استطلاع لتقسيم وترتيب المنتدى - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    Almatareed Mobile Version
    (الكاتـب : Admin ) (آخر مشاركة : Thomashib)
    المعادلة الكندية للصيادلة
    (الكاتـب : Batman ) (آخر مشاركة : LucasCen)
    حل مشكلة في ادراج مقاطع الفيديو
    (الكاتـب : يسر ) (آخر مشاركة : JamesCem)
    العملة الرقمية Tether ورمزها USDT
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : JamesCem)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا > أرشيف الباب

أرشيف الباب

استطلاع لتقسيم وترتيب المنتدى

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل توافق على ان؟
    يقسم المنتدى الى بابين 6 9.84%
    يقسم المنتدى الى اربعة ابواب 33 54.10%
    يبقى المنتدى على ما هو عليه 19 31.15%
    يوجد راى اخر 3 4.92%
    المصوتون: 61. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 26th April 2011, 11:29 PM Remooo غير متواجد حالياً
    Remooo
    Colonel

Remooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond reputeRemooo has a reputation beyond repute

Remooo's Flag is: Egypt

أنا : Remooo

4 ابواب يا هندسة
    فيه تركيز للمعلومات لكل قسم على حدة ويسهل الوصول ليها وبسرعة اكبر
    كمان هايزود التنظيم لانه فعلا الدنيا عايزة تتنظم التجارب داخلة على الفرنساوى
    على الفيدرال
    بالتوفيق ان شاء الله
    ومشكور جدا على التوبيك الجديد بتاع اساتذة الجامعات فى كندا

الموضوع الأصلي : استطلاع لتقسيم وترتيب المنتدى     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : Remooo

قديم 27th April 2011, 12:12 AM dana غير متواجد حالياً
    dana
    Golden Member

dana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond reputedana has a reputation beyond repute

أنا : dana

الفكرة فى التقسيم بالنسبة لى مش مهمة المهم بالنسبة لى الموضوعات القديمة اوى والمداخلات المتكررة والاسئلة اللى تم الاجابة عليها اكثر من مرة
    عند حضراتكم توبيك كنت فتحته عن كيفية ملئ ابلكيشن كيبيك وتم تنفيذه فى خلال عشرين صفحة وصل اليوم لاكثر من 100 صفحة !!!!!
    اقترح التقسيم على اربع ابواب كنوع من التنظيم ولكن المهم عندى هو الغاء المداخلات المتكررة والشكر والعتاب والسلامات داخل المواضيع

قديم 27th April 2011, 06:56 AM helwa غير متواجد حالياً
    helwa
    Member

helwa has a spectacular aura abouthelwa has a spectacular aura about

helwa's Flag is: Egypt

أنا : helwa

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا لسه للاسف مينفعش اعمل تصويت ولكن لان جديدة فى المنتدى فحسيت بعدم الترتيب للموضوعات

ولكن للصراحه اللى استفد منه اكتر موضوع كل ما يهم المهاجر الجديد

وموضوعات اخرى

لكن انا افضل ان القسم يكون مرتب اكتر وبذلك اختار الاقتراح الثانى

ولكن بوجود اهم الموضوعات والتى تفيد اى عضو جديد لكى نسهل عليه فهم كل شئ عن الهجرة

وجزاكم الله عنا خيرااااااا.......

قديم 27th April 2011, 07:09 AM الأهلاوي الأصيل غير متواجد حالياً
    الأهلاوي الأصيل
    Silver Member

الأهلاوي الأصيل will become famous soon enough

الأهلاوي الأصيل's Flag is: Canada

أنا : الأهلاوي الأصيل

أنا أميل للتقسيم لأربعة أبواب أو ثلاثة للآتي:
    1- أولاً الوضع حالي ملخبط جداً وصعب الوصول فيه للمعلومة وحاجات كتير مهمة بتتوه في النص وفيه تكرار كثير بسبب الفوضى والتوهان.
    2- ثانياً: التقسيم لبابين مش منطقي لإن تجارب المهاجرين على سبيل المثال لا تختلف بين كيبيك والفيدرال يعني المهاجر اللي عايش في مونتريال لا تختلف تجربته كثيراً عن تجربة المهاجر في تورنتو ، غير إن كثير من الأعضاء بيقدموا هجرة لكيبيك وبيعيشوا في المقاطعات الإنجليزية أو العكس - وإن كانت الحالة دي أقل كثيراً -
    3- ممكن التقسيم إلى ثلاثة أبواب على اعتبار إن إجراءات المعادلات الخاصة بكيبيك مختلفة عن باقي المقاطعات وبالتالي معادلات كيبيك تبقى داخل باب كيبيك ومعادلات الفيدرال في باب الفيدرال ويبقى باب ثالث هو تجارب المهاجرين.

