كندا كعب داير - الصفحة 11 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

كندا كعب داير

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 28th November 2016, 08:54 PM Mahmoudalgohary غير متواجد حالياً
    Mahmoudalgohary
    Member

Mahmoudalgohary is on a distinguished road

Mahmoudalgohary's Flag is: Egypt

أنا : Mahmoudalgohary

[QUOTE=Mahmoudalgohary;2440549]بشمهندس مصطفى
    مساء الفل
    انا يهمنى اسمع تجربتك باشتياق جدا ومتابع معاك تقريبا يوميا بفتح الفيسبوك وبعدين المطاريد
    بس اذا بتسمع تقولنا نبذه مختصرة عن الصداقات اللى كونتها قبل الهجرة فى مرحله التفكير والتحضير
    يعنى اخبار درجات الايلتس بتاعتهم ايه اقل واحد فيهم كان جايب كام مثلا ادى للناس امل شوية
    وكمان اية البرامج اللى الاغلب سافر عليها هل فى امل فى الفدرالى وفعلا حد سافر منه ولا من الاخر نفكر فى المقاطعات وعلى رايك فى البوست الشهير الترشيحات هى الامل فى اغلب الاحيان
    اخبار اصدقاءك بردو فى موضوع المرافقين هل كان من بينهم احد زوجته ما كنتش يكلوريوس مثلا وقدر يشيل الحمل لوحدة ومشيت معاه
    انا محتاجك تقولى اسوء الظروف علشان موضوع الامل .... وبكل صدق كالعادة متحولش تبقى متفاءل جدا وتكتب حاجات تحسس ان الساعاتى ممكن يهاجر مثلا .... عاوزين بحث تفاؤلى صادق يمس الهدف الاسمى وهو الهجرة وكدة
    متابعين يا هندسة
    وشكرا جزيلا على ردك على على الخاص .... شكرا على زوقك وجدعنتك ورقيك
    سؤال اخير هى ليه الناس لما بتهاجر بتكون جدعان وخدومه جدا مع حتى اللى متعرفوش بجد حاجة ملفته للنظر انا قابلت واحد ع الفيس بوك بيفكر يهاجر وبالصدفة شغال فى المملكه وبقينا اصدقاء وصباح التعاون والجدعنه مش مصدق
    بما انى شايفك من افضل المحللين من وجهه نظرى بناء على ردودك السابقة ارجو الرد يا هندسة[/Q

واحد صديقى شاف التعليق وكلمنى وقالى انت نسيت تسال البشمهندس عن اهم حاجة فى تجارب اصدقاءة اللى بالفعل هاجرو هم اغلبيه كما مذكور الا وهى نقطة الشغل والوظيفة ورحله الوظائف والدراسات اللى لازم تتعمل عشان الشغل او مش لازم تتعمل حلبين نعرف كل شىء عن كل شىء
    انت اكيد عارف الاحساس الفضولى الرهيب اللى احنا فية واكيد انت مريت بيه
    تحياتى

قديم 28th November 2016, 09:05 PM Mohammad-Canada غير متواجد حالياً
    Mohammad-Canada
    Junior Member

Mohammad-Canada is on a distinguished road

أنا : Mohammad-Canada

موضوع شيق . بانتظار الأجزاء التالية من هذه المغامرة.
    posted via mobile device

قديم 29th November 2016, 04:44 AM mostafasaad غير متواجد حالياً
    mostafasaad
    Golden Member

mostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond repute

mostafasaad's Flag is: Egypt

أنا : mostafasaad

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mahmoudalgohary
    بشمهندس مصطفى
    مساء الفل
    انا يهمنى اسمع تجربتك باشتياق جدا ومتابع معاك تقريبا يوميا بفتح الفيسبوك وبعدين المطاريد
    بس اذا بتسمع تقولنا نبذه مختصرة عن الصداقات اللى كونتها قبل الهجرة فى مرحله التفكير والتحضير
    يعنى اخبار درجات الايلتس بتاعتهم ايه اقل واحد فيهم كان جايب كام مثلا ادى للناس امل شوية
    وكمان اية البرامج اللى الاغلب سافر عليها هل فى امل فى الفدرالى وفعلا حد سافر منه ولا من الاخر نفكر فى المقاطعات وعلى رايك فى البوست الشهير الترشيحات هى الامل فى اغلب الاحيان
    اخبار اصدقاءك بردو فى موضوع المرافقين هل كان من بينهم احد زوجته ما كنتش يكلوريوس مثلا وقدر يشيل الحمل لوحدة ومشيت معاه
    انا محتاجك تقولى اسوء الظروف علشان موضوع الامل .... وبكل صدق كالعادة متحولش تبقى متفاءل جدا وتكتب حاجات تحسس ان الساعاتى ممكن يهاجر مثلا .... عاوزين بحث تفاؤلى صادق يمس الهدف الاسمى وهو الهجرة وكدة
    متابعين يا هندسة
    وشكرا جزيلا على ردك على على الخاص .... شكرا على زوقك وجدعنتك ورقيك
    سؤال اخير هى ليه الناس لما بتهاجر بتكون جدعان وخدومه جدا مع حتى اللى متعرفوش بجد حاجة ملفته للنظر انا قابلت واحد ع الفيس بوك بيفكر يهاجر وبالصدفة شغال فى المملكه وبقينا اصدقاء وصباح التعاون والجدعنه مش مصدق
    بما انى شايفك من افضل المحللين من وجهه نظرى بناء على ردودك السابقة ارجو الرد يا هندسة

أولا شكرا على التحيات والتشكرات والسلامات

ثانيا: مسألة الصداقات.. هي المسألة عاملة زي الخيط اللي بيكر بعضه.. بمجرد ما دخلت في موضوع الهجرة وحطيته في دماغك هتلاقي الدايرة بتوسع.. يعني مثلا قبل الهجرة ما كنتش أعرف يعني ايه أيلتس .. عرفته ودورت ع الأماكن اللي بتدي كورسات وبعدين دخلت في دوامة الفرنساوي.. ورحت كورس التحضير في المركز الفرنسي.. كنت انا وزوجتي (وأحنا دفعة واحدة بالمناسبة) .. في الكورس لقينا واحدة دفعتنا هي اللي دلتنا على مدرسة الفرنساوي اللي أخدنا معاها برايفت.. والمدرسة دي اللي سمعت منها بالصدفة عن المطاريد.. وعن طريق المطاريد اتعرفت على ناس كتيييير جدا .. غير كدا بتفاجأ وانت ماشي ان حد من زمايل الدراسة القدام مهاجر كندا من كذا سنة .. واحد كان معاك في الشغل استقال من كام سنة ودلوقتي في أمريكا واحد تالت في أستراليا .. وهكذا

بالنسبة لمعظم الصداقات اللي كونتها كانت خلال فترة الفيدرال في النصف التاني من 2014 (على النظام القديم قبل الاكسبريس انتري) فبالتالي الناس دي ما كانش مطلوب منهم غير انهم يكونوت جايبين ال67 نقطة ويكون الNOC بتاعهم مطلوب ويلحقوا يقدموا قبل الكوتة المخصصة لكل NOC ما تقفل.. لأنهم كانوا شغالين بنظام First Come First Served يعني مش هتفرق اذا كنت جايب 67 من لو كنت جايب 99 طالما ملفك وصل الأول يبقى ليه الأولوية.. فبالتالي كان الهدف هو تحقيق الحد الأدنى في الأيلتس (6 في كل الفروع) أو أزيد قليلا وكمان ماكنش مطلوب لا أيلتس للزوجة إلا إذا كانت النقط مقصرة ومحتاجين لل5 نقط بتاعتها وتقييم الشهادة والخبرة ماكنش ليهم أي نقط.. من بعد الاكسبريس انتري ما عرفتش حد اتقبل في الفيدرال مباشرة من غير ترشيح مقاطعة غير حالة أو حالتين أعرف منهم واحد بصفة شخصية (من المطاريد برضه بس اتعرفنا شخصيا بعد كده) ده السر في انه اتقبل انه كان معاه ماستر وعدى CLB9 في الأيلتس وأكيد كان معاه أكتر من 3 سنيت خبرة فبالتالي أخد 100 نقطة في بند Skill Transf. Factors كاملين.. غير كده كل اللي اعرفهم اتقبلوا بعد الاكسبريس كان من خلال ترشيح مقاطعات.. حصرا نيوبرانزويك وساسكاتسشوان والبرنس إدوارد ونوفاسكوشا..

