IELTS 7 - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

IELTS 7

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 24th December 2014, 05:08 AM M,Nagib غير متواجد حالياً
    M,Nagib
    Silver Member

M,Nagib will become famous soon enough

M,Nagib's Flag is: Egypt

أنا : M,Nagib

نتمنى عمل شئ مختلف بحيث الاخوه كلهم ماتعلقش خالص الا بعد الانتهاء تماما من شرح الطرق والاساليب ورفع الكتب والمراجع حتى تكون الصفحه الاولى هى مرجع لكل الكتب والمناقشات تيجى من بعد عشان الناس ماتوهش بين الصفحات ويكون سهل الوصول للمراجع دى ... اتمنى من الادارة حذف جميع التعليقات حتى الانتهاء من كافة التفاصيل فى الصفحه الاولى او الثانيه

قديم 24th December 2014, 06:18 AM Imaa غير متواجد حالياً
    Imaa
    Junior Member

Imaa has a spectacular aura aboutImaa has a spectacular aura aboutImaa has a spectacular aura about

Imaa's Flag is: Egypt

أنا : Imaa

مبروك على الموضوع يا سها بالتوفيق يا حبيبتي ان شاء الله و جزاكي الله خيرا على مجهودك

احبك في الله

قديم 24th December 2014, 07:08 AM sohatosa غير متواجد حالياً
    sohatosa
    Silver Member

sohatosa has much to be proud ofsohatosa has much to be proud ofsohatosa has much to be proud ofsohatosa has much to be proud ofsohatosa has much to be proud ofsohatosa has much to be proud ofsohatosa has much to be proud ofsohatosa has much to be proud of

sohatosa's Flag is: Egypt

أنا : sohatosa

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة afrecano
    حضرتك انا عملت اختبار تحديد مستوى فى البرتش كونسل مصر من اسبوعين وقالولى ان فى اول ليفل per intermediate سؤالى بقى هل مستوايا ده ينفع يجيب 7 باد فى الايلتس بعد كام يوم ؟؟ لو قولت انى هازاكر كل يوم 5 ساعات مثلا
    شكرا عى المجهود

صباح الخير عليكم كلكم

بص يا فندم ، دلوقتي حضرتك انا رايي الشخصي ان كل ده كلام comemrcial بحت ، لازم يطلعوك ضايع وتبدأ من الاول ، وصدقني كورسات ال ielts preperation دي كلها مفيش منها اي فايده ويديك المعلومه بالقطارة

الموضوع مش صعب اوي، اعمل لنفسك امتحان واحد بس ايلتس وليكن مثلا IELTS 7 لانه من الامتحانات التقيله شويه ، اوكي وخليك قاسي مع نفسك في التصحيح بمعني :

اي spelling mistake حضرتك مش هتاخد عليها درجه ( ده في ال reading and listening)
    حضرتك هتمشي علي الوقت بالضبط كانك في الامتحان ، يعني مش هتعيد ال recorder تاني عشان تسمع كلمه مسمعتهاش مثلا
    في ال writing and speaking دي لازم حد يعملك التقييم طبعا ( انا ممكن اساعدك في ال speaking بانك تسجله وتبعتلي ال تسجيل ده وانا هقولك رايي ممكن تجيب كام فيه )

الرايتينج ممكن برضه تبعتهولي وانا هبص عليه وهقولك بالتقريب انت محتاج تعمل ايه بالضبط

تمام كده ، بالتقريب هنقدر نعرف نحدد مستواك يعني مثلا تقدر تعدي من الامتحان وتجيب كام

درجاتك الaccurate مقدرش اقولك عليها ابدا وده لسبيين ، اولا انا مش متخصصه وثانيا ظروف الامتحان بتختلف من حيث الصعوبه والسهوله

تاني لو حضرتك الاساس اللغوي قوي هقدر اقولك تحسنه ازاي وساعتها تبدأ تدريبات الايلتس

لو المستوي اللغوي محتاج تحسين يبقي حضرتك هتبدا تذاكر الانجلش من كتاب انجليزي عادي خالص وتبدا واحده ودي ممكن تعمله بانك هتاخد درس مع مدرس خاص وده لانه لازم يحدد لك نقاط الضعف بتاعتك وتشتغل عليها ، فاهمني ، يعني دايما لما بنعمل امتحان بنشوف نقاط الضعف مش هنعد نذاكر انجليزي من ABC

