خطوات الهجرة الى كندا - بدون محامي .!!! - الصفحة 80 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

خطوات الهجرة الى كندا - بدون محامي .!!!

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 25th May 2010, 08:37 PM Dr.Samo غير متواجد حالياً
    Dr.Samo
    Platinum Member

Dr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond repute

Dr.Samo's Flag is: Egypt

:Canada:

أنا : Dr.Samo

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مماهر
    السلام عليكم
    انا معلش عايز ابداء فى مشوار الهجره بس انا معنديش اى فكره عن هذا الموضوع واريد منكم المساعده
    انا مهندس كهرباء ولدى اسره اريد انا اهاجر الى كندا المقاطعه الانجليزيه فمن اين استطيع ان احمل الابليكاشن
    وانا انشاء الله سوف ابداء ايضا فى سكه المعادله

والله المستعان

maher

أستاذى العزيز الموضوع بسيط جدا حضرتك ممكن تراجع مغارة (اللى مقدم فيدرالى بعد 28 فبراير) وهتلاقى كل اللى حضرتك عايزة بالنصائح وأزاى تملأ الأبلكيشن كمان .....بس فيه شئ مهم جدا حضرتك لازم تشوف مهنتك موجودة فى اللستة (38 وظيفة) ولا لأ
    واللستة موجودة فى الرابط دا
    https://www.cic.gc.ca/english/immigra...structions.asp
    أرق أمنياتى بالتوفيق

قديم 28th May 2010, 04:51 PM MAHER غير متواجد حالياً
    MAHER
    Junior Member

MAHER is on a distinguished road

أنا : MAHER

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامو المصرى
    أستاذى العزيز الموضوع بسيط جدا حضرتك ممكن تراجع مغارة (اللى مقدم فيدرالى بعد 28 فبراير) وهتلاقى كل اللى حضرتك عايزة بالنصائح وأزاى تملأ الأبلكيشن كمان .....بس فيه شئ مهم جدا حضرتك لازم تشوف مهنتك موجودة فى اللستة (38 وظيفة) ولا لأ
    واللستة موجودة فى الرابط دا
    https://www.cic.gc.ca/english/immigra...structions.asp
    أرق أمنياتى بالتوفيق

انا دخلت على الرابط لكنى وجد ناس مسجله اصلا وبتعمل ابدات ولكنى لم اجد اى شىء على اسئلتى
    معلش انا تاعبكم اريد ان افهم الخطوات واريد ان ابداء

اثابكم الله

والله المستعان

maher

قديم 28th May 2010, 11:02 PM محمد منجي غير متواجد حالياً
    محمد منجي
    Member

محمد منجي is on a distinguished road

محمد منجي's Flag is: Egypt

:AAhly:

أنا : محمد منجي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MAHER
    السلام عليكم
    انا معلش عايز ابداء فى مشوار الهجره بس انا معنديش اى فكره عن هذا الموضوع واريد منكم المساعده
    انا مهندس كهرباء ولدى اسره اريد انا اهاجر الى كندا المقاطعه الانجليزيه فمن اين استطيع ان احمل الابليكاشن
    وانا انشاء الله سوف ابداء ايضا فى سكه المعادله , معلش للمره الثانيه انا معلوماتى صفر ( ماهو المقصود ب skilled worker fedral and qubec وانا المفروض اقدم فى اى واحد فيهم ؟ وانا اعيش فى مصر يعنى انا عايز خطوات التقديم من مصر

والله المستعان

maher

بص يا هندسة انت هتقدم فيدرال.......

اول حاجة احسب نقطك ........... وبعدين نتكلم في اللي بعد كده.......

قديم 29th May 2010, 04:06 AM MAHER غير متواجد حالياً
    MAHER
    Junior Member

MAHER is on a distinguished road

أنا : MAHER

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد منجي
    بص يا هندسة انت هتقدم فيدرال.......

اول حاجة احسب نقطك ........... وبعدين نتكلم في اللي بعد كده.......

