كندا يا كندا و انا نفسى اروح لكندا - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

كندا يا كندا و انا نفسى اروح لكندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 9th December 2015, 06:48 AM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

alaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud of

alaashabana's Flag is: Canada

أنا : alaashabana

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حسين
    و الحمد لله أستلمت الباسبور بعد 22 يوم من الولاده :) للأسف لما عملت حسابات الأجازه كان فى ناس هنا بتقول بعد أسبوع حيبقى معاك الباسبور و أنا أكتشفت ان الموضوع دا مش صح . بس الحمد لله عموما :)

الى باقيلى أنى أقولكو على مغامرات السواقه :) و بكده أكون قلت كل حاجه عندى :)

انا قلبى وقف يا بشمهندس واعصابى سابت

ربنا يوفقك يارب ويكرمك

قديم 9th December 2015, 12:18 PM محمد حسين غير متواجد حالياً
    محمد حسين
    Member

محمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to behold

أنا : محمد حسين

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaashabana

انا قلبى وقف يا بشمهندس واعصابى سابت

ربنا يوفقك يارب ويكرمك

الله يخليك و يوفقنا كلنا :)

قديم 9th December 2015, 12:35 PM محمد حسين غير متواجد حالياً
    محمد حسين
    Member

محمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to beholdمحمد حسين is a splendid one to behold

الزياره بتاعة الولاده كان صعب أنى أبقى ساكن فى فنادق عشان المده كبيره و الاسعار عاليه ففى حل تانى للى عايز حاجه لأرخص و فى أحوال كتيره أحسن أسمها Airbnb.com
    و دا موقع يتحجز من عليه شقه مفروشه و مجهزة بمطبخ و كل حاجه و أسعاره أحسن بكتير من الفنادق
    انا قلت هى فرصه كمان ليا أتعرف على مونتريال و جربت 3 شقق فى 3 مناطق مختلفه
    Notre-Dame-de-Grâce / Côte-des-Neiges / Rosemont
    بس يعتبروا كلهم قريبين من الداون تاون
    الأماكن اللى حسيت أنها كويسه و أسعارها ظريفه للأستقرار ان شاء الله brossard - Laval ( على ما أظن 850- تجيب كوندو كويس )
    و كمان point claire / west island بس الأسعار هناك أغلى شويه (تقريبا تبدأ من 1100 الكوندو ال 4-1/2 )
    بس الاسعار الأعلى بتاخد قصادها مدارس أحسن و الله أعلم بس دا اللى أعرفه لسه مجربتش :)

قديم 9th December 2015, 01:11 PM محمد حسين غير متواجد حالياً
    محمد حسين
    Member

