ستات....وبنات ...كندا.....كله يجمع هنا - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    الماسونية - نشأتها وخفاياها
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : Veronaoqr)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

ستات....وبنات ...كندا.....كله يجمع هنا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 11th January 2011, 01:05 PM somayasaleh غير متواجد حالياً
    Golden Member

somayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond repute

somayasaleh's Flag is: Canada

افتراضي ستات....وبنات ...كندا.....كله يجمع هنا

أنا : somayasaleh

يا صباح الفل علي الجميع.......

احنا هنا عايزين نتكلم عن دور النص الحلو في كندا....وحوار الهجرة ده كله
    الموضوع من الوهلة الاولي يبان انه سهل.....بس في الحقيقة ده تحدي جامد قوي قوي.....وكبيييييييير جدا جدا

الكل مدعو للمشاركة في المغارة ده يا بنات....ويا ستات
    واكيد طبعا....الشباب....والرجال....مرحب بهم معانا ....لان رأيهم يهمنا جدا

انا ح ابدأ بوضع بعض النقاط اللي ممكن نتكلم ونتناقش فيها؟؟؟؟
    واي واحد عندة سؤال....او استفسار...ممكن يقوله والكل يدخل يشارك

1- عائق اللغة....سواء كانت انجليزي....او فرنساوي

2-الدراسة......هل بتفكروا يا بنات انكم تعادلوا....او تدرسوا حاجة جديدة...او تعملوا ايه بالظبط؟؟

3-الاستعداد للانخراط في المجتمع الكندي......هل فيه استعداد لكده....او ح تنضموا فقط للجاليات العربية....وح تبعدوا عن الكنديين؟؟

4-التطوع.....وده كلمة السر في كندا.........فولنتيرنج......هل عندكن الميول التطوعية ده....ولا ايه؟

5-الحنين للوطن والاهل........هل ده بيفرق معاكن ولا لا؟؟؟

6-متابعة الاولاد......ومعرفة اصحابهم....والتواصل معاهم...ده نقطة مهمة

7-متابعة الاولاد في الدراسة....والتواصل مع المدرسة...والمدرسين

8-الحفاظ علي اللغة العربية...والدين...والهوية

ده بعض النقاط اللي عايزين نتناقش فيها.....وبطلب من سيدات كندا....التواصل....لانهن ...دوووووول اللي علي ارض الواقع

سيبا....اكسترا....مهاجرة جديدة....ستريم روك....ندي....جنة....شيري....مدام توتو......

مطلوب انطباعتكن كسيدات المهجر....ونصائحكم لباقي اخواتنا...اللي جايين ورانا

الموضوع الأصلي : ستات....وبنات ...كندا.....كله يجمع هنا     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : somayasaleh

التعديل الأخير تم بواسطة somayasaleh ; 11th January 2011 الساعة 01:13 PM

Latest Threads By This Member
    Thread Forum Last Poster Replies Views Last Post
    تدبر آية من القرآن الحكيم......من يشارك معنا ؟؟؟ شؤون إسلامية somayasaleh 67 8203 25th January 2014 04:12 PM
    لقاء في مسيساجا الهجرة إلى كندا Matrix 23 4051 9th January 2012 03:07 AM
    أغنية بكرا........رائعة اسمعوها موسيقى وأغانى om saif 6 1958 11th November 2011 11:20 PM
    سامي يوسف ......رائــــــــــع موسيقى وأغانى somayasaleh 9 2212 23rd October 2011 08:34 PM
    دعـــــــــــــــــــاء أعجبنـــــــــــــــــــي شؤون إسلامية سهى يافا 1 1202 17th October 2011 03:29 AM

قديم 11th January 2011, 03:53 PM somayasaleh غير متواجد حالياً
    somayasaleh
    Golden Member

somayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond reputesomayasaleh has a reputation beyond repute

افتراضي شغل المرأة....والعمل التطوعي

المجتمع الكندي قائم علي التعاون بين الرجل والمرآة.....يعني مش مجتمع ذكوري ولله الحمد

وكمان النساء هنا بيشتغلوا كللللللللللللللللللللللللللللللللل حاجة

بداية من سواقة باص.....لحد عاملة نظافة محترمة جدا في مول مثلا

والشغل هنا مهما كان طبيعته مش عيب...بالعكس الناس مش بتبص لاي حد بيشتغل باي دونية

وكمان ممكن يا ستات تاخدوا كورسات سريعة في اي مجال بتحبوه....زي مثلا تجميل....مساج......تدريس....الخ

