المختصر المفيد في نظام الهجرة الجديد لكندا Express Entry - الصفحة 37 - منتديات المطاريد
بسم الله الرحمن الرحيم
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ (84) وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) "الزخرف"

منتديات المطاريد | الهجرة الى كندا | الهجرة الى استراليا

DeenOnDemand

BBC NEWS

آخر 10 مشاركات
    تعديل اسم التسجيل
    (الكاتـب : Clinical chemist ) (آخر مشاركة : Calvinses)
    ذكرى من أكتوبر
    (الكاتـب : blue bird ) (آخر مشاركة : Calvinses)

Arabic Discussion Forum with a Special Interest in Travel and Immigration

Immigration to Canada, Australia, and New Zealand

Egypt and Middle East Politics, History and Economy

Jobs in Saudi Arabia, USA, Canada, Australia, and New Zealand

العودة   منتديات المطاريد > شؤون المغتربين > الهجرة إلى كندا > دليلك إلى الهجرة لكندا

دليلك إلى الهجرة لكندا Your A-Z Guide to Canada Immigration

دليلك إلى الهجرة لكندا

المختصر المفيد في نظام الهجرة الجديد لكندا Express Entry

الهجرة إلى كندا والولايات المتحدة واستراليا

مواقع هامة وإعلانات نصية

قديم 19th February 2017, 07:00 PM issam eldash غير متواجد حالياً
    issam eldash
    Junior Member

issam eldash is on a distinguished road

issam eldash's Flag is: Egypt

أنا : issam eldash

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pilott
    السلام عليكم باشمهندس مصطفى المحترم المتحضر إنت شجعتنا بشكل منطقى و إيجابى جدآ فيك كل البركة و تحياتى و الجميع لشخصك المتحضر ,,,,, إستفسار من حضرتك يا أستاذنا المنور : أنا مهندس مدنى مصرى 48 سنة و عندى أسرة من 5 أطفال و الزوجة و أعمل بالسعودية منذ 13 عام مهندس تصميم و إشراف على تنفيذ المبانى المختلفة و طبعآ ( محترف فى برنامج الرسم الأوتوكاد ) و برامج هندسية أخرى و يوجد قبلها سنتان و 8 شهور مهندس مدنى فى هيئة قناة السويس و 5 سنوات بالمحافظة ( مجلس المدينة و البلدية ) و بالطبع يوجد شهادات خبرة عربى معتمدة من الخارجية و السفارة السعودية & اللغة الإنجليزية جيدة نوعآ ما لكن ليست جيد جدآ لكن يمكن الدراسة للغة لرفع المستوى لدخول إختبار الآليلس و النجاح إن شاء الله ........... و كنت أريد الهجرة إلى كندا .. ( لكن العمر 48 سنة و اللغة الإنجليزية جيد فقط هل هذا عائق و لا يوجد حل ؟!! ) فما هو الطريق المناسب لى الآن ؟؟؟ هل أقدم فى برامج الهجرة المتاحة فى وقتها و ما هو أفضل برنامج مناسب لحالتى .؟ هل مقاطعة ساسكاتشوان الأفضل ؟؟؟ هل لابد من رفع مستوى جودة اللغة عندى شرط أساسى أم يوجد برامج هجرة لا تحتاج اللغة بالمناسبة أنا ممكن أقدم على مهنة رسام وليس مهندس مدنى لا يوجد أى مانع و أعمل رسام أوتوكاد مبدئيآ فى أى شركة أو مكتب هندسى فى كندا أو حتى أى مهنة اخرى متوفرة عادى طبعآ .. فما هو الطريق المناسب و الأفضل لحالتى لكى أبدأ بالسير فيه بكل النشاط من الآن ...... و طبعآ * و يوجد إقتراح أعتقد إنه حل سريع من وجهة نظرى الشخصية . لو ممكن أذهب إلى كندا بفيزا دراسة لغة وهى موجودة بالفعل ( فيزا دراسة لغة لمدة سنة ) و تعطى إقامة سنة كاملة ثم أبحث و ألتحق بأى عمل هناك يكون أفضل عن طريق البحث فى أرض الواقع و هل ستتغير الفيزا من دراسة إلى فيزا عمل هناك و هل هذا مسموح و يجوز و ممكن يحدث بالبحث عن العمل خلال سنة الإقامة أم هذا صعب أو مستحيل فعليآ و لا يوجد اى عمل متوفر .... هذه نصيحة و فيك البركة و أنت غير مسئول عن النتيجة أعلم ان هناك تغيرات من حين إلى آخر ( يعنى لو كنت مكانى تعمل إيه و تمشى فى أى طرق أقرب و أسهل ) و فـــــــــــــــــيك البركة و آسف للتطويل و أتمنى النجاح و التوفيق »؟

احسن حل اعمل هجرة مستثمر في ساسكاتشوان هتدفع 75 الف دولار كندي بس , والتفاصيل على موقعهم

قديم 20th February 2017, 10:19 AM Hi bye غير متواجد حالياً
    Hi bye
    Junior Member

Hi bye is on a distinguished road

أنا : Hi bye

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة issam eldash
    احسن حل اعمل هجرة مستثمر في ساسكاتشوان هتدفع 75 الف دولار كندي بس , والتفاصيل على موقعهم

ممكن من فضلك أعرف هل النوع ده من الهجرات بيشمل التعليم و العلاج المجاني للأسرة؟ و هل بيشمل جميع مزايا الهجرة العادية من دعم الحكومة الكندية للمهاجر و أسرته و للا بيفقد الكثير من المميزات؟ و ماهي المميزات المفقودة إن وجدت؟
    ضروري تعرفني أخي الكريم لو عندك معلومات كافية أو تدلني أبحث عنها فين بالزبط؟
    و جزاك الله كل خير
    posted via mobile device

