عرب كندا....عن حياة العرب فى كندا.!! - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    Almatareed Mobile Version
    (الكاتـب : Admin ) (آخر مشاركة : Thomashib)
    المعادلة الكندية للصيادلة
    (الكاتـب : Batman ) (آخر مشاركة : LucasCen)
    حل مشكلة في ادراج مقاطع الفيديو
    (الكاتـب : يسر ) (آخر مشاركة : JamesCem)
    العملة الرقمية Tether ورمزها USDT
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : JamesCem)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

عرب كندا....عن حياة العرب فى كندا.!!

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 18th September 2008, 10:58 PM Badroora غير متواجد حالياً
    Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

عرب كندا....عن حياة العرب فى كندا.!!

أنا : Badroora

الاعزاء ..الشامي ..وتورونتو يا ريت لو وقتكم يسمح تكلمونا شوية على عرب كندا..

اماكن تواجدهم ..اعرف ان الاغلبية من العرب فى تورونتو .

الترابط..هل فى ترابط بين العرب ولها حالهم هناك زى حالهم فى كل مكان.

العادات والتقاليد ..هل لسه فى حد متمسك ولا بقت مخلطة.

اخبار العرب فى البرتا ايه؟

مميزات البرتا و تورونتو ..مبدئيا فى الانترفيو بتاعى قالولى ان البرتا الضرائب فيها اقل..

بخصوص السيارات..يا ترى فى كورولا هناك ولا مش منتشرة اوى ..الاسعار تتراوح بين كام و كام.جديد والمستعمل استعمال طبيب

العربية ..الدريكسيون يمين ولا شمال ؟

السكن ..ايه الاماكن لو حد سنجل هيسكن لوحده ..ايه اكثر الاماكن امنا خصوصا فى البرتا وتورونتوا ..اونتريو ..
    اخبار الحوادث ايه ؟ السرقة القتل الاغتصاب ؟
    يعنى فى حد ممكن يقتحم البيوت ولا امان؟
    هل الحياة بدون سيارة ..جحيم ولا ممكن المواصلات العامة تسد وتفى بالغرض .
    اخبار المرور .والايشارات ام كاميرا موجودة فى اماكن معينه ولا كل الايشارات بكاميرا واخبار المخالفات ايه جناية ولا فلوس بس بتندفع .!!
    عندى اسئلة كتير بس مش عاوزة اتقل عليكم ..
    انتم خدوا كندا من بابها وكلمونا عن كل شيء فى الحياة مع الحاجات اللى كتبتها ؟
    اكتبوا براحتكم ع الاخر ..نو هارى ..يعنى نعتبر الموضوع كدردشة كل ما وقتكم يسمح كلمونا عن جزئية معينة..
    اكيد انتم عندكم اكتر من اللى سألته.
    شكرا مقدمة

الموضوع الأصلي : عرب كندا....عن حياة العرب فى كندا.!!     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Badroora

التعديل الأخير تم بواسطة Badroora ; 18th September 2008 الساعة 11:59 PM

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    حدش هنا من دفعة 2008 مطاريد ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة MFaisal 13 3735 31st May 2015 07:14 PM
    احم احم ..ممكن ادخل ؟!! ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة مصرية 92 8320 15th June 2011 11:23 PM
    Merits and demerits of Immigration Do you speak English saynow 12 14105 13th November 2009 11:56 PM
    بـــرنــــجـــان بالمـــكـــســـرات ( مكدوس).!!! شؤون المطبخ ماتريكس دوت نت 16 5448 13th November 2009 10:15 AM
    Happy Birthday dede_alkady ترحيبات ... مناسبات ... علاقات عامة poulaemad 47 6907 12th November 2009 11:11 PM

قديم 18th September 2008, 11:08 PM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

Badroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant futureBadroora has a brilliant future

quest

اه نسيت ..اماكن الترفيه ..السينيما..فى افلام عربي

فى جونينة حيوانات هناك زى بتاعتنا؟

الجو امتى بيكون برد وامتى بتطلع الشمس .

اللبس فى البرد .!!

وهل مش الناس بتمرض لما تخرج من الجو المكيف الساخن للجو البارد.