بص.. موضوع التفاؤل والتشاؤم: بدون أي تأثير أو عواطف.. فيه شوية حقايق حطها قدامك:
    1- كندا بلد معتمدة على الهجرة بشكل كبير في دعم سوق العمل فيها وبالتالي اقتصادها (بلد مترامية الأطراف عندها موارد طبيعية كويسة وعندها إدارة محترمة بتخطط لقدام وبتسعى ان بلدها تتقدم وعمرها ما هتتقدم غير وهي عندها قوة بشرية محترمة) وبالتالي عمرها ما هتقفل باب الهجرة وهتفضل محتاجة ناس من كل التخصصات والمستويات التعليمية.. أحيانا ممكن يبقى الاقتصاد واقع شوية فيقللوا الأعداد شوية أو يبقى فيه تشبع في مجال معين فيقفلوه لكن بصفة عامة دايما محتاجين مهاجرين.
    2- إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملا.. لو انت مقتنع بجدوى مشروع الهجرة وخلاص قررت وبدأت تمشي في الطريق أكيد ان شاء الله هتوصل.. هتلاقي سكة اتفتحت لك من حيث لا تدري ومش بعيد كمان كذا سكة في وقت واحد بس كل شئ بميعاد.. أديك قريت قصتي وزي ما ذكرت فيه قصص تانية كتير غيري..

وعلى فكرة الساعاتي ممكن يهاجر عادي والسباك كمان بس لو بيعرف انجليزي كويس وعدى الأيلتس بسكور معقول

أخيرا وليس آخرا.. موضوع الناس الجدعان.. أنا كنت ناوي أخصص حلقة في المغارة عن الموضوع دا.. امتى مش عارف بس لما أخلص سرد الأحداث لحد دلوقتي وابتدي في نقل الانطباعات ومظاهر الحياة وكده.. بس خليني أقول لك باختصار: أنا فعلا باشهد وبأشهد الله ان معظم الناس (المصريين والعرب) اللي عرفتها سواء في مشوار الهجرة أو في كندا كانوا ناس جدعان جدا وخدومة جدا ومتعاونة جدا جدا وفعلا ناس كتير ساعدتني ووقفت جنبي في المواقف اللي احتجت لهم فيها على عكس اللي الواحد كان بيسمع عنه ان المصريين أو العرب مش بيساعدوا بعض في الغربة وبيعضوا في بعض والكلام ده.. تفسيري ان ده ممكن يكون له سببين:
    - بعض الناس ممكن تكون بتقارن بالخليج مثلا اللي هي أصلا مجتمعات غير صحية وبالتالي فهي بيئة مناسبة لنمو الأمراض الاجتماعية الناتجة عن المنافسة المستمرة بين الناس وعدم شعورهم بالأمان واني لو ساعدت حد ممكن ياخد مكاني وألاقي نفسي مطرود وراجع بلدي
    - ان نوعية المهاجرين في الفترة الأخيرة ربما تختلف عن فترات سابقة.. يعني قطاع كبير من اللي كان بيهاجر زمان كان بيهاجر لأسباب مادية بحتة إنما اللي بيهاجر في الفترة الأخير بيهاجر في الغالب لأسباب اجتماعية وانسانية.. يعني ناس هربانة من مجتمعاتها وبلادها اللي مليانة قهر وظلم وذل وفساد وبتطمح تعيش في بلد نظيفة ومنظمة وبيئة صحية تساعد على التعاون والنجاح المشترك .. فبالتالي الناس دي ناس نضيفة وراقية وبتساعد وبتخدم .. خلي بالك برضه الناس في الغربة بتبقى عاوزة ونس.. فبتبقى عاوز تكون صداقات ومعارف في المجتمع الجديد فبتخدم وتساعد عشان لما تحتاج مساعدة تلاقي اللي يقف جنبك

كفاية كده عطلتني عن الحلقة الجديدة سلام

قديم 29th November 2016, 05:46 AM mostafasaad غير متواجد حالياً
    mostafasaad
    Golden Member

mostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond repute

افتراضي الحلقة (6): ترتيبات رحلة اللاندينج

دعوه لموضوعي

الحلقة (6): ترتيبات رحلة اللاندينج

اللاندينج لغةً هو الهبوط وغالبا ما يكون مرتبطا بالطائرات فيقال هبطت الطائرة أي عملت لاندينج
    واصطلاحاً (في عالم الهجرة) فيطلق اللاندينج على دخول كندا لأول مرة .. ومن المعلوم من الهجرة بالضرورة أنك لازم تعمل لاندينج قبل انتهاء فترة صلاحية الفيزا اللي هي بتكون سنة من تاريخ الكشف الطبي.. علشان كده فيه ناس بتروح لاندينج وبتقعد.. وناس بتروح لاندينج وترجع تاني بلدها (أو بلد الاقامة اللي كانوا فيها) لو لسه ظروفهم ما تسمحش بالخروج النهائي والاستقرار في كندا في الوقت ده لأن لو مادخلتش كندا قبل انتهاء الفيزا يبقى كل اجراءات الهجرة اللي عملتها كأن لم تكن وهتضطر تعيد كل حاجة من الأول لو لسه فيه نية في الهجرة ولسه فيه حيل

بالنسبة لي فكرة اللاندينج والعودة كانت فكرة مستبعدة تماما.. أنا تقريبا كان بقالي سنتين أو تلاتة مهاجر من مصر فعليا بقلبي ومستني بس الفرصة تيجي علشان أهاجر بجسدي.. كنت تقريبا وصلت لمرحلة إني "طلعت الوطن من جوايا" زي ما هو طردنا من جواه (راجع فيلم فبراير الأسود لو مافهمتش الجملة الأخيرة)

انتهت مرحلة الانتظار المميتة اللي استمرت لشهور وسنين في ليلة جميلة من ليالي شهر ديسمبر 2015 لما كنت قاعد على الكمبيوتر وبامارس الهواية اللي يعرفها كل المقدمين على الهجرة ومنتظرين جديد في حالة ملفاتهم ألا وهي هواية الريفريش لصفحة البريد الالكتروني.. والطبيعي عند ممارسة الهواية دي انك ما بتلاقيش الايميل اللي انت مستنيه.. بس في الليلة دي لقيته.. أيوه لقيته.. أسعد إيميل ممكن تلاقيه في حياتك "Ready for Visa" الايميل اللي بيبلغوك فيه ان ملفك اتقبل بشكل نهائي وبيدولك فيه التعليمات الخاصة بإرسال جوازات السفر من أجل الحصول على الفيزا.. إحساسك في اللحظة دي بيبقى زي إحساس الراجل بتاع ثورة تونس اللي كان بيعيط ويقول: "لقد هرمنا من أجل هذه اللحظة التاريخية" خاصة لو بقالك سنين بتعافر زي حالاتي.. طبعا أول حاجة عملتها إني جريت على زوجتي وشريكتي في رحلة الكفاح وأنا باصوت زي المجنون الايميل وصل الايميل وصل وبعد ما حمدنا ربنا كتير ابتديت فورا اني أشوف ايه الاجراءات المطلوبة ومواصفات الصور واسأل الزملا اللي سبقوني..

المهم، اتصورنا وبعتنا الباسبورات والصور (بتتبعت على مكتب تابع للسفارة الكندية في أبراج نايل سيتي) .. وبعد أيام قليلة وكان يوم سبت علشان كنت أجازة ونايم في البيت.. وحوالي الساعة 10 الصبح صحيت على صوت جرس الباب فتحت لقيت موظف الDHL ومعاه أهم شحنة استلمتها في حياتي (معلش بأفور حبتين بس الموقف يستاهل الصراحة ).. ظرف السفارة اللي فيه الباسبورات اللي عليها الفيزا (الفيزا مش عليها صور علشان ما تتفاجئش زي ما كل الناس بتترعب لما تلاقي الفيزا جاية من غير صورة) .. وورق اللاندينج.. الورق ده مهم جدا بيبقى ورقتين لكل فرد من الأسرة واحدة عليها صورة والتانية ماعليهاش.. دول بيملوهم في المطار لما بتوصل كندا بالسلامة ويحتفظوا بواحدة منهم مع الصورة ويدولك التانية ودي بتعتبر إثبات أنك بقيت Permanent Resident وبتخلص بيها إجراءات كتير بعد كده ولازم تحتفظ بيها مدى الحياة في مكان أمين.

