طب الاسنان في كندا - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    نتائج انتخابات الرئاسة
    (الكاتـب : تصحيح ) (آخر مشاركة : AndrewInfub)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

طب الاسنان في كندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 14th December 2010, 02:21 PM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    dr_mohamedimam
    Senior Member

dr_mohamedimam is on a distinguished road

dr_mohamedimam's Flag is: Egypt

أنا : dr_mohamedimam

التكرااااااااااار

قديم 14th December 2010, 10:50 PM OmarDent غير متواجد حالياً
    OmarDent
    Senior Member

OmarDent will become famous soon enoughOmarDent will become famous soon enough

أنا : OmarDent

أنا دخلت علي المواقع الخاصة بقصة المعادلة و واضح ان في تعديلات جديدة هيبدأ تنفيذها في 2011 ان شاء الله
    و ملخصها ان المعادلة ممكن تتم بطريق تاني غير انك تقدم علي برنامج المعادلة و لو قبلت تدرس اخر سنتين في الكلية
    الطريق التاني هو سلسلة من الامتحانات نظري و عملي و فترة اختبار في حدود 3 أشهر و لو نجحت تقدم علي امتحان البورد و تاخد ال License و لو فترة الاختبار اللي هي 3 شهور أظهرت انك غير مؤهل ودة أكيد اللي هيحصل مع الكل مفروض تاخد فترة تدريب لمدة 9 شهور و بعدها تمتحن البورد
    نرجع لنفس المشكلة لما تحتاج التدريب لأنه هيكون موجود في 8 جامعات تقريبا و طبعا العدد محدود
    و بالتالي ممكن يكون الموضوع أسرع شوية بس تظل مشكلة القبول في الجامعات هي العقبة خصوصا في وجود منافسة شديدة جدا من الأطباء الأسيويين

قديم 15th December 2010, 05:12 AM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    dr_mohamedimam
    Senior Member

اللي فهمته انه قدامك حل من اتنين ..
    1 - تقدم في برنامج جامعي اسمه (IDAPP ) =
    International Dentist Advanced Placement Program for Foreign-Trained Dentists

اللي هم احنا ... تمام ده بعد ماتخلصه (مش عارف مدة التدريب قد ايه) بتدخل على سنة تالتة و رابعة في الكلية ... و بتتخرج بدرجة DDS=doctor of dental surgery و البرنامج ده بيأهلك انك تدخل امتحان البورد الكندي اللي حسب ما فهمت (كلهم بيدخلوه حتى الكنديين )عشان يتم اعتماد شهادتك و تترخص...و الامتحان ده نظري و عملي طبعا..

و من شروط انك تدخل برنامج ال IDAPP انك تكن معاك الايلتس و تكون ناجح في امتحان تقييم اللي هو EE=eligibility exam (و ده لسة مش قادر اعرفه ... هو يفرق ايه عن كل الامتحانات اللي حندخلها دي؟؟)
    ده طريق..
    الطريق التاني :
    تدخل في سلسلة امتحانات ... و تدريبات و تقييمات ... و بعد ما تعديها تمتحن ال NDBE و بيبقى امتحانين written & OSCE
    اللي هو حتمشي في الخطوات بالضبط اللي في الصفحة دي https://www.ndeb.ca/en/non_accredited...graduates.html
    .....................
    فأنا شايف ان المشكلة انك تنجح في امتحانات اللي عاملنها للقبول أو تمشي في السكة التانية اللي هي سلسلة التقييمات دي و لو دست على كل خطوة حتلاقي شرحها و تكلفتها و هي عبارة عن ايه ...
    يعني الموضوع متعلق بالمذاكرة الكويسة و النجاح في الامتحانات دي...

اللي عايز أتأكد منه.. هل سهل بالنسبالنا نتقبل في شغل مساعد أسنان هناك وللا دي كمان محتاجة ترخيص ؟؟!!!!!!!
    أنا حاسس ان الموضوع صعب و مكعبل ... بس خطوة خطوة نمشيها .. المهم في الاخر اننا نتخرج بشهادة معتمدة و تعليم سليم..
    طيب انت ناوي على ايه لما تنزل هناك بما انك قدمت ورقك خلاص يبقى خططت حتعمل ايه ان شاءالله...

