الدراسات العليا في كندا ( افضل موضوع لشهر اغسطس 2010) - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسات العليا في كندا ( افضل موضوع لشهر اغسطس 2010)

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 2nd August 2010, 08:02 PM Open Mind غير متواجد حالياً
    Open Mind
    Silver Member

Open Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond repute

Open Mind's Flag is: Canada

أنا : Open Mind

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3omda To
    الدراسات العليا لو بتحب العلم فعلا

لو عايزها كوبري للهجرة ممكن تمشي
    لكن على المدى الطويل هتتعب

وسواء كنت بتحب العلم او لا
    ماديا
    YOU WILL BARELY MAKE IT

محسوبكم ساقط دكتوراه بدون المرتبه

تعليقاتك مالهاش حل

قديم 2nd August 2010, 08:07 PM Open Mind غير متواجد حالياً
    Open Mind
    Silver Member

Open Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond reputeOpen Mind has a reputation beyond repute

Open Mind's Flag is: Canada

أنا : Open Mind

مجهود هايل لأحمد سيف وسلامة طارق

عاوز أضيف معلومة إنه ال ranking بيختلف حسب التخصص، يعنى مثلا ده الفاينانشال تايمز رانكنج للبزنس سكولز لسنة 2010 (يعنى للى عاوز يعمل MBA):
    https://rankings.ft.com/businessschoolrankings/global-mba-rankings

هاتلاقوا Rotman (جامعة تورنتو) أول واحدة من كندا و فى الترتيب 45 على العالم وبعدها Ivey (جامعة وسترن أونتاريو) فى الترتيب 49 وبعدها Schulich (جامعة يورك) فى الترتيب 54 على العالم.

قديم 2nd August 2010, 08:09 PM salamatarek غير متواجد حالياً
    salamatarek
    Silver Member

salamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond repute

أنا : salamatarek

فى البداية برضه احب اضيف حاجة بسيطة بس مهمة وهى الفرق بين ال universities & colleges , وانا عارف ان الكلام ده مش فى صميم موضوع الدراسات العليا ولكن نظام الدراسات فى كندا مختلف عن مصر, لكن هيوضح لناس كتير انهم لازم يركزوا على ال universities لو هما عايزين يحضروا دراسات عليا, لان ال colleges تقريبا ما فيهاش الكلام ده واقصى حاجة فيها البكالريوس, وممكن الموقع التالى يفيدنا جدا فى النقطة دى

https://www.settlement.org/sys/faqs_d...faq_id=4001136

What is the difference between college and university in Canada?

Universities focus on academic and professional programs. Colleges focus more on career training and trades.

The words "college" and "university" have different meanings in different English-speaking countries. In Canada, colleges and universities are different institutions - usually, colleges have different kinds of programs than universities do.
    Colleges

Colleges of applied arts and technology have full-time and part-time diploma and certificate programs. Many also offer Bachelor degrees in applied areas of study.
    Colleges tend to be more directly career-oriented than universities. This means they offer practical or hands-on training. Generally, a certificate program is 1 year or less, and a diploma program is 2 or 3 years.
    Colleges also have pre-trades and apprenticeship training, language training and skills upgrading.
    Some Ontario colleges focus on agriculture, health science, art or military programs.
    Universities

Universities are institutions that can grant degrees. All universities have undergraduate (bachelor's) degrees, and many have graduate (Master's and doctoral) programs. Universities in Ontario are independent. Although they receive funding from the Ministry of Training, Colleges and Universities, each institution is self-governing and regulates its own programs, admissions and faculty.
    Undergraduate degrees usually take 3-4 years to complete, if you study full-time. An "honours degree" (the fourth year) is usually required if you want to go to a graduate program (Master's degree). Many universities allow students to combine subject areas (e.g., a Bachelor of Science in Chemistry and Biology) into a "double major."
    Many universities also offer professional programs, such as medicine, dentistry and law. In some cases, you can begin these programs after 2 or 3 years of undergraduate study.
    An educational institution cannot grant a degree in Ontario unless the provincial government has given it this right. There are private institutions in Ontario that have been given partial degree-granting authority. All of these schools are denominational, which means that they have a religious affiliation.

