دراسه ماجستير علوم حاسب فى امريكا - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

دراسه ماجستير علوم حاسب فى امريكا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 25th February 2017, 07:27 PM khaled_sabry غير متواجد حالياً
    Senior Member

khaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud of

khaled_sabry's Flag is: Egypt

افتراضي دراسه ماجستير علوم حاسب فى امريكا

أنا : khaled_sabry

انا عاوز اسلط الضوء على دراسه ماجستير علوم الكمبيوتر فى جامعه اسمها مهاريش (امنع الضحك)
    و اللى اتكلم عنها قبل كده Hassan Farouk فى وسط مشاركات فى موضوع تانى اسمه "هاميلتون لاول مره" و علشان كده ماحدش حياخد باله منها
    الحاجه الوحيده المميزه فعلا للموضوع ده انك مش محتاج ايلتس و لا تويفل
    الاول ابداء بإقتباس مشاركاته هناك
    https://www.almatareed.org/vb/showpos...postcount=2325

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hassan Farouk
    هي جامعة حقيقية . مش نصب ولا حاجة .. مؤسس الجامعة مهاريشي يوجا وهو الي جمع علوم الفيدك ومؤسس علم اليوجا .. شخصية مشهورة في العالم واشتهر في الستنيات بشكل كبير .. لو تفتكر فيلم عائلة زيزي بتاع المكنة طلعت قماش .. فاكر البت بتاعة احمد رمزي في الفيلم وهي بتلعب يوجا ... أهو كان سعتها مهاريشي ده عايش وغزة العالم بأفكارة لدرجة أنها وصلت الي افلام المصرية في الستينات .. بختصار هي جامعة متخصصة في علوم الفيدك .. وعلي رأسها المدتيشن علم التأمل ... وهي في مدينة اسمها فيرفيلد مدينة جميلة جدا لها طبيعة خلابة .. المدينة دي تعتبر مجمع اديانمن وجهة نظري .. فيها كنيسة للمورمان والبرسطنت والكاثوليك والارثكس ومعبد ماسوني (معبد حقيقي مش هزار ) وجمعات الامش الجميلة والطريقة الرفاعية الصوفية والنقشبندية الصوفية .. المدينة حلوة مليانة غزلان وارنب وسناجب .. المدينة صغيرة جدا بالمناسبة مفهاش اي انشطة ..

نيجي بقي لدراسة نفسها ...

الماجستير ادارة الاعمال تقدر تحضر بعدها دكتورة انما علوم الحاسب هو ماجستير تطبيقي .. بعد مبتدرس لمدة 8 شهور الجامعة بتحولك الفيزا من F1 (فيزة طالب) الي CPT ( فيزة عمل ) .. وقبل مدور علي عمل بيجهزوك لسوف العمل وبيدوك كورسات اذلي تعدي من انترفيوة وتجيب عقد كويس برنامج تدريب اسمه الكرير استراتجيي
    وبكدة انت دخلت السوق العمل الامريكي بعد تجهيزك وتدريبك .. ومعاك كمان درجة علمية معترف بيها في امريكا والعالم ... ( التعليم في امريكا مفهوش هزار )

نيجي بقي للعمل بعد الدراسة
    انت مسموحلك تشتغل في اي مكان في امريكا في اي ولاية .. ( في مجال IT ) وده كرير كبير جدا ومهم في امريكا علي رأس الاوليات العمل في امريكا , أثناء العمل بتدفع القرض الدراسة .. وبتكمل دراستك اون لاين .. الجامعة معاك طول الوقت .. مهم جدا يكون عندك خبرة ولغة عشان تشتغل بسهولة .. بعد سنة وبعد متسدد معظم القرض الجامعة بتحولك الفيزا الي OPT ودي فيزة بتديك بدخلك شريحة اقامة العمل الي منها هتاخد من الشركة الي هتشغالك H1 فيزا .. ودي بقي الي عايز يلغيها ترامب عشان دخول الاجانب او الماهجرين للبلد عن طريقها..

بعد ال H1 تقدر تقدم علي الجرين جارد عن طريق محامي .. وفي امور تانية زي انك ممكن تجوز يبقي اختصارت كل حاجة

الاقامة والاكل
    داخل الجامعة مباني كويسة جدا للمعيشة كل مبني بيتميز بحاجة .. في مبني في بلياردو مبني في بينج بنج معظمهم فيهم بنج بونج مبني في صالة جيم في مطابخ الخ .. كلهم فيهم تلفزيون واوضة للمذاكرة .. معيشة كويسة محترمة

الاكل نباتي .. ممنوع اكل اللحمة نهائي في الجامعة .. لان ده من اساس قواعد اليوجا والتامل . ممنوع التدخين في الغرف او في الجامعة عمومان عايز تدخن في مكان مخصص لتدخين في الغابة ..

