محضر اجتماع مجلس الوزراء 27 أغسطس 1967 عبدالناصر يروي تفاصيل مؤامرة عبد الحكيم عامـر - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > تاريخ مصر والعالم > تاريخ مصر > تاريخ مصر الحديث > نكسة يونيو 1967

نكسة يونيو 1967

محضر اجتماع مجلس الوزراء 27 أغسطس 1967 عبدالناصر يروي تفاصيل مؤامرة عبد الحكيم عامـر

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 11th August 2023, 07:40 AM د. يحي الشاعر غير متواجد حالياً
    د. يحي الشاعر
    شاهد على العصر

د. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond reputeد. يحي الشاعر has a reputation beyond repute

:bulb: محضر اجتماع مجلس الوزراء 27 أغسطس 1967 عبدالناصر يروي تفاصيل مؤامرة عبد الحكيم عامر

أنا : د. يحي الشاعر

محضر اجتماع مجلس الوزراء في 27 أغسطس 1967
    عبدالناصر يروي تفاصيل مؤامرة عبد الحكيم عامر لقلب نظام الحكم

اقتباس

محضر اجتماع مجلس الوزراء في 27 أغسطس 1967

صلاح نصر ،رئيس ألمخابرات العامة المصرية

شمس بدران ، وزير الحربية

المتهمين ، وبينهم جلال ألهريدي قائد مجموعة ألصاعقة
    محمد مرسي ( الرئيس الإخوانجي ) يرقي جلال ألهريدي إلي رتبة فــريــق فــخــري

محضر اجتماع مجلس الوزراء في 27 آب/أغسطس 1967:

..............
    .......
    ....

وفي يوم 2 حزيران/ يونيو 67 أنا رحت لهم، وقلت لهم: ان العدوان لا بد هيحدث، وإن الحرب 100%، وإنه يوم الاثنين.. في تقديري يوم الاثنين، وحددت يوم الاثنين! وفي يومها – يوم الجمعة – انا كلمت شعراوي الصبح في التلفون، وقلت له: أنا مش شايف البلد فيها أبداً اي شعور بالحرب، حتى إجراءات الدفاع المدني غير موجودة! وإن أنا باعتقد ان الحرب يوم الاثنين، ولازم تطلعوا تعليمات في الحال بالنسبة للعربيات والكلام دا، واتنفذ هذا الكلام يوم الجمعة.

طبعاً بعد هذه الكارثة – يعني بصرف النظر عن العلاقة الموجودة والعلاقة الشخصية – أنا في تقديري ان عبدالحكيم – بعد اللي حصل – لا يمكن انه يعود للقوات المسلحة، وإلا يعني مش ممكن هيبقى الوضع وضع سليم! ولا بد نعمل زي اليهود ما بيعملوا! نجيب الناس اللي اتعلموا – احسن ناس – والناس اللي فعلاً أحسن قيادات هم اللي بيحاربوا لأن العسكري بيختلف من سنة لسنة، ولكن هو كان مصمم انه يعود للقوات المسلحة!

بكل أسف يعني ما كنتش أحب أتكلم في هذا الموضوع ويمكن أول مرة الواحد يتكلم فيه، لكن برضه كنت متردد هل أتكلم فيه النهارده او ما اتكلمش؟! لغاية بالليل، ولكن حبيت أحطكم في الصورة.

بالنسبة لما حدث بعد التنحي والأسباب اللي خلتني خدت الإجراءات اللي اخدتها يوم الجمعة واتكلمت على استقالة سنة 62، لأن هذه الاستقالة طبعت ووزعت على الناس او كانوا يقرأوها للناس، ايضاً راحت تفاصيل كتيرة طبعاً وأمور كتيرة ومواضيع كتيرة ما في داعي إن الواحد يتكلم فيها! طبعاً كان يستدعي هذا إجراء تغيير جذري في الاستخبارات العامة، لأنه فيه فرع في الاستخبارات العامة إسمه هيئة الأمن القومي، واللي ماسك هذا الفرع إسمه حسن عليش – ما اعرفش تسمعوا عنه ولا ما تسمعوش عنه – ودا بيعتبر يمكن أخطر هيئة موجودة في البلد بالنسبة لإمكاناتها الكبيرة جداً.