وطبعا من الواضح ان متوسط مدة دراسة الماجستير فى كندا من سنتين الى سنتين نصف وممكن توصل ثلاث سنوات, ومدة دراسة الدكتوراه من اربع الى خمسة سنوات وممكن توصل ستة سنوات, وطبعا المدد دى بتتحدد طبقا لكل calendar تبع الجامعة, يعنى كل جامعة ولها قوانينها الخاصة ولكن المدد دى فى المتوسط.

قديم 2nd August 2010, 08:30 PM Moe غير متواجد حالياً
    Moe
    Senior Member

Moe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond repute

أنا : Moe

البلد فيها Private career collages برضه ..دي بتلخبط ناس كتير ...غالبا برامجها اسابيع عدة (37 أسبوع مثلا)لسنة أو اتنين..وبتعطيك Diploma or certificate ...زي ال Public collages بس اسعارها بتبقى اعلي كتير ...و ساعات كتير مش معترف بيها من أصحاب الاعمال ..مش كلهم بتاخد أوساب لو انضميت لاحد البرامج بتاعتهم
    عشان تعرف الكلية ولا الجامعة Approved for Osap ..ادخل اسم البرنامج هنا ..ولو مش معترف بيه حيقولك

قديم 2nd August 2010, 08:47 PM salamatarek غير متواجد حالياً
    salamatarek
    Silver Member

salamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond reputesalamatarek has a reputation beyond repute

!For Medical Professionals Only

معلش يا جماعة انا عارف ان احنا ما دخلناش فى الجد ولكن لازم نمهد الكلام لغاية ما نوصل لهدفنا حتى يستوعب زملائنا فى المنتدى من ذوى الخلفيات المختلفة ما نريد طرحه فى موضوعنا. وفى هذه المداخلة احب اضيف موقع مهم جدا لكل الباحثين على الدراسات العليا مش بس فى كندا ولكن ايضا فى امريكا وهو موقع اتحاد الدارسين المصريين بامريكا الشمالية فى الرابط التالى:
    https://www.esana.org/

واهمية الموقع ده هو خدماته المتعددة لطلاب الدراسات العليا فى كندا مثل التالى:
    1- اتحاد الدارسين مقسم المشتركين فيه الى وحدات units كل وحدة منها عبارة عن ثلاث او اربعطلبه ينسقون اعمال الوحدة لباقى الطلبة الموجودين فى كل جامعة مثل موقع الوحدة فى جامعة البرتا فى الرابط التالى https://www.ualberta.ca/~esa106/
    وموقع وحدة الطلبة فى جامعة تورنتو https://esa-utoronto.webs.com/

وباقى المشتركين فى الوحدات المختلفة ممكن تلاقوهم فى الرابط التالى لامريكا وكندا
    https://www.esana.org/Esanas_units/Ac...ive.asp#Canada

وطبعا ممكن توصلوا لايميلات الطلبة المصريين المشتركين فى تلك الوحدات لسؤالهم عن ظروف الجامعات على ارض الواقع بمراسلة

Inquires regarding ESANA mailing lists, website should be directed to:

Khaled Elrodesly,
    ESANA Webmaster
    Email: [email protected]
    2- مشروع لينك اللى بيساهم فى الاتحاد وهو مشروع مهم جدا فى الرابط التالى

واهمية المشروع زى ما هتقرأوا انهم ممكن يساعدوا الباحث فى اختيار البرنامج الدراسى الذى يناسب مؤهلاته, مش بس كده, ممكن يقولوا له على تكاليف الدراسة والسكن فى المدينةاللى هيروحها, ويقولوا له لو فى حد مصرى فيها , ويساعدوه فى ايجاد سكن, ويروحوا يستقبلوه فى المطار كمان.

3- مشروع سينا وهو مشروع مقارب للهدف من موضوع هذا التوبيك وهو توضيح اسلوب الدخول الى الدراسات العليا فى الرابط التالى:
    https://sites.google.com/a/esana.org/www-sina/grad

4- مشروع اهداء الكتب والغرض منه ان كل الدارسين فى الجامعات الكندية والامريكية ويقدروا يتبرعوا بالكتب فالافضل انهم يتبرعوا بيه للجامعات المصرية , وذلك فى الرابط التالى:
    https://www.esana.org/Projects/Book_C...k_Campaign.asp

