اسكندراني,, و الهوي علي كيبك رماني - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

اسكندراني,, و الهوي علي كيبك رماني

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 10th October 2008, 10:34 PM nona alawaal غير متواجد حالياً
    nona alawaal
    Senior Member

nona alawaal is on a distinguished road

أنا : nona alawaal

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadolly
    ولا اديب ولا الحاجة
    هو بس لما الواحد بيكون حاسس بالكلام اللي بيكتبوا بيعرف يعبر عنه كويس

لا اديب ... و اديب كبير كمان
    هو باين فعلا ان جو المغارة بدا يطلع حجات كتير من جوة بتوع الاتوبيس ...يمكن علشان الاتوبيس كان زحمة فمكناش عارفين نتنفس ... و لما ربنا انعم علينا بالمغارة و الهو المواهب خرجت
    تسجيل متابعة و بالتوفيق
    تحياتى

قديم 11th October 2008, 10:37 AM samehelassad غير متواجد حالياً
    samehelassad
    Member

samehelassad is on a distinguished road

أنا : samehelassad

ياخبر ابيض ياجدوللي. والله مش ممكن. العجيب جدا انك بتتكلم بثقة وانت بتحكي حكايتك وانطباعاتك انها هتتطابق مع اللي هيقراء. والاغرب بالنسبة لي جدا هو تطابقها بالحرف معايا حتي في الكورة والعلم. لما كنت بعمل الماجستير اللي كان في علم الغدد الصماء. كل الناس قالولي اية الارف دة حد يعمل الماجستير في ال Endocrinology دة صعب اوي ومكلكع. ولا لما قلت انا هعمل ماجستير بعد ماتخرجت مباشرة. لية هتعمل بية اية هو انت معيد في الجامعة ياعم كبر. والاحلى ان اول يوم اخدت فية الماجستير اتقالي ادي شهادتك لاول بتاع ترمس تشوفة. اللي كان مشجعني اتنين الاول مشرف الماجستير بتاعي لاعتبارة لي من احسن الناس اللي شافهم وعلى فكرة انا مشعارف لية واناشايف نفسي فعلا اقل من العادي. والتاني دكتور الفسيولوجي بتاعي لما كنت في undergraduateلاني كنت بحبة جدا من علمة وبقى صاحبي وبروح ازورة في بيتة بانتظام من بعد ماتجرجت لحد دلوقتي حتى لما بنزل مصر اجازة.

تحية كبيرة جدا ليك. وربنا يوفقك ويكرمك في علمك وتصل الي اعلى الدرجات العلمية في كندا. وادعيلي اقدر اكمل الدكتوراة هناك عشان انا نفسي اقدر اكمل الدكتوراة هناك لو عرفت.

قديم 11th October 2008, 11:29 AM اسكندرية تانى غير متواجد حالياً
    اسكندرية تانى
    Member

اسكندرية تانى is on a distinguished road

اسكندرية تانى's Flag is: Canada

أنا : اسكندرية تانى

الاخ الفاضل جادوللى
    انا سعيد بيك جدا و لاصرارك على النجاح و الكفاح
    نموذج مشرف لكل شباب مصر و بالذات لابناء الاسكندرية!!

تقبل تحياتى و متابع لرحلة الاصرار على النجاح

قديم 11th October 2008, 12:19 PM gadolly غير متواجد حالياً
    gadolly
    Senior Member

gadolly is on a distinguished road

أنا : gadolly

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehelassad
    ياخبر ابيض ياجدوللي. والله مش ممكن. العجيب جدا انك بتتكلم بثقة وانت بتحكي حكايتك وانطباعاتك انها هتتطابق مع اللي هيقراء. والاغرب بالنسبة لي جدا هو تطابقها بالحرف معايا حتي في الكورة والعلم. لما كنت بعمل الماجستير اللي كان في علم الغدد الصماء. كل الناس قالولي اية الارف دة حد يعمل الماجستير في ال endocrinology دة صعب اوي ومكلكع. ولا لما قلت انا هعمل ماجستير بعد ماتخرجت مباشرة. لية هتعمل بية اية هو انت معيد في الجامعة ياعم كبر. والاحلى ان اول يوم اخدت فية الماجستير اتقالي ادي شهادتك لاول بتاع ترمس تشوفة. اللي كان مشجعني اتنين الاول مشرف الماجستير بتاعي لاعتبارة لي من احسن الناس اللي شافهم وعلى فكرة انا مشعارف لية واناشايف نفسي فعلا اقل من العادي. والتاني دكتور الفسيولوجي بتاعي لما كنت في undergraduateلاني كنت بحبة جدا من علمة وبقى صاحبي وبروح ازورة في بيتة بانتظام من بعد ماتجرجت لحد دلوقتي حتى لما بنزل مصر اجازة.

