الهـــجرة عـــــــــن طـــــــــريـــــــــــــق الدراســـــــــــــــــــــــة - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    الماسونية - نشأتها وخفاياها
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : Veronaoqr)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الهـــجرة عـــــــــن طـــــــــريـــــــــــــق الدراســـــــــــــــــــــــة

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 14th June 2013, 09:06 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة poison
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخي الكريم هل المقصود بالدراسة هو دراسات عليا فقط ، يعني لو حصلت على قبول من معهد لغة انجليزية للدراسة هل من الممكن تطبيق الكلام المذكور في الاعلى ، مع العلم انني درست في كندا سنة 1999 ، درست لمدة ستة اشهر لغة في منتريال ورجعت بعد ما اكملت الدراسة ، هل هذه النقطة تساعدني في الحصول على الفيزا وللعلم انا مقيم في فلسطين - غزة
    وشكرا لك

من سبق له الاقامه بطريقه شرعيه ولم يخالف وغادر بشكل قانوني هذا يساعده حين طلب فيزا مره اخرى ليس هذا فحسب بل اذا تقدم لطلب PR قإن هذا يؤخذ بعين الاعتبار وتحتسب المده كل يوم بنص يوم عند حساب الايام اللازمه للحصول الجنسيه

تحياتي لك
    فكر في مانيتوبا اذا كانت لديك خطط مستقبليه لاحضار ناس من عائلتك بنظام نومني اذا بقي النظام ختى ذلك الزمان

قديم 15th June 2013, 12:03 AM poison غير متواجد حالياً
    poison
    Member

poison is on a distinguished road

أنا : poison

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shawi
    من سبق له الاقامه بطريقه شرعيه ولم يخالف وغادر بشكل قانوني هذا يساعده حين طلب فيزا مره اخرى ليس هذا فحسب بل اذا تقدم لطلب PR قإن هذا يؤخذ بعين الاعتبار وتحتسب المده كل يوم بنص يوم عند حساب الايام اللازمه للحصول الجنسيه

تحياتي لك
    فكر في مانيتوبا اذا كانت لديك خطط مستقبليه لاحضار ناس من عائلتك بنظام نومني اذا بقي النظام ختى ذلك الزمان

شكرا استاذ شاوي على ردك ، ولكن هل تنصحني بالتقديم لمعهد لغة من جديد بصراحة لانني قدمت امتحان الايلتس ولم اوفق في الحصول على درجة عالية لذلك لن استطيع الحصول على قبول جامعة لدراسة الماجستير ،

قديم 15th June 2013, 12:20 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة poison
    شكرا استاذ شاوي على ردك ، ولكن هل تنصحني بالتقديم لمعهد لغة من جديد بصراحة لانني قدمت امتحان الايلتس ولم اوفق في الحصول على درجة عالية لذلك لن استطيع الحصول على قبول جامعة لدراسة الماجستير ،

في مانيتوبا فيه كليات معتمده لتدريس اللغه ولكن التسجيل لسبتمبر يمكن خلص وربما تلحق التسجيل ليناير القادم
    بس التكلفه عاليه الرد ريفر بتاخد حوالي 3500 دولار في الكورس
    الافضل ان ترفع معدلك من الاصل لانك رايح تصرف مال قارون وانت بتتعلم لغه اسهل تروح بريطانيا وتتعلم وترفع مستواك وارخص واقرب
    سلملي على مدرسه الزيتون الاعداديه في شارع الثلاثيني ومدرسه فلسطين الثانويه ومعهد غزه الديني ( الازهر)
    واحنا في الخدمه
    انا تركت في باب الايلتس شويه مرفقات ووصلات الان حاول تستفيد مهنهم
    شرفني في باب وينيبج مانيتوبا واحنا حاضرين او باب عندك عيله ارجع لبيتك
    ولاتنس ان تقول لنا على تخصصك مادمت ناوي عالماستر
    عليك بجامعه مانيتوبا اذا جاي ناحيتنا
    او جامعه وينيبج

قديم 15th June 2013, 01:32 AM poison غير متواجد حالياً
    poison
    Member

poison is on a distinguished road

أنا : poison

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shawi
    في مانيتوبا فيه كليات معتمده لتدريس اللغه ولكن التسجيل لسبتمبر يمكن خلص وربما تلحق التسجيل ليناير القادم
    بس التكلفه عاليه الرد ريفر بتاخد حوالي 3500 دولار في الكورس
    الافضل ان ترفع معدلك من الاصل لانك رايح تصرف مال قارون وانت بتتعلم لغه اسهل تروح بريطانيا وتتعلم وترفع مستواك وارخص واقرب
    سلملي على مدرسه الزيتون الاعداديه في شارع الثلاثيني ومدرسه فلسطين الثانويه ومعهد غزه الديني ( الازهر)
    واحنا في الخدمه
    انا تركت في باب الايلتس شويه مرفقات ووصلات الان حاول تستفيد مهنهم
    شرفني في باب وينيبج مانيتوبا واحنا حاضرين او باب عندك عيله ارجع لبيتك
    ولاتنس ان تقول لنا على تخصصك مادمت ناوي عالماستر
    عليك بجامعه مانيتوبا اذا جاي ناحيتنا
    او جامعه وينيبج

