حناكل ايه النهاردة - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > Pizza Hut > شؤون المطبخ

شؤون المطبخ أكلات شرقية وغربية ... حلويات ... وجبات سريعة

شؤون المطبخ

حناكل ايه النهاردة

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 29th May 2011, 12:52 PM مودة غير متواجد حالياً
    مودة
    Colonel

مودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond repute

مودة's Flag is: Egypt

أنا : مودة

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مزاياإنسانة
    إيه صيتية دي
    آه صينية هههههههههههه أنا عاملة صينية بطاطس بس بالفراخ ينفع

الرز المعمر من كتر ما سألت عنه نسيته

سلطة الكول سلو
    سهلة جداً وبيتمعل بعدة طرق

هاتي الملفوف (الكرمب أو الكرم) الأبيض حسب ماتسموه
    وشرحيه شرائح طولية ناعمة زي شرائح بصل الكشري
    أو أفرميه ناعم زي ماتحبي
    بعد كده أغسليه ورشي عليه سكر وخليه في سبت عشان تنزل منه المية بتاعته
    قد يحتاج ساعتين على الأقل وممكن أكثر

جهزي ملعقتين مايونيز مع فنجان حليب سائل وحتة صوغننة من بصل مفروم نااااااااااعم
    ورشة ملح ورشة خل رشة يعني رشة مش تكتري

وأخلطيهم مع بعض

وبعد كده أغسلي الملفوف مخليه ينشف
    وبعدين صبي الخلطة على الملفوف وممكن تزينيه بالجزر والزبيب أو الأناناس
    وألف هنا وشفاء

طريقة ثانية تنفع مع المشاوي والسمك
    برضه شرحي الملفوف ورشي عليه سكر وخليه ينزل المية وأغسليه ونشفيه كويس

بعدين هاتي علبتين زبادي وملعقتين مايونيز وفصين ثوم رشة خل وملح وعصير نص ليمونة

حطيهم على الملفوف وأخلطيهم كويس
    وزيني الطبق بالبقدونس أو الجزر أو كلهم مع بعض

صينية البطاطس بالفراخ حتلاقيها في المرفقات
    أنا حطيت بصل وتوم وشوحتهم شوية بالصينية وطفيت النار
    وقطعت البطاطس وحطيته فوق البصل وقطعت الفراخ وتبلتها وحطيتها فوق البطاطس
    وذوبت 3ملاعق معجون طماطم في كوب مية
    مع شوية ملح وصويا صوص ورشة بهارات مشكل
    وصبيتهم على الفراخ اللي بالصينية
    وغلفتهم بالفويل وخرمته كم خرم كده عشان البخار يطلع وطبعا كان الفرن مولع ناااااااااار درجة الحرارة 200
    وحطيت الصينة في أسفل الفرن في الآخر يعني
    وخليتها يجي ساعة
    وبعدها فتحت الفويل وولعت الفرن من فوق لحد ماإتحمرت الفراخ

تسلم الايادي ياقمر
    الكول سلو زي مابعمله بس انا بضيف عصير البرتقال بدل الخل
    اما صينية البطاطس بالهنا والعافيه ان شاء الله
    انا بعملها بطريقة تانية
    بصي ياقمر
    توضع اللحمة الريش البتلو في صينيةوعليها البصل يفرم يبشر وعليه الملح والفلفل الاسود والبطاطس شرايح وابشر طماطميتين واقطع حبة فلفل رومي مكعبات صغيرة جدا
    واضيف ملعقة زبدة صغيرة
    وعليهم الميه وعلى نار هادية في الفرن بالفويل اتركيهم لمدة ساعة الا ربع ريحتهم تجننن
    وحمريهم بالشواية وبالهنا والعافية

قديم 29th May 2011, 01:18 PM nash غير متواجد حالياً
    nash
    Field Marshal

nash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond reputenash has a reputation beyond repute