فبليز اعمل الامتحان وقولي جبت كام وانا بعدها هقولك تعمل ايه
    انا عندي كتاب حلو اوي في الجرامر بتاع امتحان ال Toefle longman هيا نسخه قديمه شويه لكن هايله في الجرامر

فلو قلتلي درجاتك طلعت كام في ال القراءة والاستماع انا هقولك تعمل ايه

قديم 24th December 2014, 07:14 AM sohatosa غير متواجد حالياً
    sohatosa
    Silver Member

sohatosa has much to be proud ofsohatosa has much to be proud ofsohatosa has much to be proud ofsohatosa has much to be proud ofsohatosa has much to be proud ofsohatosa has much to be proud ofsohatosa has much to be proud ofsohatosa has much to be proud of

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboHamza
    موضوع رائع يا أستاذة سها :)

علي باشا منور عندنا

مش عارفه ارفع الفايلات خالص ولا عارفه حتي ابعتهم للناس بالايميل

الSECURITY TEAM حبايب قلبي

قديم 24th December 2014, 07:18 AM sohatosa غير متواجد حالياً
    sohatosa
    Silver Member

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M,Nagib
    نتمنى عمل شئ مختلف بحيث الاخوه كلهم ماتعلقش خالص الا بعد الانتهاء تماما من شرح الطرق والاساليب ورفع الكتب والمراجع حتى تكون الصفحه الاولى هى مرجع لكل الكتب والمناقشات تيجى من بعد عشان الناس ماتوهش بين الصفحات ويكون سهل الوصول للمراجع دى ... اتمنى من الادارة حذف جميع التعليقات حتى الانتهاء من كافة التفاصيل فى الصفحه الاولى او الثانيه

اهلا استاذ محمد منور هنا

بص مفيش مشكله الناس ممكن تسال عادي لان الموضوع ده هيطول وكل يوم انا هكتب حاجه جديده فممكن كده الناس تبدأ تسال علي السنه اللي بعد الجايه

اتفضل حضرتك لو عندك اي حاجه تسال عليها

قديم 24th December 2014, 07:26 AM sohatosa غير متواجد حالياً
    sohatosa
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafasaad
    تسجيل متابعة أول صف.. مجهود ممتاز وبالتوفيق بإذن الله

صباح الخير

بعد ما كتبت شويه ايميلات ليك ولنيفين ولكم حد تاني للاسف اايميلات كلها رجعتلي تاني لان السيكيورتي عندي في الشغل قفلوا كل حاجه علينا والحمد لله

لحد ما احل المشكله استحملوني هحاول اتصرف واحل الموضوع ده سريعا لان كل الResources كلها عندي في الشغل

Dr.overdoze and Naggar please join the club

قديم 24th December 2014, 07:27 AM sohatosa غير متواجد حالياً
    sohatosa
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Imaa
    مبروك على الموضوع يا سها بالتوفيق يا حبيبتي ان شاء الله و جزاكي الله خيرا على مجهودك

احبك في الله

عملتي ايه طمنيني عليكي ، خلصتي الايلتس ويعتي الفايل ولا لسه

قديم 24th December 2014, 07:45 AM nevin ismail غير متواجد حالياً
    nevin ismail
    Member

nevin ismail is on a distinguished road

أنا : nevin ismail

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sohatosa
    صباح الخير

بعد ما كتبت شويه ايميلات ليك ولنيفين ولكم حد تاني للاسف اايميلات كلها رجعتلي تاني لان السيكيورتي عندي في الشغل قفلوا كل حاجه علينا والحمد لله

لحد ما احل المشكله استحملوني هحاول اتصرف واحل الموضوع ده سريعا لان كل الResources كلها عندي في الشغل

Dr.overdoze and Naggar please join the club

سها على مهلك خالص واحدة واحدة يابنتي وخدي راحتك يكفي بس روحك الحلوة معانا انك تساعدي الناس بجد والله من أجدع البنات اللي قابلتها في حياتي ربنا يجازيكي كل خير

قديم 24th December 2014, 08:22 AM sohatosa غير متواجد حالياً
    sohatosa
    Silver Member