قديم 15th December 2010, 05:18 AM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    dr_mohamedimam
    Senior Member

اللي كمان عايز أتأكد منه.. هل تقديرنا و درجاتنا في البكالوريوس عندنا حتفرق في القبول؟؟؟ و بالنسبالي انا عملت دبلومة سنة بعد التخرج في جراحة الفم ..فحياخدوا بمجموعي و تقديري في البكاوريوس وللا اللي في الدبلوما؟؟؟ وللا أصلا ملهومش دعوة بتقديراتك...لان اللي فهمته انك لو حتقدم على برنامج الجامعة حيبقوا عايزين مجموعك .. لكن لو سكة المعادلة الطويلة اعتقد ملهومش دعوة بالمجموع..

التعديل الأخير تم بواسطة dr_mohamedimam ; 15th December 2010 الساعة 06:06 AM

قديم 15th December 2010, 05:38 AM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    dr_mohamedimam
    Senior Member

!For Medical Professionals Only

أول مرة أشوف الموضوع ده .. وواضح انه أسنان في كندا محدش جربها خالص :)

قديم 15th December 2010, 05:40 AM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    dr_mohamedimam
    Senior Member

طيب أنا كنت عامل موضوع تاني عن طب الأسنان في كندا و مع اني بحثت كتير في كل المواضيع القديمة حتى في المنتدى بس ما شفتش الموضوع ده قبل ما أعمل بتاعي.. فرجاء من المشرفين يضموا الموضوعين على بعض... و مازلنا في انتظار طبيب أسنان جرب معادلة شهادته و الشغل في كندا..

قديم 15th December 2010, 06:16 AM OmarDent غير متواجد حالياً
    OmarDent
    Senior Member

مممم بص يا سيدي موضوع القبول دة طبعا مرتبط تقريبا بكل حاجة في ملفك
    لو انت راجل جايب في البكالريوس 90% و جايب تويفل عالي و في امتحان ال Eligbility جايب سكور عالي أكيد هتكون فرصك أعلي كتير من واحد جايب تقدير نص نص و هكذا
    المشكلة ان جامعة من جامعات أونتاريو ( هما جامعتين بس في أونتاريو اللي موجود بيهم البرنامج دة ) مش فاكر أي واحدة فيهم كانت بتاخد 25 واحد في السنة و عندك الهنود صواريخ مذاكرة و بيجيبوا سكورات عالية جدا و عادة هما و الاسيويين اللي بياخدوا الأماكن دي
    المهم كلامك متطابق مع اللي أنا قلته من ناحية سكك المعادلة ... و طبعا موضوع ان 300 بس اللي مقدمين فانتا عندك الاف هناك مستنيين الفرصة :( و متنساش ان كيبيك عمالة تجيب ناس و بأعداد كبيرة غير اللي انتا شايفه في الفيدرال
    العمل كمساعد طبيب أسنان بيتطلب ترخيص و دة مش بتاخده الا لما تاخد كورس مش فاكر كان 6 شهور أو سنة و تكلفته كانت معقولة تقريبا 5000 دولار بس الاقبال عليه عالي و كانوا كاتبين جنبه Competitive لكن أكيد لما دكتور أسنان يقدم حتي لو مش معادل هيكون ليه أولوية ( و الله أعلم )
    نرجع تاني للمعادلة .. أنا شايف ان التدريب التأهيلي دة هيتطلب من كله و بالتالي هتكون المشكلة انك تتقبل في جامعة بتقدم البرنامج دة
    لكن نرجع نقول انظام الجديد دة برضو فيه ميزة ... علي الأقل انه هيستوعب عدد كويس من الناس الفطاحل بتوع اسيا و يزود عدد الفرص المتاحة في برامج المعادلة (النظام القديم ) للي مش هيفلح في انه يلتحق ببرنامج التدريب المطلوب للمعادلة ( النظام الجديد )
    بالنسبة لي أنا مستني ان ملفي يتقبل الأول ( ربنا يسهل ان شاء الله ) و بعد كدة ابدأ أتحرك و أقدم
    لكن أنا شخصيا بفكر اني أقدم علي دراسة تانية غير الأسنان بحيث انها تزود فرصي في العمل الي أن يشاء الله ان موضوع المعادلة دة يمشي
    أنا أصلا كنت بفكر اني أدرس حاجة في مجال ادارة الأعمال و أنا هنا في مصر و قبل ما أفكر في موضوع كندا و كنت مقدم علي MBA في الجامعة الأمريكية و أخدت ال GMAT Test و جبت فيه سكور كويس الحمد لله و قبلت في الجامعة الأمريكية .. لكن تراجعت لبعض الأسباب منها ان التعليم في مصر استثمار مش امن و عائده صعب جدا التكهن بيه و ال MBA دي كنت هصرف عليها حوالي 150-200 ألف جنيه
    فبصراحة أنا بدأت افكر تاني اني أقدم علي Full Time MBA في كندا و و دي ممكن تستغرق حوالي سنة
    لكن حتي الان لسة مسألتش حد من الأخوة اللي موجودين في كندا عن جدوي الدراسة دي و فرص انها توفرلي عمل مناسب .. و وجود GMAT معايا هيسهل اني أقدم للجامعات يعني هقدم و مش هخسر كتير ان شاء الله و لو قبلت هتكون فرصة كويسة لو مفيش أي فرص أحسن ... انما لو لسة هجهز نفسي عشان GMAT و TOEFL أكيد كنت هفكر قبل ما أضيع كل الوقت دة في حاجة ممكن مستخدمهاش
    ياااااه أنا اتكلمت كتير أوي
    و علي فكرة يا دكتور محمد أنا بعتلك علي الخاص ردا علي كلامك من يومين لكن انت مرديتش

