كل شئ عن نظام الهجرة الجديد لكندا Express Entry - الصفحة 219 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

كل شئ عن نظام الهجرة الجديد لكندا Express Entry

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 6th May 2015, 09:13 AM mostafasaad غير متواجد حالياً
    mostafasaad
    Golden Member

mostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond repute

mostafasaad's Flag is: Egypt

أنا : mostafasaad

دعوه لموضوعي

[QUOTE=Imaa;2110064]

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafasaad
    هي سهلة للي عنده صلة بالمقاطعة زي ان له قريب فيها أو سبق له الدراسة أو العمل فيها..

3- مقاطعة الأمير إدوارد ودي كانت فتحت باب التقديم من حوالي شهرين وأنا قدمت فيها وبرضه اتكلمت عن الموضوع ده هنا بس التقديم عندهم كوميدي جدا لأن مش عاملين لستة وظائف ولا طالبين أي شروط خاصة من أي نوع والتقديم عبارة عن فورمة بتملاها على ملف PDF وتبعتها على عنوان بريد إليكتروني.. الفورمة من صفحة واحدة وفيها البيانات الرئيسية ورقم البروفيل بتاع الاكسبريس انتري اللي هم بيستخدموه عشان يعرفوا كل البيانات عنك.. وخانة بتكتب فيها باختصار انت ليه عاوز تعيش عندهم.. أنا قدمت عندهم من باب طرق جميع الأبواب الممكنة ولم اتلق منهم رد حتى الآن

السلام عليكم بشمهندس مصطفي لو سمحت عاوزة اسأل حضرتك ايه المقصود ب Primary NOC Code في الفورم بتاع مقاطعة الامير ادوارد يعني نحط ال NOC skill type (0, A or B و لا ايه بالظبط
    و جزاكم الله خيرا

الNOC Code هو رمز طبقا لتصنيف الوظائف الكندي من 4 أرقام بيعبر عن الوظيفة .. ممكن طبعا تكوني اشتغلتي أكتر من وظيفة لكن بتختاري واحدة منها تبقى Primary (غالبا اللي عندك أكبر سنوات خبرة فيها)

شرط التقديم في برنامج Federal Skilled Workers هو ان يكون الNOC تبع أحد التصنيفات 0، A، B .. إذا كنتي حاصلة على مؤهل عال فغالبا هتكوني في أحد التصنيفات دي..

ازاي تعرفي الNOC Code؟
    من خلال الموقع ده:
    https://www5.hrsdc.gc.ca/NOC/English/...1/Welcome.aspx

لو ماوصلتيش أو محتاجة مساعدة في تحديد الكود قوليلنا وظيفتك إيه واحنا نساعدك

قديم 6th May 2015, 09:24 AM mostafasaad غير متواجد حالياً
    mostafasaad
    Golden Member

mostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond repute

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moh.mkader
    السلام عليكم

وهو مستوى اللغه CLB ده بيتحدد من إمتحان أيلتس

CLB ده اختصار Canadian Language Benchmark وده معيار لقياس درجة اتقان اللغة سواء للانجليزي أو الفرنساوي (اللغتين الرسميتين لكندا) بمعنى أن كل سكور في كل امتحان لغة له مقابل في معيار الCLB

علشان تحول من IELTS إلى CLB ممكن تستخدم الأداه دي:

https://www.ieltsessentials.com/clb/index.html#

يعني مثلا CLB7 (اللي هو الحد الأدنى للقبول في برنامج FSW) بيساوي IELTS 6 في جميع الفروع

في حين CLB9 (اللي هو بيديك الحد الأقصى من النقاط في Skills Transferability Factors) بيساوي 8 في السماع و 7 في باقي الفروع

ملحوظة هامشية: مقياس الCLB من 1 إلى 12 في حين مقياس IELTS من 1 إلى 9

قديم 6th May 2015, 09:30 AM mostafasaad غير متواجد حالياً
    mostafasaad
    Golden Member

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mody
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    عندي سؤال واحد اعذروني اذا كان حد طرحه مسبقا و لم ارى الرد و لكن لكبر الموضوع لم اصل الى اجابة, حاليا انا باختصار صيدلي و متزوج هل يشترط اني اخلص المعادلة قبل التقديم على الاكسبرس انتري علما بان المعادلة للصيادلة ليست لدى الWES او يمكنني التقديم مباشرة بعد اجتيازي امتحان الايلتس بدون معادلة ؟؟؟

و شكرا لسعة صدركم

هو اتسأل 500 مرة بس بس هاجاوبك برضه

فيه فرق بين حاجتين: تقييم الشهادة (عملية مبسطة تستغرق أسابيع هدفها استخراج تقرير يسمى ECA بيقول التعليم بتاعك بيوازي أي مستوى في التعليم الكندي) وبين المعادلة (اللي هي بمعنى أصح ترخيص مزاولة المهنة في كندا) ودي عملية معقدة وبتستغرق شهور أو سنين وممكن تحتاج مذاكرة وامتحانات في بعض المهن

الأول هو المطلوب من أجل التقديم على الهجرة والتاني مطلوب من أجل الحصول على عمل في كندا بعد الهجرة بإذن الله

بالنسبة للصيادلة، الاتنين بيتعملوا من جهة اسمها PEBC وده موقعهم https://www.pebc.ca/

بالتوفيق ان شاء الله

قديم 6th May 2015, 09:34 AM mostafasaad غير متواجد حالياً
    mostafasaad
    Golden Member

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M,Nagib
    Based on the information provided, the Entry HAS NOT BEEN SELECTED for further processing for the Electronic Diversity Visa program at this time.