5- ايجاد فرص عمل للباحثين المصريين فى الرابط التالى
    https://www.esana.org/Members_Area/Career/Career.asp

6- مشروع تخفيضات تذاكر السفر للباحثين المصريين على مصر للطيران والعديد من شركات الطيران الاخرى بشرط الاشتراك فى الاتحاد على الرابط التالى:

وطبعا الموقع فيه حاجات هتفيد اى احد عايز يحضر دراسات عليا فى امريكا وكندا. ولا تنسونا من خالص دعائكم.
    وموقع ESANA على ال FACEBOOK فى الرابط التالى:
    https://www.facebook.com/group.php?gi...318&ref=search
    مع تحياتى

قديم 2nd August 2010, 09:12 PM salamatarek غير متواجد حالياً
    salamatarek
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قدري
    متشكرين على الموضوع الرائع وفعلا احنا بحاجة لمعرفة كل مايلزم في هذه النقطة

انا متابعكم ومعاكم ..............استمروا
    ان شاءالله يتكتب لنا ندرس احنا واولادنا في الجامعات الكندية

شكرا يا اخ قدرى, يارب كلنا نحط هدف لحياتنا ونوصله لاولادنا لو ما قدرناش نكمله, وهو اننا نرفع اسم بلدنا فى كل مكان. نرد الجميل لمصر فى يوم من الايام.
    مع تحياتى

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Moe
    ا.أحمد سيف برغم ضرب النار الي كان في البر التاني ..لكن دايما كان بيعجبني المعلومات الوفيرة و القدرة علي( ترتيب) المعلومة عندك ..نفس الشيء عمنا م. سلامه ماشالله بجد
    تسجيل متابعة.. و معاكم في الاسئلة عن جامعة يورك ..واي سؤال محتاج حد داخْل البلد
    موفقين
    وكل عام وانتم بخير

اهلا بيك يا دكتور محمد فى موضوعنا المتواضع, ويشرفنا مشاركات حضرتك فى التوبيك لانها مبنية على تجربة حقيقية, ودعواتك لنا حتى نجعل من احلامنا حقيقة فى يوم من الايام.
    مع تحياتى

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Open Mind
    مجهود هايل لأحمد سيف وسلامة طارق

عاوز أضيف معلومة إنه ال ranking بيختلف حسب التخصص، يعنى مثلا ده الفاينانشال تايمز رانكنج للبزنس سكولز لسنة 2010 (يعنى للى عاوز يعمل MBA):
    https://rankings.ft.com/businessschoolrankings/global-mba-rankings

هاتلاقوا Rotman (جامعة تورنتو) أول واحدة من كندا و فى الترتيب 45 على العالم وبعدها Ivey (جامعة وسترن أونتاريو) فى الترتيب 49 وبعدها Schulich (جامعة يورك) فى الترتيب 54 على العالم.

الله ينور عليك يا Open Mind , طبعا الرانك اللى انا كنت كاتبه بيعبر عن الجامعات ككل, ولكن كل تخصص له رانك منفصل حسب تخصصه , يعنى ممكن تلاقى كليه طب مثلا لها رانك متميز جدا رغم ان رانك الجامعة مش على نفس المستوى, ولكن انا كلامى عام, واللى يحب ممكن يدور بالتفصيل , وكل واحد حسب تخصصه.
    مع تحياتى.

قديم 2nd August 2010, 09:36 PM gadolly غير متواجد حالياً
    gadolly
    Senior Member

gadolly is on a distinguished road

أنا : gadolly

طيب نبدأ بالخطوط العريضة عشان الناس متوهش مننا و الصفحات تكتر اوي

اولا: اللي عايز يدرس و عايز يهاجر و نشوف اللي استجد في القوانين

الفيدرال:

اي طالب في جامعات كندا من حقه يقدم هجرة فيدرال حتي لو الوظيفة لا تتواجد في اللستة بشرط مرور عام علي تسجيله في الجامعة. لو مر عامين علي تسجيله يتم اضافة 5 درجات اضافية في التقييم الفيدرال.