الكورسات هنا سهلة قوي وكتييييييييير ومتنوعة.....وامكانية ايجاد شغل بالنسبة للسيدات كبيرة ولله الحمد......بس المهم طبيعة الشخصية .....هي تحب كده او لا

مثلا....شخصية اجتماعية
    ......بتحب تغير الدراسة...وتدرس حاجة جديدة
    عندها .....طموح

كمان امكانية عمل مشروع نسائي صغير....متاحة هنا

1-مثلا.....فيه صديقة مصرية اتعرفت عليها هنا في سيمينار سابق....هي اخدت كورس تجميل.....وفتحت مشروع كوافير صغير في بدروم بيتها

وما شاء الله عندها زباين كتير من كل الجنسيات...وده لانها شخصية حبوبة واجتماعية،،،،وشغلها حلو......الخ

2-صديقة اخري.......اخدت كورس ريال استيت.....معاملات عقارية...وبرضة بتشتغل لوحدها وبتأجر للناس.....وكدهوت يعني

3-صديقة تالتة.....اخدت كورس......سوسيال ورك......اخصائية اجتماعية.....وربنا وفقها لشغل في كوميونتي سنتر

4-صديقة رابعة......فضلت انها تعمل فولنتيرنة في مدرسة اولادها.......منها تبقي قريبة منهم....ومنها تاخد الخبرة الكندية المطلوبة.....وربنا وفقها بعد كده لشغل في نفس المدرسة

5-صديقة خامسة......فضلت العمل التطوعي مع الفقراء........وتطوعت مع جامع الاسنا......وبتوصل الاكل الخاص بالفود بنك للناس الغلابة المحتاجين

والامثلة كتير .....بس المهم .....نبدأ ازاي

وكمان اي عمل تطوعي.....بتعرف ناس.......ويبقوا دول الريفرنسيس بتوعك....في حالة السؤال عليك من طرف اي جهة عمل

قديم 11th January 2011, 04:00 PM حسام غير متواجد حالياً
    حسام
    Brigadier General

حسام تم تعطيل التقييم

حسام's Flag is: Egypt

أنا : حسام

والله ياباشمهندسة سمية
    موضوعاتك كلها أحلى وأهم من بعض
    فيه ستات دورها ايجابي فى حياة أزوجاهم وأسرهم
    وفيه ستات العكس طبعا
    عندي استفسار لستات وهوانم الكنادوة
    الكلام اللى عن المشروعات القصيرة اللى فى موقع
    https://sbinfocanada.about.com/
    وأفكار مشروعات طبخ وشغل نسائي
    ياترى الكلام ده ينفع يتطبق فعلا فى كندا؟
    ولا كلام نظري ابن عم حديت؟

قديم 11th January 2011, 04:17 PM somayasaleh غير متواجد حالياً
    somayasaleh
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام
    والله ياباشمهندسة سمية
    موضوعاتك كلها أحلى وأهم من بعض
    فيه ستات دورها ايجابي فى حياة أزوجاهم وأسرهم
    وفيه ستات العكس طبعا
    عندي استفسار لستات وهوانم الكنادوة
    الكلام اللى عن المشروعات القصيرة اللى فى موقع
    https://sbinfocanada.about.com/
    وأفكار مشروعات طبخ وشغل نسائي
    ياترى الكلام ده ينفع يتطبق فعلا فى كندا؟
    ولا كلام نظري ابن عم حديت؟

اهلا دكتور حسام......

انا كتبت فوق بعض تجارب سيدات اعرفهم شخصيا....والحمد لله ماشيين

نسيت تجربة واحدة معرفة اخويا برضه

انسانة طموحة ....ما شاء الله....اخدت كورسات....واشتغلت اكتر من شغل....بعد كده حولت علي العمل الحر

بدأت بمشروع اكل جاهز......وانتهت بمشروع مغسلة كبيرة في مكان حلو....وما شاء المشورع شغال كويس

انا اعرف تجارب كتييييييييييييير لسيدات هنا....منهم الناجح والرائع

ومنهن اللي تقوقعت علي نفسها....ورفضت التعليم،،،او الاندماج مع الناس

ومنهن اللي ما استحملتش الغربة....وحولت حياة البيت لجحيم

قديم 11th January 2011, 04:19 PM مدام واحد تاني غير متواجد حالياً
    مدام واحد تاني
    Junior Member

مدام واحد تاني is on a distinguished road

أنا : مدام واحد تاني

!For Medical Professionals Only

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. انا متابعة حضرتك من فترة و معجبة بحضرتك جدا جدا ربنا يكرمك و يوفقك للخير دايما ان شاء الله. ممكن اشارك معاكم و استفيد من خبرة حضرتك

قديم 11th January 2011, 04:29 PM somayasaleh غير متواجد حالياً
    somayasaleh
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام واحد تاني
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. انا متابعة حضرتك من فترة و معجبة بحضرتك جدا جدا ربنا يكرمك و يوفقك للخير دايما ان شاء الله. ممكن اشارك معاكم و استفيد من خبرة حضرتك

اهلا بك يا فندم......