على الرغم من اللهفة والاشتياق وحالة الشغف الفظيع اللي كانوا عندي قبل ما تيجي الفيزا إلا إن الواحد مشاعرة اتغيرت شوية بعد الفيزا:
    - أول حاجة بترتاح نفسيا جدا بعكس فترة الانتظار اللي بتبقى فعلا في حالة شدة أعصاب جامدة
    - ثانيا بتبتدي تحس بقلق من نوع جديد.. إيه ده؟ هو بجد؟ يعني خلاص؟ وتبتدي تحس انك لسه محتاج وقت تفكر وترتب أمورك

يعني أنا كنت متصور اني هتجيلي الفيزا من هنا تاني يوم هاكون مسافر بس طبعا الأمور مش بتبقى كده.. يعني ابتديت أفكر في حاجات كتير: تذاكر الطيران وأحسن وأرخص معاد متاح، إجراءات الاستقالة من الشغل وتسوية مستحقاتي المالية سواء مع الشركة أو مع التأمينات الاجتماعية، ابلاغ العائلة ووداع الأقارب والأصدقاء، ترتيبات الإقامة في الفترة الأولى.. إلخ

بعد تفكير واستشارات واستخارات قررنا -أنا وزوجتي- اني أروح لوحدي الأول وباقي الأسرة يحصلوني بعد كام شهر (على الأقل يكونوا خلصوا السنة الدراسية) على أساس إني أظبط سكن وأدور على شغل واشتري عربية بحيث ان الحاجات دي كلها هتبقى أسهل وانا لوحدي علشان ما يتبهدلوش معايا وكمان علشان نوفر في المصاريف.. يعني أكيد مصاريف شخص واحد هتبقى أقل من 6 أشخاص.. المكان اللي هاحتاج آجره هيبقى صغير وممكن أقعد مع حد واتنتقالاتي هاقدر اقضيها بمواصلات عامة وحركتي هتبقى أسرع وأسهل مقارنة بلو معايا أسرة وأطفال.. الحقيقة اللي اكتشفتها بعد كده ان حتة المصاريف دي بالذات مش مظبوطة لأننا أغفلنا نقطة مهمة وهي الchild benefits المساعدات اللي الحكومة بتديها للأطفال اللي هي مبلغ محترم على فكرة خصوصا اني معايا 4 أطفال فالمبلغ الل هييجي منها هيكفي جزء كبير من المصاريف وبالتالي هيقلل من استنزاف الفلوس اللي رايحين بيها بعكس لما رحت لوحدي فماليش أي فلوس من الحكومة.. (ملحوظة: المساعدات دي ممكن تقدم عليها بمجرد وصولك بس أول دفعة بتتأخر 3 شهور من تاريخ وصولك بس بتجيلك بأثر رجعي.. في حلقة مقبلة ممكن أبقى أتكلم عن المساعدات دي بالتفصيل ان شاء الله) .. فاللي حصل فعليا ان انا بقيت باصرف في كندا من الفلوس اللي معايا ومافيش حاجة داخلالي وهم في مصر بيصرفوا برضه ومافيش حاجة داخلالنا بس قدر الله وماشاء فعل.. ده بالنسبة لنقطة المصاريف بالنسبة لنقطة سهولة الحركة فدي فعلا فرقت معايا.. بس طبعا فيه نقطة سلبية تانية في الحل ده وهي عدم الاستقرار النفسي سواء ليا أو للجماعة في مصر خاصة للناس اللي مش متعودة ع الغربة وان الزوج يبقى في مكان والزوجة والأولاد في مكان.. طبعا كل واحد أدرى بظروفه بس أنا بانقل التجربة بمميزاتها وعيوبها وكل واحد يقرر هو ايه الأنسب له

استقرينا اني هاسافر في بداية فبراير وهم هيحصلوني في نهاية مايو.. دورت على حجز التذاكر ولقيت سعر تذكرة كويس جدا يوم 7 فبراير على الخطوط السعودية من الاسكندرية لجدة لتورنتو ثم رحلة داخلية (على خطوط اسمها Westjet) من تورنتو لهاليفاكس.. طبعا الرحلة كانت one way لأني مش عارف راجع امتى ومنين ولفين .. رحلة اللاعودة

في الشغل اتكلمت مع مديري وعرفته.. هو أصلا كان عارف من قبل كده لأني كنت قايله وكنت ممضيه على جوابات خبرة عشان الهجرة.. بصراحة هو كان محترم معايا جدا ومتعاون في الموضوع ده ودي نقطة باعترف له بيها رغم اختلافي الحاد معاه سياسيا بس بصراحة هو ما كانش بيدخل الخلاف الفكري بيننا في الشغل وماكنش من نوعية المديرين اللي تقف للناس في مستقبلها وتوقف لها المراكب السايرة ورغم انه ما كانش مقتنع بموضوع الهجرة إلا إنه احترم رغبتي واختياري.. المهم قررت اقدم استقالتي في أواخر يناير بحيث يبقى فيه فاصل اسبوعين بعد الاستقالة علشان ألحق اقدم في التأمينات عشان استرد مستحقاتي (ابقوا فكروني اعمل حلقة عن الموضوع ده لو حد مهتم) وعلشان برضه ألحق أسلم على أهلي أو اتفسح معاهم قبل ما اسافر

قدمت استقالتي وبدأت حوار التأمينات بس طبعا عملت توكيل لحد علشان يكملهولي علشان كنت عارف انه بياخد وقت (على فكرة لسه ما خلصش لحد دلوقتي الله يحرقهم بجاز) ..

على المستوى العائلي.. أنا كنت معرف والدي ووالدتي اني ماشي في موضوع الهجرة من زمان .. وهم ماكانوش بيبدوا رفضهم للموضوع لأنهم شايفين حال البلد وشايفين ان انا مش مبسوط ومش قادر اتأقلم على الحياة في البلد بظروفها غير انهم كانوا خايفين عليا بسبب كتاباتي ان ممكن اتأذي بسببها.. بس لما الموضوع طول وأنا بطلت اتكلم فيه هم حسوا اني صرفت نظر فلما جت الفيزا وعرفتهم طبعا كانوا زعلانين بس برضه ما عارضونيش في قراري.. أهل زوجتي كانوا الحمد لله مشجعين برضه لقرارنا.. الدايرة الأوسع من العيلتين كانت مصدومة شوية لأن ماكنش عندهم فكرة بس طبعا اتمنولنا التوفيق.. طبعا مصارحة الأهل بقرار الهجرة في أحيان كتيرة بتبقى أصعب من كده وبتبقى فيها تراجيديا جامدة.. الله يكون في عون الأهل برضه اللي بيحسوا ان ولادهم هيبعدوا عنهم.. مهما كانت الهجرة حلوة وحياة جديدة بس هي غربة برضه.

في الأسبوع الأخير قبل السفر طلعنا رحلة كام يوم القاهرة أنا وأسرتي مع أسرة أخويا وكانوا يومين حلوين قلنا نوري العيال الأهرامات لاحسن عيب صحابهم الكنديين يسألوهم روحتوا البيراميدز يقولولهم لأ وكانت فرصة اننا قابلنا مجموعة من رفقاء رحلة الهجرة في القاهرة واللي كان معظمهم بيستعد للاندينج في خلال الأشهر القليلة المقبلة

وإلى اللقاء في الحلقة القادمة واللي ان شاء الله هاتكلم فيها عن رحلة اللاندينج من لحظة خروجي من البيت لحد وصولي هاليفاكس

التعديل الأخير تم بواسطة mostafasaad ; 29th November 2016 الساعة 05:57 AM

قديم 29th November 2016, 08:56 AM nanymigration غير متواجد حالياً
    nanymigration
    Member

nanymigration is on a distinguished road

nanymigration's Flag is: Egypt

أنا : nanymigration

!For Medical Professionals Only

باشمهندس مصطفى احييك على السرد الجميل دة انا بجد حسيت كل كلمة كتبتها .. و نفسى موضوعى يتم على خير .. أما بالنسبة لموضوع الجدعنة اللى أشرت ليه انت و احد أعضاء المنتدى الكرام فللأسف انا لية تجربتين مش حلوين خالص فى الموضوع دة .. الأولى مع خالى العزيز الله يسامحه كنت بحبه جدا و مرتبطة بيه اوى على الرقم ان طول عمره مسافر دبى بس كان اقرب خلانى ليا .. من حوالى 3 سنين و شوية طلبت منه و هو فى دبى يشوف اى فرصة عمل لزوجى هناك عشان كان عنده مشاكل فى شغلة و بيفنشوه و قلنا نقعد فى دولة عربية لحد ما نعرف نهاجر مش عاوزة اقولكو كان الرد ايه ..اول ما قولتله سكت فى التليفون و قاللى طيب هشوف .. بعدها بكام يوم اتصل بيا و قعد يحاول يقنعني ان دبى بتقفل و اقتصادها واقع و المرتبات هناك سيئة جدا و أن مصر افضل بكتير .ز طبعا مصدقتوش و فهمت الليلة .. و مطلبتش منه حاجة تانى بس هو كان كل كام يوم يتصل بيا و يعيد نفس الكلام لحد ما زهقت و قفلت موبايلى خالص . المهم ان خالى دا أول ما ابنه خلص الجيش قام بعتله و راح دبى و طبعا على وظيفة محترمة ( للعلم خالى بقاله اكتر من 20 سنة فى دبى و علاقاته قوية جدا هناك) بصراحة انا اتصدمت خصوصا ان ابن خالى قبل ما يسافر و طبعا مكانش قايل قبلها انه مسافر عمللى بلوك انا و اختى عالفيسبوك طبعاعشان منشوفش صوره و هو فى دبى نقوم نحسده. بدون اسهاب مش عاوزة اطول عليكوا.نيجى للتجربة التانية زوجى ليه واحد صاحبه اوى من زمان خلص طب و سافر يكمل تعليم فى أمريكا و زوجى كان دايما يحكيلى على صداقتهم و جدعنته و كلام زى كدة كتير .. فى مرة و هو بيكلمه عالشات فى الفيس بوك بيسأله ازاى يروح أمريكا و بيحكيله اننا عاوزين نهاجر و كدة المهم صاحبه دا قاله حاضر هسأل و اشوف و هسألك فى كام جامعة و كدا و بعد كدا مبقاش يرد عليه خالص عالفيس بوك الكلام دا من 2014 و حتى هذه اللحظة حتى لما بينزل مصر مش بيتصل بزوجى حتى يسلم عليه