Me too

قديم 6th May 2015, 09:37 AM mostafasaad غير متواجد حالياً
    mostafasaad
    Golden Member

!For Medical Professionals Only
    دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة le voyageur
    شكرا علي ردك المنطقي
    وانا بالفعل هنتظر السحوبات القادمة اشوف الحياة رايحة علي فين
    ولكني مستمر في الاعداد لايلتس لو منفعتش مع كندا هتنفع في اماكن اخري
    بالمناسبة انا متواجد في تنزانيا من اكتر من 3 سنوات واعمل مدير في احدي مؤسسات NGO
    حتي النوك اللي انا هقدم عليه فيه مشكلة
    0314 Managers in Social, Community and Correctional Services
    حيث انهم يحتاجون ماستر في هذا التخصص
    Managers in social, community and correctional services usually require a master's degree in a social science or administrative discipline
    وانا خريج اداب فرنساوي ولا اعرف هذا الشرط سيعيق كل شيء ولا ايه
    ياريت افادتك وشكرا

مش عاوز ومش باحب أفتي بغير علم.. بس حاول تشوف نوك تاني ينطبق عليك ما يكونش فيه شك

قديم 6th May 2015, 10:13 AM nanymigration غير متواجد حالياً
    nanymigration
    Member

nanymigration is on a distinguished road

nanymigration's Flag is: Egypt

أنا : nanymigration

اقتباس
    Me too

للأسف انا كمان .
    مش عارفة امتى هتفرج بأة انا خلاااااااااااااص تعبت و الله

قديم 6th May 2015, 04:54 PM Imaa غير متواجد حالياً
    Imaa
    Junior Member

Imaa has a spectacular aura aboutImaa has a spectacular aura aboutImaa has a spectacular aura about

Imaa's Flag is: Egypt

أنا : Imaa

شكرا ليك يا بشمهندس على ردك و مجهودك و ربنا يجعله في ميزان حسناتك ان شاء الله و نسمع كل خيرعنك وعن الجميع قريبا ان شاء الله

قديم 7th May 2015, 01:22 AM M. Yousef غير متواجد حالياً
    M. Yousef
    Member

M. Yousef will become famous soon enoughM. Yousef will become famous soon enough

M. Yousef's Flag is: Egypt

أنا : M. Yousef

اقتباس
    ... لو رجعت للصفحات الأولى من هذا التوبيك هتلاقي ناس كتير داخلة تكتب انهم مش متفائلين بالنظام وانه شكله نظام صعب وأنا كنت باتكلم بمنتهى التفاؤل وباقول انه هيبقى نظام كويس..
    .
    .
    .
    متوقع بشدة يبقى فيه سحب الجمعة الجاية دي.. يا مسهل الحال يا رب وبالتوفيق ان شاء الله

حدث بالفعل :)
    و انا كنت (و ما زلت للأسف) متصدر قوائم الجماعة ال مش متفائلين

و بعد ما جالى PER اللى كنت متوقع انه ما يجيش استريحت الى حد ما الحمد لله... بس بقالى كام شهر الدنيا واقفة و مافيش حركة لما اعصابى خلاص
    و دلوقت بسرعة السلحفاة اللى ماشيين بيها رجعت افكر تانى ف Express Entry ...
    مين عارف... يمكن تحصل الكوميديا و تيجى لى دعوة هنا و هما لسا راكنين ملفى القديم ف الدرج

لو استنيت لحد ما اكمل 3 سنين خبرة ف شهر يناير اللى جاى هازيد 25 نقطة و يبقى سكورى يدعو لبعض التفائل؟.... يمكن..
    بس ساعتها هيبقى النظام عامل ازاى؟ و التنافس ف الpool قد ايه؟ و يمكن يبدأو يحطو لستة وظايف؟...
    او هما اللى ينزلو بالسكور شوية و ال416 دول يجيبولى دعوة ف سحبة من اللى جايين؟؟؟
    و لو جاتلى الدعوة قبل ما يجيلى طلب الميديكال... هاعمل ايه؟؟....... و الأنيل.. لو جت بعده؟!!!
    مش عارف... الدنيا بقت حمادة ع الآخر! احتمالات لانهائية!

ربنا يكرم الجميع و نسمع عنكم خير قريبا... قولو آمين
    Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/42.0.2311.135 Safari/537.36

قديم 7th May 2015, 05:12 AM mody غير متواجد حالياً
    mody
    Member

mody is on a distinguished road

mody's Flag is: United Arab Emirates

أنا : mody

اقتباس
    هو اتسأل 500 مرة بس بس هاجاوبك برضه

فيه فرق بين حاجتين: تقييم الشهادة (عملية مبسطة تستغرق أسابيع هدفها استخراج تقرير يسمى ECA بيقول التعليم بتاعك بيوازي أي مستوى في التعليم الكندي) وبين المعادلة (اللي هي بمعنى أصح ترخيص مزاولة المهنة في كندا) ودي عملية معقدة وبتستغرق شهور أو سنين وممكن تحتاج مذاكرة وامتحانات في بعض المهن

الأول هو المطلوب من أجل التقديم على الهجرة والتاني مطلوب من أجل الحصول على عمل في كندا بعد الهجرة بإذن الله

بالنسبة للصيادلة، الاتنين بيتعملوا من جهة اسمها PEBC

بالتوفيق ان شاء الله

جزاك الله كل خير

و زي ما قلت شكرا جزيلا لسعة صدرك

قديم 8th May 2015, 02:29 PM milan غير متواجد حالياً
    milan
    Junior Member

milan is on a distinguished road

milan's Flag is: Former Soviet Union

أنا : milan

هي جماعة هي ال3 سنين خبرة لازم يبقوا في شغلانة واحدة ؟
    علشان انا زهقت مالشغل اللي انا فيه ده و بقالي فيه 20 شهر كدة مش عايز اعيدهم تاني