الإعداد لمقابلة كيبك والاسئلة الخاصه بالمقابله وتجارب الاعضاء الشخصية - الصفحة 343 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

الإعداد لمقابلة كيبك والاسئلة الخاصه بالمقابله وتجارب الاعضاء الشخصية

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 2nd May 2011, 01:40 PM chemistry غير متواجد حالياً
    chemistry
    Platinum Member

chemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond repute

chemistry's Flag is: Canada

أنا : chemistry

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة son of the king
    اولا ازيك يا عم كيمستري , لي وقت مش بسمع صوتك
    الحاجة التانية يا ريت تخلينا في النقطة الاهم و هي:
    هل في امتحان معتمد بالنسبة لكيبيك تقدر تروح تمتحنه في اي وقت و النتيجة بتطلع بسرعة ؟
    طبعا عشان المقابلة

مفيش غير الديلف او تى سيه اف
    انا تحت النظر انت ازيك عامل ايه؟

قديم 2nd May 2011, 04:29 PM mohy-eldin غير متواجد حالياً
    mohy-eldin
    Member

mohy-eldin is on a distinguished road

أنا : mohy-eldin

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة masry
    قالوا ان لو معاك شهادة tcf فى المقابلة يبقى وضعك قوى بالنسبة للغة:
    السؤال1- ايهما اقوى tcf or delf
    2- يوجد اكثر من نوع فى شهادة tcf ففى منها tcf for quebic ودى مخصصة للناس اللى رايحة كيبك فقط .....هل دى شهادة صعب الحصول عليةا ام سهل ............أرجو الافادة

اولا يا باشا انا مجربتش الDELF بس اللي اعرفه ان الTCF اصعب .

انا امتحنت tcfq من حوالي 6 شهور و للعلم الامتحان مش سهل، انا بقول كدة عشان الناس تستعد كويس.
    انا مستوايا في الفرنساوي كويس لان مدرستي كانت فرنساوي ، و جبت في المحادثة B2 و الاستماع كان نقصلي درجة و ابقي B2 بس جبت 399 ، لو كنت جبت 400 كنت بقيت B2، بس الحمد لله علي كل شيء جبت B1.

المشكلة في الاستماع اني كنت فاكر ان الامتحان 25 دقيقة للاجابة بغض النظر عن مدة الاستماع للقطعة و لكن خلو بالكو ان ال25 استماع و حل ، و دة معناه ان وقت الاجابة للسوؤال 15 ثانية تقريبا و باقي القت استماع للقطعة. بالاضافة ان الاسئلة 30 و الوقت 25 دقيقة ، يعني السؤال في اقل من دقيقة. لابد من التدريب القوي.

اما بقي المحادثة بتتكون من 6 اسئلة متدرجة الصعوبة مع ممتحن فرنسي

اما الاسئلة علي ما اتذكر
    1- اسمك ايه و ساكن فين و اوصف بيتك او مكان سكنك
    2- لو في يوم مشمس مثل اليوم؟ اوصف ماذا سوف ترتدي و لماذا؟
    3- افترض انك سوف تسكن في الحي الذي اسكن انا فيه ، ماذا سوف تسألني عنه عند مجيئك؟
    4- افترض اني سائح قادم لبلدك، اقنعني ان اقضي اسوبوعين في مصر.
    5- السؤال الخامس مش فاكره والله. اسف يا جماعة.
    6- هل تعتقد ان الحياة في مجتمع يختلف في العادات و التقاليد عن الموطن الاصلي للاشخاص قد يسبب مشاكل للابناء؟ ما هذه المشاكل ؟ و لماذا؟

voilà qqs sites que je vous conseille , j'espère que vous en profiterez.
    www.fda.ccip.fr/tef
    www.tcf.didierfle.com
    www.ciep.fr/en/tcf/index.php
    Je vous conseille aussi de bien réfléchir avant de répondre, de faire des phrases courtes.

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1LDGlzpPm

قديم 3rd May 2011, 07:29 AM chemistry غير متواجد حالياً
    chemistry
    Platinum Member

chemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond reputechemistry has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohy-eldin
    اولا يا باشا انا مجربتش الDELF بس اللي اعرفه ان الTCF اصعب .

