حكايتي مع كندا - الصفحة 2 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    نتائج انتخابات الرئاسة
    (الكاتـب : تصحيح ) (آخر مشاركة : AndrewInfub)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا

الهجرة إلى كندا
    المنتدى بإشراف Ehab Salem,Remon.soliman,Muhammad Gad

الهجرة إلى كندا

حكايتي مع كندا

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 17th March 2010, 02:08 PM Robin Hood غير متواجد حالياً
    Robin Hood
    Member

Robin Hood is a jewel in the roughRobin Hood is a jewel in the roughRobin Hood is a jewel in the rough

Robin Hood's Flag is: Canada

أنا : Robin Hood

إيجيكويب باشا ....حمودي باشا ..مازن باشا ...ناوي كندا باشا ....الزناتي بدران باشا ....memma باشا ....كودو باشا

جزيل الشكر علي المتابعة و التشجيع ....الحقيقة أنا عايز اعترف بحاجة ...يمكن طابع فيا ياباني و يمكن مجرد ضعف بشري

من تقاليد المجتمع الياباني إن المستمع لازم يعبر للمتكلم عن اهتمامه و متابعته للحديث ..... التعبير ده عادة بيبقى بكلمة تنطق "هاي" مع التشديد للياء ....كل جملتين تلاتة كده لازم المستمع يقول هاي أو علي الاقل يعمل حركة بالرقبة و الوجه (nodding with a smile) للتعبير عن الأهتمام و المتابعة ....جمال الجماعة اليابانيين دول

الحقيقة الحكاية ديه في .....أنا بحتاج حد يقول إنه متابع علشان أقدر أكمل كلام ....وقت لما ما بلاقيش أي رد فعل باحس إن كلامي مش مهم أو ما لوش فايدة .... زي ما قلت لا إما طبع ياباني أو مجرد ضعف بشري يعني .....و علي كده كلمات المتابعة ديه بتفرق معايا جدا

قديم 17th March 2010, 02:46 PM Sepia غير متواجد حالياً
    Sepia
    Senior Member

Sepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond reputeSepia has a reputation beyond repute

أنا : Sepia

"هايي"

قديم 17th March 2010, 03:31 PM Hiema غير متواجد حالياً
    Hiema
    Senior Member

Hiema is a name known to allHiema is a name known to allHiema is a name known to allHiema is a name known to allHiema is a name known to allHiema is a name known to all

أنا : Hiema

"هايي " يا دكتور

قديم 17th March 2010, 03:58 PM عربيه غير متواجد حالياً
    عربيه
    Member

عربيه is a glorious beacon of lightعربيه is a glorious beacon of lightعربيه is a glorious beacon of lightعربيه is a glorious beacon of lightعربيه is a glorious beacon of lightعربيه is a glorious beacon of light

أنا : عربيه

HI HI HI HI
    هاي هاي هاي
    شاو شاو

معرفش لغات تانيه للاسف مستنييين رغم اني قريتها قبل كده بس مشتاقه اقراها تاني لان اسلوب حضرتك ممتع فعلا وبين السطور فيه تعليقات حلوه بتيجي ع الوجيعه الحقيقه بس بتثبتي ع الطريق للهجره

قديم 17th March 2010, 04:01 PM سيف الدولة غير متواجد حالياً
    سيف الدولة
    Golden Member

سيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond reputeسيف الدولة has a reputation beyond repute

أنا : سيف الدولة

!For Medical Professionals Only

ذكرتني بحاجة يا دكتور ...من سنة ونص لما قدمت ملف الهجرة كان لازم تحويل الرسوم ..ولازم شيك الرسوم ..وده مش مسموح بيه عندنا ..المهم رحت لبنان ..وفتحت حساب هناك ...الموظف اللبناني بيكمل بإجراءات فتح الحساب ..وانا قاعد مستنيه ..كل شوية يطلع في .ويقلي ..شرفتنا ..اهلا وسهلا ..وأنا استغرب (اصل احنا عندنا مش متعودين على كده ..لما الموظف عندنا يقلك ..شرفتنا معناها (حل عني .افرقني ..خليني اشوف شغلي ... ) المهم ..كل مايقلي كده اقوم لعنده واقلو ..اروح ..يقلي بابتسامة عريضة لأ ..اقعد يا مسيو ..حتى فهمت انو كل شوي بيرحب فيني .....سبحان الله ..

قديم 17th March 2010, 04:32 PM محمدابوسمرة غير متواجد حالياً
    محمدابوسمرة
    Member

محمدابوسمرة is on a distinguished road

أنا : محمدابوسمرة

بسم الله الرحمن الرحيم-------- عزيزى روبن هود (جلدى جلدى كارو باى ساب ميرا انتظار نهى كار سكتا اب بهوت اتشا ادمى هيه بولو بولو )تيك هيه باى ساب ---------اعملك ايه تانى عشان تصدق اننا مهتمين يلا يا جميل (وسطن وربع)

قديم 17th March 2010, 04:45 PM أمل غير متواجد حالياً
    أمل
    Golden Member

أمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant futureأمل has a brilliant future

أمل's Flag is: Egypt

أنا : أمل

ليه متقولش اننا متابعين ومش عاوزين نقاطع كلامك
    وعلى العموم هاى

قديم 17th March 2010, 05:11 PM بسيم غير متواجد حالياً
    بسيم
    Member

بسيم is on a distinguished road

بسيم's Flag is: Iraq

أنا : بسيم

اسجل متابه معاك يا دكتره والله وفي الصف الاول بس هو الكابتشينو والتركيز معاك هو اللي منعني أأولك هاااااااااااايوالله كلي اذان صاغيه اتفظل حظرتك

قديم 17th March 2010, 05:25 PM أكسيلانس غير متواجد حالياً
    أكسيلانس
    Silver Member

أكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond reputeأكسيلانس has a reputation beyond repute

أنا : أكسيلانس

هااااااااااايييييييي -هااااايييييييي أيييييييي اييييييييييي

قديم 17th March 2010, 06:08 PM znaty غير متواجد حالياً
    znaty
    Golden Member

znaty is on a distinguished road

znaty's Flag is: Egypt

أنا : znaty

خش بسرعة يا روبن ..المنتدي كله هايغنيلك هنا... ايجيبشن هايحكي ..هايييي