هجرة اطباء العموم الى كندا - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

هجرة اطباء العموم الى كندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 6th January 2009, 05:42 PM goodtypepersonality غير متواجد حالياً
    Junior Member

goodtypepersonality is on a distinguished road

افتراضي هجرة اطباء العموم الى كندا

أنا : goodtypepersonality

نرجوا من الاخوة الاطباء وممن معه خبرة في هذا المجال المشاركه برائه
    ما مدى صعوبة هجرة الاطباء العموم وهل موجودة في الليست الجديد للوظائف
    وهل ممكن الواحد يسافر بدون امتحان المعادلة الكندية ام سي سي اي
    وايضا سنة الامتياز هل تعتبر من سنوات الخبرة عند تقييم سنوات الخبرة
    ولو الواحد نجح في الهجرة وما معه انتحان المعادلة ايش ممكن يشتغل هناك حتي يحصل على امتحان المعادلة والترخيص بممارسة الطب في كندا

الموضوع الأصلي : هجرة اطباء العموم الى كندا     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : goodtypepersonality

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    هجرة اطباء العموم الى كندا الهجرة إلى كندا shawi 132 67622 6th January 2009 05:42 PM

قديم 6th January 2009, 10:15 PM gadolly غير متواجد حالياً
    gadolly
    Senior Member

gadolly is on a distinguished road

أنا : gadolly

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goodtypepersonality
    نرجوا من الاخوة الاطباء وممن معه خبرة في هذا المجال المشاركه برائه
    ما مدى صعوبة هجرة الاطباء العموم وهل موجودة في الليست الجديد للوظائف
    وهل ممكن الواحد يسافر بدون امتحان المعادلة الكندية ام سي سي اي
    وايضا سنة الامتياز هل تعتبر من سنوات الخبرة عند تقييم سنوات الخبرة
    ولو الواحد نجح في الهجرة وما معه انتحان المعادلة ايش ممكن يشتغل هناك حتي يحصل على امتحان المعادلة والترخيص بممارسة الطب في كندا

الهجرة ملهاش علاقة بالمعادلة, بس لازم سنين الخبرة اللي بتكون من سنة الي 4 سنين عشان تاخد اكبر درجة
    ممكن تشتغل اي حاجة لو هاجرت لكندا, الشغل الكاجوال متوفر جدا للمهاجرين

قديم 8th January 2009, 08:18 AM goodtypepersonality غير متواجد حالياً
    goodtypepersonality
    Junior Member

goodtypepersonality is on a distinguished road

أنا : goodtypepersonality

اقتباس
    الهجرة ملهاش علاقة بالمعادلة, بس لازم سنين الخبرة اللي بتكون من سنة الي 4 سنين عشان تاخد اكبر درجة
    ممكن تشتغل اي حاجة لو هاجرت لكندا, الشغل الكاجوال متوفر جدا للمهاجرين

شكرا جادولي
    ممكن سوأل ثاني مهم في التقييم
    باقي لي سنة خبرة حتى احصل على النقاط المطلوبة فهل ممكن اقدم الان على اعتبار ان اجرات الهجرة ممكن تاخذ سنه على الاقل ام يجب الانتظار حتى اكون حصلت على النقاط المطلوبة ثم اقدم

قديم 11th January 2009, 05:32 AM Batman غير متواجد حالياً
    Batman
    Silver Member

Batman is on a distinguished road

Batman's Flag is: Canada

أنا : Batman

عن المعادلة الكندية للأطباء
    روابط قد تهمك
    المصدر : The Medical Council of Canada

مراحل الإمتحان :
    Evaluating Examination
    https://www.mcc.ca/en/exams/ee/

Qualifying Examination Part I
    https://www.mcc.ca/en/exams/qe1/

Qualifying Examination Part II
    https://www.mcc.ca/en/exams/qe2/

طريقة التقديم للإمتحان :
    Evaluating Examination
    https://www.mcc.ca/en/exams/ee/apply.shtml

Qualifying Examination Part I
    https://www.mcc.ca/en/exams/qe1/apply.shtml

Qualifying Examination Part II
    https://www.mcc.ca/en/exams/qe2/apply.shtml

مصادر المذاكرة :
    Examination reference and materials
    https://www.mcc.ca/en/exams/reference_material.shtml