العلاقة بين حسن عليش وعبدالحكيم عامر كانت علاقة قوية، وفي الفترة الاخيرة حسن عليش سلم عبدالحكيم عامر نمر عربيات – ما هي الاستخبارات عندها نمر عربيات في المحافظات كلها – ثم ايضاً استلم أسلحة أظن اساساً يمكن رشاشات كاتمة للصوت من الاستخبارات العامة! وعلى هذا كان بالتالي لازم تحصل عملية في الاستخبارات العامة!

على هذا الاساس أحيل صلاح نصر الى المعاش، واعتقل حسن عليش والناس اللي كانوا مشتركين معاه في هذه العملية الرئيسية. وأمين هويدي أصلاً كان في الاستخبارات، فتولى الاشراف مؤقتاً على الاستخبارات لغاية ما نشوف مين هايقوم بها، وبيعيد تنظيمها.

شمس بدران ما حططهوش في السجن، ولو إنه كان يستاهل إنه يتحط في السجن! الصبر يعني، والواحد يمكن عمل كل ما يمكن عشان يحل الأمور ايضاً حل بدون عمليات تصادمية بهذا الشكل.

عبدالحكيم كان ضد القبض على (قائد سلاح الطيران) صدقي محمود والناس الآخرين المسؤولين عن القوات الجوية، وما كانش موافق على التحقيق، كان زعلان جداً من اعتقال صدقي! هو اتكلم أظن مع زكريا في هذا الموضوع.. طلبه في التلفون يوم الاعتقال.

دلوقتي بالنسبة للضباط اللي كانوا ايضاً في المعاش واللي كانوا موجودين عنده – حمزة البسيوني والمجموعة دي كلها – اعتقلت ايضاً وموجودين في سجن القلعة! ولازم نعرف برضه اتصالاتهم ايه؟ اللي جه النهارده سيرته في التحقيق ايوب، إنه خد عدد من الطيارين واحد واحد وراحوا قابلوا عبدالحكيم وإتكلم معاه!

بس أنا حبيت احطكم في الصورة بالنسبة لتطور الحوادث في هذا الجانب في الفترة الاخيرة.

إن شاء الله بعد بكره هنسافر الخرطوم ومش هنقعد أكتر من يومين او تلاتة، وشايف إن يمكن سورية مش هتحضر، الجزائر يمكن ما تجيش ايضاً، ولو إن أنا بعت لـ بومدين رسالة عشان يحضر يعني، لأن هو الحقيقة ممكن يتكلم كلام غير الكلام اللي إحنا هنتكلمه.. على اساس ما نتسابش إحنا في وش تونس والمغرب والكويت وليبيا، ولكن أنا مقتنع ان أي عمل عربي موحد بيفيد.

وشايف الآتي الحقيقة بصرف النظر عن كل المواضيع الخاصة بالعمل العربي الموحد. لو وصلنا الى عمل صندوق مشترك – لأن ايقاف الضخ والكلام ده أنا باعتقد إن ما حدش هيوافق عليه – وأن تساهم في هذا الصندوق دول البترول، ويعوضنا جزء عما نفقده من دخل قناة السويس. طبعاً مأقصدش يعني جزء بسيط.. جزء كبير، لأنهم اذا دفعوا من البترول 10% حتى بنقدر نقابل العملية الاقتصادية والحرب الاقتصادية. نصبر مدة أطول.

ولكن أنا باعتبر يعني إن حضور هذا المؤتمر ثقيل جداً بالذات علي أنا! لأن عارف إن الواحد قد يسمع كلام سخيف خصوصاً من تونس! وأنا بعتبر ان الجماعة دول هيحاولوا – زي ما حاولوا في مؤتمر وزراء الخارجية – إنهم يدونا درس في الحلول اللي على مراحل وكلام بهذا الشكل! طبعاً الكلام اللي احنا إتكلمناه الدور اللي فات مش معناه إن احنا نيأس!