منورة المغارة الجديدة.....

طيب ياريت تقولي لنا....ايه طموحاتك الشخصية لما توصلي كندا ان شاء الله؟؟؟هو مش انت مقدمة برضه؟؟؟؟ ولا لسه؟؟؟

يعني شايفة نفسك ازاي هناك.....مجرد تخيل

واللي لسه ما هجروش....برضوا....يدخلوا ويقولوا وجهة نظرهم النسائية ايه؟؟؟

مين عايزة تكمل وتعادل الشهادة....وتشتغل بشهادة كندية
    مين ناوية تغير الكاريير وتدرس حاجة تانية بتحبها
    مين بتحب الشغل التطوعي....وح تلاقي فيه نفسها هنا اكيد
    مين بتح تبقي جنب اولادها....في مدرستهم....وتتابعهم عن قرب
    مين عندها طموح....وناوية علي مشروع صغير....وبعد كده يكبر ان شاء الله
    مين تحب تكمل في دروس القرآن والحفظ والتجويد....برضه موجود
    مين ممكن تساعد....تطوعي....في مدارس السبت او الاحد....لتعليم اولادنا العربي...والدين

كل واحدة تدخل وتقول هي شايفة نفسها ازاي.......والكل يقول رأيه ولو فيه اي خبرة نقدمها لها

وطبعا الرجال....مرحب بهم وبأراءهم دايما.......

قديم 11th January 2011, 04:45 PM حرم ولاء غير متواجد حالياً
    حرم ولاء
    Member

حرم ولاء is just really niceحرم ولاء is just really niceحرم ولاء is just really niceحرم ولاء is just really niceحرم ولاء is just really nice

أنا : حرم ولاء

مدام سمية مبروك على المغارة الجديدة و يسعدنى ان اكون من اوائل المشاركين طبعا انتى عارفة انا اخصائية علاج طبيعى و ناوية اعمل المعادلة ان شاء الله بس بصراحة نفسى اشتغل اى كاجوال وورك اة فولنتير عشان اندمج واعرف اكتر عن المجتمع انا طبيعتى مغامرة و بحب اعرف حاجات جديدة و على فكرة موضوع الهجرة انا اللى سعيت فيه من الاول للاخر رغم معارضة زوجى اللى ماقتنعش بيها الا لما رحنا اللاندينج و ساعتها بس قاللى عندك حق انا باقول الكلام ده لان فيه ناس حاطة فى دماغها ان الستات مفعول به يعنى سلبيين بالعكس احنا قوة فاعلة جدا و ممكن نكون نقطة الانطلاق لكل العائلة بالنسبة للغة انا المين ابليكانت و معايا تويفل و ايلت و بواقى فرنساوى من ايام النوتردام و ناوية ادرسه تانى عشان ابقى باى لينجيوال و الاولاد ها ادخلهم مدارس بابليك عشان يندمجوا لكن لو مش ارتحت راح انقلهم مدارس اسلامى و عموما انا اولادى لسة صغيرين اما الحنين للوطن متهيألى مش جامد لانى عشت 11 سنة فى الخليجو مش بانزل كل سنة اهم حاجة قلقانى هى اللغة و الدين و خصوصا للنونو اللى ها تتولد ان شاء الله الشهر الجاى فى كندا وربنا يستر طبعا الاندماج فى المجتمع الكندى مهم جدا بس الاهم الاختلاط مع الجالية العربية و المصرية عشان الهوية و توافر الصداقات المناسبة لكل واحد فيهم بحيث ما يعتمدوش على صداقات غريبة الطباع و بس خلاص

قديم 11th January 2011, 04:55 PM مدام واحد تاني غير متواجد حالياً
    مدام واحد تاني
    Junior Member

مدام واحد تاني is on a distinguished road

أنا : مدام واحد تاني

فعلا حضرتك معاكى حق ان دور الزوجة مهم جدا خاصة فى الفترة الاولى من الحياة الكندية احنا الحمد لله مقدمين للهجرة وفى انتظار الخطوات اللى بعد المديكال ان شاء الله... انا ان شاء الله ناوية الكمل دارستى و اعادال شهادتى فى الصيدلة