قديم 29th November 2016, 10:49 AM Remon.soliman غير متواجد حالياً
    Remon.soliman
    Moderator

Remon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond repute

Remon.soliman's Flag is: Kuwait

أنا : Remon.soliman

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nanymigration
    باشمهندس مصطفى احييك على السرد الجميل دة انا بجد حسيت كل كلمة كتبتها .. و نفسى موضوعى يتم على خير .. أما بالنسبة لموضوع الجدعنة اللى أشرت ليه انت و احد أعضاء المنتدى الكرام فللأسف انا لية تجربتين مش حلوين خالص فى الموضوع دة .. الأولى مع خالى العزيز الله يسامحه كنت بحبه جدا و مرتبطة بيه اوى على الرقم ان طول عمره مسافر دبى بس كان اقرب خلانى ليا .. من حوالى 3 سنين و شوية طلبت منه و هو فى دبى يشوف اى فرصة عمل لزوجى هناك عشان كان عنده مشاكل فى شغلة و بيفنشوه و قلنا نقعد فى دولة عربية لحد ما نعرف نهاجر مش عاوزة اقولكو كان الرد ايه ..اول ما قولتله سكت فى التليفون و قاللى طيب هشوف .. بعدها بكام يوم اتصل بيا و قعد يحاول يقنعني ان دبى بتقفل و اقتصادها واقع و المرتبات هناك سيئة جدا و أن مصر افضل بكتير .ز طبعا مصدقتوش و فهمت الليلة .. و مطلبتش منه حاجة تانى بس هو كان كل كام يوم يتصل بيا و يعيد نفس الكلام لحد ما زهقت و قفلت موبايلى خالص . المهم ان خالى دا أول ما ابنه خلص الجيش قام بعتله و راح دبى و طبعا على وظيفة محترمة ( للعلم خالى بقاله اكتر من 20 سنة فى دبى و علاقاته قوية جدا هناك) بصراحة انا اتصدمت خصوصا ان ابن خالى قبل ما يسافر و طبعا مكانش قايل قبلها انه مسافر عمللى بلوك انا و اختى عالفيسبوك طبعاعشان منشوفش صوره و هو فى دبى نقوم نحسده. بدون اسهاب مش عاوزة اطول عليكوا.نيجى للتجربة التانية زوجى ليه واحد صاحبه اوى من زمان خلص طب و سافر يكمل تعليم فى أمريكا و زوجى كان دايما يحكيلى على صداقتهم و جدعنته و كلام زى كدة كتير .. فى مرة و هو بيكلمه عالشات فى الفيس بوك بيسأله ازاى يروح أمريكا و بيحكيله اننا عاوزين نهاجر و كدة المهم صاحبه دا قاله حاضر هسأل و اشوف و هسألك فى كام جامعة و كدا و بعد كدا مبقاش يرد عليه خالص عالفيس بوك الكلام دا من 2014 و حتى هذه اللحظة حتى لما بينزل مصر مش بيتصل بزوجى حتى يسلم عليه

فينك

بقالك كتير مش باينة يارب يكون المانع خير

حمدالله على السلامة

اما بالنسبة لكلامك

فالنماذج المحبطة موجودة كتير طبعا بس ولا يهمك

النماذج الكويسة موجودة كتير والمنتدى أكبر شاهد وصاحب الموضوع ده واحد منهم

قديم 29th November 2016, 11:26 AM Remon.soliman غير متواجد حالياً
    Remon.soliman
    Moderator

Remon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond repute

Remon.soliman's Flag is: Kuwait

أنا : Remon.soliman

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafasaad

بما إن الوحي مش راضي ينزل بقى له فترة ومش باكتب أي مشاركات جديدة ومش عارف أبدأ بإيه فقلت أكتب المشاركة دي عن هجرة المقاطعات باعتباري مهاجر من خلال أحد هذا البرامج وهو برنامج "Nova Scotia Demand: Express Entry" اللي كانت عاملاه مقاطعة نوفا سكوشا في مطلع سنة 2015 (الحقيقة ما اعرفش اذا كان لسه مستمر ولا لأ)

ناس كتير بتسألني: هو لازم المهاجر من خلال مقاطعة يعيش في المقاطعة دي ولا ممكن ينقل مقاطعة تانية؟ وهل فيه مدة معينة لازم يقضيها في المقاطعة دي ولا ممكن ينقل من أول يوم أو مايروحش عليها أصلا؟ السؤال ده بقى ملح جدا في الفترة الأخيرة بعد ما بقى ترشيح المقاطعة شبه ضروري للحصول على دعوة من خلال الأكسبريس انتري

عشان أجاوب على السؤال ده خلوني أشرح ببساطة طريقة عمل نظام المقاطعات واللي ما يفرقش كتير بالمناسبة عن نظام هجرة كيبيك..

مبدئيا المقاطعات مالهاش الحق انها تديلك تأشيرة دخول أو هجرة ولا تديلك اقامة دائمة ولا تعمل لك جواز سفر.. اللي بيعمل كل الحاجات دي هي الحكومة الفيدرالية الكندية.. يعني انت حتى لو مهاجر مقاطعات أو كيبيك فاللي بيديلك التأشيرة اللي بتدخل بيها هي كندا مش المقاطعة واللي بيديلك الاقامة الدائمة هي كندا وبتبقى إقامة دائمة في كندا مش في المقاطعة واللي بيديلك الجنسية -بعد عدد السنوات المطلوب واستيفاء باقي الشروط- هي كندا وبتبقى جنسية كندا مش جنسية المقاطعة.. أمال المقاطعات بتعمل ايه؟

الحكومة الفيدرالية بتدي المقاطعات حق انهم يعملوا برامج هجرة خاصة بيها بحيث ان كل مقاطعة تحدد مواصفات الناس اللي عاوزاهم يهاجروا ليها.. ده طبعا بخلاف برامج الهجرة اللي بتديرها الحكومة الفيدرالية من الألف إلى الياء.. فتيجي مقاطعة مثلا تحدد لستة وظايف تقول أنا عاوزة ناس تشغل الوظايف دي (علشان تسد عجز موجود عندها) .. مقاطعة تانية تقول أنا هاشترط اللي ييجي لازم يكون له قريب أو معرفة (عشان يقدر يساعده ويدعمه ويزيد من فرص نجاحه في الهجرة ويقلل اعتماده على المساعدات الحكومية) .. مقاطعة تالتة تقول أنا مش هاخد حد غير اللي عنده عرض عمل أو سبق ليه الدراسة أو العمل في المقاطعة (عشان يضمن ان المهاجر ده ييجي يشتغل ويفيد اقتصاد المقاطعة من أول يوم مش يقعد بالشهور بيدور على شغل) .. مقاطعة رابعة تدي نقط كتير للي عنده أطفال (عشان عندهم مشكلة في زيادة معدل الأعمار فعاوزين يعادلوا النسبة).. وهكذا .. وساعات حتى المقاطعات بتدي الحق لبعض المدن انها تعمل برامج هجرة خاصة بيها (تطبيق عملي لمبدأ اللامركزية .. لأن كل مكان أدرى باحتياجاته)

المقاطعات بتعمل البرامج دي حسب احتياجاتها وترتيب أولويتها وبتستقبل طلبات الراغبين في الهجرة وتدرسها وتختار اللي بتتوفر فيهم الشروط وتعمل لهم ترشيح "Provincial Nomination" .. الترشيح ده كان بيتم زمان بشكل ورقي.. يعني تبعت للمهاجر شهادة الترشيح ..المهاجر ياخد الشهادة يروح يفتح ملف جديد عند الحكومة الفيدرالية.. دلوقتي في برامج الهجرة المتوافقة مع نظام الاكسبريس انتري بيبعتوا الترشيح ده على النظام الخاص بالاكسبريس انتري على طول وبالتالي بيديك ال600 نقطة بتوع الترشيح وبالتالي بيجيلك Invitation انك تقدم يعني برضه تفتح ملف هجرة عند الحكومة الفيدرالية.. يعني في الحالتين الموضوع في الآخر بيصب عند الحكومة الفيدرالية اللي بتقوم بدورها بدراسة أوراقك مرة تانية وبتطلب منك حاجتين ما بيتطلبوش غالبا في معظم برامج المقاطعات وهما: الكشف الطبي والكشف الجنائي (الفيش والتشبيه) وبعد استيفاء كل الاجراءات دي بتقوم مديالك التأشيرة.. اللي بتقدر تدخل بيها كندا كمهاجر وبمجرد ما بتدخل البلد من أي منفذ بري أو جوي بتعمل اجراءات اللاندينج اللي بيها بتبقى مقيم دائم Permanent Resident رسمي.. ودي برضه اجراءات فيدرالية تقدر تعملها في أي مطار بغض النظر عن برنامج الهجرة اللي انت جي عليه..