وانتم كملوا الباقي بقي

قديم 19th September 2008, 01:20 PM MFaisal غير متواجد حالياً
    MFaisal
    Golden Member

MFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond repute

MFaisal's Flag is: Zaire

أنا : MFaisal

والله يا بدرية كان نفسى ومنى عينى انى اخدمك .. بس مافيش نصيب

على العموم لو عايزة معلومات عن المنوفية أو القليوبية أنا رقبتى سدادة

قديم 19th September 2008, 07:51 PM Badroora غير متواجد حالياً
    Badroora
    Platinum Member

اصيل يا ضبش والله

قولى يا ابو الضبابيش بما انك منوفى ..بيت حسنى مبارك ملك لا ايجار

قديم 19th September 2008, 09:50 PM MFaisal غير متواجد حالياً
    MFaisal
    Golden Member

MFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond repute

MFaisal's Flag is: Zaire

أنا : MFaisal

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Badria Mekkawy
    اصيل يا ضبش والله

قولى يا ابو الضبابيش بما انك منوفى ..بيت حسنى مبارك ملك لا ايجار

سرقة وحياتك

قديم 28th September 2008, 05:59 AM toronto غير متواجد حالياً
    toronto
    Silver Member

toronto is on a distinguished road

أنا : toronto

العرب موجودين في كل مكان..و احسن ناس مترابطة و متماسكة هم العرب..ومتمسكين بعاداتهم و تقاليدهم الاصيلة..البرتا ماعرفش عنها حاجة...بالنسبة للعربيات مش موجود في كندا غير الفيات و البيجو الصالون 504..و لايوجد استعمال طبيب نظرا لقلة الاطباء في كندا و الموجودين مقضينها اتوبيسات..الدركسيون علي الشمين..اكثر الأماكن امنا هي سكاربورو ..كل يوم نسمع عن حوادث قتل كثيرة وخاصة للمصرين المهاجرين من دول الخليج ..بيصفوهم في كندا مش عارف ليه..السرقه مافيش بيت فيكي ياتورونتو الا لما اتسرق مرة و مرتين اسبوعيا..الاغتصاب ده شئ طبيعي للرجال و النساء علي السواء الا لمن رحم ربي..السيارة في كندا من الكماليات نظرا لصغر مساحتها...لا توجد كاميرات في الشوارع و الدليل علي ذلك كثرة الحوادث المميتة هناك و تصنيف كندا من اكثر البلاد التى تعتبر طرقها غير آمنة..لا توجد اماكن ترفيه في كندا لانهم يعتبرونها فسق فمنعوها..نعم يوجد حديقة حيوانات صغيرة في بورت كريديت و هي عبارة عن جوز حمير مخططين و ثلاثه كلاب تم استرادهم من احدي قري مصر..الجو في كندا معتدل طوال العام و لاداعي لشراء ملابس ثقيلة لأن فصل الشتاء دافئ جدا ..مافيش حد بيمرض في كندا بيموت علي طول من غير مقدمات...اتمني اني اكون نقلت صورة وافيه ومستفيضة عن كندا..

قديم 28th September 2008, 07:07 AM Mizo غير متواجد حالياً
    Mizo
    Golden Member

Mizo is a splendid one to beholdMizo is a splendid one to beholdMizo is a splendid one to beholdMizo is a splendid one to beholdMizo is a splendid one to beholdMizo is a splendid one to beholdMizo is a splendid one to behold

egyptflag

أنا : Mizo

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toronto
    العرب موجودين في كل مكان..و احسن ناس مترابطة و متماسكة هم العرب..ومتمسكين بعاداتهم و تقاليدهم الاصيلة..البرتا ماعرفش عنها حاجة...بالنسبة للعربيات مش موجود في كندا غير الفيات و البيجو الصالون 504..و لايوجد استعمال طبيب نظرا لقلة الاطباء في كندا و الموجودين مقضينها اتوبيسات..الدركسيون علي الشمين..اكثر الأماكن امنا هي سكاربورو ..كل يوم نسمع عن حوادث قتل كثيرة وخاصة للمصرين المهاجرين من دول الخليج ..بيصفوهم في كندا مش عارف ليه..السرقه مافيش بيت فيكي ياتورونتو الا لما اتسرق مرة و مرتين اسبوعيا..الاغتصاب ده شئ طبيعي للرجال و النساء علي السواء الا لمن رحم ربي..السيارة في كندا من الكماليات نظرا لصغر مساحتها...لا توجد كاميرات في الشوارع و الدليل علي ذلك كثرة الحوادث المميتة هناك و تصنيف كندا من اكثر البلاد التى تعتبر طرقها غير آمنة..لا توجد اماكن ترفيه في كندا لانهم يعتبرونها فسق فمنعوها..نعم يوجد حديقة حيوانات صغيرة في بورت كريديت و هي عبارة عن جوز حمير مخططين و ثلاثه كلاب تم استرادهم من احدي قري مصر..الجو في كندا معتدل طوال العام و لاداعي لشراء ملابس ثقيلة لأن فصل الشتاء دافئ جدا ..مافيش حد بيمرض في كندا بيموت علي طول من غير مقدمات...اتمني اني اكون نقلت صورة وافيه ومستفيضة عن كندا..

عمار يا مصر..