الاكل في الجامعة مش حلوة او معني اخر مش لذيذ ... الذ حاجة هناك الاكل البعيد عن الطبخ عمومان .. زي الطماطم وورق الشجر التفاح البرتقال اليمون اللبن في امريكا عمومان روعة .. او اللبن الي في مصر الي مش لبن ... العسل كمان كويس جدا .. معظم الاكل اورجنيك .. الجامعة عملة اكتفاء زي عندها مزارعها الخاصة بطلع منها الاكل كل يوم فرش ... لكن الاكل المطبوخ مش كويس .. الاعتماد كله علي الاكل الغير مطبوخ

بس ازي تقدم الموضوع بسيط جدا بتراسل الجامعة هيبعتولك امتحان لو عديته هيبعتولك الخطواط كاملة تمشي عليها بعد متخلصها هتلاقي نفسك داخل علي اخر مرحلة السفارة

السفارة

القبول في السفارة مش صعب ومتخفش منه لان الجامعة هتبعتلك جواب في البريد المستعجل استمار I 20 ودي بتثبت انك طالب وبقي ليك مقعد لدراسة في امريكا . فالسفارة بتتاكد من نية الرجوع بس ... فا بتشوف حالتك الاجتماعية وانك بتشتغل كشف حساب بنكي بتاكد من العوامل والدوافع الي بتاكد هدفك الدراسة مش تكسر فيزا

بس عمومان موقفك قوي لان معاك ما يثبت انك رايح للدراسة .. في ناس هنا اترفضت في اول مقابلة وقدمو تاني واتقبلو

اتمني اكون وفرتلك كل المعلومات الي انت محتاجها ... تحياتي

نجي بقى لتجربتى انا - موقع الجامعه
    https://www.mum.edu/
    مبدئيا موضوع ماجستير علوم الحاسب مش حينفع غير اللى شغال كديفيلوبر فقط و يكون دراسته الاكاديميه فى علوم الحاسب
    و زى مامكتوب فى المشاركه المقتبسه - انا عملت بروفيل لاقيت مطلوب اكتب فيه المواد اللى درستها فى ال Software engineering و data structure و algorithms
    و بعد كده بعتولى امتحان فى البرمجه حليته
    و طلبو شويه ورق بسيطه اعمله اسكان و ابعته (تقريبا املا فورمه و ابعت صوره من الباسبور و ال transcript و شهاده التخرج )
    و دلوقتى بعتولى ميل علشان يحددو معايا معاد يعملو فيه انترفيو علشان يتأكدو ان بفهم اتعامل بالانجليزي
    كل ده و انا مش مركز فى الموضوع اوى لانى بعمله ك Plan b و دى مش حطتى الاساسيه فى الهجره
    اللى اقصده ان القبول فيها من اسهل مايكون و انها سكه سهله للدخول لامريكا و الحصول على فيزا F1

لكن السؤال الفارق هل وعود الجامعه بتحويل الفيزا من F1 الى CPT ثم لى H1 بالسهوله دى ؟؟
    انا فعلا معرفشى بس سألت كذا حد و قالى ان الموضوع مش سهل
    ياريت اسمع تعليقاتكم و اراكم فى الموضوع
    و هل الموضوع يستحق المغامره - خصوصا مع وجود زوجه و اطفال ووجود الاخ ترامب (فى السلطه مش فى العائله طبعا )

انا لما عملت بحث لاقيت اللى اتكلم عن الجامعه دى تناولها من ناحيه عقائديه و قالك انها بتجبرك على ممارسه شعائر هندوسيه كفريه - و بصراحه انا شايفه كلام فارغ جاى من نفس المصدر اللى بيطلع بوستات (اقسم بالله ان ادوس لايك - لقد اقسمت يلا سوى لايك ) او (لاتخرج قبل ان تقول سبحان الله)

الموضوع الأصلي : دراسه ماجستير علوم حاسب فى امريكا     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : khaled_sabry