أنا : nash

بصي طريقتي في البطاطس

بقطعها زي الشيبسي بس اسمك حاجه بسيطه واحمرها عادي واللحمه بكون سلقاها وبعد ماتستري في المرقه برمي شويه صلصه وفلفل رومي مبشور ومقطع زيك كده صغنتت ومكعبه ماجي واقوم حاطه اللحمه وفوقها البطاطس وشرايح بصل وفلفل رومي وطماطم بس المرقه ماتكونش كتير واحطها عالشوايه بتطلع مقرمشه ولذيذه جدا

قديم 29th May 2011, 01:32 PM مودة غير متواجد حالياً
    مودة
    Colonel

مودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond reputeمودة has a reputation beyond repute

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nash
    بصي طريقتي في البطاطس

بقطعها زي الشيبسي بس اسمك حاجه بسيطه واحمرها عادي واللحمه بكون سلقاها وبعد ماتستري في المرقه برمي شويه صلصه وفلفل رومي مبشور ومقطع زيك كده صغنتت ومكعبه ماجي واقوم حاطه اللحمه وفوقها البطاطس وشرايح بصل وفلفل رومي وطماطم بس المرقه ماتكونش كتير واحطها عالشوايه بتطلع مقرمشه ولذيذه جدا

والله فوكيييرة حيييلوة
    انا بحمرها للمسقعة
    بيبقى طعمها لذيذ جدا
    ممكن اجرب طريقتك

قديم 29th May 2011, 07:51 PM مزاياإنسانة غير متواجد حالياً
    مزاياإنسانة
    Golden Member

مزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond repute

مزاياإنسانة's Flag is: Sierra Leone

أنا : مزاياإنسانة

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana_3enady
    يعني أفهم من كدة انك بتعزميني العيد الجاي عندكم

إنت تشرررررف وتعالى بدري عشان تشارك في الدبح والسلخ مع العائلة
    هههههههههه
    اصل عندنا ييجي 18خروف

قديم 29th May 2011, 08:05 PM ana_3enady غير متواجد حالياً
    ana_3enady
    Field Marshal

ana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond reputeana_3enady has a reputation beyond repute

ana_3enady's Flag is: Cape Verde

أنا : ana_3enady

!For Medical Professionals Only
    دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مزاياإنسانة
    إنت تشرررررف وتعالى بدري عشان تشارك في الدبح والسلخ مع العائلة
    هههههههههه
    اصل عندنا ييجي 18خروف

بسم الله ما شاء الله .. الله أكبر

انتم عازمين الحي بحاله

قديم 29th May 2011, 09:56 PM مزاياإنسانة غير متواجد حالياً
    مزاياإنسانة
    Golden Member

مزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond reputeمزاياإنسانة has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana_3enady
    بسم الله ما شاء الله .. الله أكبر

انتم عازمين الحي بحاله

هههههههههه وهو يوم العيد أحد فاضي للعزومات
    ده كله دبح وسلخ ودم وقررررررف وتعب
    خصوصا توزيع اللحمة عشان دي مسؤليتي
    طبعا مافيش عزايم ولاحاجة غير أخواتي الشباب المتزوجين وغير المتزوجين وعددهم 7
    كل واحد عنده أضحية واللي متزوج منهم عنده 2 واحدة ليه وواحدة صدقة منه لوالدتي رحمها الله
    ووالدي عنده 6 لأمه وأبوه 4 وبيته ولوالدتي
    ومرات ابويا بتضحي لأبوها
    وعمي الدلوع عنده 3

وأنا خروف غصب أبوهم بيجيبه عشان ولاده ناقصة تعب أنا يعني

هو يوم جميل بس متععععععععععععب ومهلك جداً
    لأنه لازم نكون مخلصين العدد ده قبل العصر
    الحمدلله غالباً الساعة 2يكونوا خلصوا

هاه حتيجي تساعد ولا غيرت رأيك

قديم 30th May 2011, 05:01 AM O.S.A.M.A غير متواجد حالياً
    O.S.A.M.A
    Golden Member

O.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond reputeO.S.A.M.A has a reputation beyond repute

O.S.A.M.A's Flag is: Qatar

أنا : O.S.A.M.A

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nash
    بكرة نفسي كل يوم وانا بتذلل للغجر يقولولي ياكلوا ايه ... ولسه لما ياسر يخلص إمتحانات تقريبا مابشوفهمش ...

