المشوار الى امريكا - الصفحة 13 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > أبناؤنا فى الخارج

أبناؤنا فى الخارج المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

أبناؤنا فى الخارج

المشوار الى امريكا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 20th August 2012, 06:06 PM BenoCanada غير متواجد حالياً
    BenoCanada
    Silver Member

BenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to behold

أنا : BenoCanada

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AggoW
    ياريت لو حد يقدر يقول لنا عن سوق العمل في امريكا وايه المهن المطلوبة
    وكيفية البحث عن وظائف.

Alslam Alykom Aggo
    el shgol fe amrica mosh zay zaman fe nas keteeeeeeer mosh shagalah lo enta bydawar 3ala shogl prof. bykon sa3b delwakty lo enta bydawar 3ala shogl cajoal momkin bas bardo mosh zay zaman momkin tigy el yoom we tishtagal fe nafs el yoom. no no dah kan zaman
    foras el shogl helo lo enta momared, doctor, or trade zay el 5abaz, el sabak kan zaman el Construction bas meno lil Allah bush 5arab el real state 5alesssssssss
    bil taofeek in chaa Allah
    Ahmed

الموضوع الأصلي : المشوار الى امريكا     -||-     المصدر : منتديات المطاريد     -||-     الكاتب : BenoCanada

قديم 16th August 2012, 08:58 PM AggoW غير متواجد حالياً
    AggoW
    Member

AggoW is a jewel in the roughAggoW is a jewel in the roughAggoW is a jewel in the rough

AggoW's Flag is: Egypt

أنا : AggoW

حد ياجماعة يعرف ازاي الواحد يبدأ مشروع من المشروعات الصغيرة وايه الإجراءات المطلوبة لذلك.

قديم 20th August 2012, 05:56 PM BenoCanada غير متواجد حالياً
    BenoCanada
    Silver Member

BenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to beholdBenoCanada is a splendid one to behold

اقتباس
    حد ياجماعة يعرف ازاي الواحد يبدأ مشروع من المشروعات الصغيرة وايه الإجراءات المطلوبة لذلك.

Alsam Alykom

Lazim yon ma3ak Ikamah or at least haga esmaha SSN ely hoa zay el rakam el komy kida we dah 3lshan ta5do lazim tekon la ima US citizen, PR or work permit or Student 3lshan tishtagal 20 sa3a
    ama el igra2at mosh 3aref bas kol haga hina sahla we mafish ta23keed zay misr bas lazim felos we momkin open a new company online even

Alslam Alykom
    Ahmed

قديم 25th August 2012, 07:13 PM hanydlt غير متواجد حالياً
    hanydlt
    Member

hanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to behold

hanydlt's Flag is: Egypt

أنا : hanydlt

دعوه لموضوعي

اقتباس

لو حبيت تفتح محل او نشاط تجارى .... لابد من هذه الاوراق.
    1. السوشيال سكيورتى 2. الباتنتا (تصريح مزاولة العمل) ودة ممكن تاخدة ب 6 شهور او بسنة زى ما انت عايز وكل شئ ليه مصاريفة يعنى اول ما هتفتح محلك بتدفع 50 دولار على 6 شهور . وعلى السنة 100 دولار.
    لكن السنة الجديدة بتختلف بيشوفوة انت دفعت كام ضريبة مبيعات وبياخدوة منها نسبة ( متخفش لان ليها حد ادنى واقصى)
    3.اسيندا (الضرائب) وداة اهم ورقة واهم مكتب لان اى شئ معاهم مفهاش هزار واقل غرامة عندهم 10 الاف دولار .لما بتسجل نفسك عندهم بيدوك ورقة على انك رجل اعمال بتشترى اى شئ من غير ما تدفع ضريبة مبيعات قولنا . لانك هتدفعها لما تبيع البضاعة
    ضريبة المبيعات..
    كل ولاية ليها نظام مختلف عن الاخر ... يعنى فيه بيدفع 7% ضريبة مبيعات... انت كصاحب عمل بتدفع فى اخر الشهر الفلوس دية وليك 10 ايام سماح فقط.وفيه 6% للاسيندا (مكتب الضرائب) 1% لمكتب البتانتا(مكتب تصاريح مزولة الاعمال)
    4. تصاريح المطافى . حضرتك بتقدم على تصريح المطافى ب 35 دولار بيرسلوا ليك 2 مندوب بعدها باسبوعين او ثلاثة لمحلك يعاين المحل لو كل شئ سليم بيرسلوا ليك التصريح على البوستة. وانت بعدها بتروح تشترى الاسطوانة من المكان اللى بيريحك.
    دلوقتى نتكلم عن العمل .
    انت ممكن تشترى من اى مكان انت عايزة بس كل شئ ليه شروط.ازاى يعنى؟
    لو انت هتشترى بضاعتك من امريكا يبقى هتدفع الشحن فقط . لو من خارج امريكا هيبقى الشحن وضرايب دخول البضاعة .
    نتكلم عن الشحن .... اى مسافة من اخرى مش قصيرة وبالاصح بتكون سعر موحد فى اغلب الاوقات . وداة بيختلف من شركة الى اخرى . احسن شركة خدمة شحن وارخصها هى (ماجيك جاك)وداة رقم تليفونها (7876725804) ديه احسن شركة فى الشحن هنا فى امريكا لانها ليها فروع فى كل مكان يعنى سهل توصل ليها .
    ازاى بنحسب ثمن الشحن مع البضاعة . ارخص شحن هو الشحن البحرى بيقعد من 9 ايام الى اسبوعين لغاية ما توصلك البضاعة .
    الشحن بنحسبة 20% من ثمن البضاعة ... يعنى انت اشتريت بضاعة ثمنها 1000 دولار هيبقى ثمنها مع الشحن 1200 دولار
    الشحن الجوى بيقعد من يومين الى 3 ايام فقط لكنة غالى بيكون من 35% الى 40% من ثمن البضاعة.
    ازاى بيحسب طريقة الشحن حسب طول وعرض ووزن الكرتونة وايه اللى فيها .
    طيب لو انا اشتريت اشياء من الصين هاجبها ازاى ... سهل جدا ممكن انت تسافر الى الصين او عن طريق الانترنت وبتكون الضرائب مش كثيرة . لكن اهم شئ فى التجارة هو ثمن الشحن
    لكن احترس من الصنين لان التجارة على الانترنت معاهم فيها غلطات ... ازاى؟
    ممكن عجبك موديل على الانترنت ممكن يجيلك موديل تانى . لو اتكلمت معاهم هيقولك مفيش مشكلة رجعها ... بس انت هترجعها على حسابك فى الشحن .