بالنسبه للسواقه

المهاجر الجديد ليه 6 شهور يسوق برخصه من خارج كندا - من الأفضل ترجمتها من قبل ما تيجى -
    فأنا قلت الدنيا شتاء و معايا أولاد و مراتى حامل فقلت أأجر عربيه الفتره اللى حبقى فيها هناك
    أجرت فعلا من على ال internet من priceline.com و مره تانيه من kayak.com و الشركه كان أسمها E-Z car rental و دى سيئه جدا و الشركة التانيه discount و دى أحسن كتير .
    التأمين على المواقع دى بيبقى 11 دولار لليوم
    فى مكاتب التأجير بيتضايقو لو لاقوك شارى التأمين دا و بيقولك ملوش لازمه
    لو حتشترى تأمين من عندهم حتدفع من 25-35 دولار فى اليوم
    انا وصلت 26-10 الساعه 3 الظهر كنت فى البيت بالعربيه
    طلعت الشنط و الاولاد و كل حاجه و طبعا نمت محتش بنفسى غير على الفجر
    نزلت أشوف ركنة العربيه ايه أخبارها مكان صح و كده ولا أغيرها
    لاقيت تيكيت غرامه ب 53 دولار
    رغم ان العلامة كانت بتقول من الاتنين للجمعه متركنش من الساعه 10-11:30 و الساعه كانت لسه 5 الصبح
    المهم خدت العربيه و غيرت مكانها و قلت لما اصحى اشوف الموضوع دا
    صحيت من النوم و أخدت الاولاد و مراتى و نزلنا
    لقيت تيكيت تانى ب 53 دولار
    قعدت أقرأ التيكيتس و أحاول أفهم ايه اللى هببته
    طلع أن انا راكن فى منطقه مخصصه للسكان فقط و لازم أروح المرور عشان أخد ستيكر يقول ان انا من السكان
    رحت المرور يومها قلت مش حبات تانى كده :)
    قعدت الف ساعه بال GPS فى الاخر كلمتهم قالولى متجيش طالما مش ساكن بشكل دائم
    قلتلهم يعنى اركن فى اشارع و كل يوم 53 دولار
    قالىلى على الموقع حتلاقى اماكن شوارع ممكن تركن فيها فأوقات معينه لو مش من اهل المنطقه و تفضل تنطط العربيه عشان متاخدش تيكيت
    المهم قفلت معاهم و قعدت ألف فى الشوارع و أسأل الناس حوالين البيت لحد ما ربنا سهل و لقيت أنى 10 دقايق مشى من جامعة مونتريال
    و لقيت الباركينج ب 17 دولار فى اليوم فحمدت ربنا و ركنت هناك كل يوم و قلت المره الجايه لما أحجز شقه أركز يبقى فى جراج
    تانى يوم بقى و انا مع مراتى و الولاد نازلين بالعربيه وقفنى ظابط و ركنت و بعدين جالى قالى انت دوست على خط مش مقطع فى الطريق و اولادك ورا مش لابسين seat belt قلتله انا لسه جى و الله يا عمو و سماح المره دى
    قالى و كمان لسه جى طب ورينى الرخصه
    فأديتله الرخصه السعودى عشان مكتوب فيها بالأنجليزى و مكانش معايا الترجمه للرخصه المصرى
    أخدهم و رجع عربيته و قعد ربع ساعه كده و جالى قالى انا سامحتك على ال seat belt عشان لسه جديد
    بس مش حسامحك على الرخصه عشان مش فاهم حاجه فيها فقلتله ماشى و أدانى 2 تيكيت
    فمشيت و قلت الحمد لله انه مادانيش تيكيت على ال seat belt
    بعد ممشيت ببص لقيت ان تيكيت الرخصه ب 480 $ و تيكيت تعدية الخط المتصل 63 دولار
    طبعا انا حاسس انى كان لازم اتكلم معاه و كده و اقوله مهى مكتوبه بالانجليزى أهى و كده بس مع الخضه معملتش حاجه , أهو الواخد بياخد خبره
    المهم الورقه فيها مكان لو عايز تعترض و متدفعش و تدخل محاكمه بس للأسف مكنتش عارف انى حطول و قلت انا ماشى بعد 3 أسابيع و لو طلبت محاكمه و مكنتش فى البلد ساعتها و مش دافع أكيد حيبهدلونى
    و بعدين دخلت على النت و دفعت الغرامات بال credit card
    بعدين و انا ماشى على الطريق high way معرفش ايه وقع على العربيه من فوق حاجه رفيعه جدا جدا عملت خدش فى الزجاج الأمامى .
    المهم قلت حكلم التأمين و نسيت خالص
    بعدها ربنا سترها معايا لحد ما سلمت العربيه و الراجل بيستلمها أخدتنى الأمانه :) و أفتكرت الزجاج الامامى و قلت للراجل عليه عشان ياخد فلوسه من التأمين قالى التأمين دا انا معرفوش انا أدفعك و اتصرف انت معاهم
    الحمد لله دفعت 650 $ تغيير زجاج أمامى دا غير 150 $ عشان عجلة العربيه اللى قدام يمين متعورة من الركنة جمب الرصيف ( فيها قطع لا يرى بالعين المجرده )
    و بعت للتأمين و بعتولى ورق ال claim و حعمل سكان للتقرير بتاع شركة التأجير و أبعتهلهم لسه معرفش حيحصل أيه . ربنا يستر :)
    أخر حاجه بقى عشان انا جالى أحساس ان انا خلاص كده بقيت جامد و عارف كل حاجه فلازم يحصلى حاجه فى ساعتها تحسسنى أنى ولا أعرف أى حاجه :)
    تالت مكان أجرت فيه اللى هو Rosemont الحمد لله كنت بركن العربيه بليل فى شارع واضح و صريح أنى أركن فيه أى وقت , أتعميت و مشفتش ال fire hydrant و ركنت فى وشها
    الصبح الحمد لله لقيت التيكيت الظريف أبو 63 دولار عشان مسبتش مسافه اكتر من 5 متر بيتى و بين الهايدرنت .
    و يا رب يبقى خلاص كده لحد ممشى يوم السبت أن شاء الله :)
    كان فى كام يوم فى النص مش مأجر فيهم عربيه و نزلت أخلص مشاوير لوحدى . المواصلات ظريفه جدا جدا و الله بس المشكله كلها فى الأولاد . اللى معوش أولاد أشجعه يقضيها مواصلات .