تحية كبيرة جدا ليك. وربنا يوفقك ويكرمك في علمك وتصل الي اعلى الدرجات العلمية في كندا. وادعيلي اقدر اكمل الدكتوراة هناك عشان انا نفسي اقدر اكمل الدكتوراة هناك لو عرفت.

شكرا يا سامح
    انا متأكد ان كل اللي بيفكر في الهجرة بيكون تفكيرهم متشابه. عشان كدة مش غريب تلاقينا كلنا كان لنا نفس المواقف بدليل ان الكل تقريبا بيسيب شغلانات حلوة جدا في نظر الناس التانيين, و بيسيب فلوس الخليج رغم استغراب الناس

قديم 11th October 2008, 12:20 PM gadolly غير متواجد حالياً
    gadolly
    Senior Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسكندرية تانى
    الاخ الفاضل جادوللى
    انا سعيد بيك جدا و لاصرارك على النجاح و الكفاح
    نموذج مشرف لكل شباب مصر و بالذات لابناء الاسكندرية!!

تقبل تحياتى و متابع لرحلة الاصرار على النجاح

ربنا يكرمك يا اسكندراني..
    هو انت منين من الاسكندرية!

قديم 11th October 2008, 12:24 PM اسكندرية تانى غير متواجد حالياً
    اسكندرية تانى
    Member

اسكندرية تانى is on a distinguished road

اسكندرية تانى's Flag is: Canada

أنا : اسكندرية تانى

انا من الوزارة يااخى جادوللى

قديم 13th October 2008, 01:01 PM Dr Ayman Kamel غير متواجد حالياً
    Dr Ayman Kamel
    Member

Dr Ayman Kamel is on a distinguished road

أنا : Dr Ayman Kamel

اخى العزيز د جادولى
    اولا وقبل كل شىء اتمنى ان تكون الامتحانات كانت سهلة
    طبعا لن اعلق على كتابتك السهلة الممتنعة واعتقد من وجهة نظرى انك تصلح كاتب
    اما عن الحلم فكلنا نحلم واجمل مافى الحلم انه ببلاش لكن الاجمل انه يتحقق والكارثه انه عندما يتحقق تحس انك تسير فى سراب
    حلمى كان مركز مرموق فى احدى الجامعات او المراكز البحثيه والحصول على اعلى المناصب وما ان اتت وجدت اننى سرت وراء سراب للاسف
    وحلمت بكندا منذ الكلية لكن كنت باقول لنفسى انتظر حتى تذهب لهم قوى بشهاداتك .
    انا لم ارى كندا لكن سمعت وان كنت رايت بلاد اجنبية غيرها لكن كندا لا
    اتمنى ان تكمل القصة ونرى ماهى كندا من منظورك لانه يهمنى

قديم 13th October 2008, 01:55 PM gadolly غير متواجد حالياً
    gadolly
    Senior Member

افتراضي فلاش باك

يونيون هاجر كندا

كالزلطة التي تلقي في بحيرة راكدة, القيت هذة الجملة من سليم صديقي عندما كنا في الترام الازرق بمحطة الرمل

مين, ازاي, ليه, امتي, يونيون, حلمي, محدش قاللي

في لحظة جميع ذكريات الماضي مرت علي, و جميع المواجع تكالبت علي جهازي العصبي المتعب اصلا, ماذا جعلني اسوف و اصبر حتي الان!!

فلاش باك من ايام الكلية, عندما كنا في السنة الثالثة و الرابعة و نقوم بحساب نقط الهجرة و وجدنا ان مع الماستر تتم النقط, و كنا جميعا من اصحاب اللغات الاجنبية

فلاش باك مع سرور زميلي و هو في كندا الان يقوم بدراسة الدكتوراة و اخرين و الغريب ان يونيون لم يكن بينهم

ماذا حدث, لماذا انا في مصر للان, لماذا لم اقدم, لعل منتدي الهجرة لم يكن متوفر يومها حتي اتجرأ و اقدم , لماذا انا الان في مصر و ليس كندا