ملحوظه اى مبالغ حسب المكان اللى عايش فيه . فكل ولاية بتختلف فى الاسعار. لكن على الشحن كلها واحد.

قديم 20th August 2012, 10:53 PM myaqout غير متواجد حالياً
    myaqout
    Junior Member

myaqout is on a distinguished road

myaqout's Flag is: Egypt

أنا : myaqout

!For Medical Professionals Only

BenoCanada

هوه حضرتك في امريكا من امتى؟

قديم 21st August 2012, 05:47 PM BenoCanada غير متواجد حالياً
    BenoCanada
    Silver Member

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة myaqout
    BenoCanada

هوه حضرتك في امريكا من امتى؟

men 2001 :) bas abl el karsa mosh el 7adsah hahaha

قديم 21st August 2012, 10:51 PM myaqout غير متواجد حالياً
    myaqout
    Junior Member

myaqout is on a distinguished road

myaqout's Flag is: Egypt

egyptflag

أنا : myaqout

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BenoCanada
    men 2001 :) bas abl el karsa mosh el 7adsah hahaha

?Diversity Visa

قديم 22nd August 2012, 06:28 PM AggoW غير متواجد حالياً
    AggoW
    Member

AggoW is a jewel in the roughAggoW is a jewel in the roughAggoW is a jewel in the rough

AggoW's Flag is: Egypt

أنا : AggoW

كنت عاوز اسأل ياجماعة لو كان فيه حد ناوي يسافر امريكا قريب
    كنت عاوز أتواصل معاه وعندي شوية استفسارات
    مع كل الشكر.

قديم 25th August 2012, 02:16 PM CanadaCloser غير متواجد حالياً
    CanadaCloser
    Member

CanadaCloser is on a distinguished road

CanadaCloser's Flag is: Palestinian

أنا : CanadaCloser

استاذ هاني الله يجزاك خير على كل التوضيحات
    انا الحمد لله اختاروني زي حضرتك و موعد المقابله في السفارة يوم الثلاثاء تاريخ 4/9 ان شاء الله انا و زوجتي بالمناسبة انا اردني و مقيم في السعودية و طلبوا مني نفس الورق اللي طلبوا من حضرتك حاليا باقي بس الفيش و التشبيه من السعودية و هذا حيجهز ان شاء الله قريب بس كنت حابب اذا عندك اي نصائح لي قبل موعد المقابلة اكون شاكر لك و اذا ربنا كتب نصيب و اخذت التأشيرة ان شاء الله اسمحلي اتواصل معك و اخذ رقمك لاني فعليا ما بعرف احد هناك

قديم 25th August 2012, 06:32 PM hanydlt غير متواجد حالياً
    hanydlt
    Member

hanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to beholdhanydlt is a splendid one to behold

hanydlt's Flag is: Egypt

أنا : hanydlt

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CanadaCloser
    استاذ هاني الله يجزاك خير على كل التوضيحات
    انا الحمد لله اختاروني زي حضرتك و موعد المقابله في السفارة يوم الثلاثاء تاريخ 4/9 ان شاء الله انا و زوجتي بالمناسبة انا اردني و مقيم في السعودية و طلبوا مني نفس الورق اللي طلبوا من حضرتك حاليا باقي بس الفيش و التشبيه من السعودية و هذا حيجهز ان شاء الله قريب بس كنت حابب اذا عندك اي نصائح لي قبل موعد المقابلة اكون شاكر لك و اذا ربنا كتب نصيب و اخذت التأشيرة ان شاء الله اسمحلي اتواصل معك و اخذ رقمك لاني فعليا ما بعرف احد هناك

الف مبروك وربنا يتممها على خير وتوصلوا بالسلامه ان شاء الله وانا تحت امرك واى عضو موجود معانا هنا بالنسبه للمقابله لازم تكون مقتنع انها مقابله لتكمله اجراءات مش للاختبار يعنى خليك عادى جدا وواثق من نفسك مادام كل بياناتك اللى بلغتها لهم سليمه فكدا مافيش اى مشاكل ان شاء الله وزى ما قلت هى تكمله اجراءات مش اكتر يعنى مش زى مقابلات كندا فتوكل على الله وربنا يوفقك فى حياتك الجديده