طيب كيبيك؟ نفس النظام تقريبا .. اجرائيا كل حاجة بالظبط زي المقاطعات .. الفروق هي فروق شكلية.. الفرق الأول.. ان الحكومة الكندية مدية الحق لكيبيك انها تحدد احتياجاتها من المهاجرين (كما وكيفا) بعكس المقاطعات اللي بيتم تحديد الأعداد بالتنسيق مع الحكومة الفيدرالية .. الفرق التاني ان المقاطعات بتعمل ترشيح Nomination إنما كيبيك بتعمل اختيار Selection.. يعني نظريا الحكومة الفيدرالية مش من حقها ترفض مهاجر اختارته كيبك (إلا لو فيه مشكلة طبية أو مشكلة أمنية) إنما من حقها ترفض واحد مرشحاه مقاطعة أو ما تاخدش بالترشيح ده ..وباقول نظريا لأن عمليا ده ما بيحصلش.. بالمنطق كده ايه اللي هيخليهم يرفضوا؟ يعني عمليا ترشيح المقاطعة زيه زي شهادة الاختيار بتاعة كيبيك المسماة CSQ

نرجع مرجوعنا للسؤال الأساسي .. اللي واخد ترشيح مقاطعة ممكن يروح مقاطعة تانية؟

الموضوع ده أنا اهتميت بيه وقريت وبحثت فيه من أيام ما كنت مقدم على كيبيك لأني ماكنتش واثق اني هاكمل واعيش في كيبيك لو كنت هاجرت من خلال كيبيك.. وزي ما قلت اللي ينطبق على كيبيك يبنطبق على باقي المقاطعات

الموضوع فيه بعض التعقيد مش هينفع نقول أيوه ينفع أو لأ ما ينفعش كده ببساطة..

من ناحية.. لو انت مهاجر من خلال مقاطعة بيتطلب منك من ضمن الأوراق اللي بتقدمها في ملف الفيدرال اقرار انك "بتنوي" تعيش في المقاطعة اللي ادتك الترشيح.. الفورمة دي اسمها:
    Schedule 4: Economic Classes: Provincial Nominees
    وفي حالة كيبيك اسمها:
    Schedule 5: Economic Classes—Declaration of Intent to Reside in Quebec

وفي الفورمتين الصياغة واحدة وهي:
    I declare that my family members and I intend to live in the Province that nominated me. (in the province of Quebec)

ومن ناحية تانية.. الدستور والقوانين الفيدرالية بتسمح لك وبتديلك الحق انك تتنقل بحرية تامة بين المقطاعات وتختار المكان اللي انت عاوز تعيش فيه (في النهاية هي بلد واحدة ومش محتاج أي تصريح عشان تدخل من مقاطعة للتانية ولا فيه بوابات بينها)

طيب ده معناه إيه؟

معناه ان الاقرار ده بتعبر فيه عن "نية" وليس إلتزام بالإقامة في مكان معين. طيب يعني ايه النية؟ يعني نية.. يعني عزم على شئ معين.. انت لما تنوي تعمل ريجيم لازم تعمله؟ لما تنوى تبطل إدمان الفيسبوك بتبطل؟ ساعات آه وساعات لأ.. لما ما بتنفذش الشئ اللي انت نويت عليه ممكن تكون غير جاد في نيتك من الأساس وممكن تكون فعلا عندك النية الصادقة انك هتعمل شئ معين وتكون بدأت في خطوات معينة عشان تنفذ الشئ اللي انت نويت عليه ده بس بعد كده الظروف اتغيرت فما قدرتش تنفذه..

الخلاصة

الخلاصة من الكلام ده كله .. ودي قناعتي الشخصية اللي أنا شخصيا طبقتها واللي بانصح بيها أي حد بيسألني: لو انت مهاجر من خلال مقاطعة يبقى من الأحسن انك تروح على المقاطعة اللي انت آخد منها الترشيح فعلا.. وحاول تعيش فيها وتدور على شغل فيها.. حتى لو ناوي تنقل بعد كده بس على الأقل حاول تقعد لك سنة هناك أو حتى كام شهر.. لو ربنا وفقك واشتغلت واستقريت جايز الحياة تعجبك وتكمل.. طيب لو ما عجبتكش أو لو مالقيتش شغل أصلا.. ساعتها ممكن ببساطة تقول انك فعلا كنت ناوي تعيش هناك والدليل على كده انك رحت هناك وأجرت سكن والتحقت ببرامج مساعدة المهاجرين (في كل مقاطعة فيه مؤسسات بتساعد المهاجرين من خلال دورات لغة ومهارات البحث عن عمل وأحيانا برامج تدريب في شركات.. إلخ) ومشيت في خطوات المعادلة (لو وظيفتك محتاجة معادلة) ودورت على شغل وقدمت في وكالات توظيف وبعت لشركات ومع ذلك مالقتش شغل مناسب (ممكن تكون اشتغلت شغل كاجوال بس مش متناسب مع تعليمك وخبرتك) .. وبالتالي فانت في الحالة دي عندك مبرر قوي انك تسيب المقاطعة.. بعكس لو واحد من أول يوم راح على مقاطعة تانية ده هيقول ايه؟

طيب هتقول لمين؟ هو فيه احتمال حد يسألك؟ أنا باقول الكلام ده تحسبا لأي مساءلة قانونية من أي نوع.. ما اعرفش حد بشكل شخصي حصل معاه مشكلة بسبب الموضوع ده وان كنت قريت من فترة ان مقاطعة ساسكاتشوان اتخذت اجراءات ضد مهاجرين كانوا مفروض جايين من خلال ترشيحها بس راحوا على مقاطعات تانية (لدرجة ان بعضهم اتسحب منهم الاقامة بس طبعا مش متأكد من صحة ودقة الكلام ده) .. مع العلم ان دي المقاطعة الوحيدة اللي سمعت انها بتعمل كده.. على الجانب الآخر سمعت عن ناس بتبقى مهاجرة مقاطعات أو كيبيك وحتى ما بتنزلش في المقاطعة بتاعتهم أصلا.. وماحدش كلمهم لحد ما أخدوا الجنسية.. عشان كده زي ما باقول خليك وسط.. اثبت حسن نيتك وخلي معاك مستندات تثبت ده وفي نفس الوقت ما تبقاش خواف وامشي ورا اللي فيه المصلحة..

وبالتوفيق للجميع وإلى اللقاء في الحلقة القادمة

بالمناسبة الكلام الحلو قوي ده

والموضوع الشائك ده اللي أنت عرضته

بص أنت بالنسبة لي سبب من ضمن أسباب غيرت رايى في الموضوع ده

لأنك كنت مقدم كيبك وبعد كده قدمن نوفاسكوشا في النص

فسؤال هنا على سالؤك في ابليكشن نوفا انت مقدم في حتة تانية ولا لا؟ وجاوبت قولت ايه

انت قلت ان بعد كده جالك سي اس كيو وانت هناك

فلغيت التقديم ولا عملت ايه او ناوي تعمل ايه

ومش قلقان من Misrepresentation

اصل أخوك حاضر محاضرة نيو برونزيك وعندي ملف في كيبك

وبفكر جدياً إني اقدم في نيو برونزيك وماستناش كيبك

ومش أنت بس أعرف اتنين قدموا على ترسيح نيو برونزيك وهما معاهم فايل نمبر في كيبك

بس واحد قال ان ملفه في كيبك مش in process بس قال وهو بيقدم

والتاني قاله انه مش مقدم في مقاطعة تانية ومستني النتيجة

موضوع شائك جدا ومش منايمني الليل وخايف لو قدمت اكون بلعب قمار على كل الورق اللي معايا والنتيجة اني اخسر كل حاجة

وفي نفس الوقت خايف تكون مخاوفي دي مبالغ بيها وممكن بعد ترشيح نيو برونزيك لو جه ان شاء الله بكل بساطة اسحب ملفى من كيبك على أساس الفتوة اللي بتقول ان مافيش كونكشن بينهم غير في مرحلة الفيدرال

طب أنت عديت مرحلة الفيدرال

محاولتش تسأل محامي هجرة أو مستشار هجرة عندك على النقطة دي تحديداً :

قديم 29th November 2016, 12:16 PM mostafasaad غير متواجد حالياً
    mostafasaad
    Golden Member

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Remon.soliman

بالمناسبة الكلام الحلو قوي ده

والموضوع الشائك ده اللي أنت عرضته

بص أنت بالنسبة لي سبب من ضمن أسباب غيرت رايى في الموضوع ده

لأنك كنت مقدم كيبك وبعد كده قدمن نوفاسكوشا في النص

فسؤال هنا على سالؤك في ابليكشن نوفا انت مقدم في حتة تانية ولا لا؟ وجاوبت قولت ايه