صباح الفل
    النهارده عايزة اكلمكم علي تكنيك لطيف كده وبيفيدني اوي في ال Speaking انا مسمياه smart grouping
    بعني اننا بنلاقي مجموعه متشابهه من الاسئله ففمكن جدا انك تحضر اجابات واحده تقريبا لنفس الاسئله دي بانك تعملها Grouping
    دلوقتي هديكم امثله عشان تفهموني :
    1. Tell me about your favorite movie
    2. Tell me about your favorite book /story
    3. Tell me about your favorite magazine
    4. Tell me about your favorite TV channel /program
    السؤال رقم واحد واتنين ممكن جدا نعملهم افكار واحده ، وبندأ نتكلم عنهم هما الاتنين بنفس الافكار دي تقريبا ونبدا نفكر فعلا هو ايه الفيلم االي انت بتحبه ، لما بنتكلم عن حاجه بنحبها او حاجه حصلت لنا بجد ، الكلام بيكون اسهل بكتير ، علي الاقل بيكون في في دماغك اجابات حقيقيه وامثله ومواقف تقدر تتكلم عنها ، وما عليك الا انك تقدر تترجم الافكار دي وتتكلم عليها بالانجلش

السؤال رقم تثلاته واربعه نفس الفكرة
    هنبدا نعمل grouping عشان نوفر افكار نستخدمها لنفس المجموعة المتشابهة من الأسئلة
    الفكرة في مهارة التحدث اننا مش نحفظ اجابات للأسئلة ، لا ، احنا بنحضر افكار ونستوعبها ونقولها في الامتحان
    الاجابات المحفوظ اللي هيا ال canned answers دي بتبقي معروفه اوي ومفقوسه في الامتحان والمصحيين عارفينها و بدل ما تديلك درجات بالعكس هتنقص عليها
    في المراحل الاولي للتعلم احنا هنحاول نكتب ونحفظ الاجابات بتاعتنا دي لحد ما تبقيهin your memory imbedded وبعد كده هنقدر تقولها بطلاقه ( من غير ما تعمل مجهود انك تفتكرها ويبقي شكلك حافظ مش فاهم ) وكمان هتوصل لمرحله انك هتضيف عليها كمان وتدي امثله كأنك بتتكلم عربي بالضبط
    التلقائيه والطلاقه في الحديث ده الهدف بتاع كل واحد فينا مش عشان الامتحان وبس ، لا ، علشان انشالله كلنا هنعيش في بلد بتتكلم اللغه دي واحنا لازم نتكلمها لانها هتكون اللغه اليوميه بتاعتنا
    رهبه الامتحان :
    Interviewers are human being at the end of the day, imagine they are your friends J

كتير اوي لما كنت ببقي داخلا الامتحان كنت بقي متوترة جدا ، بالذات وانا قاعده منتظرة دوري
    وبعدين قلت هو ايه ده ، هو انا خايفه ليه هما هيدبحوني يعني
    هو مالوش عندي اي حاجه وانا هدخل دلوقتي واتكلم عادي وبراحتي وبفلوسي
    انا قعدت وبصيت في عنين الراجل وبدات التكلم ، لقيت نفسي بتكلم بسرعه وبتلقائه
    تخيل الراجل او الست ده صاحبك ، صدقني الموضوع هيختلف جواك تماما
    فكرة اننا تحت ضغط وبيتعملنا تقييم فكرة موترة في حد ذاتها ، لكن لو اخدتها lightly هتلاقيها لطيفه جدا وهتستمتع بيها
    اتكلم كانه صاحبك او صاحبتك ، عادي لو غلطت ، صحح نفسك بسرعه لو اكتشفت غلطتك سواء في نطق الكلمه او الجرامر
    ده علي فكرة حاجه كويسه بتاخد عليها درجات اعلي لانك aware of your mistakes
    وبتدي انطباع انك فعلا مركز وانت بتتكلم
    كل شويه هنزلكم بوست واستحملوني بس اخلص مشكله الملفات والايملات وهتلاقوني باعتلكم حاجات كتير هنا تستفيدوا منها

قديم 24th December 2014, 08:42 AM nevin ismail غير متواجد حالياً
    nevin ismail
    Member

nevin ismail is on a distinguished road

أنا : nevin ismail

مجهود رائع يا سها ما شاء الله عليكي