اللى مقدمين فيدرال بعد 26 يونيو 2010 - الصفحة 4 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

اللى مقدمين فيدرال بعد 26 يونيو 2010

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 2nd August 2010, 11:41 AM جودى رشوان غير متواجد حالياً
    جودى رشوان
    Junior Member

جودى رشوان is on a distinguished road

أنا : جودى رشوان

شكرا للافاده وياريت لو عرفتم اى جديد بالنسبه لموضوع الفيش السعودى يعرفنا
    ربنا يوفقنا جميعا لما هو خير انا

قديم 2nd August 2010, 11:46 AM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

حسام's Flag is: Egypt

أنا : حسام

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehabtaher
    وانت وصلت فين ي دكتور حسام

ربك يسهل يا دكتور ايهاب
    انا عندي ظروف معينة مخلياني متأخر غصب عني فى الخطوات
    كله بأمره
    ودعواتك

قديم 4th August 2010, 10:54 AM ابو كريم غير متواجد حالياً
    ابو كريم
    Member

ابو كريم is just really niceابو كريم is just really niceابو كريم is just really niceابو كريم is just really nice

urgent

أنا : ابو كريم

[ حبيبنا المطاريد

لي كام سؤال كدا على السريع

ال proof of bank statement
    على النظام الجديد الي هو بعد 26 يونيو ممكن اجيب وره من البنك بالمبلغ المطلوب طبعا في حالاتي 90 الف جنيه (افراد 3) من غير ما يكونو بقلهم 6 اشهور
    يعني ممكن ابيع شقتي على سبيل المثال واحوط 90 الف في البنك وبعد كدا اخود ورقة بكدا ولا لازم يعودوا في البنك شوية

قديم 4th August 2010, 10:58 AM ابو كريم غير متواجد حالياً
    ابو كريم
    Member

ابو كريم is just really niceابو كريم is just really niceابو كريم is just really niceابو كريم is just really nice

Thumbup

[ تروح السفارة المصرية في الرياض تسال عن القنصل اسامة شكري وتطلب منه انه يعطيك جواب موجه للادلة الجنائية ووزارة الخرجية بطلب فيشك وتشبيهك الراجل الصراحة متعاون وحتت سكرة بعد كدا تروح على الخارجية السعودية وتاخد الختم والطابع عليه وبعد كدا لقسم الشرطة الي تابع ليه او وزارة الداخلية لو في الرياض واسبوع يا باشا وتاخود الفيش السعودي بس الموضوع عايز صبر

قديم 4th August 2010, 11:33 AM Amro Elsayed غير متواجد حالياً
    Amro Elsayed
    Golden Member

Amro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond repute

Amro Elsayed's Flag is: Saudi Arabia

أنا : Amro Elsayed

!For Medical Professionals Only

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

خلاصه الكلام فى موضوع الفيش السعودي اللي الناس قعدت تلف و تدور عشان تعمله من السفاره و من كل مكان انا بعت ايميل لمكتب الهجرة فى لندن و شرحتلهم الموقف و قلتلهم ايه اللي المفروض نعمله و ردوا عليا والرد اهو :

Dear Madam / Sir,

This is in response to your enquiry.

Unlike for police certificates from other countries, we only request police certificates from Saudi Arabia during the final stages of the processing of your application. Please wait until we specifically request that you submit a police certificate from Saudi Arabia. With our request, we will enclose a police certificate request letter that you can submit to the Saudi Arabian authorities to apply for the police certificate. This is not required from you at this time.

Please submit all other ********s requested.

Yours sincerely,
    KRC
    Client Service Unit

Immigration and Medical Services Division | Direction de l'immigration et des services médicaux
    Canadian High Commission | Haut-commissariat du Canada
    38 Grosvenor Street
    London, W1K 4AA | Londres, W1K 4AA
    United Kingdom | Royaume-Uni

Government of Canada

*** site: www.unitedkingdom.gc.ca

Email: https://www.canadainternational.gc.ca/united_kingdom-royaume_uni/visas/contact_visa_contactez.aspx?lang=eng

Consent & Disclaimer: By supplying your email address (in your enquiry or previously in your application), you are initiating an email communication with CIC, and CIC is thereby authorized to use the email address provided by you for communication with you including the transmission of personal information on your file/case. When you supply your email address to CIC, it is also understood that you are aware that this channel may not be a secure channel. CIC is not liable for the disclosure of personal information to a third party where CIC has taken reasonable means to ensure the identity of the party. CIC is also not liable for the misuse of this information by a third party.

