المعادلة الكندية للصيادلة - الصفحة 29 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    Almatareed Mobile Version
    (الكاتـب : Admin ) (آخر مشاركة : Thomashib)
    المعادلة الكندية للصيادلة
    (الكاتـب : Batman ) (آخر مشاركة : LucasCen)
    حل مشكلة في ادراج مقاطع الفيديو
    (الكاتـب : يسر ) (آخر مشاركة : JamesCem)
    العملة الرقمية Tether ورمزها USDT
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : JamesCem)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

المعادلة الكندية للصيادلة

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 24th July 2010, 06:58 PM in canada within three y غير متواجد حالياً
    in canada within three y
    Junior Member

in canada within three y is on a distinguished road

افتراضي استشارة لذوى الخبرة

أنا : in canada within three y

Dear all members of this wonderful forum
    this is my first participation in the forum & I need your advice

How to apply for Immigration to Canada
    I have 3 choices
    1- to apply as immigrant to Quebec
    2- wait to next 1st July and apply as federal emigrant
    3- waiting till I finish my PEBC(i will do EE at January 2010)then i try to get job offer & apply with my work permit in PNP(provincial nominee program)in suitable province

my qualifications
    1- pharmacist graduated 1999
    2- i have my own ph
    3- my English language level around 5.5-6 in ilets)it will be improved before i apply to next fedral opportunity next year
    4 - 35 years
    5 -single
    6 - french language is pooooor
    7-there is a coming marriage planning within the next year
    8 - spouse university graduated &fluent in English & having pr

which immigration program will be the most efficient & faster
    hope to know your advices
    thank you all in advance

قديم 24th July 2010, 11:52 PM Tornado غير متواجد حالياً
    Tornado
    Golden Member

Tornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond reputeTornado has a reputation beyond repute

Tornado's Flag is: Egypt

أنا : Tornado

الدكتورة سوسوراني اكيد فاكرينك ومحدش يقدر ينساكي ده حضرتك كبيرة صيادلة كندا
    الف مبروك يا دكتورة على النجاح وعقبال بقيت المسيرة وتبقى اكبر صيدلانية في كندا
    نورتي يا دكتورة وربنا يكرمك على مساهماتك الغالية دي اللي فعلا الصيادلة مستنيينها لانهم محتاجين انسانة خبرة في موضوع المعادلة زي حضرتك وربنا يخليكي يا ريت تكملي معانا هنا وتحرميناش من معلومات حضرتك
    وشكرا

قديم 24th July 2010, 11:59 PM بطيخه غير متواجد حالياً
    بطيخه
    Junior Member

بطيخه is on a distinguished road

أنا : بطيخه

ازايكم يا جماعة أنا أول مرة أشارك معاكم ونفسى أسأل سؤال ----- انا معايا معادلة أمريكا هل ينفع أشتغل بيها في كندا؟

قديم 25th July 2010, 12:10 AM بطيخه غير متواجد حالياً
    بطيخه
    Junior Member

بطيخه is on a distinguished road

أنا : بطيخه

ياريت اى حد يرد على مع الشكر

قديم 25th July 2010, 12:15 AM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

حسام's Flag is: Egypt

أنا : حسام

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بطيخه
    ياريت اى حد يرد على مع الشكر

لا أعتقد
    ولو انى غير متأكد
    والله أعلم

قديم 25th July 2010, 08:57 AM د/بطوط غير متواجد حالياً
    د/بطوط
    Silver Member

د/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to behold

أنا : د/بطوط

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بطيخه
    ازايكم يا جماعة أنا أول مرة أشارك معاكم ونفسى أسأل سؤال ----- انا معايا معادلة أمريكا هل ينفع أشتغل بيها في كندا؟

المعادله المريكيه اول جزء فيها evaluation بيمشى فى كندا بس لو واخده من المقاطعات الشماليه اعرف حد امتحنه فى نيويورك و مشى فى كندا بس بقيت امتحانات المعادله لازم تمتحنها فى كندا
    (المعلومه اكيده )

قديم 25th July 2010, 09:07 AM د/بطوط غير متواجد حالياً
    د/بطوط
    Silver Member

د/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to behold

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة in canada within three y
    Dear all members of this wonderful forum
    this is my first participation in the forum & I need your advice
    How to apply for Immigration to Canada
    I have 3 choices
    1- to apply as immigrant to Quebec
    2- wait to next 1st July and apply as federal emigrant
    3- waiting till I finish my PEBC(i will do EE at January 2010)then i try to get job offer & apply with my work permit in PNP(provincial nominee program)in suitable province

my qualifications
    1- pharmacist graduated 1999
    2- i have my own ph
    3- my English language level around 5.5-6 in ilets)it will be improved before i apply to next fedral opportunity next year
    4 - 35 years
    5 -single
    6 - french language is pooooor
    7-there is a coming marriage planning within the next year
    8 - spouse university graduated &fluent in English & having pr

which immigration program will be the most efficient & faster
    hope to know your advices
    thank you all in advance