قديم 11th January 2011, 05:08 PM somayasaleh غير متواجد حالياً
    somayasaleh
    Golden Member

افتراضي العلاج الطبيعي في كندا

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حرم ولاء
    مدام سمية مبروك على المغارة الجديدة و يسعدنى ان اكون من اوائل المشاركين طبعا انتى عارفة انا اخصائية علاج طبيعى و ناوية اعمل المعادلة ان شاء الله بس بصراحة نفسى اشتغل اى كاجوال وورك اة فولنتير عشان اندمج واعرف اكتر عن المجتمع انا طبيعتى مغامرة و بحب اعرف حاجات جديدة و على فكرة موضوع الهجرة انا اللى سعيت فيه من الاول للاخر رغم معارضة زوجى اللى ماقتنعش بيها الا لما رحنا اللاندينج و ساعتها بس قاللى عندك حق انا باقول الكلام ده لان فيه ناس حاطة فى دماغها ان
    الستات مفعول به يعنى سلبيين بالعكس احنا قوة فاعلة جدا و ممكن نكون نقطة الانطلاق لكل العائلة

بالنسبة للغة انا المين ابليكانت و معايا تويفل و ايلت و بواقى فرنساوى من ايام النوتردام و ناوية ادرسه تانى عشان ابقى باى لينجيوال و الاولاد ها ادخلهم مدارس بابليك عشان يندمجوا لكن لو مش ارتحت راح انقلهم مدارس اسلامى و عموما انا اولادى لسة صغيرين اما الحنين للوطن متهيألى مش جامد لانى عشت 11 سنة فى الخليجو مش بانزل كل سنة اهم حاجة قلقانى هى اللغة و الدين و خصوصا للنونو اللى ها تتولد ان شاء الله الشهر الجاى فى كندا وربنا يستر طبعا الاندماج فى المجتمع الكندى مهم جدا بس الاهم الاختلاط مع الجالية العربية و المصرية عشان الهوية و توافر الصداقات المناسبة لكل واحد فيهم بحيث ما يعتمدوش على صداقات غريبة الطباع و بس خلاص

ايوه كده يا جميل.....هو ده الكلام اللي انا مستنياه......

كده اقدر اقولك.....انك مش ح تتعبي خالص هنا باذن الله....بالعكس ح تكوني نموذج مشرف للمرأة العربية المسلمة....وده اللي انا نفسي فيه لنا كلنا

بالنسبة لحضرتك......سهل قوي المعادلة لك....بس فيه حل تاني....واعتقد افيد لك....انك تعادلي المواد اللي درستيها في كليتك....ويتبقي لك كام مادة،......تاخديهم...ويبق معاكي شهادة كندية اصلية

كده ح تلاقي شغل بسهولة جدا ان شاء الله

تجربتي مع العلاج الطبيعي

لظروف صحية.....اضطريت لاخذ جلسات علاج طبيعي.....

اولا.....مش داخل التامين الصحي للاسف....يعني علي حسابنا الشخصي
    ثانيا....الاجهزة الموجودة عادية جدا
    ثالثا....الاسعار غالية...علي الخدمة المقدمة....يعني الجلسة ب 50 دولار 50 دقيقة......وجهاز نبضات خفيفة....وجهاز تسخين....وشوية تمرينات هبلة

وده كمان مشروع حلو قوي قوي قوي....للي عايز يكسب هنا

قديم 11th January 2011, 05:13 PM somayasaleh غير متواجد حالياً
    somayasaleh
    Golden Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام واحد تاني
    فعلا حضرتك معاكى حق ان دور الزوجة مهم جدا خاصة فى الفترة الاولى من الحياة الكندية احنا الحمد لله مقدمين للهجرة وفى انتظار الخطوات اللى بعد المديكال ان شاء الله... انا ان شاء الله ناوية الكمل دارستى و اعادال شهادتى فى الصيدلة

اهلا بك مرة تانية....

شوفي يا ستي......انت كمان ممكن تدرسي كورس مساعد صيدلي.......وتاخدي الخبرة الكندية....وتشتغلي به....لحد ما تخلصي امتحاناتك الاصلية.

وممكن تقدمي علي كورس اسمه.....ELT........وده ليه اسماء مختلفة في كل مقاطعة....بس بيوفر لك مكان تتدربي فيه بدون فلوس طبعا.....بس يبقي اسمك اخدتي الخبرة الكندية المطلوبة