قديم 29th September 2008, 01:52 AM toronto غير متواجد حالياً
    toronto
    Silver Member

toronto is on a distinguished road

أنا : toronto

طبعا و العكس صحيح..احلي حاجة في كندا الأمان...النظام..و النظافة..انا حقول كلمتين من واقع تجربتي في كندا..بسم الله الرحمن الرحيم..عايز تعيش في بلد تاخد فيها حقك تالت و متلت تبقي كندا..عايش تعيش في بلد ديمقراطي تبقي كندا..عايز تحس انك محترم تبقي كندا...عايش تعرف معني كلمة عنصريه تبقي كنداو خاصة كيبيك..عايز اولادك يتعلموا صح الصح تبقي كندا..عايز جنسية مش مشبوهة تبقي كنداـالنرويج ـالسويد ـ فنلندا ـجرين لاند ـ عايز تبقي غني لازم تكون دكتور ـصيدلي ـمهندس ـ تاجر ـ اعمال زى تكنولوجيا المعلومات ـ رجل اعمال غير كده سامحني.عايز تعيش بلطجة ممكن برده و حتاكل و حتنام واهي ماشية..عايز تؤدي شعاءرك بحرية كاملة تبقي في كندا ..عايز تعيش في هدوء و طمأنينة تبقي في كندا..عايز تتعلم و تاخد شهادة تشتغل بيها في اى مكان تبقي من كندا. عايز تستريح لما تطلع علي المعاش تعالي كندا..عايز تشوف فصول السنة الأربعة تبقي في كندا..تحياتي .

قديم 29th September 2008, 02:51 AM تامر احمد غير متواجد حالياً
    تامر احمد
    Member

تامر احمد is on a distinguished road

أنا : تامر احمد

اقتباس
    طبعا و العكس صحيح..احلي حاجة في كندا الأمان...النظام..و النظافة..انا حقول كلمتين من واقع تجربتي في كندا..بسم الله الرحمن الرحيم..عايز تعيش في بلد تاخد فيها حقك تالت و متلت تبقي كندا..عايش تعيش في بلد ديمقراطي تبقي كندا..عايز تحس انك محترم تبقي كندا...عايش تعرف معني كلمة عنصريه تبقي كنداو خاصة كيبيك..عايز اولادك يتعلموا صح الصح تبقي كندا..عايز جنسية مش مشبوهة تبقي كنداـالنرويج ـالسويد ـ فنلندا ـجرين لاند ـ عايز تبقي غني لازم تكون دكتور ـصيدلي ـمهندس ـ تاجر ـ اعمال زى تكنولوجيا المعلومات ـ رجل اعمال غير كده سامحني.عايز تعيش بلطجة ممكن برده و حتاكل و حتنام واهي ماشية..عايز تؤدي شعاءرك بحرية كاملة تبقي في كندا ..عايز تعيش في هدوء و طمأنينة تبقي في كندا..عايز تتعلم و تاخد شهادة تشتغل بيها في اى مكان تبقي من كندا. عايز تستريح لما تطلع علي المعاش تعالي كندا..عايز تشوف فصول السنة الأربعة تبقي في كندا..تحياتي .

يا عينى عليك ياتورونتو .. كلامك جامد ويف الصميم

قديم 30th September 2008, 12:57 AM nona alawaal غير متواجد حالياً
    nona alawaal
    Senior Member

nona alawaal is on a distinguished road

تحيا كندا

أنا : nona alawaal

اقتباس
    ..احلي حاجة في كندا الأمان...النظام..و النظافة..انا حقول كلمتين من واقع تجربتي في كندا..بسم الله الرحمن الرحيم..عايز تعيش في بلد تاخد فيها حقك تالت و متلت تبقي كندا..عايش تعيش في بلد ديمقراطي تبقي كندا..عايز تحس انك محترم تبقي كندا...عايش تعرف معني كلمة عنصريه تبقي كنداو خاصة كيبيك..عايز اولادك يتعلموا صح الصح تبقي كندا..عايز جنسية مش مشبوهة تبقي كنداـالنرويج ـالسويد ـ فنلندا ـجرين لاند ـ عايز تبقي غني لازم تكون دكتور ـصيدلي ـمهندس ـ تاجر ـ اعمال زى تكنولوجيا المعلومات ـ رجل اعمال غير كده سامحني.عايز تعيش بلطجة ممكن برده و حتاكل و حتنام واهي ماشية..عايز تؤدي شعاءرك بحرية كاملة تبقي في كندا ..عايز تعيش في هدوء و طمأنينة تبقي في كندا..عايز تتعلم و تاخد شهادة تشتغل بيها في اى مكان تبقي من كندا. عايز تستريح لما تطلع علي المعاش تعالي كندا..عايز تشوف فصول السنة الأربعة تبقي في كندا..تحياتي .

كده يبقى احلى كلام
    دعوة للجميع للهجرة الى كندا
    عيد سعيد

ملحوظة للادارة :من فضلكم انا عايزة علم كندا و علم مصر مع بعض ازى اعمل كده ؟؟؟؟