احسب نقطى ازاى ومنين
    شكرا للاهتمام

maher

قديم 29th May 2010, 04:47 AM Dr.Samo غير متواجد حالياً
    Dr.Samo
    Platinum Member

Dr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond reputeDr.Samo has a reputation beyond repute

:Canada:

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MAHER
    احسب نقطى ازاى ومنين
    شكرا للاهتمام

maher

العزيز أستاذ ماهر
    حضرتك هتخش على الرابط دا الأول علشان تحسب النقاط
    https://www.cic.gc.ca/english/immigra...tool/index.asp
    وهتمشى ورا الصفحات كل ما تكمل مرحلة هيقلك continue وهكذا لغاية ما تشوف عدد نقاطك كام ولازم تتطلع بإذن الله 67 ، طيب طلعت تقوم تخش على الرابط القديم بتاع الـــ38 وظيفة اللى قلتلك عليه قبل كدا ، ولا تقلق طالما الدنيا طلعت مظبوطة كلنا هنكون واقفين جنبك بإذن الله

قديم 29th May 2010, 04:56 AM Dr.Samo غير متواجد حالياً
    Dr.Samo
    Platinum Member

https://www.cic.gc.ca/english/informa...ns/skilled.asp
    الأبلكيشن
    ودا عنوان مغارة الكبير بتاعنا قناوى باشا ....المستشار المجانى وهيحسب معاك الموضوع خطوة خطوة
    https://www.almatareed.org/vb/showthread.php?t=15771

قديم 29th May 2010, 11:57 AM عبد الحميد محمود غير متواجد حالياً
    عبد الحميد محمود
    Junior Member

عبد الحميد محمود is on a distinguished road

أنا : عبد الحميد محمود

مشكورررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر رررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر ر

قديم 1st June 2010, 02:43 PM شير غير متواجد حالياً
    شير
    Senior Member

شير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to beholdشير is a splendid one to behold

أنا : شير

سؤال من فضلكم كنت عايزه اعرف انزل منين ابليكيشن كيبيك لاني دورت في لينكات تانية وصفحات سابقة لقيت لينكات لتحميل الملف بس تواريخها 2008 و2009 فخايفة انزل نسخة قديمة يا ريت لو حد يدلني علي احدث نسخة للابليكيشن بتاع كيبيك والشكر ليكم جزيلا

قديم 3rd June 2010, 10:22 AM مدام حاتم غير متواجد حالياً
    مدام حاتم
    Member

مدام حاتم is on a distinguished road

أنا : مدام حاتم

[SIZE=×4]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    سؤال مهم يا جماعة
    بالنسبة لشهادة الخبرة على انى عضو هيئة تدريس في الكلية لازم تكون موجه لحد معين زي مثلا السفارة الكندية او مكتب هجرة وتبقى موثقة هناك قبل ما ابعتها ولا مجرد لمن يهمه الامر وماجيبش سيرة اي حاجة مجرد شهادة بعد سنين عملي في الكلية
    اجو الرد بسرعة علشان الحق اعملها لو سمحتم
    وشكرا ليكم
    [/SIZE]

قديم 6th June 2010, 01:15 AM بحار الغربة غير متواجد حالياً
    بحار الغربة
    Banned

بحار الغربة is on a distinguished road

أنا : بحار الغربة

السلام عليكم
    انا صيدلى
    اليوم كان ميعادى انى اروح امضى العقد مع مكتب كندا 2000 فى الرياض
    اول ما قريت الموضوع ده حسيت انه الاحسن انى احاول بنفسى و فقدت الثقة فى المكاتب

انا صيدلى ولول مرة اعرف انه فيه تقديم تحت مسمى مدير صيدلية

المكتب كان قالى انه محتاج صورة من اى ورقة ماعدا شهادة الخبرة دى اللى هايحتاج منها اصل فقط ، وقالى كمان شهادة الخبرة بتكتبها فى ورقة من ورق مؤسسة الصيدليات اللى انت شغال فيها تشهد انك مدير صيدلية وتحط عليها ختم الصيدلية فقط

انا استغربت وقولت له اولا انا مش مدير صيدلية هنا فى السعودية ولكنى صيدلى فقط ثانيا لازم هايحتاجوا ختم المؤسسة وصعب المؤسسة تختم لى ورقة زى كده .

قالى اعملها وان شاء الله تتقبل
    انا قررت اقدم بنفسى بدون مكتب علشان كده يا جماعة ياريت تقولوا ايه المطلوب غير الورق ده
    1- صورة من بطاقة الرقم القومى
    2- صورة من جواز السفر
    3-صورة من شهادة الجيش
    4-صورة من الاقامة السعودية
    5-صورة من شهادة الكرتون لتاعة الكلية
    6- اصل شهادة خبرة لمدة عام بأنى عملت كمدير صيدلية
    7- الابليكيشن
    هل فيه حاجة تانية يا جماعة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