انا تخصصي يا استاذ شاوي ادارة اعمال ، بس انا في حيرة والله شو اعمل بصراحة انا محبط جدا جدا من يوم ما تم الغاء ملفي ، وقصتي بإختصار كالتالي قدمت هجرة فيدرال عن طريق محامي في كندا في سنة 2007 وفي اخر سنة 2012 ابلغني المحامي انو تم الغاء ملفك ضمن مجموعة كبيرة من الملفات يعني 6 سنوات راحت على الفاضي ، حكيت الحمد لله لعله خير ولما صدر النظام الجديد كان صدمة اكثر ، لذلك فكرت اني اطلع عن طريق الدراسة وبصراحة ما كنت مفكر في كندا لاني حكيت خلص كندا ما النا نصيب فيها راسلت عدة معاهد وجامعات في امريكا لكن رجعت وفكرت يمكن تكون فرصتي لكندا اسهل لاني رحت ورجعت والعمر بيجري والاولاد بيكبروا ومش عارف شو اعمل ، اتمنى انك تفيدني و سأرسل لك عنواني على الخاص

وشكرا

قديم 15th June 2013, 10:38 AM isaCanadian غير متواجد حالياً
    isaCanadian
    Senior Member

isaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant future

isaCanadian's Flag is: Egypt

أنا : isaCanadian

!For Medical Professionals Only

انا فكرت في الموضوع ده من زمان بس ده محتاج دماغ مجنونه شويه ... لأني لقيت اني عشان اقدم واتقبل لازم ابيع كل ممتلكاتي في مصر واحط الفلوس في البنك وبكده اقدر أثبت للسفاره اني معايا اللي يكفيني ادرس واقيم انا ومراتي وبنتي .... طبعا المدام معجبهاش الاقتراح وقالت علي مجنون .... انا شايف ان ده فكره معقوله ومش كندا بس واستراليا كمان .... انا كنت مستعد اروح ادرس بكالريوس من الاول ... اي حجه يعني عشان اخد الفيزا زاقعد قانوني سنتين وبعدين اقدم علي هجره

قديم 15th June 2013, 03:57 PM dodojojo غير متواجد حالياً
    dodojojo
    Member

dodojojo is on a distinguished road

أنا : dodojojo

موضوع حلو جدا واسمحولى انقلكم خبرتى فيه
    انا جوزى راسل جامعات ودكاترة بنفسه ولما اتقبل قدم على طلب الفيزا من السفارة الكندية بالرياض واتقبلت الحمد لله وجينا كندا الصيف اللى فات
    وبيكون من حقك تقدم على الPR بعد مرور سنتين على بداية دذاستك مش سنة واحدة

قديم 15th June 2013, 04:05 PM dodojojo غير متواجد حالياً
    dodojojo
    Member

dodojojo is on a distinguished road

أنا : dodojojo

وعلى فكرة قريب جوزى وصاحبه قدموا من مصر وجاتلهم الموافقة من غير مشاكل
    ومعظم الناس اللى حوالينا هنا جايين من مصر واخرهم واحد لسه جاى الشهر اللى فات
    انا متهيالى ان اهم حاجة انك تدخل على السايت بتاع السفارة الكندية الخاص بالبلد اللى
    انت حتقدم منها وتشوف الورق المطلوب بالضبط وتجهزه بالضبط و متنقصش منه حرف علشان متديش فرصة للاوفيسر انه يرفض ملفك
    وبالتوفيق للجميع

قديم 16th June 2013, 10:32 AM isaCanadian غير متواجد حالياً
    isaCanadian
    Senior Member

isaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant futureisaCanadian has a brilliant future

هي بس زي ما انا قولت ان اصعب جزئيه في الموضوع ده انك تثبتلهم انك معاك تكاليف الدراسه لكل السنوات بالاضافه الي مصاريفك انت وعيلتك يعني مبلغ مش بسيط خالص

قديم 16th June 2013, 11:27 AM elmadysm غير متواجد حالياً
    elmadysm
    Silver Member

elmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant futureelmadysm has a brilliant future

elmadysm's Flag is: Sweden

أنا : elmadysm

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mafia
    ممكن ارقام محاميين مظبوطين
    على الخاص لو سمحت

سارسلها لك حالا

قديم 16th June 2013, 07:06 PM isaCanadian غير متواجد حالياً
    isaCanadian
    Senior Member

حد حسب يا جماعه متوسط مصاريف العيله الواحده في سنتين مع مصاريف اقل دراسه ممكنه مع الأخذ في الإعتبار امكانية العمل بارت تايم