الدراسات العليا في كندا ( افضل موضوع لشهر اغسطس 2010) - الصفحة 243 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الدراسة فى كندا واستراليا واوروبا

الدراسات العليا في كندا ( افضل موضوع لشهر اغسطس 2010)

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 16th July 2016, 05:08 PM دونتير غير متواجد حالياً
    دونتير
    Junior Member

دونتير is on a distinguished road

أنا : دونتير

لا أحد يرد على الأسئلة :( من فضلكم عندنا أسئلة فهل من مجيب جزاكم الله خيرا
    انا أرغب في دراسة تخصص أو ماستر أو دكتوراه لها علاقة بطب الأسنان
    انا بكالوريوس طب أسنان من أين أبدأ
    posted via mobile device

قديم 8th August 2016, 03:16 PM shaymaa غير متواجد حالياً
    shaymaa
    Junior Member

shaymaa is on a distinguished road

shaymaa's Flag is: Egypt

افتراضي ارجو المساعدة

أنا : shaymaa

السلام عليكم
    انا عضوة جديدة معاكم وبشكركم جدا على كل مجهوداتكم الرائعة
    وكنت حابة استفسر منكم عن اجراءات الدراسة فى كندا ان شاء الله
    عمرى 35 سنة ومعى بكالوريوس تجارة وكنت حابة اعرف اجراءات الدراسة فى كندا لو حبيت اقدم على ماجستير من جامعه هناك التكاليف هتبقى كام ؟ والاجراءات هتمشى ازاى
    وياريت لو فى لينكات حديثة لمواقع جامعات ترشحوها لى تكون كويسة وتكاليفها منخفضة
    وفرص قبول الفيزا معتمدة على ايه ؟
    اسفة للاطالة واتمنى تفيدونى

قديم 8th August 2016, 04:19 PM shaymaa غير متواجد حالياً
    shaymaa
    Junior Member

shaymaa is on a distinguished road

shaymaa's Flag is: Egypt

أنا : shaymaa

يا ريت تردوا على ارجوكم للضرورة
    دلوقتى زى ما قلت فى تعليقى اللى فات انى عايزة ادرس فى كندا ان شاء الله
    انا خريجة تجارة 2001 بتقدير جيد وحابة اخد ماجستير ادراى الاعمال MBA بس لما دخلت على موقع الجامعات لقيت مطلوب سنتين خبرة عمل بدوام كامل بس انا للاسف معنديش خبرة عمل انا اخدت دبلومة فى HR من 6 شهور فمش عارفة هل كدة مش هينفع اقدم على الدراسة فى كندا لعدم وجود خبرة عمل
    وهل انا كخريجة تجارة ممكن اقدم على مجال تانى غير تخصصى وميشترطش خبرة عمل
    ارجوكم افيدونى للاهمية وشكرا

قديم 17th August 2016, 06:51 AM dena غير متواجد حالياً
    dena
    Member

dena is on a distinguished road

أنا : dena

ممكن حد يفيدني اذا في جامعات في كندا بتعطي ماستر عن طريق distance learning أو اونلاين؟؟؟؟؟؟

قديم 17th August 2016, 02:00 PM ايوب يوسف غير متواجد حالياً
    ايوب يوسف
    Junior Member

ايوب يوسف is on a distinguished road

أنا : ايوب يوسف

!For Medical Professionals Only

مشكورين يا شباب عالمجهود الكبير

الذي معدله 61% (جيد) هل له امل بالماجستير في كندا بطريقة ما ؟

التخصص جيولوجيا
    الجنسية سوريا

قديم 19th August 2016, 08:39 AM dena غير متواجد حالياً
    dena
    Member

dena is on a distinguished road

أنا : dena

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salamatarek
    للاسف صعب انك تلحق منح ال fall semester اللى هيبدأ فى سبتمبر الجاى, بس ممكن تبدأ تدور فى منح ال winter semester اللى هيبدأ شهر يناير القادم وربنا يوفقك ان شاء الله فرصتك كويسة لو جايب امتياز.