اي طالب حصل علي دبلومة من كيبك, بكالوريوس, ماستر, او دكتوراه, مش عارف السيجب اخباره ايه و ان كنت اعتقد انه داخل الحسبة, يأخذ السي اس كيو اتوماتيك بدون انترفيو او تقييم, و بعد السي اس كيو , يصبح الموضوع مسألة وقت من 4 الي 7 اشهر تقريبا للحصول علي الاقامة في كندا

اي طالب في السنة الاخيرة للدراسة في كيبك من حقه التقدم للحصول علي السي اس كيو, هذة النقطة بها شئ من الغموض, لان طلبة الدكتوراه ليس لهم وقت للانتهاء من الدراسة فيعود التقييم الي موظف الهجرة و ان كان في الغالب من ينهي كورسات الدكتوراه الاكاديمية من حقه التقدم الي السي اس كيو. بعض طلبة الماستر بعد الانتهاء من الكورسات في اقل من 8 اشهر تقدموا الي السي اس كيو و حصلوا عليها. في بعض الاحوال يتم قبول طلبة الماستر بعد عام من الدراسة و الدكتوراه بعد عامين باعتبار ان الماستر عامين و الدكتوراه ثلاثة اعوام.

تقريبا اصبح لا وجود للمقابلة للطلبة المقيمين في كيبك للحصول علي السي اس كيو.

السي اس كيو لا تعطيك اي حق مخالف لاقامتك كطالب, ما عدا لو ربنا رزقك بطفل في كندا فمن حقه التمتع بالتامين الصحي لكيبك.

في الحلقة القادمة باذن الله نتحدث علي التعليم العالي في كيبك و المنح الدراسة و المصاريف

قديم 2nd August 2010, 09:48 PM Moe غير متواجد حالياً
    Moe
    Senior Member

Moe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond reputeMoe has a reputation beyond repute

أنا : Moe

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadolly
    طيب نبدأ بالخطوط العريضة عشان الناس متوهش مننا و الصفحات تكتر اوي

اولا: اللي عايز يدرس و عايز يهاجر و نشوف اللي استجد في القوانين

الفيدرال:

اي طالب في جامعات كندا من حقه يقدم هجرة فيدرال حتي لو الوظيفة لا تتواجد في اللستة بشرط مرور عام علي تسجيله في الجامعة. لو مر عامين علي تسجيله يتم اضافة 5 درجات اضافية في التقييم الفيدرال.

اي طالب حصل علي دبلومة من كيبك, بكالوريوس, ماستر, او دكتوراه, مش عارف السيجب اخباره ايه و ان كنت اعتقد انه داخل الحسبة, يأخذ السي اس كيو اتوماتيك بدون انترفيو او تقييم, و بعد السي اس كيو , يصبح الموضوع مسألة وقت من 4 الي 7 اشهر تقريبا للحصول علي الاقامة في كندا

اي طالب في السنة الاخيرة للدراسة في كيبك من حقه التقدم للحصول علي السي اس كيو, هذة النقطة بها شئ من الغموض, لان طلبة الدكتوراه ليس لهم وقت للانتهاء من الدراسة فيعود التقييم الي موظف الهجرة و ان كان في الغالب من ينهي كورسات الدكتوراه الاكاديمية من حقه التقدم الي السي اس كيو. بعض طلبة الماستر بعد الانتهاء من الكورسات في اقل من 8 اشهر تقدموا الي السي اس كيو و حصلوا عليها. في بعض الاحوال يتم قبول طلبة الماستر بعد عام من الدراسة و الدكتوراه بعد عامين باعتبار ان الماستر عامين و الدكتوراه ثلاثة اعوام.

تقريبا اصبح لا وجود للمقابلة للطلبة المقيمين في كيبك للحصول علي السي اس كيو.

السي اس كيو لا تعطيك اي حق مخالف لاقامتك كطالب, ما عدا لو ربنا رزقك بطفل في كندا فمن حقه التمتع بالتامين الصحي لكيبك.