قديم 27th April 2011, 08:00 AM MFaisal غير متواجد حالياً
    MFaisal
    Golden Member

MFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond reputeMFaisal has a reputation beyond repute

MFaisal's Flag is: Zaire

أنا : MFaisal

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأهلاوي الأصيل
    1- أولاً الوضع حالي ملخبط جداً وصعب الوصول فيه للمعلومة وحاجات كتير مهمة بتتوه في النص وفيه تكرار كثير بسبب الفوضى والتوهان.
    2- ثانياً: التقسيم لبابين مش منطقي لإن تجارب المهاجرين على سبيل المثال لا تختلف بين كيبيك والفيدرال يعني المهاجر اللي عايش في مونتريال لا تختلف تجربته كثيراً عن تجربة المهاجر في تورنتو ، غير إن كثير من الأعضاء بيقدموا هجرة لكيبيك وبيعيشوا في المقاطعات الإنجليزية أو العكس - وإن كانت الحالة دي أقل كثيراً -
    3- ممكن التقسيم إلى ثلاثة أبواب على اعتبار إن إجراءات المعادلات الخاصة بكيبيك مختلفة عن باقي المقاطعات وبالتالي معادلات كيبيك تبقى داخل باب كيبيك ومعادلات الفيدرال في باب الفيدرال ويبقى باب ثالث هو تجارب المهاجرين.

وانا موافق على كده

بالنسبة للخوف من فقدان الروح فى الباب نتيجة عدم المشاركة فده مش هيحص لأن باب تجارب المهاجرين هيبقى مشترك مابين المهاجرين لكل المقاطعات

وكمان باقترح ان يكون فيها مواضيع مثبتة فى باب الأجراءات سواء كيبك أو فيدرالى يكون فيها المشاركات المفيدة والمهمة مرتبة ويكون الموضوع مغلق المشرفين بس اللى يكتبو فيه لأن فعلا اللى عايز يدور على معلومات بيضطر انه يبحث فى مواضيع تتعدى ال 200 صفحة

قديم 27th April 2011, 10:09 AM Migratory غير متواجد حالياً
    Migratory
    Banned

Migratory is on a distinguished road

Migratory's Flag is: Syria

urgent

أنا : Migratory

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأهلاوي الأصيل

كوني لا يحق لي التصويت فأنا أكتب رأيي هنا

أنا مع الكلام اعلاه وبقوة

4 أقسام با باشا

قديم 27th April 2011, 09:29 AM أمل غير متواجد حالياً
    أمل
    Golden Member

أمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant future

أمل's Flag is: Egypt

أنا : أمل

زى ما هو افضل
    م/ طارق مبرووك الاشراف

قديم 27th April 2011, 10:40 AM Migratory غير متواجد حالياً
    Migratory
    Banned

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قمر
    زى ما هو افضل

إني رأيت وقوف الماء يفسده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب
    والشمس لو وقفت في الفلك دائمةً لملها الناس من عجم ومن عرب

رحم الله الشافعي

قديم 27th April 2011, 10:57 AM دنتستاوي غير متواجد حالياً
    دنتستاوي
    Silver Member

دنتستاوي is a jewel in the roughدنتستاوي is a jewel in the roughدنتستاوي is a jewel in the rough

دنتستاوي's Flag is: Egypt

أنا : دنتستاوي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Migratory
    إني رأيت وقوف الماء يفسده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب
    والشمس لو وقفت في الفلك دائمةً لملها الناس من عجم ومن عرب

رحم الله الشافعي

اخويا مايجراتوري

خلى كل واحد يبقى حر في التعبير عن رأيه وفي اللي بيرتاح فيه

لاني شايف ان كل التعليقات علشان اللي هيحصل في المنتدى صح ولازم نتكاتف كلنا وراء الاغلبيه حتى لو ماكنش دا رأيي من البدايه

يد الله مع الجماعه

الموضوع مش انتخابات علشان نحاول نأثر على رأي بعض

الموضوع انك بترتاح في ايه مش غيرك بيرتاح في ايه وانا اعمل زيه

كل الاراء بتنصب في مصلحه المنتدى فمفيش داعي اننا نحاول نأثر على بعض

قديم 27th April 2011, 11:05 AM Migratory غير متواجد حالياً
    Migratory
    Banned

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دنتستاوي

اخويا مايجراتوري

خلى كل واحد يبقى حر في التعبير عن رأيه وفي اللي بيرتاح فيه

لاني شايف ان كل التعليقات علشان اللي هيحصل في المنتدى صح ولازم نتكاتف كلنا وراء الاغلبيه حتى لو ماكنش دا رأيي من البدايه

يد الله مع الجماعه

الموضوع مش انتخابات علشان نحاول نأثر على رأي بعض

الموضوع انك بترتاح في ايه مش غيرك بيرتاح في ايه وانا اعمل زيه

كل الاراء بتنصب في مصلحه المنتدى فمفيش داعي اننا نحاول نأثر على بعض

أخي دنتساوي

أنا من المتابعين القدامى لهذا المنتدى رغم ان تسجيلي جديد والسبب اني من خلال متابعتي حبيت هذا المنتدى كثيرا فسجلت فيه لكي اساهم فيه ومن ضمن الصعوبات التي واجهتني خلال المرحلة السابقة تشتت المنتدى في مواضيعه المتفرقة.

يعني مشان تحصل على المعلومة لازم تقرأ لنصف يوم كامل واحيانا اكثر.

يا اخي الكتاب له فهرس واقسام وابواب فلماذا لا نكون مثل الكتاب.

لك تحياتي