انت قلت ان بعد كده جالك سي اس كيو وانت هناك

فلغيت التقديم ولا عملت ايه او ناوي تعمل ايه

ومش قلقان من Misrepresentation

اصل أخوك حاضر محاضرة نيو برونزيك وعندي ملف في كيبك

وبفكر جدياً إني اقدم في نيو برونزيك وماستناش كيبك

ومش أنت بس أعرف اتنين قدموا على ترسيح نيو برونزيك وهما معاهم فايل نمبر في كيبك

بس واحد قال ان ملفه في كيبك مش in process بس قال وهو بيقدم

والتاني قاله انه مش مقدم في مقاطعة تانية ومستني النتيجة

موضوع شائك جدا ومش منايمني الليل وخايف لو قدمت اكون بلعب قمار على كل الورق اللي معايا والنتيجة اني اخسر كل حاجة

وفي نفس الوقت خايف تكون مخاوفي دي مبالغ بيها وممكن بعد ترشيح نيو برونزيك لو جه ان شاء الله بكل بساطة اسحب ملفى من كيبك على أساس الفتوة اللي بتقول ان مافيش كونكشن بينهم غير في مرحلة الفيدرال

طب أنت عديت مرحلة الفيدرال

محاولتش تسأل محامي هجرة أو مستشار هجرة عندك على النقطة دي تحديداً :

أولا: لأ، في أبليكيشن نوفاسكوشا -على حد ما انا فاكر- ماكانش فيه سؤال عن إذا كنت مقدم في مقاطعة تانية

ثانيا: أنا فعلا سألت المحامي اللي كنت مقدم ملف كيبيك معاه (ديفيد كوهين) .. وعشان ما ارغيش كتير هاعمل لك كوبي وبيست من الايميل اللي بعتهولهم والرد اللي ردوه عليا:

السؤال ده بعتهولهم في مايو 2014 أول ما الفيدرال فتحت وفي الوقت ده أنا كنت قدمت ملفي في كيبيك مايو 2013 وجالي فايل نمبر في سبتمبر..

I have a question for you: As you know that the Federal Skilled Worker Program have recently opened and since my occupation is listed among the 50 eligible occupations, Can I submit an application to this program while I'd already submitted an application within QSW program? I mean, are there any legal restrictions regarding submitting applications within the two programs in the same time?

وده كان الرد بتاعهم:

I understand that you are interested in submitting an application under the new Federal Skilled Worker (FSW) program. As you know, in our Contract, we have agreed to assist you with a single application for permanent residence in Canada. We have already submitted your application under the Quebec Skilled Worker (QSW) program and this is considered the single application that we have been retained to assist you with. If you wish to also submit an application under the FSW program, please read this message carefully, as it contains important information about applying under both the QSW and the FSW programs.

FEDERAL SKILLED WORKER
    As you may already know, starting May 1, 2014, Citizenship and Immigration Canada (CIC) began accepting up to 25,000 new FSW applications from applicants with work experience in one of 50 eligible occupations. A maximum cap/limit of 1,000 applications will be considered per eligible occupation.

The full list of eligible occupations is available on the following website: https://www.canadavisa.com/new-instru...lications.html. If you are interested in submitting an FSW application, the first step is to review this list to determine if you have qualifying work experience in an eligible occupation. Qualifying work experience means one year of full-time work within the past ten years in an eligible occupation. Without one year of qualifying work experience, you will not be eligible to submit an application under the FSW.

UNDERSTANDING YOUR OPTIONS
    As a general rule, CIC allows you to have more than one application in process at the same time, but only one application can be finalized at visa issuance. However, applying under both the QSW and the FSW at the same time can be a problem. One of the core requirements for the QSW program is an intention to reside in Quebec. At the same time, one of the basic requirements for the FSW program is the intention to reside outside Quebec. If you submit both a FSW application and a QSW application, one or both applications may be refused because you declared a conflicting intention of residing both in Quebec (for QSW) and outside of Quebec (for FSW). For these reasons, it is not recommended to apply under the FSW and the QSW at the same time.

You do have the option of withdrawing your QSW application and submitting an FSW application, but there is no guarantee that the FSW application could be submitted before the maximum cap/limit of applications is reached. We are giving you this information so that you can understand the risks and make an informed decision about your immigration plans.

Alternatively, you may continue with your QSW application under the terms of our current Contract.

طبعا لاحظ ان هم هنا بيتكلموا على الأتعاب بتاعتهم يعني بيقولولي احنا خلاص قدمنالك يا حلو ولو عاوز تقدم في حاجة تانية هتبقى بمصاريف تانية.. الجزئية التانيوة ان المقارنة هنا بين كيبيك والفيدرال مش كيبيك ومقاطعة تانية أو مقاطعتين .. بس هو المبدأ واحد .. الIntention والخلاصة من كلامهم انهم مش بيرجحوا التقديم في الفيدرال وكيبيك في نفس الوقت

طبعا كلامهم ده خلاني أصرف نظر شوية وبعدين قلت برضه اسأل واستشير ناس من على المطاريد .. أذكر ان الزميل Wise Guy ربنا يمسيه بالخير كان من الناس اللي شجعتني اني اقدم.. والتردد ده هو اللي أخرني لأني بدأت الprocess كلها في شهر 8 وقدمت في شهر 9 وبالتالي لما عرفت ان ملفي اترفض بسبب مشكلة الفلوس كان في أخر 12 يعني ما كنتش فيه وقت اقدم ملف تاني

ثالثا: نصيحتي لو هتقدم في نيو برانزويك واتسألت انك مقدم في مقاطعة تانية قول الصراحة

رابعا: جزئية مشاركة المعلومات: أنا اللي حصل معايا اني فتحت بروفايل اكسبريس انتري وقدمت في نوفاسكوشا وجالي الترشيح وبعديها الدعوة وقدمت وملفي اتعالج فيدرال واتقبلت وأخدت الفيزا ودخلت كندا كل ده وانا ملف كيبيك مفتوح عادي وكمان بعد ما دخلت كندا جات لي CSQ يعني واضح ان مافيش مشاركة معلومات أصلا

أخيرا: زي ما قلت لك قبل كده فكر كويس واحسبها وقرر.. أنا حطيت لك كل المعلومات قدامك ومش باشجعك لا على التقديم ولا على عدم التقديم

وبالتوفيق في كل الحالات

قديم 29th November 2016, 04:02 PM liketlove غير متواجد حالياً
    liketlove
    Silver Member

liketlove is a glorious beacon of lightliketlove is a glorious beacon of lightliketlove is a glorious beacon of lightliketlove is a glorious beacon of lightliketlove is a glorious beacon of lightliketlove is a glorious beacon of light

liketlove's Flag is: Egypt

أنا : liketlove

اقتباس

الحلقة (6): ترتيبات رحلة اللاندينج

اللاندينج لغةً هو الهبوط وغالبا ما يكون مرتبطا بالطائرات فيقال هبطت الطائرة أي عملت لاندينج
    واصطلاحاً (في عالم الهجرة) فيطلق اللاندينج على دخول كندا لأول مرة .. ومن المعلوم من الهجرة بالضرورة أنك لازم تعمل لاندينج قبل انتهاء فترة صلاحية الفيزا اللي هي بتكون سنة من تاريخ الكشف الطبي.. علشان كده فيه ناس بتروح لاندينج وبتقعد.. وناس بتروح لاندينج وترجع تاني بلدها (أو بلد الاقامة اللي كانوا فيها) لو لسه ظروفهم ما تسمحش بالخروج النهائي والاستقرار في كندا في الوقت ده لأن لو مادخلتش كندا قبل انتهاء الفيزا يبقى كل اجراءات الهجرة اللي عملتها كأن لم تكن وهتضطر تعيد كل حاجة من الأول لو لسه فيه نية في الهجرة ولسه فيه حيل

بالنسبة لي فكرة اللاندينج والعودة كانت فكرة مستبعدة تماما.. أنا تقريبا كان بقالي سنتين أو تلاتة مهاجر من مصر فعليا بقلبي ومستني بس الفرصة تيجي علشان أهاجر بجسدي.. كنت تقريبا وصلت لمرحلة إني "طلعت الوطن من جوايا" زي ما هو طردنا من جواه (راجع فيلم فبراير الأسود لو مافهمتش الجملة الأخيرة)

انتهت مرحلة الانتظار المميتة اللي استمرت لشهور وسنين في ليلة جميلة من ليالي شهر ديسمبر 2015 لما كنت قاعد على الكمبيوتر وبامارس الهواية اللي يعرفها كل المقدمين على الهجرة ومنتظرين جديد في حالة ملفاتهم ألا وهي هواية الريفريش لصفحة البريد الالكتروني.. والطبيعي عند ممارسة الهواية دي انك ما بتلاقيش الايميل اللي انت مستنيه.. بس في الليلة دي لقيته.. أيوه لقيته.. أسعد إيميل ممكن تلاقيه في حياتك "Ready for Visa" الايميل اللي بيبلغوك فيه ان ملفك اتقبل بشكل نهائي وبيدولك فيه التعليمات الخاصة بإرسال جوازات السفر من أجل الحصول على الفيزا.. إحساسك في اللحظة دي بيبقى زي إحساس الراجل بتاع ثورة تونس اللي كان بيعيط ويقول: "لقد هرمنا من أجل هذه اللحظة التاريخية" خاصة لو بقالك سنين بتعافر زي حالاتي.. طبعا أول حاجة عملتها إني جريت على زوجتي وشريكتي في رحلة الكفاح وأنا باصوت زي المجنون الايميل وصل الايميل وصل وبعد ما حمدنا ربنا كتير ابتديت فورا اني أشوف ايه الاجراءات المطلوبة ومواصفات الصور واسأل الزملا اللي سبقوني..