التعديل الأخير تم بواسطة khaled_sabry ; 25th February 2017 الساعة 07:34 PM

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    تعديل اسمى الى K.Fahmy إقتراحات ... مشاكل تقنية Admin 1 13577 27th March 2018 08:49 AM
    الحلم الامريكي VS الدب الكندى أبناؤنا فى الخارج AhmedME 18 9261 17th May 2017 08:21 AM
    دراسه ماجستير علوم حاسب فى امريكا الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا khaled_sabry 19 11963 25th February 2017 07:27 PM
    الجزء الثانى : طريقه التقديم فى Saskatchewan -... مقاطعات كندا عبير الجنة 181 49805 26th October 2016 01:19 PM
    الهجره الى سلوفاكيا - ب 6000 يورو فقط الهجرة إلى أستراليا ونيوزيلاندا والسويد فادي الشيخ 46 47462 5th October 2016 09:24 AM

قديم 25th March 2017, 01:25 PM AhmedMoataz غير متواجد حالياً
    AhmedMoataz
    Junior Member

AhmedMoataz is on a distinguished road

AhmedMoataz's Flag is: Egypt

أنا : AhmedMoataz

انا بافكر في الموضوع ده من كام سنة بس كنت حاطه اخر خطوة برضو
    الموضوع في تفاصيل كتير واحتمالات كتير بس باختصار

مفيش حاجة اسمها ان الجامعة هتحولك H1 الجامعة كل اللي هتعملهولك انك بعد ما تخلص اول ترمين on campus وتلاقي شغل هتديك موافقة بالCPT اللي هو لازم عشان اي شركة ترضى تشغلك
    الCPT ده كاتبين انك ممكن تشتغل بيه لحد سنتين في خلال السنتين دول انت على حسب الشركة اللي هتشتغل فيها ممكن يقدمولك على H1 ساعاتها بتدخل اللوتري بتاع الH1 ويا تتقبل يا ما تتقبلش حسب الظروف لأنه بيبقى بالقرعة زائد عوامل تانية متوقفة على الشركة برضو بتأثر على احتمالية طلوعك في القرعة
    المهم انك لو الشركة ما رضيتش تقدملك H1 او قدمت واترفضت وفضلت مكمل في الCPT لحد ما السنتين يخلصوا ساعتها لازم ترجع مصر مش هيبقى قدامك احتمال تاني

الاوبشن التاني الاحسن نسبيا انك بعد ما تاخد الCPT وتشتغل شوية تطلب من الجامعة تحولك OPT هيطلبوا منك ساعتها فلوس اكتر وتخلص باقي الكورسات اللي فاضلالك وساعتها تقدر تاخد الOPT
    ميزة الOPT انه بيديلك افضلية في قرعة الH1 (وده برضو في حالة ان الشركة قدمتلك على H1) فاحتمال انك تتقبل بيبقى اكبر
    كمان قريت بس مش متأكد انك ممكن قبل ما السنة بتاعة الOPT تخلص لأن هو بيبقى مدته سنة تقدم على طلم مد للOPT وده ممكن يمدلك لسنتين

نيجي بقى للمشكلة الاكبر كالعادة في اي موضوع هجرة .. اللي اعرفه ان 99% بيروحوا بيلاقوا شغل بس الموضوع بيختلف في الوقت اللي هتاخده عشان تلاقي شغل ونوعية الشركة اللي هتشتغل فيها ونسبة الرفض من الشركات بتبقى كبيرة غالبا لأنهم ما بيحبوش الCPT وبيفضلو الresident او اللي معاه visa وساعات بيقولك عاوزين american experience بس مع عدد المحاولات الدنيا بتظبط في الاخر
    فانت لو رحت لازم تعمل حسابك ان هتقعد كام شهر على حسابك تدور على شغل ولازم تروح ولايات يكون فيها شركات Software بتشغل international كتير عشان الموضوع يكون اسهل نسبيا
    الموضوع في نسبة مغامرة برضو مش اكبر مغامرة لكن مش سهل اوي للدرجة

قديم 1st April 2017, 05:22 PM khaled_sabry غير متواجد حالياً
    khaled_sabry
    Senior Member

khaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud ofkhaled_sabry has much to be proud of

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AhmedMoataz
    انا بافكر في الموضوع ده من كام سنة بس كنت حاطه اخر خطوة برضو
    الموضوع في تفاصيل كتير واحتمالات كتير بس باختصار