قديم 15th December 2010, 06:45 AM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    dr_mohamedimam
    Senior Member

ليه بس يا دكتور عمر.. أنا بعتلك على الماسنجر نفس اليوم ... :) و بنفس اسمي هنا ...
    كل ما بسمع حد من الأسنان ناوي يغير الكرير.. بكتئب... :(
    ربنا يصلح الحال يا رب و يوجهنا للخير...

قديم 15th December 2010, 07:03 AM OmarDent غير متواجد حالياً
    OmarDent
    Senior Member

ههههه لا مفيش اكتئاب و لا حاجة ان شاء الله
    طيب انت رأيك ايه في وضع أطباء الأسنان في مصر ؟؟ أهو دة اللي يجيب اكتئاب صح
    أنا في الشوية اللي اشتغلتهم في الصحة كانت الممرضة اللي معايا في عيادة الأسنان بتاخد حوافز أكتر مني ... هاه ايه رأيك ؟؟ عشان كدة خدت أجازة بدون مرتب من الحكومة
    و علي فكر موصلنيش حاجة منك خالص ... دي مش أول مرة تحصل معايا .. عموما ابعتلي ايميلك

قديم 18th December 2010, 06:54 AM dr_mohamedimam غير متواجد حالياً
    dr_mohamedimam
    Senior Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة OmarDent

ههههه لا مفيش اكتئاب و لا حاجة ان شاء الله
    طيب انت رأيك ايه في وضع أطباء الأسنان في مصر ؟؟ أهو دة اللي يجيب اكتئاب صح
    أنا في الشوية اللي اشتغلتهم في الصحة كانت الممرضة اللي معايا في عيادة الأسنان بتاخد حوافز أكتر مني ... هاه ايه رأيك ؟؟ عشان كدة خدت أجازة بدون مرتب من الحكومة
    و علي فكر موصلنيش حاجة منك خالص ... دي مش أول مرة تحصل معايا .. عموما ابعتلي ايميلك

الوضع مش محتاج نتكلم عليه ماهو واضح زي الشمس و اديك قلت الممرضة بتاخد حوافز أكتر.. أنا سبت مصر كلها و رحت اشتغلت في السعودية اساسا.. هنا يمكن ماديات أحسن بس مستوى الشغل ضعيف خالص بالنسبة لل GP
    عشان كدا عايز أدرس في اي حتى تانية .. ربنا يعين..
    هو صحيح مفيش ولا طبيب أسنان شفته معدي من هنا... !!!!! هم ما بيهاجروش وللا ايه؟؟؟

انت موجود عندي في الماسنجر خلاص...