نماذج للإمتحانات :
    Examination demos
    https://www.mcc.ca/en/exams/Examination_Demos.shtml

المصاريف 2009
    https://www.mcc.ca/en//exams/notices_fees.shtml

الأسئلة الشائعة :
    About the MCC
    https://www.mcc.ca/en/faq/about_mcc.shtml
    Studying for examinations
    https://www.mcc.ca/en/faq/studying_fo...inations.shtml
    MCCEE
    https://www.mcc.ca/en/faq/faq_ee.shtml
    MCCQE Part I
    https://www.mcc.ca/en/faq/faq_qe1.shtml
    MCCQE Part II
    https://www.mcc.ca/en/faq/faq_qe2.shtml

قديم 11th January 2009, 07:17 AM AL MUHAGER غير متواجد حالياً
    AL MUHAGER
    Member

AL MUHAGER has a reputation beyond reputeAL MUHAGER has a reputation beyond reputeAL MUHAGER has a reputation beyond reputeAL MUHAGER has a reputation beyond reputeAL MUHAGER has a reputation beyond reputeAL MUHAGER has a reputation beyond reputeAL MUHAGER has a reputation beyond reputeAL MUHAGER has a reputation beyond reputeAL MUHAGER has a reputation beyond reputeAL MUHAGER has a reputation beyond reputeAL MUHAGER has a reputation beyond repute

أنا : AL MUHAGER

!For Medical Professionals Only

تسجيل اعجاب ومتابعة لكل المساهمات
    لو تتكرمو يا داكاترة
    ايه اللي ممكن يتعمل بعد المعادلة لخريج جديد معاه امتياز من سنة
    شكرا لكل من ساهم

قديم 5th January 2010, 09:21 PM شنكليح غير متواجد حالياً
    شنكليح
    Junior Member

شنكليح is on a distinguished road

أنا : شنكليح

السؤال الذي يشغل بالي اقدم على اي ولاية وايه احسن ممكن الاقي في فرصة كطبيب والفترة الى خلال عمل المعدلة ممكن اشتغل فيها طبيب تحت التمرين

قديم 7th February 2010, 01:41 PM ايجيكويب غير متواجد حالياً
    ايجيكويب
    Senior Member

ايجيكويب is on a distinguished road

أنا : ايجيكويب

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شنكليح
    السؤال الذي يشغل بالي اقدم على اي ولاية وايه احسن ممكن الاقي في فرصة كطبيب والفترة الى خلال عمل المعدلة ممكن اشتغل فيها طبيب تحت التمرين

ياجماعة كويس ان الاطباء فاتحين موضوع ممتاز زي كدة انا اخويا دكتور فى مونتريال ونعرف ناس فى اماكن تانية غير مونتريال الموضوع ببساطة ان احسن مكان تعرف تدرس فيه هو مونتريال او كيبيك على العموم ودة طبعاً لرخص المعيشة فيها وكمان لان المعادلة بتتكلف تقريباً 1400 دولار وطبعاً فى خطوات قبل متعمل معادلة وهى من اطباء ناجحين هناك وهى ان الطبيب بيقدم على دبلومة تمريض او تشريح وبيتخرج بعد 6 شهور بس ويشتغل فى التمريض دة طبعاً عشان يشتغل كاجوال حاجة ليها علاقة بالطب ويتسجل فى مستشفى ولما يخلص المعادلة يكون ليه الاولوية فى التعيين لانه فعلا بيشتغل فى المستشفى وغير دبلومة التمريض فى كمان دبلومة تشريح المهم بعد ميخلص الحاجة دي وهو شغال فى سكتين اما انه يسجل فى المعادلة وبالطريقة دى ياخد تقريباً من 3 إلى اربع سنين من الامتحانات طبعاً فى كيبيك ب 1400 دولار واما فى مدن الفيدرال ب 20000 دولار بس مش بتفرق كتير لانه بيكون فعلاً شغال قبل المدة بي بصورة كافية فى التمريض وبيكون معاه فلوس دي سكة وفى سكة تانية وهى ان الطبيب يقدم على تمريض او تشريح برضة ولما يشتغل يسجل فى كلية انه يدرس الطب من اولة بس بيخصموا من عدد ساعات دراسته 3 سنين الاولي النظي وبيخش على العملي علطول وبياخد برضة 4 سنين زي المعادلة تمام وفى طريقة مختلفة وهى ان يكون الواحد المقدم بتخصص مالهوش معادلة زي طبيب اسرة مثلا دة بيعمل دبلومة 6 شهور بس وبيشتغل علطول