قديم 9th December 2015, 02:30 PM HanyMan غير متواجد حالياً
    HanyMan
    Golden Member

HanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond reputeHanyMan has a reputation beyond repute

أنا : HanyMan

!For Medical Professionals Only

علي ما اظن ده تاني لاندنج ولا هو هو نفس اللاندنج ، مش فاهم

ربنا يسترها معاكم وتوصلوا بالسلامه
    posted via mobile device

قديم 9th December 2015, 03:18 PM محمد حسين غير متواجد حالياً
    محمد حسين
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HanyMan
    علي ما اظن ده تاني لاندنج ولا هو هو نفس اللاندنج ، مش فاهم

ربنا يسترها معاكم وتوصلوا بالسلامه
    posted via mobile device

هو أنا عملت لاندينج فى شهر 8 و بعدين رجعت و سافرت تانى فى أخر شهر 10 عشان الولاده
    تقدر تقول تانى لاندينج :)
    معلش يمكن انا مرتبتش الكلام كويس
    الله يسلمك :)

قديم 10th December 2015, 02:05 AM Dr.Menoo غير متواجد حالياً
    Dr.Menoo
    Member

Dr.Menoo is on a distinguished road

Dr.Menoo's Flag is: Egypt

أنا : Dr.Menoo

اقتباس
    هو أنا عملت لاندينج فى شهر 8 و بعدين رجعت و سافرت تانى فى أخر شهر 10 عشان الولاده
    تقدر تقول تانى لاندينج :)
    معلش يمكن انا مرتبتش الكلام كويس
    الله يسلمك :)

.احلي حاجة في كتابتك انك مهندس بتسرد بسرعه وبتجيب الخلاصه ومن الاخر
    تحياتي
    Good luck
    posted via mobile device

قديم 10th December 2015, 04:25 AM alaashabana غير متواجد حالياً
    alaashabana
    Silver Member

alaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud ofalaashabana has much to be proud of

