    نيلها هو دمى
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedfathy
    شكرا علي مشاعركم والحمد لله علي كل شئ وادعوله ربنا يرحمه. وياريت لو حد من الاخوه عنده معلومات عن استقدام الاهل بعد الوصول هناك لاني عاوز استقدم والدتي باسرع وقت لو ربنا كاتب لنا اتمام الهجره .هل فيه شروط هل بيكؤن بعد فتره معينه وهل بيكون بشكل زياره ولا ممكن تاخد اقامه.يا ريت لو حد قابل المعلومه دي يفيدني انا وصلت لشوية حاجات بس للزياره بس وشكرا

مهندس احمد انا فى نفس ظروفك قدرش استغنى عن والدى ووالدتى انا كمان ساكنة جنبهم وعندهم كل يوم موش عارفة ممكن ابعد عنهم ازاى خصوصا وانهم كبرو فى السن ربنا يطول فى عمرهم
    بس الصراحة انا عرفت ان موضوع الاقامة دة بيبقى بعد ما يمر عليك سنتين هناك د على اساس انك تون استقريت وعرفت شكل حياتك اية وبتقدملهم اجراءات وتعملهم برضةEOI لكن فيزا زائر عادى لحد ما ربنا ييسهل بس الصراحة دى اخرها 3 شهور ازاى بقى ناس فى السن دة هايستحملو السفر الطويل دة كل شوية دا غير المصاريف على العموم انا برضة هادور على معلومات تانى ولو وصلت لحاجة يا ريت نتشارك

قديم 7th February 2014, 08:11 AM نيلها هو دمى غير متواجد حالياً
    نيلها هو دمى
    Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يويوما
    السلام عليكم جميعا
    انا عايزة اعرض عليكم موقف حصلي مع مكتب لندن النهاردة .
    انا كنت في سحبة 8 يناير وهما قالوا 20 يوم عمل يعني النهاردة 5 فبراير اخر يوم ، فبعتلهم اسألهم ليه مجانيش رد حتى الآن، قامت الموظفة مشكورة ردت وقالت
    Thank you for your email.

Please refer to the following for timeframes:

https://www.immigration.govt.nz/branc...ocessingtimes/
    وطبعا بعد ما شفت اللينك لقيته بيدعم كلامي فبعتلها قولتلها النهارده اخر يوم في ال 20 ، لقيت موظفه تانية ردت عليا :

We are checking with Immigration and will get back to you shortly.

وبعدين لقيت موظفة ثالثه ردت عليا :

Branch processing timeframes can be found at the following link: https://www.immigration.govt.nz/branc...ssingtimes.htm

As your EOI is without a job offer – it is expected to take one month to assess.

These timeframes act as guidelines only but we hope to get a response to you regarding the outcome of this assessment by 8th Feb 2014 as your EOI was selected 8th Jan 2014.

طبعا انا مرديتش بعد اخر رد منهم لإني كنت متضايقة علشان اللينكين الفرق بينهم ان الأول بيقول 20 يوم عمل والتاني بيقول في خلال شهر.
    وهي حددت يوم 8 فبراير اللي هو اصلا هيكون اجازة عندهم لانه يوم سبت .

اعمل ايه وهل ده طبيعي ولا كدة شكرا لحسن تعاونكم وخلاص

على فكرة دا عادى جدا انا جتلى بعد شهر و5 ايام
    بس على فكرة انتى قلقانة زيادة عن اللزوم طالما ابتديتى المشوار دة لازم يكون عندك صبر ونصيحة حاولى ماتركزيش معاة عشان لسة فية وقت طويل امال هاتعملى اية وانتى مستنية 8 شهور بعد ما تبعتى الابليكشن ان شاء اللة؟؟؟؟؟ اتركى الشىء تجدية امامك

قديم 7th February 2014, 09:25 AM amagid_arif غير متواجد حالياً
    amagid_arif
    Senior Member

amagid_arif has much to be proud ofamagid_arif has much to be proud ofamagid_arif has much to be proud ofamagid_arif has much to be proud ofamagid_arif has much to be proud ofamagid_arif has much to be proud ofamagid_arif has much to be proud ofamagid_arif has much to be proud of

amagid_arif's Flag is: Egypt

أنا : amagid_arif

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نيلها هو دمى
    الف مبروك وربنا يسهلك الباقى ويكتب لك الخير

شكرا اي باشمهندسة و تابعينا دايما بمشاركاتك لتعم الفائدة اي تفاصيل من واقع خبرتكم بتفرق معانا كتير
    كل التوفيق لحضرتك