قديم 7th February 2010, 09:41 PM د/ياسر غير متواجد حالياً
    د/ياسر
    Junior Member

د/ياسر is on a distinguished road

أنا : د/ياسر

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايجيكويب
    ياجماعة كويس ان الاطباء فاتحين موضوع ممتاز زي كدة انا اخويا دكتور فى مونتريال ونعرف ناس فى اماكن تانية غير مونتريال الموضوع ببساطة ان احسن مكان تعرف تدرس فيه هو مونتريال او كيبيك على العموم ودة طبعاً لرخص المعيشة فيها وكمان لان المعادلة بتتكلف تقريباً 1400 دولار وطبعاً فى خطوات قبل متعمل معادلة وهى من اطباء ناجحين هناك وهى ان الطبيب بيقدم على دبلومة تمريض او تشريح وبيتخرج بعد 6 شهور بس ويشتغل فى التمريض دة طبعاً عشان يشتغل كاجوال حاجة ليها علاقة بالطب ويتسجل فى مستشفى ولما يخلص المعادلة يكون ليه الاولوية فى التعيين لانه فعلا بيشتغل فى المستشفى وغير دبلومة التمريض فى كمان دبلومة تشريح المهم بعد ميخلص الحاجة دي وهو شغال فى سكتين اما انه يسجل فى المعادلة وبالطريقة دى ياخد تقريباً من 3 إلى اربع سنين من الامتحانات طبعاً فى كيبيك ب 1400 دولار واما فى مدن الفيدرال ب 20000 دولار بس مش بتفرق كتير لانه بيكون فعلاً شغال قبل المدة بي بصورة كافية فى التمريض وبيكون معاه فلوس دي سكة وفى سكة تانية وهى ان الطبيب يقدم على تمريض او تشريح برضة ولما يشتغل يسجل فى كلية انه يدرس الطب من اولة بس بيخصموا من عدد ساعات دراسته 3 سنين الاولي النظي وبيخش على العملي علطول وبياخد برضة 4 سنين زي المعادلة تمام وفى طريقة مختلفة وهى ان يكون الواحد المقدم بتخصص مالهوش معادلة زي طبيب اسرة مثلا دة بيعمل دبلومة 6 شهور بس وبيشتغل علطول

مش عارف اشكرك ازاي يا اخ ايجيكويب على معلوماتك الهامه جدا دي , كتر الف خيرك.

دلوقتي النقطه الاخيره حضرتك تقصد ان الطبيب يكون اصلا متخصص طب اسره و لما يروح كندا يعمل دبلومه, مش انه يكون ممارس عام و بعدين يعمل الدبلومه دي صح ؟؟؟؟

الفكره اللي كنت بفكر فيها هي اني ادرس Health Administration و في كم برنامج من النوعيه دي بردو بحيث انه مفيش احتياج للمعادله لأني مش حشتغل كلينيكال بل شغل اداري للأطباء, ايه راي حضرتك فيها ؟
    ال Health Administration بيشمل حجات كتير زي
    Human Resources
    Quality Control و دي كلها حجات مطلوبه على حد علمي.

يارب ماكونش بتقل عليك, و جزاك الله عنا كل خير.

قديم 10th February 2010, 03:52 PM وسيمو غير متواجد حالياً
    وسيمو
    Member

وسيمو is on a distinguished road

:quebec:

أنا : وسيمو

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايجيكويب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بنشكرك على كل المعلومات التي افدتنا بها بس انا عايز استفسر على شوية حاجات لو سمحت طبعا انا عندي دكتوراة طب عام لدي خبرة 17سنة في عيادتي الخاصة
    واحنا رايحين في شهر 06 الى مونتريال انشاء الله

اول الحاجات دي عايز اكون طبيب اسرة وعلى حسابك مفيش معادلة فما الاجراءات اللازمة
    وفي التمريض او التشريح هل بامكان حظرتك تبين لي الخطوات الي لازم اتبعها .
    وهل في مجال اعمل في نفس تخصصي.

قديم 23rd February 2010, 11:53 AM وسيمو غير متواجد حالياً
    وسيمو
    Member

وسيمو is on a distinguished road

أنا : وسيمو