متابعة الحاصلين على الجنسية الكندية - الصفحة 3 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    الماسونية - نشأتها وخفاياها
    (الكاتـب : حشيش ) (آخر مشاركة : Veronaoqr)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

متابعة الحاصلين على الجنسية الكندية

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 12th May 2016, 02:48 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

shawi's Flag is: Canada

أنا : shawi

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هاجس الصبا
    الله يبشرك بالخير يا أستاذ شاوي واستاذ ysma
    تقصدوا إن الاقتراح خلاص دخل للقراءات ؟ طيب كم المدة المتوقعة إنهم يعتمدوه برأيكم ؟؟

الحكومة السابقه سلقته في كام شهر زي البرلمانات العربيه
    رغم انه عادة بين القراءه والتي تليها في العاده بين شهرين الى ثلاثه الا اذا لم يتم عمل تعديلات جوهريه ساعتها كله على بعضه ممكن سنه
    posted via mobile device

قديم 19th May 2016, 04:01 AM hanydlt غير متواجد حالياً
    hanydlt
    Member

hanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to behold

hanydlt's Flag is: Egypt

أنا : hanydlt

دعوه لموضوعي

بشرى ياجماعه للمنتظرين قانون الجنسيه من الدكتوره فاطمه دا لينك الموضوع https://www.cicnews.com/2016/05/gover...-1-058036.html

قديم 19th May 2016, 04:05 AM ysma غير متواجد حالياً
    ysma
    Colonel

ysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond reputeysma has a reputation beyond repute

ysma's Flag is: Canada

أنا : ysma

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanydlt
    بشرى ياجماعه للمنتظرين قانون الجنسيه من الدكتوره فاطمه دا لينك الموضوع https://www.cicnews.com/2016/05/gover...-1-058036.html

قديم 19th May 2016, 05:58 AM amrsoudy غير متواجد حالياً
    amrsoudy
    Golden Member

amrsoudy is a jewel in the roughamrsoudy is a jewel in the roughamrsoudy is a jewel in the roughamrsoudy is a jewel in the rough

amrsoudy's Flag is: Egypt

أنا : amrsoudy

انا لاحظت انهم بيقولوا شرط 183 يوم عشان تتحسب السنه مبقاش ساري وبقا اي 183 يوم تحسب سنه صح كده ولا ايه ؟

قديم 24th May 2016, 04:55 AM Dahshouri غير متواجد حالياً
    Dahshouri
    Member

Dahshouri is a splendid one to beholdDahshouri is a splendid one to beholdDahshouri is a splendid one to beholdDahshouri is a splendid one to beholdDahshouri is a splendid one to beholdDahshouri is a splendid one to beholdDahshouri is a splendid one to behold

أنا : Dahshouri

!For Medical Professionals Only

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrsoudy
    انا لاحظت انهم بيقولوا شرط 183 يوم عشان تتحسب السنه مبقاش ساري وبقا اي 183 يوم تحسب سنه صح كده ولا ايه ؟

هناك خلط في الموضوع, اذا اقرت التعديلات وهو الاغلب, سيتم العوده للقانون السابق وهو شرط التواجد في كندا 1095 يوم في اخر 4 سنوات للتقدم للجنسيه.....ارجو ان اكون وضحت المساله

قديم 30th May 2016, 08:39 AM H O N E S T غير متواجد حالياً
    H O N E S T
    Member

H O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud of

H O N E S T's Flag is: Egypt

أنا : H O N E S T

كنت عايز استفسر عن حاجة سابقة اوانها بس عايز اعرفها من دلوقتى
    لما ربنا يكرمنا و ناخد الاقامة بعد كده الجنسية ان شاء الله و حابب احتفظ بالجنسية المصرية هل شرط اساسى انى اقدم استقالتى من شغلى الحكومى هنا فى مصر و لا قبل ما اسافر ممكن اعمل اجازة و اجددها كل سنة زى نظام الشغل فى الخليج؟

قديم 30th May 2016, 09:29 PM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

shawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond reputeshawi has a reputation beyond repute

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة H O N E S T
    كنت عايز استفسر عن حاجة سابقة اوانها بس عايز اعرفها من دلوقتى
    لما ربنا يكرمنا و ناخد الاقامة بعد كده الجنسية ان شاء الله و حابب احتفظ بالجنسية المصرية هل شرط اساسى انى اقدم استقالتى من شغلى الحكومى هنا فى مصر و لا قبل ما اسافر ممكن اعمل اجازة و اجددها كل سنة زى نظام الشغل فى الخليج؟

بعد ما تعبر المحيط وتوصل بر كندا وربنا يفتح عليك وتشتغل وتعيش.....تفتكر حتبقى عاوز شغلانتك في مصر ليه؟!علشان التقاعد مثلا..والا ناوي ترجعلها؟!
    طب حترجع لشغلانتك ...كندي..يبقى كنت بتهاجر ليه!
    مجرد تساؤلات
    posted via mobile device

قديم 30th May 2016, 10:19 PM H O N E S T غير متواجد حالياً
    H O N E S T
    Member

H O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud ofH O N E S T has much to be proud of

H O N E S T's Flag is: Egypt

أنا : H O N E S T

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shawi
    بعد ما تعبر المحيط وتوصل بر كندا وربنا يفتح عليك وتشتغل وتعيش.....تفتكر حتبقى عاوز شغلانتك في مصر ليه؟!علشان التقاعد مثلا..والا ناوي ترجعلها؟!
    طب حترجع لشغلانتك ...كندي..يبقى كنت بتهاجر ليه!
    مجرد تساؤلات
    posted via mobile device

طبعا تساؤلات حضرتك فى محلها و متتصورش انا قد ايه مستنى اليوم اللى هرمى فيه ورقة الاستقالة من وزارة الصحة الجليلة بس المشكلة انهم ممكن يرخموا وميقبلوهاش لانى بحب امشى رسمى في كل حاجة ساعتها بقى هسيبهالهم مخضرة
    انا كنت بسأل على موضوع الاستقالة ده لانى كنت قريته قبل كده على موقع مصلحة الجوازات كشرط اساسى لو كنت شغال فى جهة حكومية بس بصيت دلوقتى ملقيتوش
    https://www.moiegypt.gov.eg/Arabic/De...ty/EznTaganos/

قديم 31st May 2016, 04:47 AM shawi غير متواجد حالياً
    shawi
    Colonel

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة H O N E S T

طبعا تساؤلات حضرتك فى محلها و متتصورش انا قد ايه مستنى اليوم اللى هرمى فيه ورقة الاستقالة من وزارة الصحة الجليلة بس المشكلة انهم ممكن يرخموا وميقبلوهاش لانى بحب امشى رسمى في كل حاجة ساعتها بقى هسيبهالهم مخضرة
    انا كنت بسأل على موضوع الاستقالة ده لانى كنت قريته قبل كده على موقع مصلحة الجوازات كشرط اساسى لو كنت شغال فى جهة حكومية بس بصيت دلوقتى ملقيتوش
    https://www.moiegypt.gov.eg/Arabic/De...ty/EznTaganos/

فيه زميل كان بيشتغل في شركة بترول في مصر وفعلا ما رضيوش باستقالته واضطر يرجع باين اربع والا خمس شهور وخلص اموره وجه هنا نهائي
    posted via mobile device

قديم 17th June 2016, 06:29 PM amr_safey غير متواجد حالياً
    amr_safey
    Member

amr_safey is on a distinguished road

أنا : amr_safey

الحمد لله لسة مخلص امتحان الجنسية اليوم .....عقبال المنتظرين
    posted via mobile device