بالنسبة للأسلحة، الاتحاد السوفياتي الاسلحة اللي اتفق عليها عبدالمنعم رياض قالوا لنا: انها هتوصل في فترة قصيرة، بهذا بيبقى عندنا القوة تقريباً بيزيد تلتها او اكتر.

بالنسبة للدكتور فوزي والاخ حسن عباس زكي زير الاقتصاد بيجوا معايا الخرطوم نقعد يومين او تلاتة.

بالنسبة للإصلاح الزراعي، وأنا هدفي الحقيقة إن احنا نريح الناس، فيه حاجات كفرت الفلاحين! وده التوجيه اللي واخده الأخ سيد مرعي، بنعمل بنك قرية بنعمل بنك عزبة إعملوا حاجة، لازم نريح الفلاحين، ولازم نقضي على الفساد في الجمعيات التعاونية، ومش عايز أطول الجلسة النهارده.

أرجو الأخ زكريا بيعمل جلسة وأنا مسافر تبحثوا فيها الموضوع على اساس تحقيق هذه الاهداف.

الاساس إن احنا ما نكفرش الناس، ولو إن أنا في رأيي ان فيه ناس كتيرة كفرانة في البلد، وإحنا اللي بنكفر.. بنكفر الناس بتصرفاتنا!

بعد مناقشة الاصلاح الزراعي عايزين نناقش جميع الاوضاع الموجودة في البلد، الناس كفرانة من كل حاجة، اللي بيروح البوسطة كفران! واللي بيروح التلفونات كفران! واللي بيتعامل مع الحكومة كفران! ما حدش النهارده بيسأل في حد، واللي بيتعامل مع القطاع العام كفران! متعرفش إنتم شايفين هذه الصورة ولا لأ؟!

أنا مصمم على إن ننهي هذا الموضوع، اذا ما نهيناش هذا الموضوع مش هننجح في حاجة! بصرف النظر عن الكلام اللي اتكلمناه في الجلسات اللي فاتت، ولكن ماحدش النهارده بقى بيسأل في حد، واللي برضه بيروحوا المستشفيات كفرانين! اذا كنا بنيجي النهارده ونلاقي نفسنا في هذا الوضع بنكون عايزين نعمل حاجة، وإحنا لما بنتكلم عن التغيير وإن ننفذ كلام الناس لازم الحقيقة نشتغل.

وفي هذا كل واحد بيبقى مسؤول عن قطاعه كاملاً، يعني إحنا زي ما بنقول عايزين نريح الفلاحين، عايزين نريح كل الناس في جميع القطاعات. وهذا بقى بيستدعي إن احنا نؤاخذ الناس المهملين، نؤاخذ الناس اللي مش بتشتغل، ولازم نشتغل بعملية فيها حافز، اللي بيتكلم عليه عزيز صدقي باستمرار.

أنا بعتبر الحافز الاساسي للدولة هو حافز hire and fire، وبدون هذا الموضوع ما حدش ابداً هيستجيب لنا، مهما وقفنا نخطب ووقفنا نعمل توعية ووقفنا نعمل مش فاهم إيه! إحنا في هذا يجب إن اولاً كل وزير يدي مثل للبلد، وأرجو إن موضوع العربيات يكون اتنفذ، اللي إتكلمنا عليه.

وبقول عايز أعمل حاجة تانية، ان التلفونات اللي في البيوت كلها ما فيش تلفونات ميري في البيوت، كل التلفونات اللي في البيوت تبقى باشتراكات، بما فيها التلفونات اللي عندي، ولو إن أنا عندي عدد كبير يعني من التلفونات، ومكتبي في البيت أصلاً ما بحبش أشتغل في القبة، ولكن بينفذ هذا القرار ابتداء من أول الشهر اللي جاي.

ما حدش عنده تلفون حكومي، ويتقال هذا الكلام: أن جميع التلفونات الحكومية اللي في البيوت بتلغى، وتنتقل الى تلفونات خاصة لجميع الدولة.. لكل الناس مش للوزراء بس.