المهم، اتصورنا وبعتنا الباسبورات والصور (بتتبعت على مكتب تابع للسفارة الكندية في أبراج نايل سيتي) .. وبعد أيام قليلة وكان يوم سبت علشان كنت أجازة ونايم في البيت.. وحوالي الساعة 10 الصبح صحيت على صوت جرس الباب فتحت لقيت موظف الDHL ومعاه أهم شحنة استلمتها في حياتي (معلش بأفور حبتين بس الموقف يستاهل الصراحة ).. ظرف السفارة اللي فيه الباسبورات اللي عليها الفيزا (الفيزا مش عليها صور علشان ما تتفاجئش زي ما كل الناس بتترعب لما تلاقي الفيزا جاية من غير صورة) .. وورق اللاندينج.. الورق ده مهم جدا بيبقى ورقتين لكل فرد من الأسرة واحدة عليها صورة والتانية ماعليهاش.. دول بيملوهم في المطار لما بتوصل كندا بالسلامة ويحتفظوا بواحدة منهم مع الصورة ويدولك التانية ودي بتعتبر إثبات أنك بقيت Permanent Resident وبتخلص بيها إجراءات كتير بعد كده ولازم تحتفظ بيها مدى الحياة في مكان أمين.

على الرغم من اللهفة والاشتياق وحالة الشغف الفظيع اللي كانوا عندي قبل ما تيجي الفيزا إلا إن الواحد مشاعرة اتغيرت شوية بعد الفيزا:
    - أول حاجة بترتاح نفسيا جدا بعكس فترة الانتظار اللي بتبقى فعلا في حالة شدة أعصاب جامدة
    - ثانيا بتبتدي تحس بقلق من نوع جديد.. إيه ده؟ هو بجد؟ يعني خلاص؟ وتبتدي تحس انك لسه محتاج وقت تفكر وترتب أمورك

يعني أنا كنت متصور اني هتجيلي الفيزا من هنا تاني يوم هاكون مسافر بس طبعا الأمور مش بتبقى كده.. يعني ابتديت أفكر في حاجات كتير: تذاكر الطيران وأحسن وأرخص معاد متاح، إجراءات الاستقالة من الشغل وتسوية مستحقاتي المالية سواء مع الشركة أو مع التأمينات الاجتماعية، ابلاغ العائلة ووداع الأقارب والأصدقاء، ترتيبات الإقامة في الفترة الأولى.. إلخ

بعد تفكير واستشارات واستخارات قررنا -أنا وزوجتي- اني أروح لوحدي الأول وباقي الأسرة يحصلوني بعد كام شهر (على الأقل يكونوا خلصوا السنة الدراسية) على أساس إني أظبط سكن وأدور على شغل واشتري عربية بحيث ان الحاجات دي كلها هتبقى أسهل وانا لوحدي علشان ما يتبهدلوش معايا وكمان علشان نوفر في المصاريف.. يعني أكيد مصاريف شخص واحد هتبقى أقل من 6 أشخاص.. المكان اللي هاحتاج آجره هيبقى صغير وممكن أقعد مع حد واتنتقالاتي هاقدر اقضيها بمواصلات عامة وحركتي هتبقى أسرع وأسهل مقارنة بلو معايا أسرة وأطفال.. الحقيقة اللي اكتشفتها بعد كده ان حتة المصاريف دي بالذات مش مظبوطة لأننا أغفلنا نقطة مهمة وهي الchild benefits المساعدات اللي الحكومة بتديها للأطفال اللي هي مبلغ محترم على فكرة خصوصا اني معايا 4 أطفال فالمبلغ الل هييجي منها هيكفي جزء كبير من المصاريف وبالتالي هيقلل من استنزاف الفلوس اللي رايحين بيها بعكس لما رحت لوحدي فماليش أي فلوس من الحكومة.. (ملحوظة: المساعدات دي ممكن تقدم عليها بمجرد وصولك بس أول دفعة بتتأخر 3 شهور من تاريخ وصولك بس بتجيلك بأثر رجعي.. في حلقة مقبلة ممكن أبقى أتكلم عن المساعدات دي بالتفصيل ان شاء الله) .. فاللي حصل فعليا ان انا بقيت باصرف في كندا من الفلوس اللي معايا ومافيش حاجة داخلالي وهم في مصر بيصرفوا برضه ومافيش حاجة داخلالنا بس قدر الله وماشاء فعل.. ده بالنسبة لنقطة المصاريف بالنسبة لنقطة سهولة الحركة فدي فعلا فرقت معايا.. بس طبعا فيه نقطة سلبية تانية في الحل ده وهي عدم الاستقرار النفسي سواء ليا أو للجماعة في مصر خاصة للناس اللي مش متعودة ع الغربة وان الزوج يبقى في مكان والزوجة والأولاد في مكان.. طبعا كل واحد أدرى بظروفه بس أنا بانقل التجربة بمميزاتها وعيوبها وكل واحد يقرر هو ايه الأنسب له

استقرينا اني هاسافر في بداية فبراير وهم هيحصلوني في نهاية مايو.. دورت على حجز التذاكر ولقيت سعر تذكرة كويس جدا يوم 7 فبراير على الخطوط السعودية من الاسكندرية لجدة لتورنتو ثم رحلة داخلية (على خطوط اسمها Westjet) من تورنتو لهاليفاكس.. طبعا الرحلة كانت one way لأني مش عارف راجع امتى ومنين ولفين .. رحلة اللاعودة

في الشغل اتكلمت مع مديري وعرفته.. هو أصلا كان عارف من قبل كده لأني كنت قايله وكنت ممضيه على جوابات خبرة عشان الهجرة.. بصراحة هو كان محترم معايا جدا ومتعاون في الموضوع ده ودي نقطة باعترف له بيها رغم اختلافي الحاد معاه سياسيا بس بصراحة هو ما كانش بيدخل الخلاف الفكري بيننا في الشغل وماكنش من نوعية المديرين اللي تقف للناس في مستقبلها وتوقف لها المراكب السايرة ورغم انه ما كانش مقتنع بموضوع الهجرة إلا إنه احترم رغبتي واختياري.. المهم قررت اقدم استقالتي في أواخر يناير بحيث يبقى فيه فاصل اسبوعين بعد الاستقالة علشان ألحق اقدم في التأمينات عشان استرد مستحقاتي (ابقوا فكروني اعمل حلقة عن الموضوع ده لو حد مهتم) وعلشان برضه ألحق أسلم على أهلي أو اتفسح معاهم قبل ما اسافر

قدمت استقالتي وبدأت حوار التأمينات بس طبعا عملت توكيل لحد علشان يكملهولي علشان كنت عارف انه بياخد وقت (على فكرة لسه ما خلصش لحد دلوقتي الله يحرقهم بجاز) ..

على المستوى العائلي.. أنا كنت معرف والدي ووالدتي اني ماشي في موضوع الهجرة من زمان .. وهم ماكانوش بيبدوا رفضهم للموضوع لأنهم شايفين حال البلد وشايفين ان انا مش مبسوط ومش قادر اتأقلم على الحياة في البلد بظروفها غير انهم كانوا خايفين عليا بسبب كتاباتي ان ممكن اتأذي بسببها.. بس لما الموضوع طول وأنا بطلت اتكلم فيه هم حسوا اني صرفت نظر فلما جت الفيزا وعرفتهم طبعا كانوا زعلانين بس برضه ما عارضونيش في قراري.. أهل زوجتي كانوا الحمد لله مشجعين برضه لقرارنا.. الدايرة الأوسع من العيلتين كانت مصدومة شوية لأن ماكنش عندهم فكرة بس طبعا اتمنولنا التوفيق.. طبعا مصارحة الأهل بقرار الهجرة في أحيان كتيرة بتبقى أصعب من كده وبتبقى فيها تراجيديا جامدة.. الله يكون في عون الأهل برضه اللي بيحسوا ان ولادهم هيبعدوا عنهم.. مهما كانت الهجرة حلوة وحياة جديدة بس هي غربة برضه.