طبعا اللي لسه مش مقتنع او لسه شايف انه لازم يعمله يكمل و يروح السفارة بس انا عايز اسأل سؤال هوا مش الفيش فى السعوديه بيكون موجه ؟؟؟؟؟!!! يعني لو الموضوع سهل كده طيب من الاسهل انك تاخد خطاب من الكفيل و تطلع تعمل بيه الفيش و ده اسهل من السفارة على فكرة

بس فعلا الناس فى كندا مبيحتاجوش الفيش من السعوديه و ده كان واضح فى الموقع بتاعهم و دلوقتي كمان لما ردوا عليا بالايميل ده و على فكره الايميل لسه واصل وممكن اي حد يعمل الموضوع ده فى الويب سايت و يجيله الرد فى خلال اسبوع تقريبا
    على فكرة مينفعش تعمل فيش من غير ميكون معاك خطاب موجه من السفارة الكنديه لوزارة الخارجيه السعوديه عشان يكون الفيش ده موجه لمصلحه الهجرة بكندا و اعتقد انك لو عملت الفيش دلوقتي و بعته على اساس الخطاب الموجه من السفارة المصريه الناس فى كندا مش هتعترف بيه و هتعمله تاني بالجواب بتاعهم الله اعلم بس انا قلت افيدكم

اتمني اكون قلتلكم حاجه تقدروا تستفيدوا منها

عمرو

قديم 4th August 2010, 02:40 PM ابو كريم غير متواجد حالياً
    ابو كريم
    Member

اولا مش ممكن تعمل جواب من كفيلك علشان الفيش مش هيقبلوها في الادلة الجنائة
    ثانيا اقرا البوكليت بتاع الهجرة ةالشيك ليست هتلاقي انوا لازم تقدم الفيش من اي بلد قعدت فيها اكترمن سنة
    اخيرا انا بنفسي و3 غيري طلعنا الفيش بنفس الطريقة والفيش مكتوب فيه موجه للسفارة الكندية بناء علي طلب السفارة المصرية
    اما مكتب لندن فالناس دي في الغيبوبة

قديم 4th August 2010, 03:34 PM Amro Elsayed غير متواجد حالياً
    Amro Elsayed
    Golden Member

Amro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond reputeAmro Elsayed has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو كريم
    اولا مش ممكن تعمل جواب من كفيلك علشان الفيش مش هيقبلوها في الادلة الجنائة
    ثانيا اقرا البوكليت بتاع الهجرة ةالشيك ليست هتلاقي انوا لازم تقدم الفيش من اي بلد قعدت فيها اكترمن سنة
    اخيرا انا بنفسي و3 غيري طلعنا الفيش بنفس الطريقة والفيش مكتوب فيه موجه للسفارة الكندية بناء علي طلب السفارة المصرية
    اما مكتب لندن فالناس دي في الغيبوبة

انا اسف بس انا عايز اسأل سؤال صغير هوا ليه يا جماعه دايما بسمع ان المكتب لندن فى غيبوبه ( غريبه )

بالنسبه للتشيك لست انا معاك فعلا مطلوب منك تعمل فيش من كل بلد قعدت فيها اكتر من 6 شهور مش سنه بس حضرتك مكتوب برده انك تعمل تشيك على الموقع بتاعهم عشان تعرف تجيب فيش ازاي صح ؟؟ لما تدخلوا على الموقع مكتوبه صريحه :
    How and where do I obtain one?
    If you need a police certificate, your immigration processing office will give you a request letter. If you have any questions about this, please contact your immigration processing office.
    If you live in the Kingdom of Saudi Arabia
    If your application is being processed at the Canadian High Commission in London, you are not required to obtain a police certificate until the London visa office sends you a police certificate request letter with instructions on how to apply.
    If you are applying at the Canadian Embassy in Abu Dhabi, UAE, you should submit the police certificate with your application. You can contact the visa office for a request letter at fax: (971 2) 694-0396 or e-mail: [email protected] Please include your immigration file number if you have one.
    For applications being processed at any other office, request letters may be obtained by e‑mail: [email protected] or fax: 966-1-488-9657. Please include the file number, the office where you applied and your mailing address.
    The police certificate request letter will be sent to you by mail. You must present this letter, along with valid identification and proof of legal residency in Saudi Arabia to the Ministry of Foreign Affairs. If they approve you, you must then apply for the police certificate in person at the relevant police headquarters.