قديم 7th February 2014, 10:22 AM amagid_arif غير متواجد حالياً
    amagid_arif
    Senior Member

amagid_arif has much to be proud ofamagid_arif has much to be proud ofamagid_arif has much to be proud ofamagid_arif has much to be proud ofamagid_arif has much to be proud ofamagid_arif has much to be proud ofamagid_arif has much to be proud ofamagid_arif has much to be proud of

amagid_arif's Flag is: Egypt

أنا : amagid_arif

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf sharaf
    انا ماعملتش ال IPENZ
    لأني وقتها ما فهمتش الجواب بتاع NZQA كويس
    وبالصدفه بعدها جالي الأوفر والcase officer قالي انت مش هتحتاج درجات البونس
    بس من غير job offer برضه ما كنتش هاحتاجه لأن درجاتي كانت 150 ومن غير البونس 140
    كنت هاحتاج اعمل IQA لشهادة مراتي علشان ما عملتهاش

ممتاز جدا انا فهمت الحالة بالضبط

شكرا للتوضيح

قديم 7th February 2014, 10:54 AM ahmedfathy غير متواجد حالياً
    ahmedfathy
    Member

ahmedfathy is on a distinguished road

ahmedfathy's Flag is: Egypt

أنا : ahmedfathy

اقتباس
    مهندس احمد انا فى نفس ظروفك قدرش استغنى عن والدى ووالدتى انا كمان ساكنة جنبهم وعندهم كل يوم موش عارفة ممكن ابعد عنهم ازاى خصوصا وانهم كبرو فى السن ربنا يطول فى عمرهم
    بس الصراحة انا عرفت ان موضوع الاقامة دة بيبقى بعد ما يمر عليك سنتين هناك د على اساس انك تون استقريت وعرفت شكل حياتك اية وبتقدملهم اجراءات وتعملهم برضةEOI لكن فيزا زائر عادى لحد ما ربنا ييسهل بس الصراحة دى اخرها 3 شهور ازاى بقى ناس فى السن دة هايستحملو السفر الطويل دة كل شوية دا غير المصاريف على العموم انا برضة هادور على معلومات تانى ولو وصلت لحاجة يا ريت نتشارك

يا ريت والله يا فندم انا عن نفسي بحاول افهم اكتر عن الموضوع بالنسبه لموضوع فيزا الزياره اعتقد اني قريت انها ممكن تتمد بس مينفعش تقعد اكتر من 9 شهور في خلال 18 شهر.المعلومات دي لسه متاكدتش منها اوي بس هرجع الموقع واتاكد اكتر

قديم 7th February 2014, 12:17 PM يويوما غير متواجد حالياً
    يويوما
    Member

يويوما is on a distinguished road

يويوما's Flag is: Egypt

أنا : يويوما

اقتباس
    على فكرة دا عادى جدا انا جتلى بعد شهر و5 ايام
    بس على فكرة انتى قلقانة زيادة عن اللزوم طالما ابتديتى المشوار دة لازم يكون عندك صبر ونصيحة حاولى ماتركزيش معاة عشان لسة فية وقت طويل امال هاتعملى اية وانتى مستنية 8 شهور بعد ما تبعتى الابليكشن ان شاء اللة؟؟؟؟؟ اتركى الشىء تجدية امامك

جزاكي الله خيرا يا باشمهندسة وشكرا جزيلا علي ردك الجميل

انا فعلا قلقانة زيادة ، بس ده نتيجه لشكي انهم بيعاملوا المتقدمين للهجرة من مصر بطريقة مختلفة وانا لاحظت ده من خلال مشاركاتكم لأني قرأت مشاركات المنتدي كلها من اول صفحة . مثلاً حضرتك مبعتوش ليكي جواب او ايصال عن طريق البريد بعد ال ITA .
    وكمان لما راسلتيهم قالولك ان الموظف ساب الشغل .

يمكن اكون غلطانه بس انا متوقعه يحصل معايا زيك بالظبط .

تحياتي

قديم 7th February 2014, 01:53 PM يويوما غير متواجد حالياً
    يويوما
    Member

يويوما is on a distinguished road

يويوما's Flag is: Egypt

أنا : يويوما

[QUOTE=حريف بس دايخ;1798648]السلام عليكم

الخلاصه يعني عادي جدا الي بتمر فيه، وفي ناس ممكن تطول الحكايه معاهم لمدة 8 اسابيع. هم ما بنسوش ولا بتذكروا حد، لانهم بمشوا ع نظام وطريقة اكيد يعني عندهم ضغط او انهم حابين يأخروا شويه بعض ناس عشان يلحقوا ينجزوا العمل لناس تانيه وهكذا.

استاذ حريف شكرا لاهتمام حضرتك . بس بجد حضرتك تعرف حالات اتاخروا في الرد عليهم 8 اسابيع
    ياريت حضرتك تقولي اذا كان ده حصل .
    هما دلوقتي في لندن عندهم مشكلة في المواصلات علشان underground worker strike . وده عاملهم ازمة .