مفيش حاجة اسمها ان الجامعة هتحولك H1 الجامعة كل اللي هتعملهولك انك بعد ما تخلص اول ترمين on campus وتلاقي شغل هتديك موافقة بالCPT اللي هو لازم عشان اي شركة ترضى تشغلك
    الCPT ده كاتبين انك ممكن تشتغل بيه لحد سنتين في خلال السنتين دول انت على حسب الشركة اللي هتشتغل فيها ممكن يقدمولك على H1 ساعاتها بتدخل اللوتري بتاع الH1 ويا تتقبل يا ما تتقبلش حسب الظروف لأنه بيبقى بالقرعة زائد عوامل تانية متوقفة على الشركة برضو بتأثر على احتمالية طلوعك في القرعة
    المهم انك لو الشركة ما رضيتش تقدملك H1 او قدمت واترفضت وفضلت مكمل في الCPT لحد ما السنتين يخلصوا ساعتها لازم ترجع مصر مش هيبقى قدامك احتمال تاني

الاوبشن التاني الاحسن نسبيا انك بعد ما تاخد الCPT وتشتغل شوية تطلب من الجامعة تحولك OPT هيطلبوا منك ساعتها فلوس اكتر وتخلص باقي الكورسات اللي فاضلالك وساعتها تقدر تاخد الOPT
    ميزة الOPT انه بيديلك افضلية في قرعة الH1 (وده برضو في حالة ان الشركة قدمتلك على H1) فاحتمال انك تتقبل بيبقى اكبر
    كمان قريت بس مش متأكد انك ممكن قبل ما السنة بتاعة الOPT تخلص لأن هو بيبقى مدته سنة تقدم على طلم مد للOPT وده ممكن يمدلك لسنتين

نيجي بقى للمشكلة الاكبر كالعادة في اي موضوع هجرة .. اللي اعرفه ان 99% بيروحوا بيلاقوا شغل بس الموضوع بيختلف في الوقت اللي هتاخده عشان تلاقي شغل ونوعية الشركة اللي هتشتغل فيها ونسبة الرفض من الشركات بتبقى كبيرة غالبا لأنهم ما بيحبوش الCPT وبيفضلو الresident او اللي معاه visa وساعات بيقولك عاوزين american experience بس مع عدد المحاولات الدنيا بتظبط في الاخر
    فانت لو رحت لازم تعمل حسابك ان هتقعد كام شهر على حسابك تدور على شغل ولازم تروح ولايات يكون فيها شركات Software بتشغل international كتير عشان الموضوع يكون اسهل نسبيا
    الموضوع في نسبة مغامرة برضو مش اكبر مغامرة لكن مش سهل اوي للدرجة

و الله كويس انى لاقيت حد مهتم بالموضوع
    انا عملت اتصالاتى و عرفت ناس كانو فى البرامج ده و ابعتميلات كتير للجامعه نفسها و سألت اصدقائى كانو بيدرسو فى امريكا قبل كده و منها صححت مفاهيم كات غلط عندى
    الاول نصحح التعريفات و مها حنفهم الديا
    فيزا F1 : دى فيزا دراسه عاديه و غير مسموح بالعمل لحاملها - و دى اللى بتديهالك الجامعه فى اول فتره ليك
    CPT : دى فيزا دراسه و تسمح لحاملها بالعمل اثناء الدراسه كنوع من التدريب - و دى اللى بتستخرجها الجامعه
    OPT (optional Practical Training) : دى المهمه بقى https://en.wikipedia.org/wiki/Option...tical_Training - دى مش فيزا دراسه دى فيزا بيطلعها الشخص بنفسه اللى حصل على درجه علميه من امريكا بتبقى لمده 12 شهر للمجالات العاديه و للدارسي فى المجالات science, technology, engineering, and mathematics (STEM) بتبقى 3 سنين - شرط كمان لاستخراجها ان يكون الطالب ما عملشى CPT اكتر من سنه

طيب بالنسبه لنظام الدراسه فى الجامعه - فيه كذا اختيار
    Track 1: Attend 2 semesters on campus + up to 2 years Curricular Practical Training
    Track 2: Attend 10-11 months on campus + 11 months Curricular Practical Training
    Track 3: Attend 12-13 months on campus with optional Practical Training

من السابق نستنج ان اكتر اختيار بيضمن اطول مده لبقائق فى امريكا هو الاختيار Track 2 و فيه حتدرس 11 شهر تقريبا و تاخد CPT لمده 11 شهر و بعدها يحق ليك الحصول على OPT لمده 3 سنين
    حاجه كمان فى فتره ال CPT لو شركتك قدمتلك على H1B حتدخل فى لوترى كوته العامه اللى هى 65 الف
    اما فى فتره الOPT حتكون حاصل على شهادة الماجستير فلما الشركتك تقدملك على H1B حتدخل الكوتا بتاعت اللى حاصلين على درجه علميه امريكيه و هى 20 الف بس حيبقى التنافس اقل