تخرجت بتقدير عالي, و كل اصحابي رحلوا الي امريكا و اكملوا رحلة العمل الصيفي الا انا, ما الذي جعلني ابقي في مصر, انه التسويف, الفيزا شغالة و خلينا شوية و نجرب, و تمت التجربة, و عملت في مصر, جاءني عمل في شركة بترول كبيرة للدخول فيها الان تدفع عدة رزم من عشرة الاف, و قد تصل الي مائة الف و وواسطة وزير, جاءتني بدون واسطة و بدون دفع و كنت الاول في الامتحان, و لكني رفضتها!!! لا, لن اكون هذا الشخص, الكابوس الذي يتراءي لي و صورة الموظف و هو يحمل البطيخة و يعود للمنزل و الاولاد يهتفون بابا جي بابا جي, و يأكل و يتصفح الجريدة و يمكث امام التلفاز, و الاولاد يكبرون و يتخرجون و يتزوجون و في النهاية يمكث مع زوجته ينتظر الموت يأتيه. لااااااا, استيقظ من الكابوس علي الزلطة التي تحولت لصخرة من سليم صديقي و كان معي في نفس الشركة التي حذرني الكثيرين منها لانها صغيرة و ملهاش مستقبل!
    الشركة التي اخترتها وتركت البترول لاجل ان اعود مشحم الي المنزل و ملابسي متسخة من اعمال الاصلاح و الصيانة, حتي انه في يوم جارتنا العزيزة تعجبت من اني مهندس و ادرس الدكتوراه, و لكنه الهروب من الكابوس, انه الحلم و ان كان ليس مضمون, الحلم في مستقبل لك قيمة به! و ليس كابوس الموظف ابو بطيخة.
    متي؟
    سؤال يحوي كل مشاعر الاحباط و اليأس و تأنيب النفس.
    لسة مسافر من اسبوعين و فجأة و مقالش لحد
    و ساب الشركة العالمية اللي كان فيها؟؟
    سؤال ساذج مني لان من يفكر في الهجرة لن ينظر لوظيفة و ان كانت بمائة الف او تزيد!

حصلت علي ايميله و بدأ الطريق, الطريق الذي تأخر بضع سنوات, بسبب اسباب خارجة عن ارادتي و منها المرض و وفاة امي رحمها الله التي كان لها اكبر الاثر في حياتي و لهذا قصة اخري حتي لا نتشعب, و الذي كان معظم التأخير من التسويف و التكاسل.

بعثت له بالايميل و تكلمنا و كانت المرة الاولي التي اعرف نظام كيبك و تدرجت بعد ذلك حتي اصبحت العمدة في الاجراءات لكيبك

يتبع...

قديم 13th October 2008, 02:11 PM nona alawaal غير متواجد حالياً
    nona alawaal
    Senior Member

nona alawaal is on a distinguished road

أنا : nona alawaal

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadolly
    يونيون هاجر كندا

كالزلطة التي تلقي في بحيرة راكدة, القيت هذة الجملة من سليم صديقي عندما كنا في الترام الازرق بمحطة الرمل

مين, ازاي, ليه, امتي, يونيون, حلمي, محدش قاللي

في لحظة جميع ذكريات الماضي مرت علي, و جميع المواجع تكالبت علي جهازي العصبي المتعب اصلا, ماذا جعلني اسوف و اصبر حتي الان!!

فلاش باك من ايام الكلية, عندما كنا في السنة الثالثة و الرابعة و نقوم بحساب نقط الهجرة و وجدنا ان مع الماستر تتم النقط, و كنا جميعا من اصحاب اللغات الاجنبية

فلاش باك مع سرور زميلي و هو في كندا الان يقوم بدراسة الدكتوراة و اخرين و الغريب ان يونيون لم يكن بينهم

ماذا حدث, لماذا انا في مصر للان, لماذا لم اقدم, لعل منتدي الهجرة لم يكن متوفر يومها حتي اتجرأ و اقدم , لماذا انا الان في مصر و ليس كندا