انا امتحنت tcfq من حوالي 6 شهور و للعلم الامتحان مش سهل، انا بقول كدة عشان الناس تستعد كويس.
    انا مستوايا في الفرنساوي كويس لان مدرستي كانت فرنساوي ، و جبت في المحادثة B2 و الاستماع كان نقصلي درجة و ابقي B2 بس جبت 399 ، لو كنت جبت 400 كنت بقيت B2، بس الحمد لله علي كل شيء جبت B1.

المشكلة في الاستماع اني كنت فاكر ان الامتحان 25 دقيقة للاجابة بغض النظر عن مدة الاستماع للقطعة و لكن خلو بالكو ان ال25 استماع و حل ، و دة معناه ان وقت الاجابة للسوؤال 15 ثانية تقريبا و باقي القت استماع للقطعة. بالاضافة ان الاسئلة 30 و الوقت 25 دقيقة ، يعني السؤال في اقل من دقيقة. لابد من التدريب القوي.

اما بقي المحادثة بتتكون من 6 اسئلة متدرجة الصعوبة مع ممتحن فرنسي

اما الاسئلة علي ما اتذكر
    1- اسمك ايه و ساكن فين و اوصف بيتك او مكان سكنك
    2- لو في يوم مشمس مثل اليوم؟ اوصف ماذا سوف ترتدي و لماذا؟
    3- افترض انك سوف تسكن في الحي الذي اسكن انا فيه ، ماذا سوف تسألني عنه عند مجيئك؟
    4- افترض اني سائح قادم لبلدك، اقنعني ان اقضي اسوبوعين في مصر.
    5- السؤال الخامس مش فاكره والله. اسف يا جماعة.
    6- هل تعتقد ان الحياة في مجتمع يختلف في العادات و التقاليد عن الموطن الاصلي للاشخاص قد يسبب مشاكل للابناء؟ ما هذه المشاكل ؟ و لماذا؟

voilà qqs sites que je vous conseille , j'espère que vous en profiterez.
    www.fda.ccip.fr/tef
    www.tcf.didierfle.com
    www.ciep.fr/en/tcf/index.php
    Je vous conseille aussi de bien réfléchir avant de répondre, de faire des phrases courtes.

Read more: https://www.almatareed.org/vb/showthr...#ixzz1LDGlzpPm

merci pour tes efforts ,quelle est ton avis de parler la langue fracaise ensemble par dialoguer sur l internet ou sur yahoomessenger car je voudrais ameliorer ma langue

قديم 3rd May 2011, 09:43 AM mohy-eldin غير متواجد حالياً
    mohy-eldin
    Member

mohy-eldin is on a distinguished road

أنا : mohy-eldin

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة chemistry
    merci pour tes efforts ,quelle est ton avis de parler la langue fracaise ensemble par dialoguer sur l internet ou sur yahoomessenger car je voudrais ameliorer ma langue

Avec plaisir monsieur

Tu peux m'envoyer ton courrier electronique sur Yahoo pour pratiquer la langue francaise

قديم 3rd May 2011, 12:36 PM Alnems غير متواجد حالياً
    Alnems
    Junior Member

Alnems is on a distinguished road

أنا : Alnems

!For Medical Professionals Only

مساء الخير للجميع
    انا ماشي جديد في موضوع الهجرة , بس انا بديت ادرس فرنسي انا وزوجتي من الصفر لانه ما عندي اي فكرة عن الفرنسي لا انا ولا زوجتي .
    درسنا في المركز الفرنسي وخلصنا المستوى الاول والثاني , انا ما بنكر انه في شوية تحسن في اللغة بعد ما كنت ما اعرف ولا شي عنها , بس مش حاسس بالفايدة بشكل كبير , يعني ما بعرف اتكلم خالص او اكون جمل .
    شو بتنصحوا بالنسبة لتعليم اللغة الفرنسية , هل استمر في المركز او ادرس عند حد تاني ولو ممكن ترشحوا اسماء