السلام عليكم
    استاذ طارق اخويا حابب يكمل ماجستير صيدلة في كندا ممكن تدلني على الجامعات الي بتسمح له بدراسة الماجستير علما بأنه متخرج من الأردن وايه هيا الخطوات الي يبدا فيها؟؟؟؟؟؟

قديم 1st November 2016, 06:31 AM Remon.soliman غير متواجد حالياً
    Remon.soliman
    Moderator

Remon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond reputeRemon.soliman has a reputation beyond repute

Remon.soliman's Flag is: Kuwait

أنا : Remon.soliman

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bikatsho
    موضوع اكثر من رائع يا دكتور. انا كنت عايز اعرف معلومات عن ترشيح اونتاريو فعلا لاني صيدلي ونفس حالتك بالظبط فيا ريت تشرحلنا بالتفصيل الله يكرمك ولو في امكانيه للتواصل علي الخاص تبعتلي ايميلك لاني لسه متفتحتش عندي الرسائل بالمنتدي

فيه حل بسيط وسهل جداً لمشكلة المسجلين الجدد والزملاء الذين ليس لديهم عدد كافى من المداخلات للتواصل على الخاص يتلخص فى خطوتين مش حياخدوا منك نصف دقيقة

1- إذهب إلى لوحة التحكم الخاصة بك ومنها إلى (تعديل الخيارات) ... ثم ضع علامة صح على الصندوق الخاص بـ (إستلام بريد إلكترونى من الأعضاء) كما يظهر فى الصورة المرفقة:

2- عندما يريد أحد الزملاء القدامى التواصل معك عبر البريد الإلكترونى فكل ما عليه هو الضغط على إسمك ويختار (إرسال رسالة بريد الكترونى إلى) كما يظهر فى الصورة المرفقة:

إضغط على الصور لعرضها بالحجم الطبيعى

سبب تقييد خاصية الرسائل الخاصة للمسجلين الجدد سبق أن وضحته الإدارة فى عدة موضوعات سابقة بغرض حماية خصوصية الأعضاء القدامى من بعض العضويات الجديدة ... كذلك يتم حجب البريد الإلكترونى الخاص بجميع الأعضاء إلا لو إختار العضو إظهاره كما ورد فى الشرح أعلاه ... تحياتى

قديم 13th November 2016, 03:16 AM amiranita غير متواجد حالياً
    amiranita
    Junior Member

amiranita is on a distinguished road

amiranita's Flag is: Saudi Arabia

أنا : amiranita

موضوع مميز للغاية
    شكرا جزيلا

قديم 14th November 2016, 10:01 AM ozoz غير متواجد حالياً
    ozoz
    Member

ozoz is on a distinguished road

ozoz's Flag is: Egypt

أنا : ozoz

سؤال يا أهل الخبرة في كندا
    هل فعلاً ممكن تحصل مشكلة لو قدمت على هجرة و طلب دراسة في وقت واحد بحيث اللي يجيلي قبل التاني أدوس فيه و خلاص و ما اضيعش وقت ( بمعنى ان ممكن الحكومة هناك تفهم أني عاوز اروح هناك و خلاص فيقولوا لأ مش هنقبله لا هجرة و لا دراسة ) وللا الكلام دوت عادي ممكن أعمله و اقدم في الاتنين مع بعض

قديم 15th November 2016, 06:23 PM Zonfol غير متواجد حالياً
    Zonfol
    Member

Zonfol is on a distinguished road

أنا : Zonfol

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ozoz
    سؤال يا أهل الخبرة في كندا
    هل فعلاً ممكن تحصل مشكلة لو قدمت على هجرة و طلب دراسة في وقت واحد بحيث اللي يجيلي قبل التاني أدوس فيه و خلاص و ما اضيعش وقت ( بمعنى ان ممكن الحكومة هناك تفهم أني عاوز اروح هناك و خلاص فيقولوا لأ مش هنقبله لا هجرة و لا دراسة ) وللا الكلام دوت عادي ممكن أعمله و اقدم في الاتنين مع بعض

رد مكرر لصلته بالموضوع:
    لو مشيت في الاتنين في نفس الوقت، طلب الدراسة غالبا (99.99%) هيترفض لأن المفروض وانت بتقدم على تأشيرة الدراسة بتقدم ما يثبت إنك أكيد أكيد راجع ومش ناوي على هجرة بتاتا. طب منين بقى وانت مقدم على هجرة أهو؟ اتفضل يا أوساذ ما تعطلناش.

نفس الكلام لو كنت قدمت على هجرة في الماضي والموضوع ما مشيش، وجيت بعدين تقدم على تأشيرة دراسة (أو سياحة). يمكن نسبة الرفض بتقل لـ 90%، لأنه من الصعب -وإن لم يكن مستحيل- انك تقنعهم ان انت المرة دي بجد بجد مش عايز تهاجر.

طلب الهجرة لا يتأثر بأي طلبات أو تأشيرات سابقة أو حالية من أي نوع، سواء مقبولة أو مرفوضة (ما لم يكن الرفض أمني أو طبي)، وبيمشي في طريقه عادي جدا لا يهتز.