في الحلقة القادمة باذن الله نتحدث علي التعليم العالي في كيبك و المنح الدراسة و المصاريف

مرحب بالعمدة جدولي.. أنت وكام شخص لو رأيت مداخلة لهم لازم اقراها..زي أحمد باشا بس مش في الباب ده ..كل عام وانت بخير يا باشا ..يعود رمضان عليك بكل الخير والسعادة

الموضوع ده ممكن يكون اكبر قاعدة لكل أي شخص بيبحث عن دراسات عليا في كندا..منتظرين مداخلتك يا بيو باشا و تقولنا تجربتك ..
    ربنا يوفكم جميعا ألا ما يحب ويرضي

قديم 2nd August 2010, 09:53 PM salamatarek غير متواجد حالياً
    salamatarek
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadolly
    الفيدرال:

اهلا باستاذ جادوللى عمدة كيبك الى موضوعنا المتواضع, وشكرا على مشاركتك القيمة ويا ريت حضرتك تكمل حلقات وخصوصا بالتركيز على التعليم العالى فى كيبك, لانى انا واستاذ احمد سيف مقدمين فيدرال, وبطبيعة الامر ستكون حلقاتك اضافة للموضوع.

ولكن لو حضرتك سمحتلى باضافة تعليق, ان قانون اى واحد فى كندا يقدم فيدرال بعد سنة من الدراسة اتلغى فى الانقلاب العسكرى اللى قامت بيه وزارة الهجرة يوم 26 يوينو 2010 فى اثناء تغيير المدعوة " الليستة "وقد اضر هذا الانقلاب العسكرى بكثير من الناس ومنهم للاسف زميلنا فى المنتدى الاهلاوى الاصيل.
    ولكن اضافة 5 درجات بعد مرور سنتين ما زالت موجودة فى الفيدرال.
    مع تحياتى

قديم 2nd August 2010, 09:57 PM أحمد سيف غير متواجد حالياً
    أحمد سيف
    Member

أحمد سيف will become famous soon enoughأحمد سيف will become famous soon enough

أنا : أحمد سيف

مجهود ممتاز يا زميل ... ابقى فكرني أحط لينكات لاتحادات الطلاب المصريين والعرب والمسلمين في جامعات كندا علشان اللي عايز يتواصل معاهم ... يتهيألي ندخل على الثقيل بأه علشان الزباين ما تنامش مننا

طيب لنفترض إنك قررت أن استكمال دراسة الدكتوراه هو الخيار الأمثل أمامك وأن لديك المقدرة والعزيمة للحصول عليها ... تعمل ايه بعد كده؟؟؟

طبعا لازم أؤكد مرة ثانية إن اللي هقولها دي وجهة نظر شخصية بناء على تجربتي الخاصة والمحدودة ... وأن هناك من قد يختلف معي فيها ... ولابد من احترام جميع الآراء

- أولا لازم تحدد انت عايز تدرس ايه ... هتقولي بسيطه هدرس في الدكتوراه اللي درسته في البكالوريوس والماجستير ... الحقيقة الموضوع مش بالبساطة دي لإن دراسة الدكتوراه بطبيعتها دراسة بحثية في موضوعات جديدة قد لا تكون درستها أو حتى سمعت عنها في دراستك السابقة ... خصوصا إذا كنت قد انقطعت فترة عن التعليم ... لذلك يفضل أن تاخذ جولة على عناوين الكتب والأبحاث الجديدة وتقرأ ملخصات ما يثير اهتمامك منها حتى تكون على دراية بما يدور في مجالات العلم القريبة من التخصص الذي تميل اليه... وخلي بالك مش ضروري أبدا يكون موضوع الدكتوراه امتداد لما درسته أو عملته في الماجستير ... ممكن مثلا تكون واخذ الماجستير بتاعك في الرياضيات وتعمل الدكتوراه في الهندسة أو تكون واخذ ماجستير هندسه وتعمل دكتوراه بزنس ... ولكن طبعا لازم يكون عندك background معقول في الموضوع اللي هتشتغل فيه يعني ما يجيش واحد دارس حقوق ويقول عايز أعمل دكتوراه هندسه ما ينفعش ... تحديد الموضوع العام للدكتوراه والذي على أساسه ستبحث عن الجامعات التي ستقدم طلباتك بها هو أمر هام ... يجب ألا يكون الموضوع واسعا جدا فتعجز عن تحديد الجامعات والأقسام المناسبة ولا يكون ضيقا جدا فتحصر نفسك في خيار واحد أو حاجه مش موجودة في كل الجامعات.