والحقيقة أنا اذا كنا فعلاً عايزين نعمل تغيير كل واحد فيكم مسؤول عن وزارته، وكل واحد فيكم مسؤول الاتحاد الاشتراكي في وزارته وفي قطاعه، وكل واحد فيكم مسؤول إنه الحقيقة زي ما إحنا عايزين نريح الفلاحين، إن احنا نريحهم وننفذ المبدأ الحقيقة اللي هو بيخلي الشركات تمشي والأمور تمشي.. اللي هو مبدأ hire and fire.. هو ده الحافز بس ما نظلمش حد الحقيقة. وعلى هذا الاساس بتمشي البلد، وبتنضف الدنيا، وبتنضف المكاتب، أما طالما كل الناس النهارده كل واحد قاعد ومتأكد إنه قاعد.. خربت ما خربتش قاعد! ما فيش فايدة ابداً في هذه البلد!

وبنعمل Check مننا هنا على كل المصالح وكل الحتت، يعني بنروح البوستة، ونشوف التلغرافات، ونشوف مش فاهم ايه، وبنحمل بالتالي المسؤوليات للناس التانيين، ونعمل لامركزية واللي مستشفاه ما هوش ماشي كويس بنرفده!

الإصلاح

أنا رأيي في هذا الموضوع يعني بيطالبونا بالإصلاح، ويقولوا لنا: ما تعملوش حاجة! انا بقول: إن أنا لا أستطيع ان أصلح طالما إيدي مكتفة، طب هاصلح إزاي طالما ما حدش عايز يشتغل! مش ممكن هانشتغل لوحدنا، اللي عايز يغير لوائح واللي عايز يغير قوانين بيتقدم عشان نغير هذه اللوائح ونغير هذه القوانين كل في مجاله، لازم نغير تغيير حقيقي.

القضاء على الشللية

النقطة التانية اللي هي سبب الفساد الاساسي في كل شيء هو موضوع الشلل.. ويجب القضاء على الشلل قضاء باتاً، لأن الشلل هي ولاءها للشلة، ما حدش بيكون ولاؤه ابداً للبلد، وهم مجموعة من الناس بيخدموا بعض! كل واحد أولاً يحاول اذا كان عنده شلل بنقضي عليها، والناس اللي موجودة واللي ما لهاش ابداً اي نشاط واخدة مسؤوليات كبيرة، العملية ما هياش تكية، والعملية ما هياش إعانات ولا شفقة! العملية هي مصالح ناس فلازم نعمل هذا التغيير بالنسبة لكل القطاعات، وبالنسبة لكل المستويات.

طبيعي بالنسبة للظروف اللي فاتت، كان مش ممكن إن أنا أسيب اللي بيجرى ده واللي حاصل ده وأتكلم في اللجنة المركزية، والكلام دا! يعني كان لازم تصفية هذه العمليات كلها.

وبقول لكم: إننا في هذا كل الناس اللي اتكلموا في هذا الموضوع أعتقلوا، كل قرايب عبدالحكيم اللي تدخلوا في هذا الموضوع أعتقلوا، أخواته أعتقلوا، والنواب أعتقلوا، الموضوع بقى لا يمكن بأي حال من الأحوال إن الواحد يسيبه ويتهاون! كل واحد فينا هايكون مسؤول عن وزارته لغاية أصغر مكتب فيها، واللي مشا هايقدر يشتغل ومش قادر يصلح يقول والله إنه مش قادر يصلح ومش أقادر يقوم بالواجب اللي مطلوب منه!

إن شاء الله الأخ زكريا وأنا مسافر بطلب منه طلبين.. عقد مجلس الوزراء ده، وأخد أوراق الاعتماد! لأن باين فيه 20 سفير هنا! (ضحك) كنت هاخد أوراق الاعتماد يوم 5 حزيران/ يونيو يوم العدوان، وما خدتش أوراق الاعتماد.. أرجو إنه يبتدي.

أنا هسافر يوم الثلاثاء، ابتدي من يوم الأربعاء تاخد أوراق اعتماد السفراء عشان يشيل عني هذه المشكلة!

منقول عن الشراع عن الجزء الخامس من وثائق ثورة يوليو التي تعدها للنشر د. هدى جمال عبدالناصر

د. يحي ألشاعر