تمام كده الناس قعدت تقول لأ و لازم المهم بعت ايميل لسفارة كندا فى الرياض ردوا و قالوا مينفعش لازم الفيل نمبر و تتابع مع مكتب لندن الناس قالوا بتوع الرياض دول موظفين و مش عارفين حاجه اوكي نروح للناس اللي اعلي منهم ابعت ايميل لمكتب لندن الناس ردوا انه مش ضروري و احنا لما بنحتاجوا هنبعتلك عشان تعمله برده يا ابو كريم شككتني فى نفسي و قلتلي دول مغيبين و مش عارفين حاجه ..... ربنا يكرمك انا عارف انك تقصد اني مسبش حاجه للظروف واكمل كل حاجه و انا اشكرك على احساسك ده بس انا فعلا تعبت من التفكير ان كل حاجه لازم تكون صعبه كل الورق لازم الف و ادور و اختم مليون ختم عشان يخلص

واضح ان من كتر التعقيد اللي احنا بنشوفه فى بلدنا مبقناش بنصدق ان فى حاجه ممكن تخلص كده بسهوله

انا مقصدش اي اساءه يا ابو كريم و زي ما قلتلك انت مشكور انك بتساعدني و بتنصحني بس انا فعلا مش مقتنع ان الناس بتوع كندا دول زي بتوع مصر الناس دي اكيد بتفهم و مش مغيبين و عارفين لما بيبعتولك ايميل بيكون وثيقه عليهم انا هطبع الايميل ده و هرفقه مع الورق بتاعي

انا عارف انى ممكن اطلع الفيش و بسهوله و اجيب الجواب من السفارة المصريه واعمل كل ده بس لو طلع انك لازم تعمله عن طريق مكتب لندن لما يبعتولك REQUEST LETTER زي ماهما بيقولوا ؟؟؟؟

يا جماعه انا مبقولش اننا لازم نعمل زي ما انا عملت او زي ما الناس عملت بس انا بقول احنا ليه دايما بنعقدها ليه لازم ندور على التعب من الحاجات اللي قرتها لكل الناس اللي سافرت قبل كده باين ان الحياه هناك اسهل بكتير

يا جماعه كميه ناس راحت وثقت كل حاجه من الخارجيه و من السفارة و كل ده و فى الاخر الورق المطلوب يكون مترجم بس محدش قال وثق و لا اعمل اي حاجه !!!

انا اسف تاني يا ابو كريم ان كنت ضايقتك بكلامي بس انا بفضفض معاكي بس

مع تحياتي ليك و لكل الناس المحترمه اللي فى المنتدي ده

عمرو

قديم 7th August 2010, 01:06 PM د/مدحت فتحي غير متواجد حالياً
    د/مدحت فتحي
    Member

د/مدحت فتحي has a spectacular aura aboutد/مدحت فتحي has a spectacular aura about

أنا : د/مدحت فتحي

السلام عليكم
    انا ارسلت الملف بتاعي اليوم
    NOC # 3111
    ادعولي وسوف اكتب كل جديد
    وشكرا جزيلا للدكتور قناوي

قديم 7th August 2010, 05:10 PM Amro Elsayed غير متواجد حالياً
    Amro Elsayed
    Golden Member

urgent

يا شباب
    الناس اللي مقدمين تبع مكتب لندن فى ورقه جديده نزلت مع التشيك لست تقريبا دي حاجه عشان سفرياتك بره بغرض الفسحه اوالشغل اي حاجه

المهم انا قلت انبهكم احسن حد يبعت الورق من غيرها او على نظام التشيك لست القديمه
    انا هرفعها هنا لو ممكن مكنش هنزل الرابط

https://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/guides/E37023.pdf

عمرو

قديم 8th August 2010, 07:52 AM همشور غير متواجد حالياً
    همشور
    Member

همشور has a spectacular aura aboutهمشور has a spectacular aura aboutهمشور has a spectacular aura about

:Canada:

أنا : همشور

Everyone - please note that there are new ********s:

* A new OP-6 was released with today's date (2010-08-04): https://www.cic.gc.ca/ENGLISH/resourc...p/op06-eng.pdf
    * A new instruction manual for applicants EG7000 has been published https://www.cic.gc.ca/english/informa...des/EG7TOC.asp with pdf version at https://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/guides/EG7.pdf