تخرجت بتقدير عالي, و كل اصحابي رحلوا الي امريكا و اكملوا رحلة العمل الصيفي الا انا, ما الذي جعلني ابقي في مصر, انه التسويف, الفيزا شغالة و خلينا شوية و نجرب, و تمت التجربة, و عملت في مصر, جاءني عمل في شركة بترول كبيرة للدخول فيها الان تدفع عدة رزم من عشرة الاف, و قد تصل الي مائة الف و وواسطة وزير, جاءتني بدون واسطة و بدون دفع و كنت الاول في الامتحان, و لكني رفضتها!!! لا, لن اكون هذا الشخص, الكابوس الذي يتراءي لي و صورة الموظف و هو يحمل البطيخة و يعود للمنزل و الاولاد يهتفون بابا جي بابا جي, و يأكل و يتصفح الجريدة و يمكث امام التلفاز, و الاولاد يكبرون و يتخرجون و يتزوجون و في النهاية يمكث مع زوجته ينتظر الموت يأتيه. لااااااا, استيقظ من الكابوس علي الزلطة التي تحولت لصخرة من سليم صديقي و كان معي في نفس الشركة التي حذرني الكثيرين منها لانها صغيرة و ملهاش مستقبل!
    الشركة التي اخترتها وتركت البترول لاجل ان اعود مشحم الي المنزل و ملابسي متسخة من اعمال الاصلاح و الصيانة, حتي انه في يوم جارتنا العزيزة تعجبت من اني مهندس و ادرس الدكتوراه, و لكنه الهروب من الكابوس, انه الحلم و ان كان ليس مضمون, الحلم في مستقبل لك قيمة به! و ليس كابوس الموظف ابو بطيخة.
    متي؟
    سؤال يحوي كل مشاعر الاحباط و اليأس و تأنيب النفس.
    لسة مسافر من اسبوعين و فجأة و مقالش لحد
    و ساب الشركة العالمية اللي كان فيها؟؟
    سؤال ساذج مني لان من يفكر في الهجرة لن ينظر لوظيفة و ان كانت بمائة الف او تزيد!

حصلت علي ايميله و بدأ الطريق, الطريق الذي تأخر بضع سنوات, بسبب اسباب خارجة عن ارادتي و منها المرض و وفاة امي رحمها الله التي كان لها اكبر الاثر في حياتي و لهذا قصة اخري حتي لا نتشعب, و الذي كان معظم التأخير من التسويف و التكاسل.

بعثت له بالايميل و تكلمنا و كانت المرة الاولي التي اعرف نظام كيبك و تدرجت بعد ذلك حتي اصبحت العمدة في الاجراءات لكيبك

يتبع...

و انا بقراء كلام حضرتك ربنا يستر يترى اى اللى هيجرى فى قائمة الوظائف .... تحياتى

قديم 13th October 2008, 02:12 PM gadolly غير متواجد حالياً
    gadolly
    Senior Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr ayman kamel
    اخى العزيز د جادولى
    اولا وقبل كل شىء اتمنى ان تكون الامتحانات كانت سهلة
    طبعا لن اعلق على كتابتك السهلة الممتنعة واعتقد من وجهة نظرى انك تصلح كاتب
    اما عن الحلم فكلنا نحلم واجمل مافى الحلم انه ببلاش لكن الاجمل انه يتحقق والكارثه انه عندما يتحقق تحس انك تسير فى سراب
    حلمى كان مركز مرموق فى احدى الجامعات او المراكز البحثيه والحصول على اعلى المناصب وما ان اتت وجدت اننى سرت وراء سراب للاسف
    وحلمت بكندا منذ الكلية لكن كنت باقول لنفسى انتظر حتى تذهب لهم قوى بشهاداتك .
    انا لم ارى كندا لكن سمعت وان كنت رايت بلاد اجنبية غيرها لكن كندا لا
    اتمنى ان تكمل القصة ونرى ماهى كندا من منظورك لانه يهمنى

لسة يا دوك والله ممتحنتش
    هو النظام هنا اننا بنقدم الريبورت الاول و ده اللي انا شغال فيه دلوقتي, و بعد كدة بناخد من 4 الي 8 اسألة في مجال متعلق بموضوعك او ممكن بعيد شوية عنه و نحلهم في اسبوعين!!! انا عارف ان ممكن الناس تستغرب بس هو ده النظام, امتحان اسبوعين. اخر مرحلة هي البريزنتيشن و الامتحان الشفوي و بيسألوك في الريبورت بتاعك و الاسألة.
    انا نفسي بس اقدم الريبورت و اخلص, اصل انا قدمته قبل كدة و المشرف كانش عجبه النظام بتاعه, فبعيده تاني باسلوب مرتب و منظم, بس طبعا لما بعيده بعد 6 شهور بحط فيه شغل جديد اتعمل و افكار تانية و حاجات لغتها و ده اللي بياخد وقت