بعد كده يأتي دور البحث عن الجامعات والأقسام التي ستتقدم اليها ... ولا يكفي أن تعرف أسماء الأقسام الموجودة في كل جامعة بل يجب أن تدخل الى المواقع الالكترونية لهذه الأقسام وتتعرف على المجالات البحثية المتاحة وتقرأ عن الاهتمامات البحثية لكل دكتور في القسم وعناوين بعض اوراقه العلمية المنشورة أو ملخصاتها ... هذا سيساعدك على تحديد اي من الأقسام والجامعات هي أكثر ملائمة لدراسة الموضوع الذي اخترته ... وخلي بالك أن الموضوع الواحد ممكن تلاقيه في أكثر من قسم أو في اقسام مختلفة في الجامعات ... أنا مثلا كنت ابحث عن مجال بحوث العمليات ... في بعض الجامعات وجدته في كلية العلوم قسم رياضيات وفي بعضها الآخر وجدته في كلية الهندسة وفي البعض الثالث وجدته في كلية إدارة الأعمال ... طبعا الـ Focus بيختلف لكن يجب ألا تحصر بحثك في قسم واحد بل أن توسعه قدر المستطاع ... وتذكر أن بعض الدكاترة بيكون اسمهم في قسم معين لكن هما شغالين في موضوع متعلق بقسم أو كلية ثانية ... فهتلاقي نفسك متلخبط وتايه في البداية لحد ما تعرف تدور فين وازاي ... واشتغل بنظام الـ elimination يعني ابتدي بعشرين جامعه مثلا وابتدي اشطب اللي مافيهاش حد شغال في مجالك أو قريب منه.

الخطوة اللي بعدها هي في معرفة شروط التقدم لدراسة الدكتوراه وهل تنطبق عليك أم لا ... هتلاقي معظم الجامعات flexible فيما يتعلق بخلفيتك العلمية وأقصد بها هنا مجال دراستك السابقة ولكن التشدد بيكون في التقديرات والامتحانات ... كل قسم بيكون له عادة متطلباته الخاصة ... بعض الأقسام مثلا بتطلب 90 في التويفل وبعضها بيطلب 100 ... يعض الاقسام بتطلب امتحانات قياسية مثل الـ GRE وال GMAT أو بتبقى عايزه تقدير معين (B+ مثلا) ... فلازم تبتدي تستبعد الخيارات التي لا تنطبق عليك.

نيجي بقى لأهم خطوة وهي مراسلة الدكاترة والتعرف على فرصة العمل معهم ... خلي بالك في معظم الجامعات مش هتتقبل في برنامج الدكتوراه إلا لو لقيت دكتور يقبلك فبالتالي مهم جدا إنك تتكلم مع المشرفين المحتملين وتعرض عليهم قدراتك واهتماماتك ... أولا حدد من كل قسم دكتور واحد يكون شغله في مجال قريب من اهتماماتك ... وخلي بالك حتى لو كنت طالب ممتاز ممكن الدكتور يرفضك لو مجالك بعيد أوي عنه لإنه هيضطر في الحالة دي يذاكر موضوع جديد علشان يقدر يشرف عليك ... وبرضه تذكر إن الدكاترة بيتكلموا مع بعض فبلاش تراسل أكثر من دكتور من نفس القسم وتقول لكل واحد فيهم كلام لإن شكلك هيبقى وحش لو لقوا تناقض في كلامك ... كلم دكتور واحد الأول ولو رده كان سلبي شوف واحد ثاني ... هناك بعض الأقسام بتطلب منك تعبئة استمارة للتقييم المبدئي فيها معلومات عنك يمرروها على الدكاترة ولو حد فيهم أبدى اهتمام بك يطلبوا منك تقدم ... كل قسم وله نظامه.

السؤال أختار دكتور صغير ولا كبير ... كل واحد وله ميزه وعيب ... الدكتور الكبير غالبا هيبقى معاه فلوس كثير للأبحاث فمش هيحمل هم الفلوس لكن أيضا هتلاقي الطلبات عنده كثير وبينقي فطلبك ممكن يتركن ... الدكتور الصغير هتلاقي ميزانيته صغيره فلو معاه ثلاثه أربعه طلبه مش هيعرف ياخذ ثاني ... فدي نقطه مهمة أيضا أنك تشوف كام طالب شغال مع الدكتور وهيخلصوا امتى ... وممكن تبقى محظوظ وتلاقي الدكتور عايز طلاب في تخصصك لإن معاه funding لمشروع معين وعايز حد يشتغل فيه.

فاصل ونواصل