قديم 1st April 2017, 08:31 PM khaled_sabry غير متواجد حالياً
    khaled_sabry
    Senior Member

فيه حاجه كمان نسيتها
    لو اخد Track 2 يبقى حتدفع فى الاول 17000 الف تقريبا و الباقى بيتقسط على سنه CPT
    ده فى مقابل انك حتقدر تاخد3 سنين OPT بعدها

قديم 7th April 2017, 08:30 AM AhmedMoataz غير متواجد حالياً
    AhmedMoataz
    Junior Member

AhmedMoataz is on a distinguished road

AhmedMoataz's Flag is: Egypt

أنا : AhmedMoataz

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_sabry
    فيه حاجه كمان نسيتها
    لو اخد Track 2 يبقى حتدفع فى الاول 17000 الف تقريبا و الباقى بيتقسط على سنه CPT
    ده فى مقابل انك حتقدر تاخد3 سنين OPT بعدها

اللي اعرفه من واحد صاحبي هناك ان الاحسن تروح على Track 1 لأنه اقل تكلفة فيهم في البداية وبعد كده لما تلاقي شغل وتظبط اوضاعك تنقل Track2 وتدفع فرق الinitial cost بين Track 1 و Track 2
    ده اكيد هيبقى احسن لأنك هتدفع مبلغ على حسابك اقل في الاول ولما تشتغل مش هيبقى فيه مشكلة هتدفع من مرتبك هناك

قديم 25th August 2017, 02:31 PM ماتريكس دوت نت غير متواجد حالياً
    ماتريكس دوت نت
    Member

ماتريكس دوت نت is on a distinguished road

ماتريكس دوت نت's Flag is: Kuwait

أنا : ماتريكس دوت نت

السلام عليكم

في جديد في الموضوع ده ياشباب والناس اللي هناك عرفت تظبط امورها ولا ايه بالظبط؟؟

لاني بفكر اخد خطوة في الموضوع ده

قديم 25th August 2017, 02:49 PM KANE غير متواجد حالياً
    KANE
    Brigadier General

KANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond repute

KANE's Flag is: Egypt

أنا : KANE

السؤال الأهم في الحالة دي

هي الجامعة معترف بيها؟

بلاش حكاية rank بس على الأقل هي جامعة معترف بيها ولا شهادتها فستك؟

قديم 25th August 2017, 02:57 PM KANE غير متواجد حالياً
    KANE
    Brigadier General

KANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond reputeKANE has a reputation beyond repute

طيب ملاحظة تانية ع السريع

المكان بتاع الجامعة campus في قرية صغيرة جداً وبعيده عن اي مدينة كبيرة

هو قايل near Chicago

بس بينه وبين شيكاجو ولا 300-400 ميل

قستها على اقرب طريق 350 كيلومتر

ومافيش مدن كبيره أوحتى متوسطة قريبة منها

يعني باختصار يكاد يكون مستحيل انك تلاقي شغل

ولا انا بقكر غلط؟

اتأكد من جوجل ايرث بنفسك

MAHARISHI
    UNIVERSITY
    OF MANAGEMENT
    1000 North Fourth St.
    Fairfield, Iowa 52556

قديم 25th August 2017, 03:13 PM ماتريكس دوت نت غير متواجد حالياً
    ماتريكس دوت نت
    Member

ماتريكس دوت نت is on a distinguished road

ماتريكس دوت نت's Flag is: Kuwait

أنا : ماتريكس دوت نت

انا لقيت الماستر بتاعها مقبول في WES Canada وبيساوي ماستر هناك وتقدر تتاكد من الموضوع ده من موقع الويس نفسه
    بالنسبة للشغل انت مش مرتبط بمكان الجامعة لان الجامعة بتديك ليستة بالشركات اللي ممكن تتواصل معاه بخصوص برنامج التدريب اللي هو الشغل يعني وممكن تعمل الانترفيو علي الاسكايب

قديم 25th August 2017, 03:25 PM KANE غير متواجد حالياً
    KANE
    Brigadier General

طيب آخر حاجة علشان تكون الأمور واضحة

ان نسبة القبول acceptance rate منخفضة مش مرتفعة