قديم 21st February 2017, 07:41 AM Ashraffahd غير متواجد حالياً
    Ashraffahd
    Junior Member

Ashraffahd is on a distinguished road

أنا : Ashraffahd

[QUOTE=Hi bye;2495870]ممكن من فضلك أعرف هل النوع ده من الهجرات بيشمل التعليم و العلاج المجاني للأسرة؟ و هل بيشمل جميع مزايا الهجرة العادية من دعم الحكومة الكندية للمهاجر و أسرته و للا بيفقد الكثير من المميزات؟ و ماهي المميزات المفقودة إن وجدت؟
    ضروري تعرفني أخي الكريم لو عندك معلومات كافية أو تدلني أبحث عنها فين بالزبط؟
    و جزاك الله كل خير
    posted via mobile device[/QUOTE
    العضو issam eldash قال لك أن ممكن تدفع 75000 دولار كندى هجرة مستثمر.أصلا من شروطها أن يكون عندك 500000 دولار كندى علشان تستثمرهم هناك. ال 75000 عبارة عن ضمان للجدية ولو لم توظف باقى ال 500000بعد ذلك سيتم مصادرة ال 75000 دولار.

قديم 21st February 2017, 04:26 PM Hi bye غير متواجد حالياً
    Hi bye
    Junior Member

Hi bye is on a distinguished road

أنا : Hi bye

أشكرك على ردك أستاذ أشرف..
    ده كده هيبقى مبلغ كبير قوي يبقى نرجع للاكسبرس انتري تاني 😂
    posted via mobile device

قديم 25th February 2017, 04:18 PM coco canada غير متواجد حالياً
    coco canada
    Member

coco canada is on a distinguished road

أنا : coco canada

!For Medical Professionals Only

السلام عليكم
    دلوقتي جوزي عدي سن الاربعين وكدة مينفعش نظام الهجرة العادي
    فعل فيه اي نظام ينفعه وبسعر كويس
    posted via mobile device

قديم 9th March 2017, 08:28 PM محمد شحاتة غير متواجد حالياً
    محمد شحاتة
    Junior Member

محمد شحاتة is on a distinguished road

محمد شحاتة's Flag is: Egypt

أنا : محمد شحاتة

معلش انا كان عندى استفسار احنا بعتتا ورقنا ال Wes و وصل يوم ٨ شهر ٢ و لسه لحد دلوقتي مكتوب evaluation in progress هو طبيعي التأخير ده مع انهم قالوا ٢٠ يوم؟؟؟؟؟و هل ده معناه أن فى مشكله
    posted via mobile device

قديم 10th March 2017, 06:13 PM asmaamohamed غير متواجد حالياً
    asmaamohamed
    Junior Member

asmaamohamed is on a distinguished road

asmaamohamed's Flag is: Egypt

أنا : asmaamohamed

م. مصطفى بعد اذن حضرتك انا كنت محتاجه من حضرتك وباقي الاعضاء لو حد درس فرنساوي او انجليزي في كورس مكثف مع مدرس او مدرسه للتأهيل للاختبار في اسكندريه ياريت يعرفنا الطريق لاني بقالي فتره باحاول احسن الانجليزي بتاعي بس عايزه ادرس فرنساوي كمان وانا اصلا علاقتي بيه مش على اد كده 😊 بس محتاجاه عشان ازود نقطي وشكرا
    posted via mobile device

قديم 10th March 2017, 06:36 PM issam eldash غير متواجد حالياً
    issam eldash
    Junior Member

issam eldash is on a distinguished road

issam eldash's Flag is: Egypt

أنا : issam eldash

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد شحاتة
    معلش انا كان عندى استفسار احنا بعتتا ورقنا ال Wes و وصل يوم ٨ شهر ٢ و لسه لحد دلوقتي مكتوب evaluation in progress هو طبيعي التأخير ده مع انهم قالوا ٢٠ يوم؟؟؟؟؟و هل ده معناه أن فى مشكله
    posted via mobile device

لا مافيش مشكلة ولا حاجة , انا ورقي خلص بعد شهر ونص

قديم 10th March 2017, 07:18 PM محمد شحاتة غير متواجد حالياً
    محمد شحاتة
    Junior Member

محمد شحاتة is on a distinguished road

محمد شحاتة's Flag is: Egypt

أنا : محمد شحاتة

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة issam eldash
    لا مافيش مشكلة ولا حاجة , انا ورقي خلص بعد شهر ونص

شكرا جدا على الرد ربنا يجزيك خير انا كنت فقدت الامل أن حد يرد
    posted via mobile device

قديم 10th March 2017, 08:41 PM mostafasaad غير متواجد حالياً
    mostafasaad
    Golden Member

mostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond reputemostafasaad has a reputation beyond repute

mostafasaad's Flag is: Egypt

أنا : mostafasaad

دعوه لموضوعي

اقتباس
    مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asmaamohamed
    م. مصطفى بعد اذن حضرتك انا كنت محتاجه من حضرتك وباقي الاعضاء لو حد درس فرنساوي او انجليزي في كورس مكثف مع مدرس او مدرسه للتأهيل للاختبار في اسكندريه ياريت يعرفنا الطريق لاني بقالي فتره باحاول احسن الانجليزي بتاعي بس عايزه ادرس فرنساوي كمان وانا اصلا علاقتي بيه مش على اد كده 😊 بس محتاجاه عشان ازود نقطي وشكرا
    posted via mobile device

ممكن حضرتك تبعتيلي رسالة على الايميل هابعت لك رقم المدرسة اللي كنت باخد معاها وهي ممتازة جدا ما شاء الله