في الأسبوع الأخير قبل السفر طلعنا رحلة كام يوم القاهرة أنا وأسرتي مع أسرة أخويا وكانوا يومين حلوين قلنا نوري العيال الأهرامات لاحسن عيب صحابهم الكنديين يسألوهم روحتوا البيراميدز يقولولهم لأ وكانت فرصة اننا قابلنا مجموعة من رفقاء رحلة الهجرة في القاهرة واللي كان معظمهم بيستعد للاندينج في خلال الأشهر القليلة المقبلة

وإلى اللقاء في الحلقة القادمة واللي ان شاء الله هاتكلم فيها عن رحلة اللاندينج من لحظة خروجي من البيت لحد وصولي هاليفاكس

-----------------------------------
    سرد أكثر من رائع جزاك الله خيرا وربنا يكتب لك التوفيق يارب

قديم 29th November 2016, 05:24 PM Mahmoudalgohary غير متواجد حالياً
    Mahmoudalgohary
    Member

Mahmoudalgohary is on a distinguished road

Mahmoudalgohary's Flag is: Egypt

أنا : Mahmoudalgohary

اقتباس
    أولا شكرا على التحيات والتشكرات والسلامات

ثانيا: مسألة الصداقات.. هي المسألة عاملة زي الخيط اللي بيكر بعضه.. بمجرد ما دخلت في موضوع الهجرة وحطيته في دماغك هتلاقي الدايرة بتوسع.. يعني مثلا قبل الهجرة ما كنتش أعرف يعني ايه أيلتس .. عرفته ودورت ع الأماكن اللي بتدي كورسات وبعدين دخلت في دوامة الفرنساوي.. ورحت كورس التحضير في المركز الفرنسي.. كنت انا وزوجتي (وأحنا دفعة واحدة بالمناسبة) .. في الكورس لقينا واحدة دفعتنا هي اللي دلتنا على مدرسة الفرنساوي اللي أخدنا معاها برايفت.. والمدرسة دي اللي سمعت منها بالصدفة عن المطاريد.. وعن طريق المطاريد اتعرفت على ناس كتيييير جدا .. غير كدا بتفاجأ وانت ماشي ان حد من زمايل الدراسة القدام مهاجر كندا من كذا سنة .. واحد كان معاك في الشغل استقال من كام سنة ودلوقتي في أمريكا واحد تالت في أستراليا .. وهكذا

بالنسبة لمعظم الصداقات اللي كونتها كانت خلال فترة الفيدرال في النصف التاني من 2014 (على النظام القديم قبل الاكسبريس انتري) فبالتالي الناس دي ما كانش مطلوب منهم غير انهم يكونوت جايبين ال67 نقطة ويكون الNOC بتاعهم مطلوب ويلحقوا يقدموا قبل الكوتة المخصصة لكل NOC ما تقفل.. لأنهم كانوا شغالين بنظام First Come First Served يعني مش هتفرق اذا كنت جايب 67 من لو كنت جايب 99 طالما ملفك وصل الأول يبقى ليه الأولوية.. فبالتالي كان الهدف هو تحقيق الحد الأدنى في الأيلتس (6 في كل الفروع) أو أزيد قليلا وكمان ماكنش مطلوب لا أيلتس للزوجة إلا إذا كانت النقط مقصرة ومحتاجين لل5 نقط بتاعتها وتقييم الشهادة والخبرة ماكنش ليهم أي نقط.. من بعد الاكسبريس انتري ما عرفتش حد اتقبل في الفيدرال مباشرة من غير ترشيح مقاطعة غير حالة أو حالتين أعرف منهم واحد بصفة شخصية (من المطاريد برضه بس اتعرفنا شخصيا بعد كده) ده السر في انه اتقبل انه كان معاه ماستر وعدى CLB9 في الأيلتس وأكيد كان معاه أكتر من 3 سنيت خبرة فبالتالي أخد 100 نقطة في بند Skill Transf. Factors كاملين.. غير كده كل اللي اعرفهم اتقبلوا بعد الاكسبريس كان من خلال ترشيح مقاطعات.. حصرا نيوبرانزويك وساسكاتسشوان والبرنس إدوارد ونوفاسكوشا..

بص.. موضوع التفاؤل والتشاؤم: بدون أي تأثير أو عواطف.. فيه شوية حقايق حطها قدامك:
    1- كندا بلد معتمدة على الهجرة بشكل كبير في دعم سوق العمل فيها وبالتالي اقتصادها (بلد مترامية الأطراف عندها موارد طبيعية كويسة وعندها إدارة محترمة بتخطط لقدام وبتسعى ان بلدها تتقدم وعمرها ما هتتقدم غير وهي عندها قوة بشرية محترمة) وبالتالي عمرها ما هتقفل باب الهجرة وهتفضل محتاجة ناس من كل التخصصات والمستويات التعليمية.. أحيانا ممكن يبقى الاقتصاد واقع شوية فيقللوا الأعداد شوية أو يبقى فيه تشبع في مجال معين فيقفلوه لكن بصفة عامة دايما محتاجين مهاجرين.
    2- إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملا.. لو انت مقتنع بجدوى مشروع الهجرة وخلاص قررت وبدأت تمشي في الطريق أكيد ان شاء الله هتوصل.. هتلاقي سكة اتفتحت لك من حيث لا تدري ومش بعيد كمان كذا سكة في وقت واحد بس كل شئ بميعاد.. أديك قريت قصتي وزي ما ذكرت فيه قصص تانية كتير غيري..

وعلى فكرة الساعاتي ممكن يهاجر عادي والسباك كمان بس لو بيعرف انجليزي كويس وعدى الأيلتس بسكور معقول

أخيرا وليس آخرا.. موضوع الناس الجدعان.. أنا كنت ناوي أخصص حلقة في المغارة عن الموضوع دا.. امتى مش عارف بس لما أخلص سرد الأحداث لحد دلوقتي وابتدي في نقل الانطباعات ومظاهر الحياة وكده.. بس خليني أقول لك باختصار: أنا فعلا باشهد وبأشهد الله ان معظم الناس (المصريين والعرب) اللي عرفتها سواء في مشوار الهجرة أو في كندا كانوا ناس جدعان جدا وخدومة جدا ومتعاونة جدا جدا وفعلا ناس كتير ساعدتني ووقفت جنبي في المواقف اللي احتجت لهم فيها على عكس اللي الواحد كان بيسمع عنه ان المصريين أو العرب مش بيساعدوا بعض في الغربة وبيعضوا في بعض والكلام ده.. تفسيري ان ده ممكن يكون له سببين:
    - بعض الناس ممكن تكون بتقارن بالخليج مثلا اللي هي أصلا مجتمعات غير صحية وبالتالي فهي بيئة مناسبة لنمو الأمراض الاجتماعية الناتجة عن المنافسة المستمرة بين الناس وعدم شعورهم بالأمان واني لو ساعدت حد ممكن ياخد مكاني وألاقي نفسي مطرود وراجع بلدي
    - ان نوعية المهاجرين في الفترة الأخيرة ربما تختلف عن فترات سابقة.. يعني قطاع كبير من اللي كان بيهاجر زمان كان بيهاجر لأسباب مادية بحتة إنما اللي بيهاجر في الفترة الأخير بيهاجر في الغالب لأسباب اجتماعية وانسانية.. يعني ناس هربانة من مجتمعاتها وبلادها اللي مليانة قهر وظلم وذل وفساد وبتطمح تعيش في بلد نظيفة ومنظمة وبيئة صحية تساعد على التعاون والنجاح المشترك .. فبالتالي الناس دي ناس نضيفة وراقية وبتساعد وبتخدم .. خلي بالك برضه الناس في الغربة بتبقى عاوزة ونس.. فبتبقى عاوز تكون صداقات ومعارف في المجتمع الجديد فبتخدم وتساعد عشان لما تحتاج مساعدة تلاقي اللي يقف جنبك

كفاية كده عطلتني عن الحلقة الجديدة سلام

انا كن عارف ان قرايتك للموضوع هتختلف عنى وهتدينى الخلاصة كالعادة والله العظيم بحب اسالك جدا لانك فى كل اجابة بتفتحلى حاجة جديدة لانك بتهتم بالتفاصيل بصراحة
    بس لثانى مرة انت بتتحامل على الخليج اللى يقرا احاديثك عنها يفتكرك عندك ذكريات مهببه فيها بس انت عندك الانطباعات بس من غير ما تسافر وعلى فكرة كلامك معظمة صح
    بس صدقنى فى تحامل لان فى حاجات فى الخليج مش موجود فى كندا مثلا التقدم والتكنولجيا الصاخبة ... احيانا فى وظايف وشركات لو اشتغلت فيها بتعيش ملك زمانك لحد ما تسيب الشركة طبعا .... بس على رايك واية النهاية بترجع تعيش فى اللى انت عاوز تهرب منه وانت فاهمنى يا هندسة موضوع الاجتماعيات كلامك الف بالميه صح واستغلال السلطات والحوارات دى معاك وكل الناس بدون استثناء معرضة للنوع دة .... حرفيا كل الناس لانك فى الاخر اجنبى

كفايا كدة اخرتنى على متابعة الحلقة 6 سلام