alaashabana's Flag is: Canada

أنا : alaashabana

اقتباس
    بالنسبه للسواقه

المهاجر الجديد ليه 6 شهور يسوق برخصه من خارج كندا - من الأفضل ترجمتها من قبل ما تيجى -
    فأنا قلت الدنيا شتاء و معايا أولاد و مراتى حامل فقلت أأجر عربيه الفتره اللى حبقى فيها هناك
    أجرت فعلا من على ال internet من priceline.com و مره تانيه من kayak.com و الشركه كان أسمها E-Z car rental و دى سيئه جدا و الشركة التانيه discount و دى أحسن كتير .
    التأمين على المواقع دى بيبقى 11 دولار لليوم
    فى مكاتب التأجير بيتضايقو لو لاقوك شارى التأمين دا و بيقولك ملوش لازمه
    لو حتشترى تأمين من عندهم حتدفع من 25-35 دولار فى اليوم
    انا وصلت 26-10 الساعه 3 الظهر كنت فى البيت بالعربيه
    طلعت الشنط و الاولاد و كل حاجه و طبعا نمت محتش بنفسى غير على الفجر
    نزلت أشوف ركنة العربيه ايه أخبارها مكان صح و كده ولا أغيرها
    لاقيت تيكيت غرامه ب 53 دولار
    رغم ان العلامة كانت بتقول من الاتنين للجمعه متركنش من الساعه 10-11:30 و الساعه كانت لسه 5 الصبح
    المهم خدت العربيه و غيرت مكانها و قلت لما اصحى اشوف الموضوع دا
    صحيت من النوم و أخدت الاولاد و مراتى و نزلنا
    لقيت تيكيت تانى ب 53 دولار
    قعدت أقرأ التيكيتس و أحاول أفهم ايه اللى هببته
    طلع أن انا راكن فى منطقه مخصصه للسكان فقط و لازم أروح المرور عشان أخد ستيكر يقول ان انا من السكان
    رحت المرور يومها قلت مش حبات تانى كده :)
    قعدت الف ساعه بال GPS فى الاخر كلمتهم قالولى متجيش طالما مش ساكن بشكل دائم
    قلتلهم يعنى اركن فى اشارع و كل يوم 53 دولار
    قالىلى على الموقع حتلاقى اماكن شوارع ممكن تركن فيها فأوقات معينه لو مش من اهل المنطقه و تفضل تنطط العربيه عشان متاخدش تيكيت
    المهم قفلت معاهم و قعدت ألف فى الشوارع و أسأل الناس حوالين البيت لحد ما ربنا سهل و لقيت أنى 10 دقايق مشى من جامعة مونتريال
    و لقيت الباركينج ب 17 دولار فى اليوم فحمدت ربنا و ركنت هناك كل يوم و قلت المره الجايه لما أحجز شقه أركز يبقى فى جراج
    تانى يوم بقى و انا مع مراتى و الولاد نازلين بالعربيه وقفنى ظابط و ركنت و بعدين جالى قالى انت دوست على خط مش مقطع فى الطريق و اولادك ورا مش لابسين seat belt قلتله انا لسه جى و الله يا عمو و سماح المره دى
    قالى و كمان لسه جى طب ورينى الرخصه
    فأديتله الرخصه السعودى عشان مكتوب فيها بالأنجليزى و مكانش معايا الترجمه للرخصه المصرى
    أخدهم و رجع عربيته و قعد ربع ساعه كده و جالى قالى انا سامحتك على ال seat belt عشان لسه جديد
    بس مش حسامحك على الرخصه عشان مش فاهم حاجه فيها فقلتله ماشى و أدانى 2 تيكيت
    فمشيت و قلت الحمد لله انه مادانيش تيكيت على ال seat belt
    بعد ممشيت ببص لقيت ان تيكيت الرخصه ب 480 $ و تيكيت تعدية الخط المتصل 63 دولار
    طبعا انا حاسس انى كان لازم اتكلم معاه و كده و اقوله مهى مكتوبه بالانجليزى أهى و كده بس مع الخضه معملتش حاجه , أهو الواخد بياخد خبره
    المهم الورقه فيها مكان لو عايز تعترض و متدفعش و تدخل محاكمه بس للأسف مكنتش عارف انى حطول و قلت انا ماشى بعد 3 أسابيع و لو طلبت محاكمه و مكنتش فى البلد ساعتها و مش دافع أكيد حيبهدلونى
    و بعدين دخلت على النت و دفعت الغرامات بال credit card
    بعدين و انا ماشى على الطريق high way معرفش ايه وقع على العربيه من فوق حاجه رفيعه جدا جدا عملت خدش فى الزجاج الأمامى .
    المهم قلت حكلم التأمين و نسيت خالص
    بعدها ربنا سترها معايا لحد ما سلمت العربيه و الراجل بيستلمها أخدتنى الأمانه :) و أفتكرت الزجاج الامامى و قلت للراجل عليه عشان ياخد فلوسه من التأمين قالى التأمين دا انا معرفوش انا أدفعك و اتصرف انت معاهم
    الحمد لله دفعت 650 $ تغيير زجاج أمامى دا غير 150 $ عشان عجلة العربيه اللى قدام يمين متعورة من الركنة جمب الرصيف ( فيها قطع لا يرى بالعين المجرده )
    و بعت للتأمين و بعتولى ورق ال claim و حعمل سكان للتقرير بتاع شركة التأجير و أبعتهلهم لسه معرفش حيحصل أيه . ربنا يستر :)
    أخر حاجه بقى عشان انا جالى أحساس ان انا خلاص كده بقيت جامد و عارف كل حاجه فلازم يحصلى حاجه فى ساعتها تحسسنى أنى ولا أعرف أى حاجه :)
    تالت مكان أجرت فيه اللى هو Rosemont الحمد لله كنت بركن العربيه بليل فى شارع واضح و صريح أنى أركن فيه أى وقت , أتعميت و مشفتش ال fire hydrant و ركنت فى وشها
    الصبح الحمد لله لقيت التيكيت الظريف أبو 63 دولار عشان مسبتش مسافه اكتر من 5 متر بيتى و بين الهايدرنت .
    و يا رب يبقى خلاص كده لحد ممشى يوم السبت أن شاء الله :)
    كان فى كام يوم فى النص مش مأجر فيهم عربيه و نزلت أخلص مشاوير لوحدى . المواصلات ظريفه جدا جدا و الله بس المشكله كلها فى الأولاد . اللى معوش أولاد أشجعه يقضيها مواصلات .

كدة انا عرفت فلوسك خلصت بسرعه ليه

انت دفعت تامين ومخالفات بثمن عربيه مستعمله

معلش كلها خبرات بردو بتستفاد منها واحنا كمان بنستفاد - ربنا يكرمك ويوفقك للخير

تحياتى

قديم 10th December 2015, 11:25 AM Mohamed Rashwan غير متواجد حالياً
    Mohamed Rashwan
    Member

Mohamed Rashwan will become famous soon enough

Mohamed Rashwan's Flag is: Aaland

أنا : Mohamed Rashwan

حمد الله على السلامة يا هندسة..
    شكراً على السرد الجميل. تقريباً احنا اتكلمنا فى التليفون فى اسكندرية قبل كده. أنا سبقتك فى اللاندنج. كنت هناك فى مايو 2014 وسعيد انى أشوف معلومات جديدة لأنى برضه رجعت الخليج زيك.
    مبروك على القادم الجديد وأول باسبور
    فى انتظار باقى انطباعاتك عن البلد. بتساعدنا كتير فى التفكير.

سلام.

قديم 10th December 2015, 12:19 PM محمد حسين غير متواجد حالياً
    محمد حسين
    Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Menoo
    .احلي حاجة في كتابتك انك مهندس بتسرد بسرعه وبتجيب الخلاصه ومن الاخر
    تحياتي
    Good luck
    posted via mobile device

هههه الله يخليك :) انا و الله بحاول أقول كل حاجه قبل ما أنسى بس :)