شكرا

قديم 3rd May 2011, 08:00 PM chemistry غير متواجد حالياً
    chemistry
    Platinum Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Alnems
    مساء الخير للجميع
    انا ماشي جديد في موضوع الهجرة , بس انا بديت ادرس فرنسي انا وزوجتي من الصفر لانه ما عندي اي فكرة عن الفرنسي لا انا ولا زوجتي .
    درسنا في المركز الفرنسي وخلصنا المستوى الاول والثاني , انا ما بنكر انه في شوية تحسن في اللغة بعد ما كنت ما اعرف ولا شي عنها , بس مش حاسس بالفايدة بشكل كبير , يعني ما بعرف اتكلم خالص او اكون جمل .
    شو بتنصحوا بالنسبة لتعليم اللغة الفرنسية , هل استمر في المركز او ادرس عند حد تاني ولو ممكن ترشحوا اسماء

شكرا

انا نفس موقفك بس داخل على الرابع وخلى بالك المركز لوحده مش كفاية و مش هيشربك الفرنساوى بالمعلقة لازم نت تزاكر و تتعب ده فى ناس هنا زى الاخ دنستاوى بيزاكر لوحده و من على النت و مستواه حوالى الخامس لازم حضرتك تتكلم كتير و تكون جمل و تسمع
    مين بيديك فى المركز ؟

قديم 3rd May 2011, 11:16 PM son of the king غير متواجد حالياً
    son of the king
    Senior Member

son of the king is a jewel in the roughson of the king is a jewel in the roughson of the king is a jewel in the rough

son of the king's Flag is: Egypt

أنا : son of the king

انا طبعا متفق مع كميستري و بشجعك
    قبل كل شئ لازم تحب اللغة و تحاول تستخدمها قدر الامكان في حياتك لشخصية
    و خلي الحصول علي اي معلومة او معني كلمة يكون سهل
    و ربنا معاك

قديم 4th May 2011, 01:47 PM Alnems غير متواجد حالياً
    Alnems
    Junior Member

Alnems is on a distinguished road

أنا : Alnems

مرسي كتير للردود
    بس شو بتنصحوا لاسرع طريقة في تعليم الفرنسي, هل استمر في المركز الفرنسي او استمر مع حد تاني
    لانه المركز الفرنسي المستويات بتخليك قوي في الكتابة والجرامر و ما بتركز كتير عالاورال , الا ادا اخدت كورس تاني محادثة
    شو رايكم؟

قديم 4th May 2011, 01:57 PM عمدة غير متواجد حالياً
    عمدة
    Silver Member

عمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant futureعمدة has a brilliant future

عمدة's Flag is: Egypt

:Canada:

أنا : عمدة

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Alnems
    مرسي كتير للردود
    بس شو بتنصحوا لاسرع طريقة في تعليم الفرنسي, هل استمر في المركز الفرنسي او استمر مع حد تاني
    لانه المركز الفرنسي المستويات بتخليك قوي في الكتابة والجرامر و ما بتركز كتير عالاورال , الا ادا اخدت كورس تاني محادثة
    شو رايكم؟

احسن طريقة تسمع فرنسى كتير وتتابع قناة تى فى سانك وتاخد مع حد يركز معاك على الاورال لان المهم طبعا اكتر هنا الاورال مش الكتابة لان حضرتك هتقعد تكلم عن نفسك فى المقابلة تقريبا من ناحية كل حاجة وياريت تشوف مدرس يديلك كورس الاعداد للانترفيو اكيد دة هيساعد كتير اوى وبالتوفيق دايما انشاء اللة

قديم 4th May 2011, 02:34 PM د/بطوط غير متواجد حالياً
    د/بطوط
    Silver Member

د/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to beholdد/بطوط is a splendid one to behold

أنا : د/بطوط

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمدة
    احسن طريقة تسمع فرنسى كتير وتتابع قناة تى فى سانك وتاخد مع حد يركز معاك على الاورال لان المهم طبعا اكتر هنا الاورال مش الكتابة لان حضرتك هتقعد تكلم عن نفسك فى المقابلة تقريبا من ناحية كل حاجة وياريت تشوف مدرس يديلك كورس الاعداد للانترفيو اكيد دة هيساعد كتير اوى وبالتوفيق دايما انشاء اللة

ازيك يا عمده عامل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    طمنى ايه اخبار الملف بتاعك ردوا عليك و لا لسه
    و ايه اخبار ابولينو لو بتكلمه