هاتتصدمي يا دودو من كميه الفراخ البانيه اللي بعملها في الاسبوع .. اصلا بحبها جدا ومش فارق معايا بأة الولاد...

فالنهارده قررت أعمل حاجه جديده

إن شاء الله اسباجيتي بالصلصه والفلفل الرومي ومعاها فراخ بانيه

ابقى تعالى اعملى بانيه بارتي مع ولادى

قديم 30th May 2011, 09:36 AM الغرييب غير متواجد حالياً
    الغرييب
    Member

الغرييب will become famous soon enoughالغرييب will become famous soon enough

أنا : الغرييب

الله يكرمكم حد يكتب طريقة الملوخية بالجمبري ، بس على السريع من غير ما تحطوني في الجدول وآخد دور والكلام ده

قديم 30th May 2011, 09:55 AM مودة غير متواجد حالياً
    مودة
    Colonel

دعوه لموضوعي

ماشي ياغرييب عالسريع كده
    دي طريقتي الخاصة
    المقادير
    نصف كيلو جمبري وسط
    ك ملوخية خضراء
    بصلة
    توم
    كزبرة ناشفة
    طمطماية
    ملح
    عصير ليمونتين
    وفلفل اسود او
    فلفاية خضرا
    الطريقة
    تقطف اوراق الملوخية وتغسل جيدا وتترك على مصفاة واسعه في مكان هاو او مشمس حتى يجف الماء منها وتخرط ناعم جدا بمخرطة الملوخية ضروري بلاش استخدام الخلاط ويخرط معها الفلفل الحامي مقطع صغير جدا ( حسب الرغية)
    ينظف الجمبري ويزال كل الزوائد والامعاء ويغسل جيدا
    يرش قليل من الملح ويفرم قليل من التوم مع الكمون وعصير الليمون ويتبل الجمبري ويترك لمدة نصف ساعة او ساعة حسب وقتك
    في حلة تقلب البصلة مع زيت العافية وقبل ان تتحمر يضاف الجمبري ويقلب جيد وتضاف اليه الطمطماية المبشورة
    ويضاف اليها الماء وتترك حتى نضج الجمبري تقريبا من عشر دقايق الى ربع ساعة

تعمل طشة الملوخية من التوم وقليل من السمن او زيت العافية مع الكزبرة الناشفة على نار هادية وفي نفس الوقت

في حلة اخرى توضع الملوخية المخروطة ويضاف اليها الجمبري وتصفى شوربته وتضاف تدريجيا مع التقليب حتى الحصول على السمك المطلوب
    توضع على النار وتقلب برفع المعلقة الى اعلى وبمجرد البدء بالغليان ترفع من على النار
    ويضاف اليها التقلية وتشهق كده زي شهقة جدتي
    وتغطى
    وبالهناء والعافية وتقدم مع الارز بالشعرية

مستنية منابي

قديم 30th May 2011, 10:45 AM مزاياإنسانة غير متواجد حالياً
    مزاياإنسانة
    Golden Member

مودة ياقمر
    الطماطم مش بتفسد الملوخية وتخلي أخلاقها حادئة هههههههههههههه
    بصي أنا مش بحب الطماطم في حاجات كتير زي الرز والملوخية والخضار والكبدة
    بس بحبها مع اللحوم ووالفول والفاصولياء

عندي سؤال مالو الخلاط ليه ضروري المخرطة
    طيب تنفع الفرامة بتاعة مولينكس الوغننة اللي بتعمل بزبز زبزززززز :)

شوفي أنا مريحة دماغي وبفرم الملوخية بطريقة جهنمية
    وهي أني بقطف الملوخية وأنظفها وأغسلها كويس واجففها
    وبعدين أعبيها في أكياس في الفريزر
    ولما أحتاج أعملها بطلع الكيس وأهبشه كم هبشة بإيدي وتلاقي الملوخية بقت نااااااااااااعمة

وبعمل نفس الحركة مع الكنافة

الصور المصغرة للصور المرفقة
    DSC01698.jpg‏