بس حضرتك هى كل الحلول دى متاحهه هاقولك مزاياها وعيوبها و انت ليك حق الاختيار بس كل محتاج اجتهاد منك
    1-كيبك محتاجه فرنساوى و المشوار بتاعها طويل شويه لانك لو ناوى تقعد فى مقاطعه انجليزى يبقى الفرنساوى عشان تتقبل فى الهجره بس بس عشان تعادل وتشتغل هتحتاج ايليتس اكاديمك 7 بس هتبقى ضمنت الهجرهبعد تقريبا من2-3 سنين (انا اخترت ده )
    2-فيدرال اللسته اللى نازله مكتوب انها ساريه حتى 30/6/2011 يعنى ممكن تذاكر و تصبح تلاقيهم نزلوا لسته جديده و ممكن لا و ساعتها تبعت الايلتس و تبقى فى التمام والهجره متاخدش اكتر من سنه
    3-ممكن تروح دراسه بس اعرف ناس بعد ما حجزوا الامتحان معرفوش ياخدوا الفيزا و اترفضوا فى السفاره واعرف ناس اتقبلت وسافرت ومشى معاهم الحال كده كويس جدا
    كل موضوع ليه عيوبه ومميزاته و انت عليك تختار

قديم 25th July 2010, 04:03 PM cherie غير متواجد حالياً
    cherie
    Member

cherie is on a distinguished road

:cong:

أنا : cherie

د. سوسوراني
    الف مبروك علي النجاح
    احنا دلوقتي هنرشحك لمنصب نقيىب الصيادلة المصريين في كندا
    اعتقد كده فاضل ال-internship
    ربنا يوفقك و اشكرك على المعلومات الثمينة دي
    انا لي سؤال
    عندك feedback عن محاضرات مصباح؟
    هو هيبدأ 18/8 فى مسيساجا و كنت بفكر اقدم معاه
    هل سمعتى عنه؟

تحياتي

قديم 25th July 2010, 10:30 PM in canada within three y غير متواجد حالياً
    in canada within three y
    Junior Member

in canada within three y is on a distinguished road

أنا : in canada within three y

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/بطوط
    بس حضرتك هى كل الحلول دى متاحهه هاقولك مزاياها وعيوبها و انت ليك حق الاختيار بس كل محتاج اجتهاد منك
    1-كيبك محتاجه فرنساوى و المشوار بتاعها طويل شويه لانك لو ناوى تقعد فى مقاطعه انجليزى يبقى الفرنساوى عشان تتقبل فى الهجره بس بس عشان تعادل وتشتغل هتحتاج ايليتس اكاديمك 7 بس هتبقى ضمنت الهجرهبعد تقريبا من2-3 سنين (انا اخترت ده )
    2-فيدرال اللسته اللى نازله مكتوب انها ساريه حتى 30/6/2011 يعنى ممكن تذاكر و تصبح تلاقيهم نزلوا لسته جديده و ممكن لا و ساعتها تبعت الايلتس و تبقى فى التمام والهجره متاخدش اكتر من سنه
    3-ممكن تروح دراسه بس اعرف ناس بعد ما حجزوا الامتحان معرفوش ياخدوا الفيزا و اترفضوا فى السفاره واعرف ناس اتقبلت وسافرت ومشى معاهم الحال كده كويس جدا

د/ بطوط
    اشكرك لردك ومشاركتك
    لكن لى سؤال
    اقتباس
    [SIZE=×4]ممكن تروح دراسه بس اعرف ناس بعد ما حجزوا الامتحان معرفوش ياخدوا الفيزا و اترفضوا فى السفاره واعرف ناس اتقبلت وسافرت ومشى معاهم الحال كده كويس جدا
    [/SIZE]

هل ممكن بعد رد PEBC السفارة ترفض اعطاء الفيزا؟

واية الاسباب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    واية يكون العمل فى الوقت دة من وجهة نظرك؟؟؟؟؟

سؤال كمان من فضلك
    لية انت اخترت الهجرة لكيبك؟؟؟
    هل لان اللستة القديمة ما كانش فيها الصيادلة ؟ ولا لانها مضمونة الموافقة عليها اكتر من الفيدرال؟

قديم 25th July 2010, 11:20 PM د/بطوط غير متواجد حالياً
    د/بطوط
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة in canada within three y
    د/ بطوط
    اشكرك لردك ومشاركتك
    لكن لى سؤال

هل ممكن بعد رد PEBC السفارة ترفض اعطاء الفيزا؟

واية الاسباب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    واية يكون العمل فى الوقت دة من وجهة نظرك؟؟؟؟؟

سؤال كمان من فضلك
    لية انت اخترت الهجرة لكيبك؟؟؟
    هل لان اللستة القديمة ما كانش فيها الصيادلة ؟ ولا لانها مضمونة الموافقة عليها اكتر من الفيدرال؟

اعرف واحد كان ماشى فى سكه الدراسه وراسل PEBC و ردوا عليه بايميل انه ميقلقش من الفيزا خالص بس مكملش لانهم كانوا مجموعه قدموا 5 منهم على الفيزا 2 بس اللى اخدوا الفيزا و الباقى اترفضوا ما قتنعوش بموضوع الدراسه بس الناس اللى اتقبلوا كان فاتحين ملف هجره بس لسه مكملوش الاجراءات
    كيبك عشان مكناش فى اللسته بس لو كنا نزلنا فى اللسته على النظام القديم كنت قدمت فيدرال من يوم ما اللسته نزلت بس المشكله ان النظام الجديد ده مش مضمون عامل زى اللوترى ممكن تقدم وتطلع رقم 1002 ف متتقبلش ولازم ايلتس و الايلتس ليه صلاحيه سنه يعنى مينفعش اقدم بيه السنه اللى بعدها وحتى اللسته مش مضمون ابقى فيها السنه اللى بعدها و سمعت من الدكتور اللى بيعمل الكشف الطبى انهم عايزين يقللوا اعداد الهجره من الشرق الاوسط لانهم بيروحوا مش بيعادلوا شهادتهم وهم مش عايزين كده هم عايزين الاقتصاد ينمو